Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?

Gestart door AlfaRent zaterdag 21 mei 2011, 18:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Jake,

Ik begrijp je verwarring, en het vraagt nadere studie en uitleg om er wat grip op te krijgen. Laat ik proberen het als volgt te klaren:

De door oorlogsomstandigheden 'uitgeklede' (vereenvoudigde) versie van de klassieke Einheitslokomotive Baureihe 50 (Henschel, 1938) werd tijdens de overgangsperiode aangeduid als BR 50 ÜK (=Übergangskriegslokomtive).
Af fabriek (1942-1947, door heel Europa gemaakt!) werd deze lok direct aangeduid als Baureihe 52, herkenbaar aan zijn vlakke, vierkante zanddom, eenvoudige ketel en doorgaans met de uit oliewagons gemaakte Wannentender.

Na WO 2 zijn de oorspronkelijke, niet vereenvoudigde Baureihe 50'ers - die naast de Einheitstender 2'2' T 34 en Wannentender vooral herkenbaar werd om zijn 2'2'T 26 Kabinentender) - opnieuw omgenummerd, waarbij bleek dat het aantal loks (1949: 4171 stuks) het getal "50 999" oversteeg.
Om niet op een 4-cijferig aantal te komen (zoals oudtijds bij de DRG, en contemporain vooral bij de DDR te doen gebruikelijk) heeft de DB besloten om het serienummer zélf door te nummeren. Zodoende kreeg je na 050 (let op de voorafgaande 0!) 051, 052 en 053, zoals op onderstaande foto, elders in dit forum geplaatst, is te zien:  



Een 052 is dus absoluut géén Baureihe 52 in de klassieke zin, maar een doorgenummerde BR 50.

Eenzelfde verwarring, waar ik eerder op wees, werd bepaald door de Neubaukessel op oude Einheitslokomotiven, zoals o.a. 01.10 en 03.10.
We weten dat het baknummer van Märklins #3391 begint met 011 en de #3310 met 012, maar dit zijn lokomotieven van de serie 01.10, zeker niet 11 of 12.
Dit verschil heeft opnieuw te maken met het nieuw te bepalen (computer-)nummerschema.
Zo heeft de DB besloten de spatie te verleggen, dus niet meer 01 1xxx maar 011 xxx-x en 012 xxx-x.

Als laatste 'troublemaker' noem ik de wisseling van kolenstook op oliestook.
De kolengestookte 41 werd/bleef 041, de oliegestookte 41-er werd 042 (komt dit jaar nieuw uit).
Terwijl de oorspronkelijke BR 42 (zonder voorafgaande 0) een Krieglokomotive van heel andere orde en gewicht is.
De Baureihe 44 (kolengestookte driecilinder lok) reed  bij de DB ook met olie en kreeg het nummer 043, terwijl (je voelt hem al aankomen) de oorspronkelijke Baureihe 43 een tweecilinder Einheitslok was waarvan maar 35 stuks onder de DRG-regie gemaakt zijn.
En ja... er zijn door de tijd heen óók 44-ers met een olietender gaan rijden, maar dan weer zonder voorafgaande 0. Kijk hier maar eens.

Waaruit maar weer blijkt dat het mogelijk is dat jeder Konsequentz zum Teufel führt...

Frits

Noot:
Alle loks met referentie 3084/3384/3384x/3784x zijn een Baureihe 50.
Referenties met (een variant op) 3793/3415/3715/3417/3717 (de sets uiteraard 28xxx/29xxx) zijn alle een BR 52.
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Zo kunnen we natuurlijk doorgaan en de loklijst aanvullen met BR 07 1001 (SNCF), 08 1001 (SNCF), 13.2 (kkStB) enz. maar dit zijn van origine geen Duitse loks.

Vanaf de Anschluss (1933) en de oorlog die daarop volgde heeft Duitsland haar eigen (ontworpen en gebouwde) loks door geheel Europe laten rijden.
Vandaar dat bijv. de BR 52 in ongekend veel direktievariaties voorkomt.

De loks die in het 'buitenland' zijn gemaakt (Wien Floridsdorf, de Balkan, Polen, enz. enz.) en door Duitsland tijdens de Anschluss c.q. WO 2 werden gekonfiskeerd, moesten opgenomen worden binnen het Duitse nummerschema.
(Ik bedoel hier dus niet de van origine Duitse Länderbahnloks die vanwege de Entente-betalingen (1919) aan o.a Frankrijk en België zijn afgestaan, welke vanaf 1940 weer binnen de DRG zijn opgenomen).

