Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Railcom Plus

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 13 mei 2011, 22:29:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Railcom Plus
Freak
gast

Re: Railcom Plus
@Ad,

Citaat van: Kappa op zondag 17 februari 2013, 10:56:42
PS: Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in aanmelden tussen Railcom+ en mfx is?
En waarom het aanmelden bij mfx veel langer duurt dan bij Railcom+?
Bij MFX wordt gekeken of er een nieuwe lok op de baan staat. Zoja, dan worden de gegevens hiervan door de centrale ingelezen. Er wordt een ID met adres aangemaakt en vervolgens worden alle gegevens weer terug naar de decoder gezonden. Hierna worden alleen nog gegevens door de lok verzonden indien de centrale hierom vraagt. Bij het MFX signaal zijn hiervoor ook langere tussenpauzes voor terugmelding beschikbaar

Bij RailCom Plus, wordt alleen de instelgegevens van de decoder opgevragen en in de database van de centrale opgeslagen. Enkel als er al een decoder met hetzelfde adres in de database aanwezig is wordt er een andere adres naar de decoder gestuurd.

Mvg,
Peter
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Citaat van: Freak op zaterdag 16 februari 2013, 16:50:48
Hallo Jasper,

Neem aan dat je ECoS een van de laatste updates heeft.
Railcom plus staat standaard al aan.
Vraag is of je sounddecoder voorzien is van railcom of railcom plus (V4.0).

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Sowieso heb ik een ESU sound decoder V4 volgens de laatste stand. Ik heb eens gisteravond de Ecos van de vereniging doorgespit en het volgende tegengekomen:

Hardwareversie: 1.3
Softwareversie: 3.6.0
Serienummer: 0x0048508
Stroom interne Booster 4.0A

Als ik (zoals gevraagd) de lok aanmeld en de MFX uitzet, dan meld de lok zich maar voor 2 streepjes aan. De indicator DCC licht op en begint te laden. Ook bij ingeschakelde MFX komt de indicator niet verder dan 2 streepjes. Uiteindelijk heb ik de lok maar handmatig in het systeem ingebracht maar of ik nou iets fout doe of dat er iets niet functioneerd is mij niet duidelijk. Ik neem binnenkort maar even een andere lok met Railcom mee. Als die ook maar voor de helft wordt uitgelezen, dan weet ik zeker dat het niet aan de lok licht maar aan de Ecos. De rest van de avond heeft er in de display van de Ecos 2 streepjes gebrand van DCC. Ondertussen diverse loks aangemeld met MFX en dat ging wel. Hetzij iets langzamer dan Railcom, maar de M4 loks worden wel uitgelezen.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Freak
gast

Re: Railcom Plus
Hallo Jasper,

Citaat van: Jasperkc op woensdag 20 februari 2013, 22:49:41
Softwareversie: 3.6.0
Zie:
Software versie 3.6.1
Bugfix: Diverse Probleme mit RailComPlus-Symbol und RailComPlus Anmeldebalken gelöst.

Extra info vorige versies.
Software versie 3.6.0
CHANGE: M4/RailComPlus-Loks sind nun nach Anmeldung wie manuell angelegte Loks in einer Favoritenliste (Liste 1).
- BUGFIX: Fehler in der RailComPlus Anmeldung behoben. Tams-Dekoder funktionieren nun.
- BUGFIX: Beim RailComPlus "Neue Lok"-Popup wird die Fehlermeldung nun nicht mehr über den Tasten (bzw. bei den S/W Geräten gar nicht) dargestellt.

Software versie 3.4.0
-ADD: "Setup"-"Loksuche": Einzelne Lok (M4/RailComPlus) kann auf Programmiergleis neu angemeldet werden.
-ADD: Neuer Button "Alle DCC-Anmelde-Loks löschen" im Setup 2: Alle mit RailComPlus angemeldeten Loks werden gelöscht und melden sich neu an.


Mvg,
Peter
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Peter,

Heel erg bedankt voor deze info. Hier heb ik wat aan. Ik heb het doorgegeven aan de persoon met de account en die gaat nu de nieuwste versie downloaden en dan moet het probleem uit de lucht zijn.

