Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Artitec DE 2

Gestart door MScl vrijdag 20 mei 2011, 22:52:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Hey Kees,

Die andere decoder is volgens mij een omschakelrelais. Verder zijn de 2 losse schaffenbergers voor gekoppeld rijden, heb je er ooit nog een de1 of de2 bij, dan zet je die 2 losse schaffenbergers er onder en kunnen ze gekoppeld worden.

Heb jij verder ook het probleem dat er maar aan 1 zeide stroomafnemers zitten en gelijkstroomwielen?
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Ik heb wel problemen met de gelijkstroomwielen maar de sleper zit in het Jacobsdraaistel.
Die decoder zit los in de doos.
Morgen ga ik eens kijken wat die doet.

Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Zitten er aan beide zeide stroomafnemers?
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Nee het Jacobsdraaistel is het middendraaistel.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Ik bedoel de koperen 'lipjes' die tegen het wiel aandrukken. Dezen zitten op alle 3 draaistellen, echter bij mij dus maar aan 1 zeide. Ben benieuwd of deze bij jouw ook aan 1 zeide zitten, of aan beide.
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Zit bij mij ook maar aan een zijde, dus problemen met massadetectie.
De decoder heb ik ook verwisseld maar dan gaat het stel er direkt vandoor zonder dat ik wat doe, net zoals je een analoog op digitaal zet.
Het adres heb ik met veel pijn en moeite kunnen veranderen.
Verder is het materieel mooi gedetailleerd.

Groet Kees
Re:Artitec DE 2
Chris
gast

Re:Artitec DE 2
Voor de liefhebbers

Bespreking van alle 3 de privaat versies op Groterdam.

De2 Syntus, Connextion en Oostnet
Re:Artitec DE 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: wijbe op zaterdag 27 augustus 2011, 20:24:25
Vandaag nummertje 93 gekocht in de ~uitvoering. Natuurlijk met full sound
Ding is perfect, op 1 ding na.
Er zitten gelijkstroomwielen onder en aan maar 1 zeide stroomafnemers. Dat gaat natuurlijk niet lekker werken met massadetectie. Artitec al een mailtje gestuurd om stroomafnemers of wisselstroomwielen.

Op een treinstel van meer dan 400 euro verwacht je niet een amateurfout als dit.  

Wijbe, dit probleem was al snel bekend en Artitec heeft het inmiddels verholpen bij de vervolg uitlevering. Ga terug naar je winkelier met je treinstel, zodat het opgelost kan worden!

Niet zelf gaan zitten klooien aan een nieuw treinstel  ;)

Groetjes,
Brigitte
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2007

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Chris op donderdag 01 september 2011, 23:44:07
Voor de liefhebbers

Bespreking van alle 3 de privaat versies op Groterdam.

De2 Syntus, Connextion en Oostnet
Hij is weer mooi Chris! :thumbup:

Jammer dat ik er geen geld meer voor heb ;)

Dennis
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Brigitte op vrijdag 02 september 2011, 09:28:15
Citaat van: wijbe op zaterdag 27 augustus 2011, 20:24:25
Vandaag nummertje 93 gekocht in de ~uitvoering. Natuurlijk met full sound
Ding is perfect, op 1 ding na.
Er zitten gelijkstroomwielen onder en aan maar 1 zeide stroomafnemers. Dat gaat natuurlijk niet lekker werken met massadetectie. Artitec al een mailtje gestuurd om stroomafnemers of wisselstroomwielen.

Op een treinstel van meer dan 400 euro verwacht je niet een amateurfout als dit. 

Wijbe, dit probleem was al snel bekend en Artitec heeft het inmiddels verholpen bij de vervolg uitlevering. Ga terug naar je winkelier met je treinstel, zodat het opgelost kan worden!

Niet zelf gaan zitten klooien aan een nieuw treinstel  ;)

Groetjes,
Brigitte

Hij is al opgestuurd naar Artitec, krijg een nieuw treinstel terug. Niet om de wielen maar om een kleine lakbeschadiging die vermoedelijk is gekomen door de plastic blister. Mijn versie had trouwens ook een omgekeerd L-sein. Op de site van Chris stond dat dit niet aanwezig was.
Re:Artitec DE 2
Chris
gast

Re:Artitec DE 2
Klopt. Er waren stellen die dat wel hadden, maar dat bleek na de bespreking pas het geval.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Dus nu hopen op een stel dat dat weer heeft?
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2008