In mijn overzicht heb ik dan ook afgezien van alle hybride Baureihen die NAAR Duitsland kwamen (een enkele uitzondering daargelaten, vanwege enkele modellen van Micro Metakit).

Daarentegen heb ik naast de rein Deutsche modellen (Länderbahn, DRG, DB en DDR) wél zo goed als al hun Europese (kleur-/nummer-/vorm-)varianten in mijn LokListe opgenomen die VANUIT Duitsland kwamen.
Deze zijn doorgaans te vinden onder de button Foreign.

mfg, Frits

Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Dank je Frits,
Ik heb niet zoveel verstand van stoomlocs als anderen op dit forum, goed om er weer flink wat over te leren, hoe dat zat met die nummering van die Locs. Dan weet ik dat :-) Het leek ook al zoveel op een BR50!
Groeten Jake

ps excuses voor de lange link, ik weet nooit hoe ik die links in kan korten en er zo'n mooie "klik" van kan maken  O:-D
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Die "klik" is minder moeilijk dan het lijkt:  

1. Kopieer je gewenste URL (voluit) uit de http-regel boven aan je scherm
(deze luidt nu: http://forum.3rail.nl/index.php?action=post;topic=29855.50;num_replies=54)

2. Plak deze vervolgens op de plaats in de tekst van je antwoord, direct vóór het woord of de tekst waarmee je aandacht wilt trekken,
ofwel de link die je wilt maken, zoals bijvoorbeeld het veelgebruikte "klik hier"

3. Zet vóór je zojuist gekopieerde URL (zonder spaties ertussen): vierkant haakje openen / URL / =
ofwel: [ url =
(ik heb hier voor het gemak wél spaties gebruikt omdat het anders een échte link wordt in dit antwoord)

4. Zet direct achter je URL het vierkante sluithaakje: ]

5. Achter het woord ("klik hier") sluit je de link af met [/url]

Samengevat (mét spaties, die je weg moet denken):

I k  w i l  [ url = http : / / w w w . l i n k v a n J a k e . n l  ] h i e r [ / url ]  g r a a g  m i j n  l i n k  l a t e n  z i e n .


Groet
Frits


Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Hallo Frits,

Voor dat je iets verwijderd, kan je beter goed onderzoeken of het geen je verwijderd wel waar is.
BR 11 bestaat en is gemaakt door Märklin ondernummer 3390.
BR 12 bestaat en is gemaakt door Märklin ondernummer 3310.

Dus als je goed naar de nummers kijkt, had je kunnen zien dat het oudere series zijn.

vr.gr. Günther.
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Frits als je een gewone lijst zou maken van de duitse stoomlocs die ooit zijn gemaakt dan zou je nog schrikken wat voor nummer daar in voorkomen.
Ik ben hier als een poosje mee bezig en het is een giga lijst en dan heb ik het nog niet over de verschillende types van een nummer.
Misschien is zo'n lijst aanleggen intresant.

grt. Günther.
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Günther,

Je kunt je de moeite besparen, want deze lijst bestaat al. Ik heb hem zelf sinds 1988 aangelegd.

En ja, ik weet dan ook dat er bijzonder veel sub-series zijn; ze zijn allemaal in genoemde lijst opgenomen.
Een BR 12 is derhalve geen 2'C1' lok, maar een Pruisische S 1, die in het voorlopige nummerschema van de DRG (1923) is opgenomen als BR 1270.  



En nee, de 3390 en 3310 zijn géén BR 11 noch BR 12 (kijk eens wat verder dan alleen maar het nummertje op je lok).
Een 011 en 012 zijn afgeleiden van de BR 01.10 (zie de toelichting boven; zorg eerst dat je je huiswerk doet; je kunt alvast beginnen met deze bladzijde).

En nee: je verwijderd is niet met een d.

Frits
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
En een 0 kan dus wel degelijk een betekenis hebben!
Re:Welke BR's zijn door Marklin gemaakt?
Frits,

Als ik straks mijn schaduwstation op orde heb wil ik deze loks aanschaven en als er dan 011 en 012 op staat heb ik de goede loks.
En wie zegt dat een BR 12 een 2'C1' lok is ik niet en ook niet dat het een Pruisische S 1 is, dus deze discussie heb ik gemist zeker.
En je heb een BR 50, 51, 52, 53, 54, en hoe die nu precies zijn ontstaan, ach je denkt toch niet dat ik daar aandenk als ze op mijn baan rijden.

grt. Günther.