Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sllllllipbanden

Gestart door IJsengel dinsdag 13 februari 2007, 13:01:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sllllllipbanden
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Sllllllipbanden
Heb ik dat! :(
Mijn BR012 verliest op een rondje ineens allebei de slipbanden....%#$@!!
Deze hangen nu zijdelings aan de drijfstangen.
Zo op het oog mankeert er niets aan de bandjes, maar waarom lopen ze er dan af? Ik heb al geprobeerd om ze voorzichtig met een pincetje er weer om heen te leggen. Dat gaat dus niet. Moet ik nu de drijfstangen verwijderen? Of zijn er andere truukjes te bedenken?
Hellup!
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Sllllllipbanden
Gerard
gast

Re: Sllllllipbanden
Probeer er eerst eens achter te komen waarom de asb (= antislipband) van de wielen zijn losgekomen. Zijn ze misschien te groot? Dan heeft terugplaatsen geen zin: ze zullen heel snel weer van je wielen aflopen.
Zijn ze versleten? Dan kun je het beter meteen goed doen en nieuwe monteren.
Kijk ook even naar je rails. Misschien zit er ergens een foutje waardoor de asb's van de wielen afgewrongen worden.
Bij je loc hoort overigens een boekje te zitten waarin je kunt zien hoe je asb's moet (de)monteren en wat voor gereedschap je er bij nodig hebt.
Re: Sllllllipbanden
Citaat van: ijsengel op dinsdag 13 februari 2007, 13:01:45
Mijn BR012 verliest op een rondje ineens allebei de slipbanden....%#$@!!
Moet ik nu de drijfstangen verwijderen? Of zijn er andere truukjes te bedenken?

Hoi Fred Paniek,  :D

Ga even Hier naar toe, een compleet handboek.
Staan al je onderhoudsvragen in.                                                                     

Suczeven.

Re: Sllllllipbanden
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Sllllllipbanden
Citaat van: Riny op dinsdag 13 februari 2007, 15:18:11
Citaat van: ijsengel op dinsdag 13 februari 2007, 13:01:45
Mijn BR012 verliest op een rondje ineens allebei de slipbanden....%#$@!!
Moet ik nu de drijfstangen verwijderen? Of zijn er andere truukjes te bedenken?

Hoi Fred Paniek,  :D

Ga even Hier naar toe, een compleet handboek.
Staan al je onderhoudsvragen in.                                                                     

Suczeven.



Dank u! Daar kan ik wel iets mee, denk ik. Alhoewel het wel erg priegelwerk is voor mijn behoorlijk slechte ogen....
En paniek? Ik?  8)
Re: Sllllllipbanden
Geintje  :lol:

Ja en dat wat slechte ogen betreft, dat kon ik niet weten.
Nu moet ik toegeven dat deze bij mij ook al aardig achteruit gegaan zijn maar ik gebruik voor dat soort doeleinde een loeplamp.

Alleen weet ik niet of dat voor jou toereikend is.

Toch succes toegewenst met het banden wisselen.

P.s. kun je niet even naar een modelspoorwinkel gaan zodat zij dat even kunnen doen, service verlenen noemen ze dat en zou gewoon moeten kunnen.
Re: Sllllllipbanden
Megahertz
gast

Re: Sllllllipbanden
zit er geen olie tussen het wiel en de antislipband.
Re: Sllllllipbanden
ATSF2
gast

Re: Sllllllipbanden
Neem geen risico!!!!

Een afgelopen antislipbandje gewoon meteen vervangen. Dit loopt er niet voor niets van af.

Voor dat lokomotieven uitgeleverd worden staan ze soms al jaren op de plank. Rubber verouderd onder UV licht en ook stof en vuil eisen hun tol. De bandjes worden vast onder contract geleverd aan marklin en de rubberboer die ze op voorraad houdt levert ze vast niet na het aanmaken direct uit.

Vet heeft een slechte invloed op rubber behalve als het NBR betreft. Ik schat in dat het rubber een slijtvast matreriaal is en waarschijnlijk NR of anders wellicht EPDM bevat.

Deze materialen kunnen slecht tegen olie of vet.

Verder neemt de relaxatie van het materiaal over de jaren heen af doordat de weekmakers uiteindelijk uit het rubber verdwijnen.

Daarnaast heb je nog met slijtage te maken.

Voor die paar Euro centen zou ik zeggen: meteeen vervangen. Kun je er nog jaren tegen.

JOs
Re: Sllllllipbanden
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Sllllllipbanden
Hola
Ik heb ze inmiddels door nieuwe exemplaren (laten) vervangen.
Ze waren niet soepel meer.
De loc moest helaas zowat helemaal uit elkaar om die verdraaide dingen erop te zetten. Drijfwerk aan beide zijden, onderplaat met remblokken enz.
Kost inderdaad niet de hele wereld maar er zit flink veel tijd en arbeid in.
Hasta la Pasta
Fred
Re: Sllllllipbanden
VincentKloeg
gast

Re: Sllllllipbanden
Whow  :shock: Doe een beetje ingewikkeld zou ik zeggen.

Het proleem is al opgelost, maar wil even nog mijn visie erover laten gaan.

Om in het geval van een versleten anti-slipbandje helemaal te bedenken waaruit een antislipbandje gemaakt is en zodoende te verklaren WAAROM die eraf is gelopen vind ik wat ver gaan. Slipbandje is eraf gelopen... Waarom? Gewoon, omdat die eraf is gelopen.