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Brigitte op vrijdag 02 september 2011, 09:28:15
Citaat van: wijbe op zaterdag 27 augustus 2011, 20:24:25
Er zitten gelijkstroomwielen onder en aan maar 1 zeide stroomafnemers. Dat gaat natuurlijk niet lekker werken met massadetectie. Artitec al een mailtje gestuurd om stroomafnemers of wisselstroomwielen.
Wijbe, dit probleem was al snel bekend en Artitec heeft het inmiddels verholpen bij de vervolg uitlevering. Ga terug naar je winkelier met je treinstel, zodat het opgelost kan worden!
Brigitte

Zijn de aangedreven assen van deze vervolglevering dan ook echte wisselstroomassen? Dus niet alleen ongeïsoleerd, maar ook juiste geometrie van flenzen, etc???  Ik hecht hier zeer aan vanwege ontsporingsgevoeligheid.  Ik wil een echt 100% wisselstroommodel. Anders ga ik niet over tot aankoop.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: mDDM op zaterdag 10 september 2011, 23:18:04
Citaat van: Brigitte op vrijdag 02 september 2011, 09:28:15
Citaat van: wijbe op zaterdag 27 augustus 2011, 20:24:25
Er zitten gelijkstroomwielen onder en aan maar 1 zeide stroomafnemers. Dat gaat natuurlijk niet lekker werken met massadetectie. Artitec al een mailtje gestuurd om stroomafnemers of wisselstroomwielen.
Wijbe, dit probleem was al snel bekend en Artitec heeft het inmiddels verholpen bij de vervolg uitlevering. Ga terug naar je winkelier met je treinstel, zodat het opgelost kan worden!
Brigitte

Zijn de aangedreven assen van deze vervolglevering dan ook echte wisselstroomassen? Dus niet alleen ongeïsoleerd, maar ook juiste geometrie van flenzen, etc???  Ik hecht hier zeer aan vanwege ontsporingsgevoeligheid.  Ik wil een echt 100% wisselstroommodel. Anders ga ik niet over tot aankoop.

Aangedreven assen zijn helaas nog gelijkstroomwielen. Net een mail gestuurd of die ook aanwezig zijn, of er nog een stroomafnemer kan worden opgestuurd.

Verder heb ik geen ontsporing meegemaakt op c-rails. de geometrie van de flenzen, als het nauw gelijkstroom of wisselstroom wielen zijn maakt niet uit.

Persoonlijk maakt het mij niet uit als er gelijkstroomwielen onder zitten, zolang het maar niet ontspoort. En als er maar aan beide zeiden een stroomafnemer zit, dit was helaas niet het geval. Nu ook nog niet bij de aangedreven wielen.
Re:Artitec DE 2
Rinus
gast

Re:Artitec DE 2
Wijbe,

Begrijp ik het goed dat je inmiddels een ander stel binnen hebt ? en dat dit technisch eigenlijk hetzelfde is al de vorige ?

Ik heb er zelf inmiddels 2, een originele WS en een door mijzelf omgebouwde GS.
Uiteraard zitten er bij de GS aan 2 zijden stroomafnemers ( nu doorverbonden )en ook GS wielen uiteraard. Maar ook de WS heeft gewoon GS wielen, en inderdaad maar stroomafnemers aan 1 zijde.....Ik heb er overigens geen last van.

Grt peter
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Ik heb ook een mail gestuurd naar Artitec, krijg gelijk als antwoord dat ik de wielen kostenloos thuis gestuurd krijg.
Dat is wel service, maar aan de andere kant is het een beetje klungelig.

Groet Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Peter,

Ik heb inderdaad een nieuw stel. De vorige had lakschade. Verder is hij technisch gelijk, jammer van maar aan 1 kant stroomafnemers. Er wordt nog gezocht  naar ene oplossing voor de aangedreven wielen.

Kees,
Als ze aan beide zeiden stroomafnemers hadden geplaatst was er niks aan de hand geweest. Maar een goeie service hebben ze ;)
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Dat klop,t ware het niet dat bij mij deze in het midden zit

Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Cees op dinsdag 13 september 2011, 19:59:44
Dat klop,t ware het niet dat bij mij deze in het midden zit

Kees

In het midden? Hoe en wat bedoel je precies?
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Ik denk steeds dat je de sleper bedoel, maar je bedoelt de spoorstaaf afname.
Dit zit aan een kant dus nog even wachten op de wisselstroomassen.

Groet Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Kees,

Klopt, de spoorstaaf afname bedoel ik.

