Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een stadsbusje verfraaien

Gestart door Gerard donderdag 19 mei 2011, 23:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een stadsbusje verfraaien
In dit topic gaan we het over dit bustype hebben.
Bussen op de modelspoorbaan horen er in de meeste gevallen gewoon bij, maar de fabrieken (in dit geval Rietze) leveren ze af zonder chauffeur, passagiers en soms ook zonder lijnnummer en bestemming. En áls er een lijnnummer en bestemmig op staan zijn ze meestal niet geschikt voor juist jouw baan. Daar moet dus wat aan gedaan worden.

Dit is overigens de 4e bus van dit type die ik op deze manier onder handen neem; de andere 3 zijn al gedaan, maar ik was vergeten om daar iets van op het forum te zetten: shame on me.

Het is maar goed dat deze Rietze-bussen in de fabriek niet gelijmd, maar in elkaar geklikt worden. Dan is het appeltje-eitje om de bus uit elkaar te halen en er een chauffeur (in dit geval een chauffeuse) en passagiers in te plaatsen en een lijn- en bestemmingsmatrix achter de voorruit te lijmen. Achterop komt natuurlijk ook een lijnnummer, en als we dan toch bezig zijn: laten we ook de nummerplaten niet vergeten en als het even kan een parknummer.

Om te beginnen verwijder je de 2 koplampen door ze met een pincet of cocktailprikker naar "voren" te duwen en dan is de bodemplaat aan de voorkant vrij. Dan even voorzichtig de achterkant met gepast geweld loswrikken en ziedaar:


<de bus in onderdelen, met de klok mee: bodemplaat met wielen en banken, de zijruiten, de carrosserie, de koplampen en de voorruit>

De dakramen zitten ook los, dus die krijgen meteen een druppeltje lijm, net als de zwarte roosters aan de zijkant. Ook de achterlichten krijgen meteen maar dezelfde behandeling. Die onderdelen kunnen dus niet meer los en/of kwijt raken.


<de eerste passagiers zijn ingestapt>

Wat wel jammer is: de chauffeursstoel en het stuur staan bijna onrealistisch ver uit elkaar. Een beetje werkruimte in het "kantoor" is leuk, maar dit is overdreven :confused:.


<het begint al lekker vol te worden hier>

De wielkasten schilder ik meteen maar even donkergrijs in plaats van het lichtgrijs dat ze nu hebben: een stuk realistischer.

Tot zover deel 1 van de aanpassingen van dit bustype, wordt dus vervolgd...
Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Wat weinig zitplaatsen heeft die bus :O
Re:Een stadsbusje verfraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Erg leuk busje en lekker uniek design! :)
Ik vind het er al stuk beter uit zien.
Ga zo door en ben benieuwd hoe die op je baan staat. (sowieso heeft die wel wat)

Groetjes,

Antal
Re:Een stadsbusje verfraaien
Mooi bustype. Door de indeling/lengte schat ik in dat deze bus is bedoeld voor smalle straatjes in voor normale bussen moeilijk te bereiken wijken.

Zo reden vroeger in de tijd van de "Westnederlandse" (en wellicht nu nog van Connexion of zo) in het centrum van Delft kleine stadbussen rond. Gewone bussen waren niet in staat door het centrum, met de diverse grachten en bruggetjes, te komen.

Groet,
Ronald
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: wijbe op donderdag 19 mei 2011, 23:20:33
Wat weinig zitplaatsen heeft die bus :O

Citaat van: rorail op vrijdag 20 mei 2011, 14:49:09
Mooi bustype. Door de indeling/lengte schat ik in dat deze bus is bedoeld voor smalle straatjes in voor normale bussen moeilijk te bereiken wijken.

Zo reden vroeger in de tijd van de "Westnederlandse" (en wellicht nu nog van Connexion of zo) in het centrum van Delft kleine stadbussen rond. Gewone bussen waren niet in staat door het centrum, met de diverse grachten en bruggetjes, te komen.
Dat klopt, dit is een zgn. midi-bus. In de schaal 1:1 heeft deze een lengte van 9.57 m, tegen de ongeveer 12 m van een normale bus.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Hallo Gerard,

Heb je inmiddels ook een foto van het eindresultaat of staat de boel nog te drogen?

Groet,
Ronald
Re:Een stadsbusje verfraaien
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Gerard,
nu nog even binnenverlichting, verlichte lijnnummers en richtingfilm, koplampen en achterlichten inbouwen :-)

John
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: rorail op vrijdag 20 mei 2011, 15:07:21
Heb je inmiddels ook een foto van het eindresultaat of staat de boel nog te drogen?
Ik ben er nog mee bezig. Vanavond hoop ik iets meer te kunnen laten zien.

