Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Railcom Plus

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 13 mei 2011, 22:29:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Railcom Plus
Hallo Forumleden,

Zijn er al forummers,die een railcomplus decoder hebben,en wat zijn de voor-en nadelen ten opzichte van MFX?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Railcom Plus
Hallo Hans,

Ik had een paar Lokpilot v4 decoders en daar zit railcom in ( ik weet niet of dat railcom plus is ).

Het aan melden gaat veel sneller dan MFX.

Dat is het enige wat ik weet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Railcom is een techniek die 2 richting verkeer tussen DCC decoder en centrale mogelijk maakt.
Voor Railcom moet wel je centrale, booster en decoder geschikt zijn en daarnaast heb je ook Railcom detectoren nodig.

Een centrale stuurt een DCC pakketje en nadat dit verzonden is schakelt de centrale even voor een korte periode over van verzenden naar ontvangen. In deze korte periode kan een decoder die Railcom ondersteund een signaal op de rails plaatsen. Een Railcom detector in de centrale kan het signaal oppikken en verder verwerken.

Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Railcom Plus
Mijn lopi 4.0 heb ik erop ingesteld. Meld zich binnen een paar seconden aan!
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hoi Peter (Geluidsman),

Die decoder heeft,als ik de advertentie mag geloven Railcom Plus.

De bewuste advertenties staan vaak achterop de modelbladen (Duitse wel te verstaan) ;)



Hoi Peter (Freak),

Dank je wel voor deze uitleg :thumbup:


Hoi Wijbe,

Misschien ben ik wat laat met mijn reactie,maar ook bedankt voor deze aanvulling.


@ Alle forummers,

Deze techniek (Railcom Plus) is dus een soort tegenhanger (Nieuw) van het MFX gebeuren.
En logisch dat het sneller gaat,het MFX protocol bestaat al weer een tijdje.

Je ziet ook dat het steeds "intelligenter" wordt,en dat heeft z'n nadeel,maar ook z'n voordeel.
Nadelig is dat het dataverkeer zal toenemen,terwijl de snelheid daar misschien last van ondervind(zeker bij grote aantallen loc's).
De techniek is ook nog nieuw,en zal tijd nodig hebben om uit te rijpen.

Wat Märklin doet met de sensoren op de motor,doen Esu en Lenz via de decoder,en is dus veel goedkoper te produceren.
Een enkel voordeel is al genoemd,en misschien zijn er wel veel meer..............

Eigenlijk startte ik dit topic niet voor mezelf,maar iets alsnog opsteken kan altijd,en is natuurlijk welkom :thumbup:
Dat is ook meteen de kracht van het forum,een onderwerp bespreekbaar maken en houden ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2010

offline
Re:Railcom Plus
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 13:00:55
Deze techniek (Railcom Plus) is dus een soort tegenhanger (Nieuw) van het MFX gebeuren.
En logisch dat het sneller gaat,het MFX protocol bestaat al weer een tijdje.

..... De techniek is ook nog nieuw,en zal tijd nodig hebben om uit te rijpen. .....


Zo nieuw is de techniek niet. De firma Lenz heeft in 2000 al Railcom voorgesteld aan de NMRA. De firma Lenz is dezelfde firma die het DCC-protocol voor de Firma Märklin en de firma Arnold heeft ontwikkeld. Railcom is dus nu ook een (concept) NMRA-standaard, de NMRA DCC Standaards 9.3.1 en 9.3.2. Iedereen mag en kan deze (concept) standaard implementeren in zijn haar centrales en/of decoders.

Sinds de breuk tussen Esu en Märklin heeft Esu meegewerkt aan het protocol van RailCom en daaruit is nu RailComPlus gekomen. Hiermee is het dus mogelijk decoders bij de centrale aan te melden, het automatisch omprogrammeren van decoders via de centrale, het programmeren van de decoders, het doorgeven van functies aan de centrale. De RailCom Plus

Het nadeel van RailComPlus is dat het in principe alleen door Lenz en Esu gebruikt mag worden en dat andere firma's een licentie op RailComPlus moeten nemen. Hoe dit in de toekomst uitgaat pakken is nog afwachten.

