Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)

Gestart door pn235 donderdag 12 mei 2011, 21:21:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo allemaal,

Voor het lokje 36121 van mijn dochter (7)  ben ik op zoek naar een nieuw of gebruikt onderdeel. Het gaat om de as waarop het tandwiel zit dat door de motor wordt aangedreven (Marklin onderdeelnummer 110 467). Helaas zit het tandwiel los van de as zodat de motor wel draait maar de lok niet meer beweegt. (Ook jammer: Marklin levert het onderdeel niet meer, al enkele jaren nadat het model is uitgekomen kun je hem dus kennelijk weggooien als er iets mis is. Valt me toch tegen van die grote jongen uit Goppingen) :(

Hoe dan ook: ik zoek een oplossing. Ik heb al eens krachtlijm geprobeerd maar dat hield niet tussen de as en het tandwiel. Wie weet een goede oplossing voor dit probleem of weet waar ik nog onderdelen kan vinden? Alle suggesties zijn welkom!

Groeten uit Frankrijk (waar het eindelijk weer eens heeft geregend)

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Wat kan helpen is de as en het tandwiel goed schoon en vet vrij maken. Vervolgens het tandwiel weer monteren met geschikte loctite. Ik had ooit rode van het merk Protech (rc model auto merk). Dit is het type 'stud lock' en daarmee zit het gegarandeerd goed vast. Loctite zelf heeft ook verlijmende producten.
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Of kijken bij Hornby? Als het goed is was dat tenminste de fabrikant van de 2rail versie?
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Heel erg bedankt Alex en Johan! Dat zijn twee bruikbare tips. Ik ga ermee aan de slag;

groeten,

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Marco,

Klik eens hier.
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Dankjewel Ad. J :)e maakt het zo wel heel erg eenvoudig. Ik heb al een besteld. Heel erg bedankt voor deze link!
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo Marco,

wil je ons op de hoogte houden over de voortgang,  ik ben al langer naargeestig op zoek naar dit onderdeel, helaas zonder resultaat, vanaf Marklin is dit artikel namelijk niet leverbaar,

met vriendelijke groet,

Walter Wissels
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo Walter,

Ik heb daarnet besteld, via de link die Ad me stuurde naar de Duitse handelaar (zie hierboven) . Het zal wel morgen worden voordat er een reactie komt. Als ik het onderdeel daadwerkelijk geleverd krijg laat ik het meteen weten.

Groet,

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Citaat van: pn235 op maandag 16 mei 2011, 21:00:53
Hallo Walter,

Ik heb daarnet besteld, via de link die Ad me stuurde naar de Duitse handelaar (zie hierboven) . Het zal wel morgen worden voordat er een reactie komt. Als ik het onderdeel daadwerkelijk geleverd krijg laat ik het meteen weten.

Groet,

Marco

Hallo Marco,

graag, bovendien weet ik nog zeker 2 personen die dit specifieke onderdeel zoeken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Ik ben ook benieuwd hoe dat af loopt met Bahhoefle.de omdat enkele jaren geleden ernstige kritiek bestond op die zaak.

Berichten komen uit Stummiforum, b.v. deze:

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=1&t=15306&start=50
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo allemaal,

Na enkele maanden proberen en afwachten (en erg veel geduld) geef ik het op. Er komt van Bahnhoefle geen reactie hetgeen niet de eerste keer is als ik de andere forums mag geloven. Jammer, geen onderdeel dus. Ik blijf zoeken, als ik rond oktober nog niets gevonden heb wordt het lijmen met loctite. Het neiuwe seizoen komt eraan en dan moet de lok toch weer kunnen rijden.
Eventuele andere tips zijn welkom.

Groeten uit Frankrijk!

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo Marco,

je staat hierin niet alleen, want ik heb ook geen enkele reactie van Bahnhoefle mogen ontvangen, overigens is Keuterman bij mij zo aardig geweest het hele tandwiel te verwijderen (valt er niets meer te lijmen ook), en de loc na ruim 1 jaar ongerepareerd terug te sturen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Maar is het gat in het locframe uitgesleten? Of is het asje versleten?

Roy
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo Roy,

het gaat om het tandwiel wat vastzit op de as,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Eeen paar foto's zou verhelderend kunnen werken 8o, en vele vragen voorkomen,

Gr, Jan
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hoi,

Ik wil best een foto meesturen maar het probleem is dat er is te zien. Het kunsstof tandwiel zit nu los op de metalen as. Als de motor draait blijft de lok staan. Op een foto kun je dat niet zien.

Walter, bedankt voor je reactie. Prettig om te weten dat ik niet de enige ben.

Groet,

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Ik begrijp het probleem om eerlijk te zijn niet helemaal. Je zegt dat het eerste tandwiel na het rotortje, los zit op de as, en daardoor de loc niet aandrijft. Maar bij veel m* locs volgt er na dat tandwiel, nog 1 of meerdere, en als laatste wordt een tandwiel op een loopas aangedreven.

Dus graag wat meer uitleg, of toch een foto van hoe het in elkaar zit.

Roy
(ps. en anders mag je hem ook naar me opsturen, dan zal ik eens kijken, of ik er iets mee kan.)
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo allen,

ik kan geen foto tonen, want Keuterman heeft het tandwiel bij mij van de as, weggeslepen, en kan dus zelfs niet meer nagaan hoeveel tanden erop te zitten, en wat de diameter is. Een mede forumlid heeft zelfs zijn uitgebreide onderdelen doos volledig opengetrokken om iets passends te zoeken met 0,0 resultaat. Uiteraard ben ik wel dankbaar voor zijn inzet.