Citaat van: VT601 op vrijdag 20 mei 2011, 15:08:50
nu nog even binnenverlichting, verlichte lijnnummers en richtingfilm, koplampen en achterlichten inbouwen :-)
:cool:

Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2006

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
he , een mercedes O520 Cito . zeldzaam busje hoor . Je ziet het zusje O530 Citaro veel meer . De Cito is grotendeels vervangen door Sprinters of Citaro K ( JKLIK )
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: rorail op vrijdag 20 mei 2011, 15:07:21
Heb je inmiddels ook een foto van het eindresultaat of staat de boel nog te drogen?
Nog geen eindresultaat, maar:

een kleine update v.w.b. deze bus, ik heb namelijk de 4 gele en de 4 rode bussen van wagenparknummers én SVD-logo's voorzien. En daar gaat wat tijd inzitten hè.


<nummerplaat en het wagenparkummer rechtsonder...>


<... en links onder het cabineraam>


<met SVD-logo en lijnnummer>

Nu nog een bestemming voor deze bus verzinnen (en nee, daarmee bedoel ik zeker niet één van jullie banen :twisted:) en dan kan deze achter de voorruit gelijmd worden. Daarna zou de bus weer in elkaar gezet kunnen worden.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
rare bus, nog nooit gezien zo  :D

Maar je hebt het weer mooi opgepimpt!
En moet er geen reclame op ?
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 20 mei 2011, 20:33:29
rare bus, nog nooit gezien zo  :D
Soortgelijke bussen hebben vroeger bijvoorbeeld in Dordrecht gereden.

CiteerMaar je hebt het weer mooi opgepimpt!
Bedankt.
CiteerEn moet er geen reclame op ?
Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Misschien komt dat nog, dus wie weet...
Re:Een stadsbusje verfraaien
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: Gerard op vrijdag 20 mei 2011, 20:52:02
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 20 mei 2011, 20:33:29
rare bus, nog nooit gezien zo  :D
Soortgelijke bussen hebben vroeger bijvoorbeeld in Dordrecht gereden.

Ze moeten wel in Dordrecht gereden hebben met het logo van Stadvervoer Dordrecht.
Destijds reden ze eerst in grijs, daarna volgens mij ook in HTM/SVD-kleuren Wit met rood en zwart.
ik ben ze als lijn 20 het meest tegengekomen rijdend tussen het Energiehuis en het station.
Op lijn 2 heb ik ze nooit gezien.

Volgens mij lijken ze ook wel op de Philius-bussen (of zo)  uit de lichtstad Eindhoven, al zijn dit dacht ik gelede bussen en grijs gespoten.

John
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: VT601 op vrijdag 20 mei 2011, 21:39:43
Destijds reden ze eerst in grijs, daarna volgens mij ook in HTM/SVD-kleuren Wit met rood en zwart.
En ook in het groen, maar dat was misschien nog in de SVD-tijd.
Het SVD-logo vond ik overigens op OViB.

CiteerVolgens mij lijken ze ook wel op de Philius-bussen (of zo)  uit de lichtstad Eindhoven, al zijn dit dacht ik gelede bussen en grijs gespoten.
Hier een foto van een Phileasbus:
Bron: OViB.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Wederom een kleine update, het is ook maar een klein project. Waar de nieuwe bus naar toe zal rijden weten we nog steeds niet, maar de route voert in ieder geval via het station :biggrin:. Dat is erg makkelijk om te weten voor reizigers die verder moeten met de trein.


<het strookje papier naast...>


<... en achter de voorruit>


<de bus in hoofdonderdelen, klaar om in elkaar gezet te worden>

Nu nog even de onderdelen in de juiste volgorde in elkaar klikken en SVD heeft er weer een inzetbare bus bij, de 4e van dit type.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Hadden ze voor de SVD niet wat grotere bussen kunnen huren? :mrgreen:
Re:Een stadsbusje verfraaien
De kleintjes zijn niet groter dit jaar :biggrin:.
Re:Een stadsbusje verfraaien
ze moesten eigenlijk nog even langer door groeien aan de gietboom? :mrgreen:
Re:Een stadsbusje verfraaien
Ze zijn waarschijnlijk te vroeg geplukt, daarom zijn ze ook nog geel :mrgreen:.
Re:Een stadsbusje verfraaien
aha ze moesten waarschijnlijk nog even door rijpen tot rood?
Re:Een stadsbusje verfraaien
Of groen?
Re:Een stadsbusje verfraaien
zou het?
Re:Een stadsbusje verfraaien, een drama van een paar millimeter groot...
Zoals de titel van deze post al zegt, bij het assembleren van de bus ging het mis.