Meer informatie is te vinden bij de firma Lenz op zijn websites: Lenz USA Railcom FAQ (wel in het engels) en op de Duitse Site van Lenz

En over RailComPlus kan je hier wat meer info vinden: Lenz RailCom Plus

Groeten Ronald.
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 13:00:55
Deze techniek (Railcom Plus) is dus een soort tegenhanger (Nieuw) van het MFX gebeuren.
En logisch dat het sneller gaat,het MFX protocol bestaat al weer een tijdje.
Klopt.

CiteerJe ziet ook dat het steeds "intelligenter" wordt,en dat heeft z'n nadeel,maar ook z'n voordeel. Nadelig is dat het dataverkeer zal toenemen,terwijl de snelheid daar misschien last van ondervind(zeker bij grote aantallen loc's).
Nadeel is dat je een centrale nodig hebt die het Railcom Plus in zich heeft.

Verder zal het me niet verbazen indien andere fabrikanten die hierop een licentie aanvragen hiervoor niet hoeven te betalen maar het in één of andere vorm het op of bij het product moeten aangeven. Anders krijgt je dezelfde toestanden als met het MFX gebeuren.

Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Hans en forummers,

Met de CS1 Reloaded is RailCom en RailcomPlus niet mogelijk (geen Global Detector).
De ECoSsen, LokPilot V4.0 en Loksound V4.0 kennen RailComPlus.

Hardwarematig is de LokPilot V3.0 met RailComPlus® uitgerust. T.z.t  komt hiervoor een Firmware update.

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 mei 2011, 22:29:52
Zijn er al forummers,die een railcomplus decoder hebben,en wat zijn de voor-en nadelen ten opzichte van MFX?
Deze vraag kan dus alleen beantwoord worden door forummers die de beschikking hebben over een ECoS en locomotieven uitgerust met een MFX-, LokPilot V4.0 en/of Loksound V4.0. En die zijn er (nog) niet veel.


Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hoi Peter (Freak),

Het is inderdaad zo,dat je een centrale nodig hebt met Railcom Plus,en alleen Lenz en Esu hebben dat voor zover ik weet.

En geen van beide heeft banden meer met Märklin,dus wordt het koffiedik kijken.

Maar ook met besturingssystemen zal je dat merken,net zoals bij MFX.


@ Ronald,

Met nieuw doelde ik op Railcom Plus,en niet zozeer op Railcom alleen,want die techniek bestond ook al een tijdje.
Nu Esu zijn decoders er ook mee uitrust,breekt het voor DCC wel door nu denk ik.
Anderzijds iemand met Märklinspullen heeft er niets aan,tenzij de centrale er mee om kan gaan.

Er wordt geen analoge loc meer gebouwd,en dus ben je duurder uit.
Eerst schaf je een loc aan met decoder,vervolgens moet je hem eruit slopen,en vervolgens een andere DCC gerichte decoder inbouwen.
Dit zal niet bij ieder model gaan,want sommige modellen hebben een custom-made decoder die alleen in dat model past.
Wie straks nog wil ombouwen zal nog de nodige toeren uit moeten halen,want dat wordt er niet gemakkelijker door :thumbdown:

Bedankt voor de link's,en ik ga er zeker een keer een kijkje nemen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 13:00:55

@ Alle forummers

Eigenlijk startte ik dit topic niet voor mezelf,maar iets alsnog opsteken kan altijd,en is natuurlijk welkom :thumbup:
Dat is ook meteen de kracht van het forum,een onderwerp bespreekbaar maken en houden ;)

M.v.g.

Hans V200.0




Hoi Peter,

Je hebt dit citaat misschien niet gelezen ;)

Wel jammer dat ze de CS1 R er verder niet bij betrekken,terwijl deze toch alleen door Esu wordt ondersteund.

Want Märklin had daar geen zeggenschap over (de update van Esu),en nu zullen het onderbuik gevoelens worden misschien.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 17:32:22
Je hebt dit citaat misschien niet gelezen ;)
Had ik wel gelezen.

CiteerWel jammer dat ze de CS1 R er verder niet bij betrekken,terwijl deze toch alleen door Esu wordt ondersteund.
Dan zou er bij de CS1 R een hardware matige aanpassing moeten komen.

Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hoi Peter,

Ja dan moet die global detector er in,en misschien nog iets meer.

Of Esu daar zin in heeft.................

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 17:55:19
Ja dan moet die global detector er in,en misschien nog iets meer.
ESU/Lenz met zijn RailComPlus. Marklin met zijn decodertjes. Uhlenbrock met zijn sound, enz enz.
Over een paar jaar moet je in het bezit zijn van een juiste centrale, (decoder)programmers, (programmeer)software, juiste besturingssoftware enz enz.

Digitale modeltreinbesturing begint toch leuk te worden  :D.


Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Citaat van: Freak op zaterdag 14 mei 2011, 18:14:33

ESU/Lenz met zijn RailComPlus. Marklin met zijn decodertjes. Uhlenbrock met zijn sound, enz enz.
Over een paar jaar moet je in het bezit zijn van een juiste centrale, (decoder)programmers, (programmeer)software, juiste besturingssoftware enz enz.

Digitale modeltreinbesturing begint toch leuk te worden  :D.


Mvg,
Peter


Misschien voor de techneuten onder ons Peter,maar ik kan me ook indenken dat vele mensen,dit ook een flinke afknapper zullen vinden.

En ik hoop voor de hobby,niet de meerderheid :(

De juiste centrale kiezen,dat zal voor velen een moeilijke keuze worden :?

Zeker nu we zijn opgegroeid met multiprotocol :D

Het zal wel een kwestie zijn,van wie de langste adem heeft,en voor als nog zie ik een kleine voorsprong bij DCC met Railcom Plus.

De tijd zal het leren.......

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
gerhard
gast

Re:Railcom Plus
Hallo.
Wat is het verschil tussen Railcom en Railcomplus?

De firma Tams ondersteund ook Railcom,met zijn
Cental control,sommige Boosters verder hebben ze dedectoren enz.

mvg Gerhard
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Gerhard,

Citaat van: gerhard op zaterdag 14 mei 2011, 18:33:43
Wat is het verschil tussen Railcom en Railcomplus?
Zie: http://www.digital-bahn.de/info_senf/railcomplus.htm

Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Spoorman
gast

Re:Railcom Plus
Citaat van: Freak op zaterdag 14 mei 2011, 15:25:56

Verder zal het me niet verbazen indien andere fabrikanten die hierop een licentie aanvragen hiervoor niet hoeven te betalen maar het in één of andere vorm het op of bij het product moeten aangeven. Anders krijgt je dezelfde toestanden als met het MFX gebeuren.


Decoderbakker Zimo maar ook anderen evenals fabrikanten Roco en Fleischmann gaan niet meedoen ===> onderaan Zimo  nieuwsbrief april 2011.

Gr, Ben.
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Ben,

Citaat van: Spoorman op zaterdag 14 mei 2011, 19:13:26
Decoderbakker Zimo maar ook anderen evenals fabrikanten Roco en Fleischmann gaan niet meedoen ===> onderaan Zimo  nieuwsbrief april 2011.
We behouden ook het recht om een ​​andere methode van bidirectionele communicatie te voeren.
Meer info over dit onderwerp waarschijnlijk binnenkort.

CiteerESU/Lenz met zijn RailComPlus. Marklin met zijn decodertjes. Uhlenbrock met zijn sound, enz enz.
Over een paar jaar moet je in het bezit zijn van een juiste centrale, (decoder)programmers, (programmeer)software, juiste besturingssoftware enz enz.

Het wordt steeds leuker in de digitale wondere wereld :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hoi Peter,

Het worden eilandjes in de digitale wereld,die gescheiden worden door de zee van onduidelijkheid :(

Of het daardoor ook leuker wordt durf ik wel te betwijfelen ;)

Misschien zijn we wel terug bij af :thumbdown:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Railcom Plus
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 mei 2011, 22:29:52
Zijn er al forummers,die een railcomplus decoder hebben,en wat zijn de voor-en nadelen ten opzichte van MFX?

