Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Spoorstaven oplassen in 1:87

Gestart door Ronald vrijdag 18 februari 2011, 16:19:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorstaven oplassen in 1:87
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Spoorstaven oplassen in 1:87
In het grootbedrijf komen geregeld zgn. headchecks voor in het spoor.

Railpedia:
"Head Checks

Een "Head Check" is een type scheurvorming in spoorstaven die vooral optreedt in bogenen wissels. Het defect behoort tot de familie "Rolling Contact Fatigue" (RCF). Wanneer een boog te lijden heeft van Head Check-schade, komen de scheuren veelal in grote getale en dicht naast elkaar voor. Dit maakt het risico van een ontsporing als gevolg van een meervoudige spoorstaafbreuk erg groot.

Head Check-schade openbaart zich met name vanaf midden jaren 90. Een verklaring daarvoor kan zijn dat industrie zich eind zeventiger jaren heeft toegelegd op de ontwikkeling van meer slijtvaste spoorstaafmaterialen. Men was zich echter onvoldoende bewust van de aanwezige balans tussen scheurgroei en slijtage. Initiërende scheuren krijgen niet de kans uit te groeien wanneer de slijtagesnelheid groter of gelijk is aan de scheurgroeisnelheid. Verstoring van deze balans geeft kleine scheuren de kans om uit te groeien (daar waar zij in het verleden wegsleten).

Wat tevens een belangrijke rol speelt in de opkomst van RCF is het niveau van de huidige wiel-rail contactspanningen. Deze zijn sterk toegenomen met de instroom van nieuw materieel. De moderne draaistellen op grond van comfortwensen zijn zeer 'stijf' ontworpen, wat het zelfsturend effect in een boog sterk doet afnemen. Dit resulteert in zeer hoge contactspanningen, welke vermoeiingsschade veroorzaken.

Head Check-schade kan worden beperkt door het verwijderen van reeds ontstane schade. Hiertoe is een tijdige detectie van de schade cruciaal, waarna het verwijderen van beginnende schade door de gerichte inzet van een slijptrein kan plaatsvinden. Daarnaast kan schade worden beperkt door het voorkomen van schade. Dat kan door toepassing van RCF-resistente spoorstaafmaterialen en verlaging van de contactspanningen en door toepassing van speciale rail- en wielprofielen. De veilige bereidbaarheid van de railinfra wordt gegarandeerd door de half jaarlijkse RCF inspecties. Bij deze inspecties wordt alle RCF schade in kaart gebracht en geclassificeerd.

Squats

Een `Squat' is scheurvorming in spoorstaven die zowel in bogen, wissels als in de rechtstand kan optreden. Een Squat ontstaat veelal als gevolg van een kleine verstoring van het loopvlak van de spoorstaafkop. Deze kan bijvoorbeeld ontstaan zijn na:
een kleine slipbeschadiging als gevolg van het doorglijden van een treinwiel,
een onvoldoende glad afgewerkte las,
de lokale hardheidsverschillen die rond lassen optreden,
door de geometrische oneffenheden die ontstaan als gevolg van golfslijtage.
Een tweede belangrijke oorzaak zijn verstoringen van de stijfheid van de oplegging van de spoorstaaf, bijvoorbeeld als gevolg van onvoldoende goed onderstopte dwarsliggers.

Typerend voor de Squat is de zogenaamde `ingeslagen kop'. Onder de hamerende werking van ieder passerend treinwiel groeit een kleine oneffenheid snel uit tot een forse "deuk" in de spoorstaafkop. Dit gaat vaak gepaard met een forse geluidstoename. Uiteindelijk treedt spoorstaafbreuk op. Het risico op ontsporing is minder eenduidig dan bij Head Checks omdat Squats veelal geïsoleerd voorkomen. Wanneer deze echter voortkomen uit golfslijtage is er wel degelijk sprake van een grote kans op multiple fracture (een meervoudige breuk). Het risico op ontsporing wordt dan groter.

De bestrijding van Squat schade richt zich met name op het onderhoud van de spoorstaafkop door middel van slijpen, bijvoorbeeld in een cyclisch slijpprogramma."


Ik was vandaag een wissel (in 1:87) aan het bekijken, en het viel me op dat dit wissel (al een redelijk oude) diverse headchecks had, en tevens 2 squats (ingeslagen koppen).
In het grootbedrijf kan men de schade indelen in categorien, en in de lichtste gevallen volstaat het oplassen. In het ergste geval kan het zijn dat een spoorstaaf binnen 24 uur vervangen dient te worden. Deze schades bekijkt men meestal in een Ultrasoontrein en soms Videoschouwtrein.

Om mijn wisseltje nu up to date te krijgen, de Preisers willen ook veilig kunnen reizen, heb ik besloten het wissel op te gaan lassen. Maar niet door middel van lassen, maar door solderen.

De schade:


Het railoppervlak heb ik hier al voorzichtig gevijld, om straks makkelijker op te kunnen solderen.
Ik heb vervolgens het oppervlak rondom zo'n headcheck verwarmd met de soldeerbout, en daar wat ruimer soldeertin overheen gegoten.


Nu laten afkoelen. Daarna voorzichtig vijlen. Belangrijk is de binnenkant van de spoorstaaf, en de kop. Probeer het "opgelaste" stuk zo mooi mogelijk te laten aansluiten op de bestaande spoorstaaf.