<de ramen zitten op hun plaats...>


<... gevolgd door de bodemplaat, met op de voorgrond nog 2 koplampglazen>

En toen begon het drama: de rechter koplamp had besloten niet meer mee te werken en sprong uit het pincet waarmee ik dat glaasje op zijn plaats wilde brengen. En probeer zo'n onderdeeltje van een paar millimeter dan maar eens terug te vinden. Ik heb de werktafel en vloer grondig afgezocht, maar dat ding was en bleef onvindbaar :cry:.


<de bus met alleen de linker koplamp (voor de kijkers rechts)>

Gelukkig hebben we voor dit soort gevalletjes Kristal Klear. Een klein druppeltje op een cocktailprikker en dat smeer je dan op de plaats waar je glas wilt hebben.


<de rechter opening (voor de kijkers links) gevuld met Krystal Klear>

Kristal Klear zal na enige uren drogen mooi doorzichtig zijn en als je het niet weet zie je het verschil nauwelijks.

Als dit grote drama van een paar kleine millimeter omvang niet had plaatsgevonden was dit de laatste post geweest van dit topic. Nu komt er dus nog één vervolg: een foto van de bus met de nieuwe koplamp.

Wordt dus (hopelijk nog één keer) vervolgd...
Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
anders een lompe chaffeur die een vrouwtje aangereden heeft  >:-D >:-D

en 'n 'lichtje' gedoofd heeft.

neh, gewoon 't ouderwetse overstekende paaltje  ;)
Re:Een stadsbusje verfraaien
Mooi spul hea, dat micro kristal klear.
Ideaal voor dit soort dingen.

Of als je bij vrachtwagens licht inbouwd dan moet je de imitatie koplampen weg snijden.
SMD led's in het gat lijmen en vervolgens een klodder KK er in tada mooie lensjes waar vervolgens nog licht uit komt ook. :mrgreen:

@ Julian
Niet te verwarren met de overstekende boom natuurlijk.

Mvg,

Romar
Re:Een stadsbusje verfraaien, een drama van een paar millimeter groot...
Citaat van: julian op zaterdag 21 mei 2011, 23:26:36
anders een lompe chaffeur die een vrouwtje aangereden heeft  >:-D >:-D

en 'n 'lichtje' gedoofd heeft.

neh, gewoon 't ouderwetse overstekende paaltje  ;)
Nee, de SVD heeft goed opgeleide chauffeurs (chauffeuses) in dienst.

Citaat van: Romar op zaterdag 21 mei 2011, 23:30:26
Mooi spul hea, dat micro kristal klear.
Ideaal voor dit soort dingen.
Inderdaad ideaal, bedankt voor de tip toendertijd :thumbup:.

CiteerOf als je bij vrachtwagens licht inbouwd dan moet je de imitatie koplampen weg snijden.
SMD led's in het gat lijmen en vervolgens een klodder KK er in tada mooie lensjes waar vervolgens nog licht uit komt ook. :mrgreen:
Ook ideaal, als ik daar aan toe ben zal ik deze tip eens gaan gebruiken.

Citeer@ Julian
Niet te verwarren met de overstekende boom natuurlijk.
:eek: Bomen kunnen toch niet lopen?

We schrijven zaterdagavond 19:30 uur, ongeveer 2½ uur na het aanbrengen van Kristal Klear.


<Kristal Klear begint zichtbaar clear te worden>


<het verschil tussen links en rechts (voor de kijkers rechts en links :mrgreen:)>

En toen was het zondagmorgen 10:30 uur:

<het spul is clear geworden>

De operatie is gelukt :biggrin:, de bus kan alsnog ingezet worden op het lijnennet van SVD.

Zo, dit was het dan weer v.w.b. deze bus (en de 3 eerder "gemodificeerde" bussen van dit type).

