Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012

Gestart door mwedijkman woensdag 11 mei 2011, 21:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Hallo Martin en Wim,

Jullie hebben er werkelijk een prachtig schakelpaneel van gemaakt, erg mooi ook hoe de bedrading is afgewerkt. Kortom petje af.

Wel heb ik 1 vraag, die hulpweerstanden waar dienen die voor? want gezien het type weerstand zijn deze niet gemaakt om erg warm te worden.

Groeten Jan Willem
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Dat ziet er zeer zeker mooi uit, netjes afgewerkt.
Zit zelf in de paneel bouw schakelkasten maken,
met soms erg veel draad naar lampen meters drukknoppen in de deur.

Ga zo door  :)

G rEinte
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Dag Martin & Wim.

Ik vind dat jullie prachtig werk hebben geleverd. :thumbup: :thumbup:
Netjes alles uit bedraad, zeker net zo netjes alles gedocumenteerd.
Zo te zien een XL-file, prima (herken mijn eigen werkwijze hierin).
Niets dan respect en bewondering hiervoor.

Groeten,

Erik.
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (MEGA UPDATE Bedieningspaneel) 03 oktober 2012
Dag Jan Willem,

Allereerst dank voor je bezoek en compliment. Dit stimuleert om op de ingeslagen weg door te gaan.
Wat betreft de hulpweerstanden kan ik je als volgt adviseren: In tegenstelling tot de in de gebruiksaanwijzing van de WRM1 aangegeven lampjes hebben wij gebruikgemaakt van LED's geschikt voor 12V. D.w.z. dat deze LED's zijn voorzien van een voorweerstand. Hoewel de fabrikant (TAMS) aangeeft dat de uitgangsspanning gelijk is aan de ingangsspanning blijkt dit in de praktijk anders te zijn. (8-10V)
Gebleken is eveneens dat er altijd spake is van een lekspanning, waardoor naast de geactiveerde LED (bijvoorbeeld Rood ingeval van afbuigend verkeer) ook de andere LED (in dit geval dus de Groene) licht blijft gloeien. Om dit nu weg te drukken hebben wij deze hulpweerstand van 470 ohm parallel geschakeld. Dit blijkt voldoende. De weerstanden zijn 0,5 W, hetgeen volgens mijn calculatie voldoende zou moeten zijn. Toch bleken zij in de praktijk wel erg warm te worden, dit in tegenstelling tot de componenten in de WRM1. Het is echter altijd verstandig om de lucht rond electronische componenten enigszins in beweging te houden. Het verlengt de levensduur en bij de hulpweerstanden is een aanzienlijke verbetering vastgesteld.

gegroet,

Wim   
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Start Scenery) 1 december 2012
Nu het schakelpaneel klaar is, kunnen we beginnen aan de scenery.

Eerst hebben we alle huisjes, bouwpakketten, auto?s en andere scenery spullen die we nog hebben liggen gezocht, bekeken en gesorteerd.
Hiermee hebben geprobeerd een leuk dorpje in te richten. We willen proberen een leuks dorpje neer te zetten, met een parkje en een dorpsplein met een markt.

Wel hebben we nog wat stadshuisjes nodig, dus op een volgende beurs in Houten maar eens shoppen.

Ook het station alvast neergezet. Wel gaan we nog wel een nieuw tussenperron maken, wat degene die we nu hebben staan, past er niet echt bij.

Hieronder een paar foto?s voor een sfeerimpressie.
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Beste medeforumleden,

Na het intensief rijden, rangeren en spelen met de treinen lopen we toch tegen kleine dingetjes aan.
?   Rails die toch nog niet helemaal lekker ligt.
?   Treinen die met hun slepertje uit wissels geduwd worden omdat de sleper tussen de rails en de puko?s blijft hakken. (klinkt dit bekent bij M-rails gebruikers :help: :help: :help:)

Verder hebben we de mogelijkheid om Spoor II (middelste spoor bij het station) spanningsloos te zetten, maar ook om te schakelen van trafo I naar trafo II. Hierdoor krijgen wij de mogelijkheid om 3 treinen te laten rijden. Echter is het zo dat als we spoor II op trafo I schakelen, dat er een kans is dat er 2 treinen gaan rijden, omdat wij niet werken met seinen o.i.d.
Om dit probleem op te lossen zijn we nu bezig met de mogelijkheid in te bouwen om ook Spoor I (stationzijde) en Spoor III spanningsloos te zetten, zodat er nog meer mogelijkheden zijn met rijden en rangeren.

