Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

br 05-003 liliput.

Gestart door 3rail zaterdag 14 mei 2011, 18:40:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
br 05-003 liliput.
3rail
gast

br 05-003 liliput.
Af
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
Heel mooi zeg die lok, weet je ook hoe men des tijds aan gaf dat de stoker wat meer kolen op het vuur moest gooien .  :)
groet Erik
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
Edward bedankt voor de uitleg, in een keer drong  het tot me door dat ik van lilliput ook nog een 3rail  05 heb liggen :oops: Het ding heeft nooit goed gelopen.
Het is de 05003 zonder stroomlijn beplaating. ik doe er niks mee  rij nu nedelands.
Re:br 05-003 liliput.
Erik, Edward,

Een kleine correctie, de 05 003 werd aan de voorzijde (!) gestookt, dus aan de kant waar de cabine zit. Dit was meteen het grote probleem met dit ontwerp, de brandstof moest van de tender naar de voorzijde van de lok. In het geval van de 05 003 had men de tender voorzien van een luchtpomp die het kolenstof door buizen naar de voorzijde van de lok blies. Helaas bleek dit systeem niet echt goed te werken, het raakte met de regelmaat van de klok verstopt waardoor de lok niet het gewenste vermogen kon leveren. Nog tijdens de 2e wereldoorlog (1944) is daarom besloten om de lok "om te draaien" zodat een "normale" stoomlok ontstond, 05 003 zonder stroomlijn beplating  :)

Jan 
Re:br 05-003 liliput.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:br 05-003 liliput.
Citaat van: JB op zondag 15 mei 2011, 13:12:18
Nog tijdens de 2e wereldoorlog (1944) is daarom besloten om de lok "om te draaien" zodat een "normale" stoomlok ontstond, 05 003 zonder stroomlijn beplating  :)
In die uitvoering heb ik de 05 003.
Re:br 05-003 liliput.
Ronald69
gast

Re:br 05-003 liliput.
Aan de voorzijde? Volgens deze tekening niet:

Gewoon op dezelfde plaats.

Grt, Ronald.
Re:br 05-003 liliput.
Kijk hier maar eens naar,

http://www.aqpl43.dsl.pipex.com/MUSEUM/LOCOLOCO/05003/05003.htm

De lok staat constructief gezien achterstevoren, let ook maar eens op de plek waar de schoorsteen zit...

Op een van de onderste afbeeldingen staan (in bruin) de pijpen waardoor de kolenstof naar de vuurkist werd geblazen

Jan
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
 Toch een  unieke constructie.
Re:br 05-003 liliput.
mbekker
gast

Re:br 05-003 liliput.
Heey,

Zeker een mooie loc. Appart om te zien hoe de cabine aan de voorkant zit.
Het idee is goed, beter zicht voor en de roetuitstoot niet meer in het gezicht.

In Amerika bestond dit concept ook. De zogehete CAB FOWARD ( cabine voor ) stoomlocs.
Daar heeft de loc langer dienst gedaan. Met dank aan het omzetten van kolen naar olie stook.

klik

Foto van google.

Gr Mark
Re:br 05-003 liliput.
Der Rheingold
gast

Re:br 05-003 liliput.
Dag 05-liefhebbers,

In mijn topic op baanontwerpen staat dezelfde loc, die ik op 05 mei 2011 bij mijn handelaar heb afgehaald.
Nog even een extra toelichting op hetgeen hiervoor gezegd is. In het toenmalige Duitsland was de keuze tussen kolenstof en stookolie. Omdat dit laatste produkt schaars was en hoofdzakelijk ingezet werd voor de toen al op volle toeren draaiende oorlogsindustrie is gekozen voor kolenstof (eigenlijk kolenpoeder. Stof is fijner dan poeder.). En dit kolenpoeder was t.o.v. de stookolie in ruime mate voorhanden in het Ruhrgebied met al zijn kolenmijnen. Nog extra informatie: men maakte niet alleen gebruk van een blazer, maar deze gebruikte ook nog voor een deel warme lucht. Verder was er een soort van menger die een correcte combinatie van lucht en kolenpoeder moest maken alvorens het door de 14m(!) lange persleiding in de vuurkist werd geblazen. En inderdaad zoals hierboven is gezegd: de consistentie van het correcte mengsel liet het met grote regelmaat afweten.
Zelf heb ik een ouder model van Märklin (de 05 001?), deze van Liliput en het naoorlogse model van Märklin van de 05 003. Dus omgebouwd naar een gewone rijrichting en ontdaan van de stroomlijnbeplating en geschikt voor de standaard kolenstook (met brokken!).
Het Liliputmodel rijdt bij mij goed, maar ik heb wel een keer een geval gehad dat bij het achteruit rijden (tender voorop dus, omdat de loc zelf eigenlijk ook achteruit rijdt  :mrgreen: :mrgreen:) deze (hier zit inderdaad de aandrijving in) bleef steken. Het was geen kortsluiting, want de moter bleef wel draaien, maar de loc reed niet verder. Ik zal het nog een keer moeten testen op hetzelfde stukje: het kan zijn dat de rails daar niet goed ligt.
Heeft u daar ervaring mee Edward?

mvg   Henk
Re:br 05-003 liliput.
Frits Osterthun
gast

Re:br 05-003 liliput.
Je hebt gelijk. Ik wilde de DB versie tonen.

