@ Jos: Yep is eigenlijk makkelijk om veel ruimte op te vullen. Het zand dat je ziet als lading gewoon gefixeerd door de isolatie te bestrijken met onverdunde houtlijm!
Ondertussen iets verder geraakt met de vrachtwagen. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat ik gedaan heb en met welke materialen. Tot nog toe heb ik ongeveer 1,5u gebouwd en een 3 tal uurtjes gespoten met de airbrush. Ik gebruik altijd Tamiya acryl verven die dan weer verdund worden met water of de tamiya verdunner (gele dop zoals we zeggen). Om te beginnen werd het interieur gespoten in een lichte kleur deze werd ietsje verdonkerd met zwart. Het volledige onderstel werd zwart gespoten, hierop worden achteraf nog onderdelen met de hand geschilderd.
Vervolgens de cabine volledig afgeplakt om hem te beschermen tegen nevel:
De bedoeling is om de cabine een beetje en de laadbak zwaar te verweren. Hierdoor zal er veel metaal en roestplekken te zien zijn die de originele lak beschadigd hebben van het veelvuldige gebruik op werven.
Om te starten word het model eerst in een donkere en daarna een lichtere metaalkleur gespoten.
Vervolgens worden door middel van een klein sponsje in 3 kleuren roesttinten aangebracht. Hierbij moet je goed opletten dat je de spons na het doppen in de verf goed afdept op een keukenpapier. Zodanig dat er nog amper verf van de spons loskomt op het model. Nooit wrijven met de spons, altijd een deppende beweging maken. Je begint eerst met de donkere roesttint, daarna de middelste kleur om te eindigen met de lichtste kleur. Onthoud dat de donkere kleur het meest terugkomt en de lichtste tint het minste:
Vervolgens dien je al deze lagen verf te beschermen door een laagje vernis te spuiten:
Nadat deze vernis laag heeft kunnen uitharden gaan we het gehele model airbrushen met haarlak (wella sterkte 1) in 2 a 3 laagjes
Nadat deze haarlak lagen zijn gedroogd kan het model in de basis lakkleur gespoten worden. UITERMATE BELANGRIJK dat je je verf
(moet acryl zijn) nu gaat
VERDUNNEN MET WATER! De techniek is eigenlijk simpel: nadat het model gespoten is met in dit geval de blauwe kleur gaan we alles terug bevochtigen met water. Het water zal door de blauwe verflaag dringen omdat die verdund werd met water. Het water zal op zijn beurt de haarlak oplossen waardoor er een leuk chipping effect ontstaat! De graad van chipping of afgebladerde verf bepaal jijzelf natuurlijk. Je tools hiervoor zijn tandenstokers, oude stugge verfpenselen etc.... (Vooral opletten dat je niet gaat krassen waardoor je door alle lagen heen gaat krassen)
Het eindresultaat:
Nu moet er natuurlijk nog heel wat gaan gebeuren. Allereerst het geheel sealen met een glans vernis laagje. Vervolgens interieur schilderen, inlijnen, vuil maken, aflopers schilderen, stof laagjes etc....
Hierover volgt de komende dagen meer natuurlijk!
Groetjes Roel