Hallo Hans, Ja ik heb een Br 011 die is uitgevoerd met een ESU loksound V4.0 decoder en die heeft inderdaad railcom plus aan boord. Ik heb op de vereniging een Ecos en die is dus ook uitgerust met railcom plus. Ik zette laatst mijn lok op de baan. Binnen een paar seconden was de complete lok uitgelezen en hoefde ik alleen maar op de ok toets te drukken om de lok aan een van de rijgegelaars toe te wijzen. Het was vervolgens een peuleschil om met de lok te rijden, alle functies stonden overzichtelijk in het display. De lok werd weliswaar met DCC aangestuurd, maar dat had verder voor het motorola bedrijf geen nadelige invloed. Ik vraag mij wel af of railcom plus alleen DCC gebonden is of ook aangestuurd kan worden met het motorola protocol. Verder vind ik het railcom plus systeem beter werken dan het MFX systeem van Märklin waarbij het veel langer duurt om een lok uit te lezen. Ik heb wel eens een minuut moeten wachten totdat de info in de CS1 van Märklin stond.

Groet, Jasper
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hallo Jasper,

Bedankt voor deze uiteenzetting,van jouw ervaring.

Voor zover ik weet is Railcom Plus alleen voorbehouden voor DCC,en het wordt niet door het Motorola protocol ondersteund :(

Zelf heb ik de werking van een CS 1 van dichtbij gezien (heb er zelf geen),en zelfs opstarten duurde veel langer dan een minuut.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2009

offline
Re:Railcom Plus
Heb je voor railcomplus ook nog speciale detectoren nodig onder de baan of is het alleen de centrale die uitgerust moet zijn met railcomplus? (of railcom)
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Jan,

Met RailComPlus® systeem melden decoders die zijn uitgerust met RailComPlus® zich automatisch aan bij een passende centrale welke RailComPlus® ondersteund. Een centrale die RailComPlus® ondersteund is o.a. de ECoS.

In het Duits staat het hier netjes uitgelegd.
http://www.digital-plus.de/digitalplus-railcomplus.php


Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
3railkoen
gast

Re:Railcom Plus
Hoi, even een algemene vraag over Railcom   :

Ik heb een TAMS centrale en die ondersteund Railcom.    Ik heb ook een aantal ESU Switchpilot Servo Decocders en die ondersteunen ook Railcom.

Ik kan momenteel de CVs van mijn ESU servo decoders via het DCC programmeer "spoor" zetten. Dat gaat goed.  MAAR dan moet ik ze daar dus wel op aan sluiten en loskoppelen van de baan

VRAAG:    Kan ik via Railcom    de CVs   van de ESU servo decoder zetten terwijl ze gewoon in de baan blijven hangen ??   Dus kan je via RailCom CV programming doen  ??

soortgelijk aan POM (programming on main) echter dat wordt nog niet door TAMS ondersteund (maar komt er trouwens wel binnenkort in zeggen ze) ..


thanks Koen
Re:Railcom Plus
Spoorman
gast

Re:Railcom Plus
Citaat van: 3railkoen op maandag 13 juni 2011, 21:30:35

VRAAG:    Kan ik via Railcom    de CVs   van de ESU servo decoder zetten terwijl ze gewoon in de baan blijven hangen ??   Dus kan je via RailCom CV programming doen  ??


Nee, Railcom leest info uit je decoder. Het schrijven doe je gewoon via het programmeren.

Gr, Ben.
Re:Railcom Plus
3railkoen
gast

Re:Railcom Plus
ok thanks , ik was wat in verwarring want ik lees zo nu en dan dat je ook zou kunnen schrijven via railcom... maar NEE dus ... too bad .. dan maar ff wachten totdat heer TAMS POM in de MC gekrast heeft

gr koen
Re:Railcom Plus
Freak
gast

Re:Railcom Plus
Hallo Koen,

Bij het programmeren (POM) van de decoders moet je Railcom uitschakelen. Na het programmeren en inschakelen van Railcom kun je de decoders uitlezen. Omslachtig maar het gaat.


Mvg,
Peter
Re:Railcom Plus
3railkoen
gast

Re:Railcom Plus
Hoi peter, bedankt, helaas kan je met de TAMS momenteel nog geen POM doen naar "magneet" / "servo" decoders maar TAMS heeft wel toegezegd dat binnenkort te gaan ondersteunen.