Groet, jasper
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railcom Plus
Interessant draadje, maar het gaat vooral over het aanmelden van de loc in de centrale.
Als ik het goed heb kun je Railcom ook gebruiken voor terugmelding (dus in plaats van S88 of vergelijkbaar). Zijn er al mensen die daar ervaring mee hebben?

Albert.
Re: Railcom Plus
Mr. Marklin
gast

Re: Railcom Plus
Hoi Albert,

Toevallig ben ik hier mee bezig, maar de prijs heeft mij weerhouden zo een Esu detector te kopen. bij de reguliere winkel ? 189,--. Maar deze geeft dan ook aan waar de lok zich bevindt. Net als bij koploper en Itrain. Per melder kunnen dan 4 loks worden gesignaleerd.
Ik ga dus voorlopig een gewone melder gebruiken.
Voor wat betreft railcomplus met het aanmelden: Ik heb zelf een Ecos2 en een BR218 van Esu met railcom, met MFX/M4 duurt dit wel even, een paar minuten, met railcomplus heeft de lok zich binnen 3 seconden aangemeld met 21 functies.
Dit is mijn ervaring, hoeft bij een ander natuurlijk niet zo te zijn.

Mvg
Arie

Edit: typefout veranderd
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Allemaal,

Van de week was mijn clublid weer op de club en hij had de update bij zich van de Ecos. Had ie de verkeerde versie bij zich.  :? :? Kon ik nog niet mijn railcom loks uitlezen. Nu maar wachten op volgende week en hopen dat ie de juiste versie bij zich heeft.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Allemaal,

Volgens mij gaat het nu allemaal lukken. Gisteravond had mijn clublid eindelijk de nieuwste firmware bij zich om de ecos te updaten. Hij heeft gisteravond de versie 3.7.0 erop gezet en ik zag ook dat de update geladen werd. Ik had gisteravond nog geen lok bij mij waarop Railcom zit. Het is dus nu even volgende week kijken of het wel gaat werken. Ik moet wel zeggen dat het lang geduurd heeft voor de goede versie erop gezet is, maar dat is een ander verhaal. Ik moet nu dus eerst maar eens afwachten of het nu wel gaat lukken.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Railcom Plus
Citaat van: agre30 op donderdag 07 maart 2013, 20:14:27
Interessant draadje, maar het gaat vooral over het aanmelden van de loc in de centrale.
Als ik het goed heb kun je Railcom ook gebruiken voor terugmelding (dus in plaats van S88 of vergelijkbaar). Zijn er al mensen die daar ervaring mee hebben?

Albert.

Citaat van: Kappa op zondag 17 februari 2013, 10:56:42
Ik heb het Railcom topic en het Railcom aanmeld probleem topic van Jasper samengevoegd.
Mocht het minder leesbaar zijn geworden, kunnen er eventueel dubbele of overbodig geworden reacties uit weggehaald worden.
Hoi Albert,

Je ziet er is wat samengevoegd, en het draadje wat door mij is opgestart is samengevoegd met een ander topic.

Nu ben ik ook wel benieuwd naar de ontwikkeling op het gebied van bezetmelding met Railcomplus.
Dat de prijs nog erg hoog ligt, kan ook de nieuwe decoders parten spelen, zodat je weinig ervaringen zult merken hier :(

Inmiddels heb ik ook een blad gelezen (samenwerking Eisenbahn Journal, Miba, en Modelleisenbahner), en daar staan ook de verschillen in beschreven.
Je ziet het mijn eerste bericht was in 2011, en het heeft dus 2 jaar geduurd en heel wat reacties, zodat we nu meer op de hoogte zijn.

Is men de Duitse taal machtig, en wil men wat nalezen, kijk dan naar de Digitale Modellbahn 3-2013 op bladzijde 56.
Het blad heeft een nummer en dat luid:  ISSN 2190-9083

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2011

offline
Re: Railcom Plus
Hoi Hans,
Bedankt voor je berichtje. Voorlopig ga ik er niets mee doen. Te duur in vergelijking met S88

Albert.
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Railcom Plus
De RailCom Plus detector is ook niet bedoeld als vervanger van de S88, maar als aanvulling. Het kan voor sommige software en gebruikers wel handig zijn, als bekend is welke lok/trein er langs komt. Ik probeer binnenkort de nieuwe printen van Hans Deloof op dit gebied uit.

Groetjes,
Bert
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Railcom Plus
Hoi Bert,

Wat wil een mens nog meer? ;)

Als je jouw bevindingen, dan ook weer hier wilt posten graag :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Railcom Plus
Hoi,

Ja, ik ben me ervan bewust dat ik misschien wat oude koeien uit de sloot haal, maar ik kwam hier terecht vanuit het topic Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit . Ik heb me enigzins proberen in te lezen, maar voor een leek zoals ik is het soms een vrij technisch verhaal. Nu kan er gesteld worden: 'als je het niet begrijpt, houd je er dan verre van'. Dat doe ik toch niet, omdat dit onderwerp mij/ons als forummers misschien toch raakt of zal raken.

Zover ik kan beoordelen (please, be aware of my ignorance), is RailComPlus een soort van tegenhanger van MFX, al dan niet sneller, maar dat terzijde. Speerpunt is de automatische herkenning van locomotieven, waar er bij RCP ook nog sprake kan zijn van terugmelding incluis specifieke adressen e.d.

Nu stelt Freak in het zojuist genoemde topic , dat MFX misschien wel dezelfde weg gaat als Motorola en dat M* zich ook heeft aangesloten bij de RailCommunity. Daar schrok ik toch ietsje van, want wat betekend dit dan voor mij (en mijn MFX-locs) op termijn...? Vandaar ben ik opzoek gegaan naar wat achtergrondinfo over RCP en wil ik hier dus vragen of er in de afgelopen 3 jaren (dec 2013 tot dec 2016) bijzondere ontwikkelingen zijn in ofwel de ene en ofwel de andere richting.

Zover ik kan zien (en dat is niet bijster ver) is M* haar eigen weg verder in geslagen en is RCP gewoon doorgegaan op haar eigen weg, hoewel er op het vlak van terugmelding wat minder te beleven is (misschien ook vanwege de prijs).

Alvast vriendelijk bedankt en shoot it if i'm wrong.
Re: Railcom Plus
Freak
gast

Re: Railcom Plus
Hallo Simon,

Indien je geïnteresseerd bent wil ik bij gelegenheid wel enkele artikelen voor je inscannen.
Een artikel over de RailComunity waar Marklin zich bij aangesloten heeft.
Een artikel over de werking en mogelijkheden van RailCom(Plus).
Een artikel over RailCom(Plus) versus MFX.

Kun je zelf oordelen wat de (on)mogelijkheden van MFX en RailCom(Plus) zijn.
Je krijgt dan van mij dan de links waar je ze kunt downloaden.


Mvg,
Peter
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2013

offline
Re: Railcom Plus
Ik ben anders ook benieuwd hiernaar :) Wellicht strekking van het verhaal delen?
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Railcom Plus
Als je die moeite zou willen nemen, graag Peter!
Met alle plezier zal ik een samenvatting geven tzt ;)
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Allemaal, (wat fijn dat je er bent) :D

Ik lees steeds meer een verschil tussen railcom en railcom plus. Ik heb van mijn treinendealer begrepen dat een decoder met railcom plus zich aanmeld aan de ecos en een decoder met railcom niet. Ik heb ooit een Br 290 van Brawa gekocht. Deze lok heeft railcom. Dat betekent dat de lok zich niet aanmeld, maar wel een poging doet om zich aan te melden. Dat lukt uiteindelijk maar voor de helft. Een lok met railcom plus wordt direct aangemeld. Misschien is er iemand die een nog heldere uitleg heeft, dan hoor ik het graag.

Fijne avond,
Jasper

Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2015

offline
Re: Railcom Plus
Al mijn decoders met railcom melden zich volledig aan op
mijn Ecos2 centrale.
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2013

offline
Re: Railcom Plus
oud topic ophalen dan maar

ecos met de nieuwste software en v4 decoders en zelfs v5 van esu

het probleem is op het programmatie spoor melden de loc's zich netjes aan
het dcc symbool begint te laden en dan onder aan krijg je een railcom icoontje waar je de loc mee aan meld en gebruiks klaar maakt op de ecos

op de baan (2 rail) zelf die zeer groot is (een trein is meer dan 20 minuten onder weg) melden de loco's zich niet aan
railcom staat in de ecos aan en in de decoders ook anders zouden ze zich niet aanmelden op het test spoor

om de een of andere reden dus geen aanmeldingen van geen enkele loco en het zijn er redelijk veel die er op de baan staan
of de litfinski RM-GB-8 zijn de oorzaak of er is iets anders aan de hand onder de baan

iemand ervaring hier mee
dan horen we het graag

gr raf
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railcom Plus
Beste Raf,

Heb je die terugmelders onder alle baandelen zitten (continu melding) of alleen maar relatief korte stukken?