En de foto... ach ja, je weet het! Niet van Micro Metakit.
In bruikleen, zogezegd. :wink:

Frits
Re:br 05-003 liliput.
AnalogDriver
gast

Re:br 05-003 liliput.

Zeer mooie line-up zo, die 3x 05

Tenderzijde?

En wat mij opvalt is de verschillen in het model van de rechter en de middelste. Liliput vs. Märklin model?
Re:br 05-003 liliput.
Frits,

ik heb zelf een 05 002 van Liliput in uitgeklede en geweatherde toestand, in jouw overzicht ontbreekt die versie (of vergis ik me), het is L10591. Mocht je foto's willen......

Overigens, dat model rijdt zo beroerd (heeft ook nog tenderaandrijving) dat het in het verleden als 'heizlok' op m'n BW stond, hij (zij?) loopt er op iedere wissel uit, echt verschrikkelijk.

Walter
Re:br 05-003 liliput.
Frits Osterthun
gast

Re:br 05-003 liliput.
Hallo Walter,

Hoewel ik niet zal beweren dat mijn lijst compleet is (er komt veel uit, en er is nog heel wat research te doen (Eisenbahn Magazin) c.q. Neuheitenfolders door te werken en in te voeren), meen ik dat alle versies tot nu toe wel in mijn lijst vertegenwoordigd zijn.
Kan het zijn dat jouw referentie (10591) wat verwarring schept? De L110591 is m.i. namelijk een 05 001.

Mijn databank geeft over de DB-versies van Liliput het volgende:

1. 10510   05 001      vernieuwde uitgave ? Witte-Windleitblechen
1a. 10515   05 001      als 10510 (~)

2. 10520   05 002      gelijkstroom ? buitenliggend draaistel achter
2a. 10525   05 002      als 10520 (~)

3. 10503   05 003      N 1975 ? Witte Windleitblechen
3a. 10508   05 003      als 10503 (~)

4. 10500   05 003      Wagner-Windleitblechen ? Epoche 3 ? Sonderausführung
4a. 10505   05 003      idem (~)

5. 10510   05 001      met nieuwe tender 2?3 T 38

6. 10520   05 002      (N 1998) met nieuwe tender 2?3 T 38

7. (?)   05 003      DB-Umbau der ursprünglich ?cab forward? gelaufene 05 003

8. L110501   05 003      N 1997 ? geëtste schilden ? echte kolen ? zwarte stangen
8a. L110501   05 001      N 1998 ? Epoche 3 ? rood

9. L110501   05 001      (2006!) niet gestroomlijnd ? zwart/rood
9a. L110591   05 001      N 2003 ? Digital ? ESU-Lokpilot

10. L131547   05 003      N 2007/uitlevering 2008 ? Epoche 3
10a. L131548   05 003      idem (~)

11. L110502   05 002      N 2008 ? Epoche 3

Een foto van jouw lok zie ik graag (met referentie) tegemoet.
Je hebt mijn e-mail?

Groet,
Frits
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
Walter goed, ja eigenlijk niet, ik heb nml. ook zo'n Lip. 05 003 geval met tender aandrijving en is bij mij ook een museumstuk geworden vanwege zijn bar slechte rij eigenschappen.
Ik meende dat alleen mijn exp. zo slecht liep. Maar nu blijkt wel weer  dat het niet alleen bij mij is, gelukkig maar want immers gedeelde smart is halve smart :-( :-( :-( Toevallig dat ik van de week nog dacht: mogelijk loopt de loc beter met een decoder maar als ik dit zo lees begin ik er al niet aan , te meer ik nu Nl rij en mijn geld wel beter kan besteden dan aan een loc waar toch geen goede rij eigenschappen van zijn te maken :(
Gr erik
Re:br 05-003 liliput.
Ronald69
gast

Re:br 05-003 liliput.
@Veldkamp en Wasmi,
Wat is bij jullie de minimale boogstraal? Liliput geeft voor deze machines een minimale boogstraal van 420mm op. Als dit bij jullie kleiner is dan verklaart het probleem van het slechte rijgedrag.

Grt, Ronald.
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
In het verleden soms  R2 en R1 Nu is hij afgevoerd en staat hij in  de vitrinetafel,
Heb de lok destijds 2 hands gekocht zonder OVP in een inmiddels ter ziele gegaande treinshop in eindhoven. Ik kan me niet herinneren dat dit toen vermeld is . Maar Roland bedankt voor de Info


Gr Erik
Re:br 05-003 liliput.
Hallo Erik,

Citaat van: veldkamp op zondag 26 juni 2011, 12:05:09
Heb de lok destijds 2 hands gekocht zonder OVP in een inmiddels ter ziele gegaande treinshop in eindhoven. Ik kan me niet herinneren dat dit toen vermeld is .
Als je daarmee bedoeld de Winkel in Eindhoven Stratum, deze zit nu in Heeze (Emmerikstraat).

Mvg,
Peter
Re:br 05-003 liliput.
veldkamp
gast

Re:br 05-003 liliput.
 Ja dat was  de winkel op de leenderweg van  de Spijer. deze is later naar heeze gegaan. de eigenaar staat ook wel op kleine beurzen zoals in Best.

gr erik