Als het zover is zal ik je advies in gedachten houden.  En ik zal eens met Railcom gaan spelen om de decoders uit te lezen.

Mvg Koen
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hallo Koen,

In de link die Peter plaatste staat te lezen dat je de programmeerrail met Railcom Plus niet meer hoeft te gebruiken.

Dat is dus wel een situatie van POM,maar dan voor locdecoders.

Of het ook voor de magneet/servodecoders geld,staat niet in het verhaal te lezen.

Voorwaarde is wel dat je een centrale hebt,die Railcom Plus ondersteund,en wellicht zijn ze bij Lenz/Esu,en Tams wel bezig over de licensies.

Dus tijd zat om te oefenen op het Railcom verhaal :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
3railkoen
gast

Re:Railcom Plus
Ok. ik zal TAMS eens vragen naar railcom plus..

thanks

gr koen
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Railcom Plus
Hallo Koen,

In de laatse Eisenbahn Kurier,van september dus,dat de kogel door de kerk is.

Lenz geeft de licentie vrij,en alle DCC gerelateerden doen er aan mee,behalve Zimo.

Die is uit dit consortium gestapt.

Vraag blijft wel of je de servodecoders in een POM situatie kan programmeren.

Dat was namelijk niet te lezen,maar zal bij het verschijnen van nieuwe decoders duidelijk worden.

Verwacht ze alleen niet te snel,het zal wel een nieuwtje worden voor de beurs in Nürnberg.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Railcom Plus
3railkoen
gast

Re:Railcom Plus
Hoi,

TAMS heeft toegezegd POM voor toebehoor decoders (een servo decoders scharen ze daar ook onder) "binnenkort" te implementeren binnen de MC.. ben benieuwd.. ik blijf ze er maandelijks aan herinneren .. bedankt voor je update

mvg koen ..

Railcom aanmelden lukt niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Railcom aanmelden lukt niet
Hallo Iedereen,

Ik heb even een vraagje over Railcom van Lenz. Ik gebruik een Ecos en heb ook een sounddecoder van ESU. Ik heb in de decoder Railcom aangezet en ook op de Ecos. Echter zodra ik de lok op de rails zet wordt ie niet uitgelezen. Wat doe ik fout? Ik heb volgens mij echt alles gedaan om een juist functioneren mogelijk te maken. Helaas is het op dit moment (nog) niet mogelijk om mijn lok uit te lezen. Lastig is het wel daar ik ongeveer 15 functies moet invoeren. Is er iemand die mij op weg kan helpen. Liefst persoonlijk, maar via het forum mag ook.

Groet, Jasper
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Heb je mfx uitgezet?

Re: Railcom aanmelden lukt niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Wasmi, Wat bedoel je?

Op de decoder zit geen Mfx en in de Ecos wel. Zou ik in de Ecos de Mfx uitzetten, dan zullen de Mfx loks zich niet aanmelden. Het kan toch ook door elkaar heen gebruikt worden? Of heb ik het dan mis.

Groet, jasper
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Mmmm, er staat me iets bij dat railcom en MFX niet door elkaar kunnen, ik bedoelde dus ook MFX op de centrale uit te zetten.
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Hallo Iedereen,

Nou deze vraag moet ik binnenkort maar eens stellen bij Ontrax in Utrecht als ik spreek met Dhr. Danckart.

Groet, Jasper
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Hallo Jasper,

Lees onderstaande eens door, daar staat het verschil en mogelijkheden van Railcom en Railcom Plus.
http://www.digitrainworld.com/2012/10/railcom-railcom-plus-what-are-these/


Mvg,
Peter
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Railcom aanmelden lukt niet
MAW, je moet Railcom+ op je ECOS hebben om je loks te laten aanmelden.
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Dan werkt het inderdaad wel, heb ik bij derden gezien. En goed ook, kwestie van een paar seconden.
Re:Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Railcom Plus
Citaat van: Wijbe op zaterdag 14 mei 2011, 11:36:33
Mijn lopi 4.0 heb ik erop ingesteld. Meld zich binnen een paar seconden aan!

Hallo Wijbe, Ik heb inmiddels ook een aantal loks met Railcom. Nou is van aanmelden echt geen sprake. In de Ecos zit Railcom en in de ESU sound decoder. Echter de Ecos ziet de lok niet. Wat doe ik dan fout.

