Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels  (gelezen 2214 keer)

keeszondag

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • impossibilium nulla obligatio est
Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Gepost op: vrijdag 17 mei 2013, 14:13:49 »

Ik heb bij de RE 4/4 van Rivarossi vastgesteld dat de indusi-magneet onder aan het model het hendeltje voor handmatig omzetten van het wissel raakt. Bij lage snelheden wipt de loc erover heen, bij hogere snelheden wordt het hendeltje uit het houdertje geduwd en kan het wissel niet meer (elektrisch of handmatig) omgezet worden. De oplossing is natuurlijk om het wissel niet open te rijden maar om te zetten, of het hendeltje voorzichtig los te halen en op te bergen... Bijgaande foto's verduidelijken een en ander:

de magneet net voordat het hendeltje wordt geraakt; te zien is dat de magneet op gelijke hoogte is als het hendeltje:


de magneet op het hendeltje; bij hoge snelheid wordt het hendeltje uit de linkerzijde van de houder geduwd en blokkeert het omzetten van het wissel:
Gelogd
groeten, KeesZ
C-rails, MS2, Can Digital Bahn en iTrain
mijn bouw topic

Bassie

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 mei 2013, 18:19:25 »

Bij elektrische wissels moet het hendeltje er juist omdat het teveel weerstand biedt aan de elektromagneet is mijn ervaring. Bij mij zal het probleem zich dus niet voordoen.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 17 mei 2013, 21:57:31 »

Beste Kees,

Het wisselhandeltje een beetje afvijlen, gaan je wissels electrisch wel goed om?

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

staal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #3 Gepost op: zondag 19 mei 2013, 14:44:21 »

En waarom zou het not done zijn om wissels open te rijden? (gewone nieuwsgierigheid)

Vincent
Gelogd


Germaanse Diesels over alles!

Aliebengalie

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Als Rotterdammer benk best heel aardig hoor.
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #4 Gepost op: zondag 19 mei 2013, 14:57:55 »

Ik vermoed zo van dat het in het echie ook niet gebeurd.
En zou je eigenlijk gelijk de veer er ook uit moeten halen , want van dat geklik van de wisseltongen word je mijns inziens niet vrolijk van.
Aan de andere kant als je altijd maar 1 richting op rij , is het kwa de kosten niet zo verkeerd.

Mvg: Alex
Gelogd
C-rail+iTrain-IB+Loconet-3xAJ-Boosters+K88+K84+K83 decoders van AlbertJan.
Eigen Topic met info en slap geouweneel http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg509829#msg509829
Stap voor stap iTrain Video's kijken-
https://www.jeroenbalkema.nl/itrain/

mat-60

  • Gast
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #5 Gepost op: zondag 19 mei 2013, 15:26:52 »

Bij 1:1 is het open rijden van een klassiek handwissel ook mogelijk, bij de juiste snelheid gaat zelfs het gewicht ("de kloot") netjes om.........
Echter niet toegestaan, immers de krachten op de tongen kunnen flinke schade veroorzaken.

Bij elektrische wissels breekt vanzelfsprekend de stang van de aandrijving af.
Wissels 1:1 welke je wel kan/mag openrijden heten klapwissels, komen vooral bij trams nog voor.
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #6 Gepost op: maandag 20 mei 2013, 17:34:21 »

In het verleden kwam openrijden niet alleen bij trams, maar ook op het gewone Nederlandse spoor voor. Los daarvan, op de modelbaan doen we wel meer dingen die in het echt niet gebeuren. Vooral in een schaduwstation kan het heel handig zijn.
Gelogd

harm78

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #7 Gepost op: maandag 20 mei 2013, 19:18:33 »

Met het risico om nog meer offtopic te gaan: in Rail Away zie ik regelmatig (vanuit de cabine) dat een trein een wissel passeert die duidelijk opengereden moet worden. Da's wel altijd in Zwitserland en Oostenrijk en zo, maar het gebeurt dus wel?
Gelogd

Seinwezen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
« Reactie #8 Gepost op: maandag 20 mei 2013, 19:33:13 »

Bij 1:1 is het open rijden van een klassiek handwissel ook mogelijk, bij de juiste snelheid gaat zelfs het gewicht ("de kloot") netjes om.........
Echter niet toegestaan, immers de krachten op de tongen kunnen flinke schade veroorzaken.

Bij elektrische wissels breekt vanzelfsprekend de stang van de aandrijving af.
Wissels 1:1 welke je wel kan/mag openrijden heten klapwissels, komen vooral bij trams nog voor.

De gewone NSE wissels kunnen zonder schade opengereden worden.
Zijn zo ontworpen maar mag niet natuurlijk :D
En van deze wissels liggen er veruit het meeste in Nederland.

Groeten Sander
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.353 seconden met 24 queries.