Daarna kun je weer een ander stukje doen. Probeer headchecks/squats die naast elkaar te liggen niet in 1 keer te doen, maar in stappen, zodat het vorige stuk niet te snel verwarmd, en dus weer losvloeit.


Nu nog 2 squats op koppen bij de raillassen, en het wissel kan weer worden teruggeplaatst.


Ik heb het wissel getest met diverse treinen, waaronder een oude zware 3047, BR 44. Het opgelaste stuk bleef gewoon netjes zitten. Zo repareer en onderhoud je realistisch je modelspoorbaan. :D

Ronald
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Hallo Ronald

mooie manier (kan ik ook wel eens doen )

ik zeg naar de ! (komt er nog een deel 2 ??)
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Hoi Ronald.

Zeer mooi gedaan, misschien dat ik dit ook ga toepassen, heb hier ook last van.
Bedankt voor de tip en de mooie uitvoering met foto's.

Mvg,
Wilco
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Dag Ronald.

Duidelijk verhaal, wat 1:87 dus ook toepasbaar is.
Zoiets moet toch een uitkomst zijn als het railtje
met geen mogelijkheid van de baan verwijderd kan
worden. Als dat wel kan, zou ik zelf er voor kiezen
om de bewuste spoorstaaf uit te wisselen.
Gezien jouw studie/stage kan ik mij voorstellen dat
deze wijze van onderhoud jou aanspreekt.

Groeten,

Erik.
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Bedankt voor de leuke reacties! :D

@ Erik: ik heb gewoon eens wat nieuws geprobeerd, omdat bij M-rail de railtjes niet al te makkelijk te vervangen zijn (bij loshalen gaat vaak al het railtje knikken).

Geinspireerd door de stage heb ik inderdaad dit eens geprobeerd  ;).
Ik wil het ook nog eens proberen om bij teveel openstaande raillassen tussen de beide spoorstaven op te vullen, om zo een mooier verloop van de rails te krijgen. Dit volgt misschien binnenkort.

Groet,

Ronald
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Dag Ronald,

Citaat van: Ronald... omdat bij M-rail de railtjes niet al te makkelijk te vervangen zijn(bij loshalen gaat vaak al het railtje knikken).
Dat valt reuze mee hoor. Met een Stanleymesje de railclips aan
beide zijden van de railstaaf omhoog wippen en de railstaaf is los . . .

Citaat van: RonaldIk wil het ook nog eens proberen om bij teveel openstaande raillassen tussen de beide spoorstaven op te vullen,
om zo een mooier verloop van de rails te krijgen. Dit volgt misschien binnenkort.
Hmm, dát zou een interressante variant erop zijn.
Wel duidelijk in beeld brengen, hé !!! :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 19 februari 2011, 17:24:24
Dag Ronald,

Citaat van: Ronald... omdat bij M-rail de railtjes niet al te makkelijk te vervangen zijn(bij loshalen gaat vaak al het railtje knikken).
Dat valt reuze mee hoor. Met een Stanleymesje de railclips aan
beide zijden van de railstaaf omhoog wippen en de railstaaf is los . . .

Oke, dit moet ik maar eens gaan proberen dan  :D

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 19 februari 2011, 17:24:24
Citaat van: RonaldIk wil het ook nog eens proberen om bij teveel openstaande raillassen tussen de beide spoorstaven op te vullen,
om zo een mooier verloop van de rails te krijgen. Dit volgt misschien binnenkort.
Hmm, dát zou een interressante variant erop zijn.
Wel duidelijk in beeld brengen, hé !!! :wink:.

Zal ik doen! ;) :D
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
heb je er ook foto's van real-life  :help:
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Probleem is wel dat soldeer heel zacht is en snel slijt en oxideert.
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Ik had dit topic al eerder gelezen en kwam gisteren ineens een stukje opgelaste railstaaf tegen bij een wissel van de tram. Leuk om te zien :thumbup:
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Hallo Ronald,

gelijk een vervolgklusje, bij de wissel bij de ene afbuigende railstaaf zonder railmof lijkt de railstaaf aan het uiteinde verbogen. Even netjes rechtbuigen met de tang. Bij de andere railstaaf lijkt de railmof iets open te staan, met een volgende rail erop aangesloten, even de mof dichtknijpen. Je krijgt nu een betere doorgaande railverbinding, met minder kans op ontsporen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Ronald,
Een hinderlijk openstaande rails kun je ook opvullen met DEVCON vloeibaar epoxy metaal.
Is kneedbaar voor 5 min na menging. 24 uur later prima te schuren vijlen etc.
Het is niet elektrisch geleidend, maar dat is de openstaande verbinding ook niet.
Resultaat is een goed ondersteunende overgang van 2 rails stukken.
met vr gr Cees
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
een stukje messing er tussen solderen is misschien ook een oplossing'?
eerst in spoorstaaf vorm flijen,dan het stukje defecte spoorstaaf eruit zagen en dat nieuwe stukje mseeing spoorstaaf ertussen zetten en voorzichtig vastzetten met wat soldeer...
zou ook moeten werken toch? of is de hechting van ijzer dusdanig slecht dat dat bij de eerste de beste trein lostrilt?
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorstaven oplassen in 1:87
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie Abeter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker