In dit topic gaan we het over dit bustype hebben.
Bussen op de modelspoorbaan horen er in de meeste gevallen gewoon bij, maar de fabrieken (in dit geval Rietze) leveren ze af zonder chauffeur, passagiers en soms ook zonder lijnnummer en bestemming. En áls er een lijnnummer en bestemmig op staan zijn ze meestal niet geschikt voor juist jouw baan. Daar moet dus wat aan gedaan worden.
Dit is overigens de 4e bus van dit type die ik op deze manier onder handen neem; de andere 3 zijn al gedaan, maar ik was vergeten om daar iets van op het forum te zetten:
shame on me.
Het is maar goed dat deze Rietze-bussen in de fabriek niet gelijmd, maar in elkaar geklikt worden. Dan is het appeltje-eitje om de bus uit elkaar te halen en er een chauffeur (in dit geval een chauffeuse) en passagiers in te plaatsen en een lijn- en bestemmingsmatrix achter de voorruit te lijmen. Achterop komt natuurlijk ook een lijnnummer, en als we dan toch bezig zijn: laten we ook de nummerplaten niet vergeten en als het even kan een parknummer.
Om te beginnen verwijder je de 2 koplampen door ze met een pincet of cocktailprikker naar "voren" te duwen en dan is de bodemplaat aan de voorkant vrij. Dan even voorzichtig de achterkant met gepast geweld loswrikken en ziedaar:
<de bus in onderdelen, met de klok mee: bodemplaat met wielen en banken, de zijruiten, de carrosserie, de koplampen en de voorruit> De dakramen zitten ook los, dus die krijgen meteen een druppeltje lijm, net als de zwarte roosters aan de zijkant. Ook de achterlichten krijgen meteen maar dezelfde behandeling. Die onderdelen kunnen dus niet meer los en/of kwijt raken.
<de eerste passagiers zijn ingestapt> Wat wel jammer is: de chauffeursstoel en het stuur staan bijna onrealistisch ver uit elkaar. Een beetje werkruimte in het "kantoor" is leuk, maar dit is overdreven
.
<het begint al lekker vol te worden hier> De wielkasten schilder ik meteen maar even donkergrijs in plaats van het lichtgrijs dat ze nu hebben: een stuk realistischer.
Tot zover deel 1 van de aanpassingen van dit bustype, wordt dus vervolgd...