Jake,
Ik begrijp je verwarring, en het vraagt nadere studie en uitleg om er wat grip op te krijgen. Laat ik proberen het als volgt te klaren:
De door oorlogsomstandigheden 'uitgeklede' (vereenvoudigde) versie van de klassieke Einheitslokomotive Baureihe 50 (Henschel, 1938) werd tijdens de overgangsperiode aangeduid als BR 50 ÜK (=Übergangskriegslokomtive).
Af fabriek (1942-1947, door heel Europa gemaakt!) werd deze lok direct aangeduid als
Baureihe 52, herkenbaar aan zijn vlakke, vierkante zanddom, eenvoudige ketel en doorgaans met de uit oliewagons gemaakte
Wannentender.
Na WO 2 zijn de oorspronkelijke, niet vereenvoudigde Baureihe 50'ers - die naast de Einheitstender 2'2' T 34 en Wannentender vooral herkenbaar werd om zijn
2'2'T 26 Kabinentender) - opnieuw omgenummerd, waarbij bleek dat het aantal loks (1949: 4171 stuks) het getal "50 999" oversteeg.
Om niet op een 4-cijferig aantal te komen (zoals oudtijds bij de DRG, en contemporain vooral bij de DDR te doen gebruikelijk) heeft de DB besloten om het serienummer zélf door te nummeren. Zodoende kreeg je na
050 (let op de voorafgaande
0!)
051,
052 en
053, zoals op onderstaande foto,
elders in dit forum geplaatst, is te zien:
Een 052 is dus absoluut géén Baureihe 52 in de klassieke zin, maar een doorgenummerde BR 50.
Eenzelfde verwarring, waar ik eerder op wees, werd bepaald door de
Neubaukessel op oude Einheitslokomotiven, zoals o.a. 01.10 en 03.10.
We weten dat het baknummer van Märklins #3391 begint met
011 en de #3310 met
012, maar dit zijn lokomotieven van de serie 01.10, zeker niet 11 of 12.
Dit verschil heeft opnieuw te maken met het nieuw te bepalen (computer-)nummerschema.
Zo heeft de DB besloten de spatie te verleggen, dus niet meer
01 1xxx maar
011 xxx-x en
012 xxx-x.
Als laatste 'troublemaker' noem ik de wisseling van kolenstook op oliestook.
De kolengestookte 41 werd/bleef 041, de oliegestookte 41-er werd 042 (komt dit jaar nieuw uit).
Terwijl de oorspronkelijke BR 42 (zonder voorafgaande 0) een Krieglokomotive van heel andere orde en gewicht is.
De Baureihe 44 (kolengestookte
driecilinder lok) reed bij de DB ook met olie en kreeg het nummer 043, terwijl (je voelt hem al aankomen) de oorspronkelijke Baureihe 43 een
tweecilinder Einheitslok was waarvan maar 35 stuks onder de DRG-regie gemaakt zijn.
En ja... er zijn door de tijd heen óók 44-ers met een olietender gaan rijden, maar dan weer zonder voorafgaande 0. Kijk
hier maar eens.
Waaruit maar weer blijkt dat het mogelijk is dat
jeder Konsequentz zum Teufel führt... Frits
Noot:
Alle loks met referentie 3084/3384/3384x/3784x zijn een Baureihe 50.
Referenties met (een variant op) 3793/3415/3715/3417/3717 (de sets uiteraard 28xxx/29xxx) zijn alle een BR 52.