Groet, Anne W
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railcom Plus
Hoi,

Heeft niets te maken met de "vorm" van bezetmelding. Continue of "korte stukken". De onderdelen onder de baan moeten "railcom (+)" geschikt zijn.

Citaat van: raf op zaterdag 07 maart 2020, 15:33:41
op de baan (2 rail) zelf die zeer groot is (een trein is meer dan 20 minuten onder weg) melden de loco's zich niet aan
railcom staat in de ecos aan en in de decoders ook anders zouden ze zich niet aanmelden op het test spoor

Als je er versterkers in hebt zitten moeten die ook "railcom" aan boord hebben. Zij moeten het railcom-signaal doorgeven vanaf de centrale en ook weer terug aan de centrale.

Citaat van: raf op zaterdag 07 maart 2020, 15:33:41
om de een of andere reden dus geen aanmeldingen van geen enkele loco en het zijn er redelijk veel die er op de baan staan
of de litfinski RM-GB-8 zijn de oorzaak of er is iets anders aan de hand onder de baan

Je bezetmelders moeten het railcom signaal ook kunnen doorgeven. En dat doet deze bezetmelder niet. Tams heeft bijvoorbeeld een RCS-8 Railcom-detector ontwikkeld. Deze geeft het Railcom-signaal door aan de centrale / PC. Zo zijn er meer printjes voor dit soort zaken ontwikkeld. Er zijn ook zelfbouwprojecten Het is dus niet alleen de loks en centrale die railcom(+) moeten hebben maar ook de verschillende onderdelen. Daardoor werkt het aanmelden via het testspoor wel.

Groet Ronald.
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railcom Plus
Als je alleen op kleine stukken gewone bezetmelders hebt en op grote stukken niet dan kan het systeem ter plaatse van de bezetmelders niet werken en op de andere plaatsen wel of werkt Railcom alleen maar met speciale apparatuur behalve die in de lok?

Groet, Anne W
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Raf,

Kan het zijn dat je Boosters in de baan hebt zitten die geen Railcom+ ondersteunen. Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2015

offline
Re: Railcom Plus
Wat Jasper zegt klopt, dat zou het kunnen zijn.

Naar mijn idee hebben de terugmelders er niets mee te maken. Er zijn wel terugmelders die Railcom doorgeven, maar dat is voor positie bepaling op de baan. En niet voor aanmeldingen.

Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2006

offline
Re: Railcom Plus
Citaat van: flyerman op maandag 09 maart 2020, 09:08:40
Wat Jasper zegt klopt, dat zou het kunnen zijn.

Naar mijn idee hebben de terugmelders er niets mee te maken. Er zijn wel terugmelders die Railcom doorgeven, maar dat is voor positie bepaling op de baan. En niet voor aanmeldingen.

Nee, echt niet dat is om de RailCom+ informatie door te geven zoals het adres van de decoder in de trein. Dan weet je waar welke trein op welke melder staat, en als die melder deel uit maakt van een blok weet in ook in welk blok.
Met standaard s88 melders dus geen RailCom+ Of je moet er een losse RailCom adapter tussen zetten.

Groetjes.
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railcom Plus
Heb je soms een loc uit de ECoS verwijderd, terwijl andere locs niet onder digitale spanning stonden? Dan kan het zijn dat de ECoS het contact met de railcom+locs heeft verloren. Dat heb ik nl. bij mijn ECoS, vroeger bij MfX, maar sinds de vorige update alleen bij railcom+ locs.
Dus als ik een loc definitief uit de ECoS verwijder, moeten alle andere locs spanning hebben (niet in een remmodulesectie, dat is geen digitale stroom), anders zijn de railcom+ locs die geen digitale spanning hadden "dood" en moet ik die weer tot leven wekken op het programmeerspoor.

Groet, Paul