Dag 05-liefhebbers,
In mijn topic op baanontwerpen staat dezelfde loc, die ik op 05 mei 2011 bij mijn handelaar heb afgehaald.
Nog even een extra toelichting op hetgeen hiervoor gezegd is. In het toenmalige Duitsland was de keuze tussen kolenstof en stookolie. Omdat dit laatste produkt schaars was en hoofdzakelijk ingezet werd voor de toen al op volle toeren draaiende oorlogsindustrie is gekozen voor kolenstof (eigenlijk kolenpoeder. Stof is fijner dan poeder.). En dit kolenpoeder was t.o.v. de stookolie in ruime mate voorhanden in het Ruhrgebied met al zijn kolenmijnen. Nog extra informatie: men maakte niet alleen gebruk van een blazer, maar deze gebruikte ook nog voor een deel warme lucht. Verder was er een soort van menger die een correcte combinatie van lucht en kolenpoeder moest maken alvorens het door de 14m(!) lange persleiding in de vuurkist werd geblazen. En inderdaad zoals hierboven is gezegd: de consistentie van het correcte mengsel liet het met grote regelmaat afweten.
Zelf heb ik een ouder model van Märklin (de 05 001?), deze van Liliput en het naoorlogse model van Märklin van de 05 003. Dus omgebouwd naar een gewone rijrichting en ontdaan van de stroomlijnbeplating en geschikt voor de standaard kolenstook (met brokken!).
Het Liliputmodel rijdt bij mij goed, maar ik heb wel een keer een geval gehad dat bij het achteruit rijden (tender voorop dus, omdat de loc zelf eigenlijk ook achteruit rijdt
) deze (hier zit inderdaad de aandrijving in) bleef steken. Het was geen kortsluiting, want de moter bleef wel draaien, maar de loc reed niet verder. Ik zal het nog een keer moeten testen op hetzelfde stukje: het kan zijn dat de rails daar niet goed ligt.
Heeft u daar ervaring mee Edward?
mvg Henk