De wielen zijn relatief makkelijk te vervangen. Alleen is er nog geen oplossing voor de aangedreven wielen volgens artitec. Omdat ze deze wielen [nog] niet in wisselstroom hebben. Een goede optie lijkt me dan ook om gewoon aan beide zeiden stroomafnemers te plaatsen. Ben benieuwd wat de oplossing wordt, ik wacht nog even af.
Re:Artitec DE 2
Spoorman
gast

Re:Artitec DE 2
Wijbe,

Jij bent tevreden over de service van Artitec. En dat terwijl je een niet werkend treinstel krijgt met verkeerde wielen en die ook nog eens niet naleverbaar zijn.

In plat hollands heet dat "genaaid" worden voor heel veel geld en het is geeneens lekker.

Er is al veel over geschreven: Artitec neemt 3railers niet serieus.

Gr, Ben.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Spoorman op woensdag 14 september 2011, 13:54:43
Wijbe,

Jij bent tevreden over de service van Artitec. En dat terwijl je een niet werkend treinstel krijgt met verkeerde wielen en die ook nog eens niet naleverbaar zijn.

In plat hollands heet dat "genaaid" worden voor heel veel geld en het is geeneens lekker.

Er is al veel over geschreven: Artitec neemt 3railers niet serieus.

Gr, Ben.

Ben,

Mijn treinstel had lakschade. Is zonder bon etc omgeleverd voor een nieuwe. Hieronder zaten ook wisselstroomwielen, op de aangedreven assen na. Dezen hebben ze nog niet op vooraad. Er is gewoon een domme ontwerp/productie fout geweest om niet aan beide zeiden stroomafnemers te plaatsen. Was dit gebeurd maakte het niet uit of er wisselstroom of gelijkstroomwielen onder zaten.

Het is natuurlijk gewoon zeer onozel maja et is zoon mooi stel........
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
De wielen zijn binnen gekomen, ga nu nog kijken hoe ik het op ga lossen met het midden draaistel.

Groet Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: Cees op woensdag 14 september 2011, 16:45:37
De wielen zijn binnen gekomen, ga nu nog kijken hoe ik het op ga lossen met het midden draaistel.

Groet Kees

Kees,

Wat mankeerd er aan jouw middenste draaistel?
Je kunt de wielen vervangen in het middenste draaistel, en het achterste.
Re:Artitec DE 2
Cees
gast

Re:Artitec DE 2
Ik bedoelde het motor draaistel

Kees
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Zelfde probleem dus. Ik heb geen problemen met het remmen omdat de remsectie's lang genoeg zijn.

Hierover heb ik gemaild met Artitec,en die zoekt nog naar een oplossing. Er zijn er twee:
Wisselstroomwielen
Stroomafnemer
Re:Artitec DE 2
trein47
gast

Re:Artitec DE 2
Voor wie interesse heeft, hier de cv-waarden voor de DE-2 met lokpilot/loksound 4:

Cv 52: 32
Cv 53: 140
Cv 54: 40
Cv 55: 50
Cv 56: 256

Rijdt bij mij als een zonnetje  :D
Is getest op 1/4, 1/3 en halve snelheid; geen schokkend rijden meer.  :)

Mvg. Henny.
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Henny,

Bedankt. Die van mij stonden nog op de standaartinstellingen, dit zorgt toch voor een iets beter rijgedrag :)
Re:Artitec DE 2
trein47
gast

Re:Artitec DE 2

Wijbe,

Ik heb de decoder nog wat verder getuned door cv 53 op 90 te zetten; trein rijdt dan minder hard
en cv 54 op 10 hierdoor kom ik tot een iets beter rijgedrag bij de lagere en laagste snelheden.

Ben benieuwd wat voor resultaat dit bij jou geeft.

Groet, Henny.
Re:Artitec DE 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Artitec DE 2
Kan iemand mij vertellen hoe het met de NS versie ervoor staat?

Groetjes,

Antal
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Artitec DE 2
Citaat van: kippenlijntje op woensdag 28 december 2011, 22:34:22
Kan iemand mij vertellen hoe het met de NS versie ervoor staat?

Groetjes,

Antal

Ik neem aan dat je de geel-grijze variant van de NS bedoelt? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Artitec DE 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Artitec DE 2
Hoi Maikel,

Dat klopt het gaat mij om de laatste versie die bij de NS in dienst was. (de geel grijze variant dus)

Groetjes,

Antal
Re:Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Artitec DE 2
Henny,

Vanavond nog even weer bezig geweest met de DE-2 en met jouw cv waarden rijd hij lekker.