Als je nieuwe slipbandjes hebt dan zijn die altijd 2 mater kleiner dan het wiel waar ze omheen moeten ongeveer. Na wat jaren rijden is de rek eruit en kunnen ze er opeens vanaf lopen. Geen probleem en gewoon nieuwe erop zetten. Vergroot je uiteindelijk de trekkracht ook mee.

Het vervangen van een slipbandje van een BR 012 kan niet zo heel moeilijk zijn. Je draait de schroefjes aan de laatste drijfwielen los en als de bandjes er al af liggen vallen ze dan zo eruit. Dan pak je een nieuw bandje, leg je hem om de koppelstang heen en draai je het schroefje een beetje vast. Dan pak je een dunne pincet en met je vinger houd je het bandje op één bepaalde plek. Met de pincet draai je het bandje om het wiel totdat je weer bij je vinger bent. Dan zit het bandje er op de meeste plaatsen op, alleen bij het remwerk waarschijnlijk niet. Met de pincet druk je ze ertussen en het zit als gegoten. Een tip, als je op de helft bent moet je ook daar even een vinger zetten, anders floept die er aan het begin weer vanaf het bandje. Maar het hele drijfwerk eraf halen en het plastice onderdeel met remwerk enzo, dat is wat te omslachtig voor het vervangen van een asb'tje
Re: Sllllllipbanden
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Sllllllipbanden
@ Vincent: De 012 liep rustig z'n rondjes. Op een gegeven moment staat ze plots met een ruk stil midden op een wissel. Wat nu dan? En dan dringt het tot mij door dat ze geen millimeter meer vooruit komt terwijl de drijfwielen gewoon doormalen! Wat blijkt? De afgelopen antislipband is blijven haken achter het handeltje van de wissel.... Ik vond dit zo bizar dat ik me daarom afvroeg hoe (of waarom, zo je wilt) dat nu kon gebeuren.
En wat betreft de "reparatie"; ik heb inderdaad zelf gedaan zoals jij het beschreven hebt, maar het wilde me helaas niet lukken, mede doordat de remschoenen heel erg dicht op de wielflensen staan.

Momenteel loopt ze weer in't rond dat het een lieve lust is en dat dat nog maar lang mag duren! :wink:.
Re: Sllllllipbanden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Sllllllipbanden
CiteerDe 012 liep rustig z'n rondjes. Op een gegeven moment staat ze plots met een ruk stil midden op een wissel. Wat nu dan?

Het heeft niks met antislipbanden te maken maar ik had vorige week ook zo'n soort ervaring...  Mijn ruim 25 jaar oude 003 was fijn een nieuw 60760 setje aan het inrijden toen de loc ineens een rare bokkesprong maakte, maar wel doorreed. Alleen, ze klonk zo raar...
Toen de overkant van mijn testbaantje was bereikt had zag ik wat er loos was: m'n Oude Dame, die op mijn baan alleen nog voor museumritten wordt ingezet, had heuse panne! :(



Het erafgelopen moertje heb ik zowaar teruggevonden (bij het punt waar de loc de bokkesprong maakte) en opnieuw vastgezet. E.e.a. recht moeten buigen maar nu rijdt ook dit nichtje van jouw 012 weer snorrend haar rondjes :-)

En nee, ik had niet net de antislipbanden vervangen want die maat had ik niet op voorraad... ;-)
De moer was dus niet losgeweest, in ieder geval niet recentelijk.
Re: Sllllllipbanden
VincentKloeg
gast

Re: Sllllllipbanden
Na verloop van tijd breken of komen die slipbandjes er gewoon vanaf. Vooral als een model lang stil gestaan heeft.

Wat betreft die 003, dat is wel balen zeg!  :shock: Ik let er wel altijd op als ik een slipbandje vervang of die bout er niet uit komt, want als ze eruit draaien en belandden langs het spoor heb je kans dat je hem niet meer terug vind.
Maar dat dat moertje los is gekomen is wel heel raar. Die hoef je nooit los te draaien om de slipbanden te vervangen. Gelukkig is het goed afgelopen en kan ze nog vele museumritten rijden!  :D
Re: Sllllllipbanden
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sllllllipbanden
Citaat van: VincentKloeg op maandag 26 februari 2007, 22:01:07
Maar dat dat moertje los is gekomen is wel heel raar. Die hoef je nooit los te draaien om de slipbanden te vervangen. Gelukkig is het goed afgelopen en kan ze nog vele museumritten rijden!  :D
Is mij ook ooit eens gebeurd met mijn 74'er, jaaaaaren geleden. Moertje uiteraard nooit meer teruggevonden, zit nu een andere op.
Tsja, door het bewegen kan dat losraken he...
Re: Sllllllipbanden
VincentKloeg
gast

Re: Sllllllipbanden
Bij mij is het bij m'n 24'er gebeurd toen de trein nog als speeltrein op de grond lag. Daar schrok ik wel van, maar het was gelijk m'n eerste aanraking met reparaties aan Marklin treintjes  :P.
En inderdaad, soms gebeurd het gewoon.
Re: Sllllllipbanden
Megahertz
gast

Re: Sllllllipbanden
Het is bij mijn BR 86 ook wel eens gebeurt, maar eigenlijk heb ik er nooit wat aan gedaan.