Ik weet niet of een tandwiel te reproduceren is, of dit zoveel werk is dat het kostenplaatje niet in verhouding staat met het resultaat.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Roy,

als het tandwiel los zit op het asje van de motor dan kan er een hele aandrijftrein achter zitten, maar die draait dan natuurlijk ook niet meer....

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Oke, dus het gaat om het kleine tandwiel, wat op het rotor-asje zit? Wat vreemd zeg, dat daar niets voor te vinden is! In houten staat altijd een kraam met heeeeeeeeeeeeeeeeel veel van dergelijke kleine onderdeeltjes. Maar als jij zegt dat je er al veel gevraagd hebt, maar niemand heeft het goede, dan zal het lastig worden.

Roy
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Roy,

Omdat ik niet in Nederland woon kom ik niet zo vaak in Houten maar het lijkt mij de moeite om toch een keer te gaan kijken. Eind volgende week is er toch weer een beurs? Bedankt voor de tip, ook als het niets opleverd. Overigens zijn bij mijn lok zowel de as als het tandwieltje in nieuwstaat, vervangen is niet nodig vanwege slijtage of zo. Het probleem deed zich voor kort na afloop van de garantieperiode. In Principe is het probleem dat ze niet meer met elkaar verbonden zijn. Aangezien ik meerdere reactie heb gezien van forumleden met hetzelfde probleem denk ik dat dit niet het beste onderdeel is dat ooit onder de vlag van Marklin op de markt is gebracht.

Groet,

Marco
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Moest even op de geëxplodeerde tekening kijken om te begrijpen hoe het zat ...

http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=36121

... maar ik begrijp dat de worm die op de motoras hoort, los zit?

Die kun je met de juiste Loctite, bijvoorbeeld Loctite 601, meestal wel weer vastzetten, tenzij de worm echt is gebarsten.
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo Allen,

nee het gaat bij mij (en de anderen denk ik ook) om de voorste as van de loc, nr. 12 van de exploded view tekening,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Oke, en dat tandwiel is niet vast te lijmen op het asje?

Roy
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Bij het model van Walter in ieder geval niet meer begrijp ik, maar bij Marco misschien nog wel. Als het met Loctite niet lukt, dan kun je de mogelijkheid van lijmen in ieder geval gevoegelijk afschrijven.

Frustrerend altijd. Märklin (of wie de producent dan ook was) maakt die tandwielen echt niet meer zelf, allemaal van de plank, dus ze moeten te vinden zijn, maar waar?
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
tsja, wellicht past een asje van een ander merk loc ofzo wel, maar ja, dat wordt een hele zoektocht.

Roy
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
het motortje met tandwiel is wel verkrijgbaar bij M*....  ?17,50
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
ja, maar dat is dus niet het probleem...

Roy
Re:Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Ik denk dat het inderdaad een lijmpoging gaat worden. Ik wacht nog heel even op een
reactie van Hornby want die heeft deze lok kennelijk ook in het programma gehad (zie overige reacties). Als dat nog iets dreigt te worden zal ik het meteen doorgeven.

Marco
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
heb hetzelfde probleem met de Percy van mijn zoon, na maanden zoeken heb ik een vervangend tandwiel gevonden  het is een roco  met 12 tanden module 0,4  onderdeelnr 86412.

het tandwiel met een 2mm boortje opruimen (MET DE HAND!!!!!)  dan in goed heet water leggen en met een passend hulpstuk voorzichtig maar wel snel op het asje tikken . dan ongeveer een mm van de flens
afhalen (want hij is iets te breed)

asje monteren klein beetje smeren en klaar loopt weer als een zonnetje
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Ik heb hier ook hetzelfde probleem met de percy lok.
Zal de tip hierboven onthouden.
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo,

ik heb het betreffende tandwiel 2 weken geleden besteld en vandaag binnen gekregen, nu nog tijd maken om er mee aan de gang te gaan, er staat echter nu nog te veel in onderhoud, dus kan nog even duren,

Maik is het inkorten voordat hij op de as ging niet makkelijker?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Hallo,

tijd gevonden om het tandwieltje in te bouwen, viel eigenlijk wel mee, zat er zo in, ik had meer werk om het motortje en decoder, zodat hij met Thomas in tractie mee kon rijden  terug te vinden,  frappant detail is dat mijn zoon al heel lang niks meer met treinen doet,

In ieder geval nadat de loc in begin 2009 de geest had gegeven, 6,5 jaar later weer gereïncarneerd, en heeft met trots vanochtend een rondje op de baan rond gereden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Dat is mooi Walter!  :thumbup: Het is lang geleden dat ik dit topic begon en onze Percy ligt er nog in dezelfde staat. Ik twijfel nog: repareren of nieuw kopen. Daarnaast voltrekt zich hier hetzelfde scenario: Rosa heeft niet meer zo'n belangstelling voor de avonturen van Thomas en zijn vrienden. Nagellak is ook leuk... Kleine meisjes worden groot.

Veel plezier met een weer rijdende Percy!

Marco
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
dacht dat is sommige reparaties lang in de kast had liggen :D
En marco als je er niet meer aan begint is er vast hier wel iemand die percy weer toch leven wil brengen!
Mijn zoontje was 3 jaar geleden ook zwaar thomas verslaaft,maar die heeft nu plaats gemaakt voor lego treinen!
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Het blijft natuurlijk leuk om een Thomas event op de modelbaan na te spelen
Re: Onderdeel of tip gezocht voor Marklinlok Percy (36121)
Jazeker!