Groet, Jasper
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Hallo,

Hoe zet ik Railcom+ aan op de Ecos?

Jasper
Re: Railcom aanmelden lukt niet
Hallo Jasper,

Neen aan dat je ECoS een van de laatste updates heeft.
Railcom plus staat standaard al aan.
Vraag is of je sounddecoder voorzien is van railcom of railcom plus (V4.0).
Heb je een loksound V3.5 lees dan ook dan onderstaande FAQ van ESU

CiteerKann ich meine LokSound V3.5 Decoder mit RailComPlus® nachrüsten?

Leider nein. LokSound V3.5 Decoder besitzen nicht die erforderliche Elektronik für RailCom®.


Mvg,
Peter
Re: Railcom Plus
Edwin
gast

Re: Railcom Plus
Jasper,

Is het wel een V4 decoder? Volgens mij heeft de V3 geen Railcom+
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Edwin,

Volgens de verpakking gaat het om een loksound decoder 54499 en de productie datum op de verpakking is: 19-03-2012 en 32MBit.
Als ik de lok uitlees, dan kom ik het volgende tegen: RailCom Instellingen; Railcom terugmelding staat aan, RailComPlus automatische aanmelding staat aan

Volgende Data aan de Centrale terug zenden: Adressen via Broadcast via Kanal 1 zenden en Dataoverdracht via kanaal 2 ontvangen?

Ik weet er alleen iets te weinig van om ook echt te weten wat het betekent.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Freak
gast

Re: Railcom Plus
Hallo Jasper,

Heel in het kort.
RailCom (V3.x Sounddecoders)
- "POM" (programmeren op de Main) is mogelijk
- Treinnummer detectie indien de detectiemodules RailCom compatibel zijn. Alleen het treinnummer en richting worden verzonden.

Railcom Plus (V4.0 Sounddecoders)
RailCom Plus zal de locomotief, evenals de functies in het CS inlezen, en deze opslaan voor toekomstig gebruik (niet nodig om de locomotief handmatig in het CS toe te voegen)
Als het DCC-adres al in gebruik is door een andere decoder in de database, zal de CS automatisch de locomotief een nieuw adres toewijzen naar een nummer dat nog niet is toegewezen.

Mvg,
Peter
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Peter,

Nou je wil niet weten wat een vreemde vragen/antwoorden ik allemaal krijg omtrent het aanmelden van Railcom/Railcom+ Ik heb nl. de vrijheid genomen om op meerdere fora mijn vraag te posten. Met allemaal andere wedervragen/wederantwoorden. Een greep uit de vele reacties:

- Heb je wel een V4 decoder?
- Staat je Railcom wel aan?
- Railcom kan niet samen met MFX
- Zet eerst je MFX in je decoder uit (zit er niet eens in)
- Je decoder heeft geen actuele firmware!

Ik vindt het wel erg lastig. Ik heb wel het idee dat het eerder aan de Ecos ligt dan aan mijn loc. Het is mij nl. nog niet eerder gelukt om een lok met railcom aangemeldt te krijgen in de Ecos.

Groet, Jasper
Re: Railcom Plus
Freak
gast

Re: Railcom Plus
Hallo Jasper,

Dan twee gewone vragen.
Welk type ESU decoder heb je ingebouwd.
Welke versie firmware staat er op je ECoS.

Mvg,
Peter
Re: Railcom Plus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Railcom Plus
Ik heb het Railcom topic en het Railcom aanmeld probleem topic van Jasper samengevoegd.
Mocht het minder leesbaar zijn geworden, kunnen er eventueel dubbele of overbodig geworden reacties uit weggehaald worden.

PS: Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in aanmelden tussen Railcom+ en mfx is?
En waarom het aanmelden bij mfx veel langer duurt dan bij Railcom+?
Re: Railcom Plus
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Railcom Plus
Hallo Peter,

Voor de eerste vraag zie mijn antwoord aan Edwin en voor de 2de vraag moet ik eens kijken op de vereniging. Daar staat de Ecos en die kan ik niet even inkijken op dit moment.

Groet, Jasper