Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m

Gestart door Michae85l zondag 04 januari 2015, 19:17:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Hallo iedereen :),

Ik zal mij even kort voorstellen aangezien ik nieuw op het forum ben. Mijn naam is Michael, 29 jaar oud en woonachtig in Rotterdam. Sinds 3 maanden ben ik weer begonnen met het verzamelen van Marklin C-rails en Marklin treinen voor het aanleggen van een nieuwe baan. Vroeger heb ik al enkele keren een kleine tijdelijke en eenvoudige baan gebouwd in het huis van mijn ouders. Dit was voornamelijk het aanleggen van de baan en het rijden en kijken hoeveel baan ik kwijt kon op de toen 2m bij 1m baan :D. Dit was nog wel met M-rails maar helaas is deze verzameling toen der tijd verkocht en ben ik noodgedwongen opnieuw begonnen. Maar ook wel weer leuk om marktplaats en de beurzen voor af te speuren.

Onderstaand vinden jullie mijn baanplan. Links vinden jullie het schaduwstation en rechts de begane grond. De daling zal zijn middels een spiraal bestaande uit 2 of 3 lagen (afhankelijk wat nodig is om de juiste tussenruimte te verkrijgen).

Hoor graag jullie feedback op het plan en wat ik eventueel nog kan opnemen of mis. Volgens mij heb ik de ruimte die ik heb zoveel mogelijk benut maar hoor het graag :D


Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Welkom op dit forum.
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Welkom op dit forum, Johan.

Ik heb wel een opmerking op je ontwerp. Een trein, die uit het schaduwstation komt en op het station op de binnenbaan terecht komt, kan niet meer terug naar het schaduwstation. Je zult dus nog ergens een wisselverbinding moeten leggen.

Groeten,
Roel
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Hoi Michael, welkom op t forum :)

Die lus in de bovenbaan komt nog een setje wissels te kort. Je kunt er nu wel in rijden maar niet meer uit.
Misschien kun je de sporen in het schaduwstation ook nog wat verlengen zodat je wat langere treinen kwijt kan.
Jouw baan heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de mijne, misschien vind je wat inspiratie in mijn baanplan?
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Michael

Welkom op het boeiende forum.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Bedankt voor het welkom :)

Ik zie inderdaad dat ik nog een wissel mis ik zal deze zeker alsnog in het plan verwerken. thanks voor de tip!
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Welkom op het forum Michael.
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
En een kleine update van mijn baan.

Gezien het feit dat alles behoorlijk in elkaar valt en ik de extra wissel zoals getipt heb toegevoegd ben ik begonnen met het maken van de tafel.

Tafel bestaat uit 3 platen die zijn bevestigd op een eigen gemaakt onderstel op een 60 cm hoogte waar het schaduwstation op zal komen. met 60 cm ruimte kan ik goed onder te tafel liggen en kan ik er nog wat spullen onder kwijt.

Vervolgens heb ik de tafel grijs geverfd zodat deze er niet zo houtig uit komt te zien.

Nadat de verf droog was ben ik begonnen met het maken van een spiraal. Omdat ik een 20cm tussen het schaduw station en de baan wil heb ik er voor gekozen om een spiraal te maken van 2 en een kwart. Hieronder kort wat ik heb gedaan en qua materiaal:

Materiaal:
4 draad eind van 1000mm (tip koop eventueel draad eind op maat, scheelt een hoop zaagwerk  B))
60 bouten M8
40 ringen M8 2cm breed
plaat MDF 8mm 244 x 112 (laten zagen in platen van 1m x 1m

- Als eerst heb ik de cirkels gezaagd uit de 1m x 1m platen voor een R1 binnenbocht en een r2 buiten bocht.
- Teken de cirkels af. Tip: teken eerst de buitenbocht op de plaat door je rails uit leggen en een omtrek te maken. Vervolgens teken een tweede cirkel van
  Xcm daar omheen als zaaglijn. Doe dit ook voor de binnenbocht en neem hier 3cm. Voorkomt dat je de cirkels te klein maakt en je kan je draad eind kwijt
  Mijn cirkels is 96cm.
- Zagen
- zaag beide cirkels samen recht door. (zo passen de stukken precies tegen elkaar)

Je basis is klaar.

Vervolgens heb ik aan de buitenkant van de cirkels gaten gemaakt voor het draad eind in kruis vorm. 1 aan de binnenkant en 1 aan de buiten kant. ook heb ik gaten geboord in mijn plaat. Hier heb ik vervolgens de draad eindes in vast gezet zodat het geheel goed stevig wordt. (zie foto 2)

Toen de eerste bouten en ringen er op gedraaid en de eerste spiraal er op gelegd. Als je de gaten goed hebt afgetekend en cirkel als mal hebt gebruikt om de gaten af te teken op je plaat valt de cirkel er soepel over heen. Twee tikjes met de hamer en alles rust op de zoujuist opgedraaide bouten. Even aandraaien met een bout aan de bovenkant en de eerst oprit is een feit. (zie foto 3).

Hetzelfde geld voor de tweede cirkel. De cirkel verbindt ik met een ijzeren plaatje zodat deze later niet verspringen of er een randje is.

En voila mij spiraal staat. Nu nog de onderkant gelijkmatig op de plaat laten overvloeien en de treinen kunnen omhoog.

Volgende keer ga ik verder met de tweede laag.

Een spiraal maken is vrij eenvoudig als je eerst even googled wat tips leest en er een halve dag voor uittrekt. Totaal heeft deze spiraal mij ?40 gekost en je bent weer even van de straat  :P :D





Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Michael

Mooie update. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je bent al goed gestart zie ik.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Hi Michael,

Altijd leuk om een stadsgenoot tegen te komen op het forum, welkom.
Ik ben zelf ook een beginner en nog niet zo actief op het forum maar dat gaat wellicht veranderen. Ik kan je helaas nog niet zoveel advies geven mbt je banenplan. Wel vroeg ik me af of je met de ontwerp ook wel goed overal nog bij kan.

Succes in ieder geval.

Gr. Alex
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Hoi Michael,


mooie update. Tip : leg ook meteen de isolatie op de spiraal voordat je monteert, scheelt een hoop werk.
Re: Baanplan tijdperk III L-vorm 2,10m bij 1,70m
Ja we zijn inderdaad lekker bezig Jorg  :D :D. Wil snel de plaat hebben liggen zodat ik actief gaan speuren naar koopjes (rails, en bediening om alles elektronisch te maken en ook niet te vergeten een tweetal extra treinen met sound en leuke wagons hierbij).

En inderdaad Alex, het is even afwachten of ik overal goed bij kan. Nu lukt het nog goed omdat ik de tafel van de muur kan afschuiven. Hij staat nog niet op wieltjes maar dit kan nu omdat ik filt onder de poten heb geplakt en dit schuift zeer eenvoudig over het laminaat. Optie zou nog kunnen zijn om wieltjes onder de poten te doen als dit niet meer lukt omdat de tafel te zwaar wordt.

Wat is het effect van isolatie met C-rails? Is dit echt een aanzienlijke verbetering want vindt het zelf ook wel grappig om het geluid te horen van de locomotieven die over de baan rijden. Plus de baan komt hoger en dan moet ik de spiraal verder uitrekken en kom dan boven de 3% uit gezien de lengte die ik nu overbrug.