Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brawa 2213, hoe werkt dat?

Gestart door Ruben zondag 22 mei 2011, 00:24:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 2213, hoe werkt dat?
Heren,

Eens een post in een andere categorie dan Marklin Digital 8) In het kader van lekker hobby-en ben ik van plan een Mobile station van binnenverlichting te voorzien.. Ja ja, de oude variant... (staat zo fraai naast de EcOs en is verdomd handig in het donker. Niet voor niets is dit geintegreerd in de nieuwe release) .

Ik heb dit al getest door een ampule (Marklin, via een externe voeding)  achter het LCD scherm te plaatsen: Dit lijkt goed te werken maar...

Het lampje genereert teveel warmte en spreidt het licht onvoldoende, ik wil niet dat de print of het LCD scherm te warm wordt waardoor dingen kunnen beschadigen en een betere lichtspreiding. Ik heb om dit te voorkomen/bereiken een Brawa (afbreekbare) ledstrip gekocht (2213) , de vraag is echter, voor ik de strip naar de eeuwige jachtvelden verwijs : moet de voedingsspanning worden aangepast door weerstainden te plaatsen als je de strip inkort of niet? Op de verpakking staat weinig, ook iNet biedt weinig soelaas. Het lijkt erop dat je v.w.b. voeding niets hoeft te wijzigen indien je minimaal 3 ledsegmenten koppelt.

Daarnaast wil ik de rest van de strip ook gebruiken, op de verpakking wordt een + en - pool aangegeven waarop je een voeding zou kunnen solderen en hergebruiken(Logisch) , wat is de vervangende weerstand voor een ledsegmentje?

Nog een vraag: Kan je gebruik maken van de voeding geintegreerd in de MS kabel. Ik heb nu extern twee voedingdraden gebruikt. Is doable maar niet echt wat ik eigenlijk wil bereiken... of overbelast dat de EcOs in dat geval?

EDIT:

Lees nu net deze Wiki , maar info is welkom :


http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:leds_aansluiten

m.vr.gr.

Ruben (Werktuigbouwer van huis uit zoekende in de wereld van de electronica 8o)
Re:Brawa 2213, hoe werkt dat?
Heren,

Ik loop toch  tegen een probleempje aan. De spanningsval per led is wel uit te rekenen  Max 22v over maximaal 14 leds op de strip: ruwweg 1.5v/led alleen weet ik het amperage per led niet dus kan ik ook de benodigde weerstand niet berekenen. Hoe is dit te bepalen...


R
Re:Brawa 2213, hoe werkt dat?
Hallo Ruben,

Door in de datasheet van de betreffende LEd te kijken.
Maar je mag met ong. 5 mA rekening houden.

Mvg,
Peter
Re:Brawa 2213, hoe werkt dat?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Brawa 2213, hoe werkt dat?
Je redenering is verkeerd om; de spanningsval per led ligt vast - dat is een gegeven.
De rest moet je er op aanpassen.
Een rode led valt ongeveer 1,75 Volt over, tot de witte leds, daar valt ca. 3 Volt over.

In een MS1 heb je een ruwe voedingsspanning van ca. 18 - 20 Volt en die kan je mooi gebruiken.

Op de ledstrips die ik hier heb, zitten 3 leds (warmwit) per keer in serie.
Je kan dan de restspanning (over de weerstand) uitrekenen en de weerstandswaarde bepalen.

Let er wel op of er al weerstanden en eventueel andere 'artikelen' aanwezig zijn !

Verder is een waarde van 5 mA helemaal zo gek nog niet en prima om mee te beginnen.
Standaard leds kunnen trouwens maximaal 20 mA aan.

grv Huub