Als laatste zijn we aan het overwegen om aan de linkerzijde van het station nog een wisselpaartje neer te leggen om zo ook aan deze zijde van het station van spoor III naar spoor II te komen.
Wij denken dat het dan mogelijk is om in totaal 4 treinen standaard op de baan te hebben staan. Ze zullen dan niet allemaal rijden, maar dan bijvoorbeeld ook stilstaan op het station en/of opstelspoor.

Graag horen wij van jullie hoe jullie hier over denken. (zie ook baanplannen hieronder, de eerste is het orginele, de 2e is de mogelijke aanpassing aan de linkerkant van het station en de 3e is het totale orginele baanplan).
Het heeft namelijk nogal een impact op het schakelbord.

Alvast bedankt voor jullie reacties en ideeën.

Martin & Wim
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Martin & Wim,

Wat hebben juliie dit ongelooflijk mooi gemaakt. Petje af hoor :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Aangaande m-rails, daar heb ik weinig verstand van.
Jullie draadje wat ik vandaag voor het eerst lees laat niets te wensen over.
Wat betreft de verdere bouw: Veel succes.

Mvg
Arie
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Arie,

Bedankt voor je complimenten.

MVG Martin & Wim
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Wat een mooie baan. Nu ben ik zelf ook bezig geweest met de terugmelder van tams. 1x werkend gehad en nu krijg ik het niet meer voor elkaar. Ik las dat je iets aan de M-rails wissels hebt aangepast? Wat is dat?
Ik heb niks aangepast en toch werkend gehad maar weet niet wat ik toen anders heb gedaan dan nu. Ik weet bijna zeker dat het iets met de massa van doen heeft. Ik sluit sowieso een extra stukje rail aan die aangesloten is op de trafo zodat de wissellamp ook gaat branden. Heb ik toen ook gedaan. Rarara......
Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Citaat van: peterp op zondag 16 februari 2014, 13:21:18
Wat een mooie baan.

Bedankt voor je compliment


Citaat van: peterp op zondag 16 februari 2014, 13:21:18
Nu ben ik zelf ook bezig geweest met de terugmelder van tams. 1x werkend gehad en nu krijg ik het niet meer voor elkaar. Ik las dat je iets aan de M-rails wissels hebt aangepast? Wat is dat?
Ik heb niks aangepast en toch werkend gehad maar weet niet wat ik toen anders heb gedaan dan nu. Ik weet bijna zeker dat het iets met de massa van doen heeft. Ik sluit sowieso een extra stukje rail aan die aangesloten is op de trafo zodat de wissellamp ook gaat branden. Heb ik toen ook gedaan. Rarara......

De aanpassingen die we aan de wissels hebben gedaan hebben betrekking op het lantaarntje. Als je het kapje onder de wissel er af haalt dan zie je dat de gele draad is doorgelust vanaf de wisselspoel naar het lampje, als je deze draad er tussenweg haald en een extra draad aan het lampje maakt ben je klaar.
Op deze manier blijft het lichtje van de lantaarn altijd branden.

Groeten Martin


Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
Beste Martin,

Dank voor je antwoord. Dit heeft dus geen invloed op de terugmelder van tams? Ik heb er nl twee aangeschaft en zo als al eerder beschreven heb ik ze werkend gehad. Nu wil ik ze definitief gaan inbouwen en krijg ik ze niet meer goed werkend.

Re: Oefenbaantje M-rail 122 x 244 (Aanpassing baanplan en uitdagingen) 3 dec 2012
interesant draadje