Ik dank u allen voor uw aandacht en tot de volgende keer.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Toch maar geen raad foto van alle bussies op een rij? :P
Re:Een stadsbusje verfraaien
Niet zo ongeduldig jij :biggrin:.
Re:Een stadsbusje verfraaien
mooi projectje gerard!
ik vind de bus persoonlijk iets te modern(ik vind de bussen van de gado nog steeds het mooist)maar het project is wel mooi.
maar een vraagje:die nummerplaat lijkt nogal onduidelijk. klopt dat,of ligt dat aan de foto?
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: stefant4 op vrijdag 17 juni 2011, 20:39:16
mooi projectje gerard!
Bedankt.
Citeerik vind de bus persoonlijk iets te modern(ik vind de bussen van de gado nog steeds het mooist)maar het project is wel mooi.
Mijn baan is in tijdperk V en dan kun je geen bussen laten rijden van zo'n 10 jaar terug.
Ik ben het met je eens, de bussen van "vroegâh" waren mooier en afwisselender dan die MB- en MAN-eenheidsworsten van tegenwoordig.
Citeermaar een vraagje:die nummerplaat lijkt nogal onduidelijk. klopt dat,of ligt dat aan de foto?
Ze zijn inderdaad onduidelijk qua opdruk.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Op de site "Openbaar vervoer in Boskoop" vond ik een aantal foto's van dit type bus in de schaal 1:1. Ze zijn gemaakt in Mons (ofwel Bergen) in België:




Charlie zal de "bestemming" van de eerste bus wel kunnen waarderen :mrgreen:.
Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Naast "Buiten Dienst" is dit de ultime bestemming. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. Charlie
Re:Een stadsbusje verfraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Ik zou graag eens naar die dorpen op vakantie willen.. :P
Re:Een stadsbusje verfraaien
springer1980
gast

Re:Een stadsbusje verfraaien
Leuk gedaan, maar een Belgische bus met op de achterzijde het logo van de SVD (Stads Vervoer Dordrecht)??? Als je de kap er toch vanaf had gehaald was het mijn inziens mooier geweest als je de kap meteen wit had geverft / gespoten.

Ik maak ook mijn eigen busjes maar die zijn toch meer realistischer dan die van jou als ik zo eerlijk mag zijn... http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36958.15.html (stukje naar beneden scrollen)
Re:Een stadsbusje verfraaien
Mooie bus :thumbup:

Alleen wat bezield je om een vrouw achter het stuur te zetten :shock:

Dennis
Re:Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: springer1980 op zaterdag 27 augustus 2011, 01:51:10
Leuk gedaan, maar een Belgische bus met op de achterzijde het logo van de SVD (Stads Vervoer Dordrecht)???
In dit geval staat SVD voor Stads Vervoer Driehoven lijkt mij.  O:-D

Citaat van: minirailz op zaterdag 27 augustus 2011, 09:39:31
Alleen wat bezield je om een vrouw achter het stuur te zetten :shock:
Rare opmerking. Ik heb vrouwelijke colega's die beter rijden als sommige mannelijke colega's.  :cool:

Gr.  Charlie
Re:Een stadsbusje verfraaien
Citaat van: springer1980 op zaterdag 27 augustus 2011, 01:51:10
Leuk gedaan, maar een Belgische bus met op de achterzijde het logo van de SVD (Stads Vervoer Dordrecht)??? Als je de kap er toch vanaf had gehaald was het mijn inziens mooier geweest als je de kap meteen wit had geverft / gespoten.
Misschien heeft SVD deze bussen wel gehuurd in België om te kijken of ze bevallen en voldoen alvorens zelf bussen van dit type te bestellen bij de fabrikant. En gehuurde bussen ga je niet overspuiten.
Het logo is inderdaad dat van Stads Vervoer Dordrecht, maar staat hier voor Stads Vervoer Driehoven.
Re: Een stadsbusje verfraaien
Zoals ik al eerder zei, dit bustype heeft ook in Dordrecht gereden bij de toenmalige SVD:



Re: Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Een stadsbusje verfraaien
maar zijn er al wat nieuwe lijnen ontstaan na de nieuwe dienstregeling?
Re: Een stadsbusje verfraaien
Nee, nog niet. Er zijn nog geen wijken bijgebouwd die een uitbreiding van het lijnennet zou rechtvaardigen.
Re: Een stadsbusje verfraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Een stadsbusje verfraaien
Stiekem vind ik hem in de SVD kleurstelling machtig mooi!
Blijft toch wel een gek gezicht zo klein.. :D

Groetjes,

Antal
Re: Een stadsbusje verfraaien
Dat het nog veel kleiner kan bewijzen deze 2 foto's die ik vond op de site http://www.busbrief.nl/:


Re: Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Een stadsbusje verfraaien
 :lol:
die wil ik ook, 1:1 of 1:87 of 1:1 en 1:87  B)
Re: Een stadsbusje verfraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Een stadsbusje verfraaien
hmmzz nah dat vind ik dan weer niet overkill van de voorkant :P Dan vind ik die jij hebt vele malen mooier. :D
Re: Een stadsbusje verfraaien
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een stadsbusje verfraaien


Uploaded with ImageShack.us
Van deze bus krijg je dorst . :thumbup: :favorite: