Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Helling proef
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Helling proef  (gelezen 2656 keer)

madcat

  • Gast
Helling proef
« Gepost op: dinsdag 13 februari 2007, 16:36:41 »

Hallo Specialisten,

Nu mijn kleine baan redelijk af is, ben ik er eigenlijk toch niet tevreden over
En ik heb eigenlijk een nieuw baanplan maar ik maak me zorgen over 1 ding de helling.



Deze begint linskboven en stijgt over de 8* 5106 naar een hoogte van 5 cm
(dit is inclusief multiplex)
De 3 bochten wil ik op 5 cm houden, dus geen stijging in de bocht.
De onderste 7* 5106 moeten daarna een stijging van 5 naar 9.5 cm maken
om op een doorrij hoogte van 9 cm te komen.
Het percentage ligt nog onder de 5 % maar toch heb ik twijfels of het straks werkt,
en met name het "naar beneden" rijden mag niet te snel gaan.

Dus de vraag aan jullie, is deze helling (praktisch) haalbaar of niet?

Groeten

Marco


 
Gelogd

Harry H

  • Gast
Re: Helling proef
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 februari 2007, 16:52:36 »

 
Even uit de losse pols (ben niet echt een specialist):

Waarom laat je de drie bochtjes niet meestijgen?

Je wint exta hoogte en je voorkomt wellicht twee maal een knik

(bij begin en einde bocht) met extra ontsporingsgevaar.

Tenzij je natuurlijk de horizontale bocht wilt gebruiken voor een stukje
horizontale scenery.

Met die drie bochtjes moet je toch ook een centimetertje kunnen winnen?

Vriendelijke groet Harry

 
Gelogd

robmarklin

  • Gast
Re: Helling proef
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 februari 2007, 17:04:57 »

Het ligt er nogal aan met welke lengte treinen je rijdt. Met drie maal een lang personenrijtuig achter een NS 1200 merk je van 6 % stijgend helemaal niets, en dalend gaat het iets harder maar vlieg je niet de bocht uit.

Groeten, Rob
Gelogd

Davy

  • Gast
Re: Helling proef
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 februari 2007, 17:12:00 »

Je kan in de bochten best 3 a 4 mm stijgen per rail en op de rechte stukken 6 a 7 mm per rail. In de eerste 2 en de laatste 2 rails mag de stijging niet meer zijn 6 mm voor het begin van de stijging (verdeeld over de eerste 2 rails) en 6 mm voor de laatste 2 rails. Afvlakken heet dit en dat moet je zeker doen.
Gelogd

madcat

  • Gast
Re: Helling proef
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 februari 2007, 21:05:09 »

Dank voor jullie reactie,

Het zou dus moeten lukken, ik raakte vandaag over dit onderwerp aan de praat met wat "digitale" marklinisten.
En deze beweerde met digitale loc's en hoogvermogen motoren helemaal
geen rekening te houden met stijging's percentage's
Aangezien de "hoogvermogen" motoren een soort cruisecontrol hebben
zouden ze zelfs percentage van 11% moeiteloos rijden.
Ik kreeg wat foto's te zien waarop in een baan een stijging van 10 cm over
1 meter werd afgelegd.
Buiten het feit dat het meer op een achtbaan lijkt, vroeg ik me af of dit nu
geen "broodje aap"verhaal is.
Ik rijd analoog en zou bij zo'n stijging de loc niet de helling op krijgen.
Zijn er meer digitale rijders die zulke bizare hellingen hebben?
En werkt het echt zoals mij verteld is?, een soort cruiscontrole ?

Marco
Gelogd

paulH

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Helling proef
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007, 17:08:42 »

De cruisecontrole werkt echt. 8)

Hoe dit technisch werkt weet ik ook niet precies, maar het werkt goed.

Als ik een lok tegen hou welke langzaam rijd, dan probeert de decoder toch de huidige snelheid van de wielen tocht te handhaven. Als de motor fysiek strek genoeg is lukt de motor dit ook en gaan de wielen gewoon slippen.
Van een helling af werkt dit ook zo. De lok gaat dus (bijna) niet sneller lopen dan het snelheidscommando wat hij heeft gekregen.

Dus binnen de fysieke grenzen van de motor werkt dit heel mooi. (Met een goed afgestelde decoder)

Dus de helling van 10% of meer. Als de motor fysiek de kracht heeft, dan gaat hij. :shock:

m.v.g
Paul
Gelogd
Elke oplossing creŽert een probleem.

timtrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Helling proef
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007, 23:24:23 »

Ik heb nogal wat locs die met een stijging van 10% echt geen moeite zullen hebben, als ik zie wat ik daar op de vlakke baan allemaal wel niet mee kan versjouwen (60 goederenwagens...),, dus wat dat betreft geloof ik het wel.
Er zijn trouwens wel enkele locs, ik geloof de nieuwe P8 ook, die bij het bergafgaan wat problemen hebben. Gewoon ff testritje rijden ;-)
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Helling proef
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 februari 2007, 09:01:44 »

Maar het is natuurlijk maar de vraag of dit goed is voor de motor.

Ik zou het in ieder geval nooit doen.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.271 seconden met 22 queries.