Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem met m'n 3419

Gestart door Dennis maandag 16 mei 2011, 22:06:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Probleem met m'n 3419
Beste treinen vrienden.
Ik zit met het volgende.
Ik heb vanavond mijn 3419 uitelkaar gehaald. Wielen eruit. De assen voorzien van een beetje vet. Deze waren zo droog als een t.....
Alles weer netjes inelkaar gezet. Wielen 14 mm afstand gehouden. Loopt veel netter nu.
Nu heb ik alleen het volgende. Als ik achteruit over een drieweg wissel rij, en voor rechtdoor kies, merkt de ecos kortsluiting. Vooruit werkt perfect. Nergens geen last van.
Ik denk zelf dat het komt omdat er geen massa punt is in de tender, terwijl hier wel de sleper onder zit en de rest van de electronica. Ik denk dus dat het toch beter is om er een massa punt te maken.
Hebben jullie een ander idee?

Groetjes Dennis.
Re:Probleem met m'n 3419
Lid sinds: 2010

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Kijk eens of de sleper er recht onder zit, dit loste bij mij 95% van dit soort problemen op. :thumbup:
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Hoi Lodewijk,

De sleper kan er niet scheef onder. Er zitten uitsparingen in de tender gemaakt waar de sleper zit.
De kortsluiting komt ook pas als de tender al over de wissel is en de lok er nog op staat.

Groetjes Dennis.
Re:Probleem met m'n 3419
veldkamp
gast

Re:Probleem met m'n 3419
 Misschien een trek haak die net iets te ver door hangt, dit gebeurt bij mij soms ook, welliswaar niet bij dezelfde loc want die heb ik niet.


Vr groet Erik.
Re:Probleem met m'n 3419
origineel heeft ie 2 massa aansluitingen; 1 aan te motorschild en 1 aan de tender (aan t schroefje van de omschakelelektronica) daarnaast zijn tender en loc verbonden met een metalen koppeling.

soms willen die voorloopwieltjes aan de voorkant nog wel eens stuiteren. je moet dan de drukveer wat spannen zodat ze strak op de baan gedrukt worden.
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Dat schroefje bij de electronica zit bij mij niks.
De voorloopwieltjes heb ik gisteren al strakker gezet.
Dat maakt niks uit helaas.
Binnenkort bouw ik er een loksound in en dan ga ik alles eens netjes aansluiten zoals het hoort.
De massa kan ik dan toch het beste pakken bij "het schroefje"?

Groetjes Dennis
Re:Probleem met m'n 3419
niet alleen bij het "schoefje", ook bij een boutje van het motorschild. dan heb je massa over alle wielen.
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Het boutje op het motorschild is het enige massapunt waar de draden samenkomen.
Ik denk zelf toch dat er voor de delta decoder die er nu inzit een massapunt moet komen in de tender.
Re:Probleem met m'n 3419
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Je kunt het best een massapunt maken aan één van de metalen draaistelframes van de tender.
Soldeer een draadje (liefst zwart) aan de onderzijde van het frame en voer de draad door hetzelfde gaatje als die van de sleper.
En in de tender komt de draad aan de railmassa van de decoder.
Je kunt het het best even helemaal demonteren alvorens je gaat solderen, dat werkt makkelijker en voorkomt dat je met de hete bout de kunststof delen van de tender raakt.
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Ad,

moet ik dan ook van die draadjes over de wielen maken zoals sommige wagons hebben om massa te pakken of is dat niet nodig omdat de wielen toch in een stalen frame zitten?
Het lijkt me niet veel meer werk namelijk om dat te fixen.

Groetjes Dennis
Re:Probleem met m'n 3419
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Dennis, geen wielslepers als je dat bedoelt.
Het stalen frame maakt toch contact met de wielassen.
Maar dit zal je probleem met die driewegwissel niet oplossen denk ik, want de sluiting die je ECOS registreerd, heeft vast en zeker een andere oorzaak.
Een extra massapunt maken neemt dit soort problemen niet weg.
Kan het zijn dat de drijfwielen van de lok toch te breed, of juist te smal staan en een wisseltong scheef duwen?
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
Wat zou dan de maximale breedte mogen zijn?
ik dacht zelf 14 mm aan de binnenkant.
Dat heb ik in ieder geval ook gemeten op tussen de wielen van de tender.
Re:Probleem met m'n 3419
14 mm tussen de flenzen is correct.
Re:Probleem met m'n 3419
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Probleem met m'n 3419
dat heb ik nu opnieuw afgesteld.
het is wel iets beter geworden alleen treed het nu nog sporadisch op.
Zou het kunnen komen omdat er voor de 3wegwissel een bocht is en misschien nog het onderstel een beetje gedraaid is? Het wielstel kan geknikt worden zegmaar.

Groetjes Dennis