Verder zit nu een losgeraakt draadje weer vast. Pruts soldeerwerk van die chinezen, dus alles opnieuw vastgesoldeerd op de kabel tussen beide bakken. Wat een hel om dat ding open te krijgen.

Verder onlangs ook al een extra stroomafnemer geplaatst bij het aangedreven draaistel zodat die ook gedecteerd wordt.
Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: Artitec DE 2
Vandaag eindelijk mijn DE 2 opgehaald.
Ik heb de rode versie met blauwe reclame banen.
Dat is met nr.71.

Ben er erg blij mee.
Dit is de oudste versie zoals ikzelf hem kan herinneren.
Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE 2
Toch nog even een vervolg op dit.

Vandaag bleek dat mijn treinstel niet over de k-rail slanke wissels  heen kwam. (eerste keer op k-rail) Blijft haken op de puko's..... Leek dat de aspotten zijn uitgesleten. Thuis rij ik c-rail, daar geen probleem.

Toch de wielen maar even opgemeten. Bleek 10,4mm te zijn. Terwijl de aangedreven wielen (Zijn dc exemplaren, zelf maar op de goeie afstand gezet) 11mm zijn.

Nu maar een paar wielen erin gezet van 11 mm . Morgen weer testen op k-rails. Of het nu uitgesleten aspotten zijn of er verkeerde wielen op zaten.....

Ik ben benieuwd. Van de week toch maar eens contact opnemen met de firma Artitec. Als het met deze wielen wel goed zit, wil ik ze eigenlijk na bijna 2 jaar toch nog maar een keer omruilen.... Uit principe...
Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Artitec DE 2
Wijbe,

Ik heb nu 2 De2 voorzien van een decoder (lokpilot v4) en beide rijden prima , tja de wielen,

Ik heb 11mm wielen besteld en komen begin volgende week uit de heimat dan zal ik m eens de sporen geven op c rails , nu gaat hij met de dc wielen prima over bochtwisels trekkend en duwend en idem een  engels wissel , zal alleen maar beter worden met ac 11mm wielen denk ik zo,
En openmaken , ik doe het ala rail cees met bankpassen aan weerzijden beginnend achter bij de bak en rustig naar de voorkant schuiven
en klikkerdeklik open en omhoog, je hebt gelijk met het te korte kabeltje tussen de 2 bakken,bagger ,  1,5 cm langer en het zou allemaal makkelijker gaan.

Gr, Jan



Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

offline
Re: Artitec DE 2
Hallo Wijbe,

Ook mijn DE 2tje bleef met zijn sleepcontact hangen op de puko's.
Dit gebeurde bij engelse wissels en een driewegwissel (C-rail).
Toen heb ik het sleepcontact eens beter bekeken en bleek de sleper
aan de uiteinden iets smaller te zijn.
Die versmalling is nogal abrupt, als ik met mijn nagel langs de zijkant
van de sleper ging bleef die ook haken aan de sleper.
Dit heb ik verholpen door op de plaats waar mijn nagels bleven hangen
met een slijpsteentje ietsje weg te slijpen waardoor scherpe hoek bij
de overgang van normale breedte naar ietsje smaller gladder verloopt.
Overigens wordt bij mijn stel ook aan slechts 1 zijde stroom van de wielen
afgenomen, hier door worden de assen naar 1 kant gedrukt waardoor de
sleper ook uit het midden wordt gedrukt en  dus meer kans maakt om ge-
deeltelijk naast de puko's te komen wat dan vooral problemen kan geven
in bochten.
Gaan die puko's dan ook nog eens omhoog, zoals bij wissels en zit er zo'n
hakerige versmalling aan de sleper dan is er een behoorlijke kans dat hij
blijft hangen aan de puko's.

Frits
Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE 2
Jan,(of een vd anderen)

Wat zijn de specs. van de wielen die je besteld hebt?
Ik heb ook nog wat nodig van Radzatse dan bestel ik er voor mijn DE's ook gelijk een paar mee.

Mvg,Robin
Re: Artitec DE 2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE 2
Ik meet de 2-rail wielendiameter op 11mm. Aslengte 24,75 vermoed ik.

Zitten er 2-railers onder, lekker laten zitten.

Onder mijn rode 93'er een stel wielen gezet van 11 mm diameter en aslengte 24,75mm. Rijd perfect... Artitec maar eens mailen wat ze zelf aangeven niet helemaal klopt.