Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795

Gestart door Yeoman woensdag 11 mei 2011, 19:43:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Wie weet welke verlichting het best past in de wagons uit de set 00795?
Bijgevoegd even een foto...


Aan de onderzijde zit al wel in elke wagon een gaatje om een sleper in te monteren, maar op de website van Märklin kan ik geen info vinden. Ook is er geen boekje bij de rijtuigen waarin iets staat.

Zelf zat ik te denken aan art. 73400, maar weet niet of dat wel gaat passen.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Ton,

Er bestond een setje voor dit type rijtuig met een sleper en een massa sleper. Deze wordt echter de Märklin niet meer gemaakt. Misschien dat je hem nog kunt vinden op een beurs.

Ik heb ze zelf voorzien van stroomgeleidende koppelingen (in dit geval die van Viessman, 2 aderig) en LED strips (weet niet meer welk merk maar dat is niet zo boeiend). De spanning en de massa worden geleverd door de lok die voor de trein staat. Deze heeft dus ook een Viessman koppeling.

Het grootste probleem bij deze ombouw waren de messing plaatjes die op het kortkoppelmechaniek zitten. Deze hebben geen uitsparing om de draden van de koppeling door te voeren. Dit is met een dremel echter zo opgelost :-)

Jan
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hallo Jan,

Bedankt voor je info.
Weet je toevallig ook een artikelnummer? Dat zoekt wat makkelijker voor me.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Ton,

Volgens mij is dat het nummer 7317,en wordt idd. niet meer in de catalogus vernoemd.

Maar check het even voor de zekerheid (eventueel een oude catalogus).

Dat was wel een uitvoering met lampjes,en degene die jij opnoemde heeft leds.

Misschien kan je een 73400 gebruiken met een asymetrische sleper,vanwege de constructie van deze modellen (derde as).

Veel succes met de inbouw!

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hans, jij ook bedankt.

Ik zal eens gaan kijken naar de asymetrische sleper.
Laat nog wel weten hier op het forum of het gelukt is.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Ton,

Hans heeft gelijk, het was nummer 7317. Tot voor kort stond dit nummer zelfs nog vermeld bij de betreffende rijtuigjes als de bijbehorende binnenverlichting. Ik heb een jaar of twee geleden nog eens geïnformeerd bij de heer Keuterman maar die wist mij toen al te vertellen dat hij niet meer leverbaar was. Het zal dus ofwel zelfbouw worden (wat Hans al schreef) ofwel via stroomgeleidende koppelingen vanaf de trekkende lok, ofwel op beurzen zoeken naar de 7317.

Jan
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Bedankt voor je aanvulling, Jan.

Ik ga er verder mee aan de slag.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Gisteren dan geweest naar Modeltrein 2000 in Breda om daar samen met Harry te bekijken welke verlichting en stroomvoerende koppelingen het best passen in deze set.
Nadat we het zo'n beetje hadden uitgezocht, bleek er ook nog twee setjes verlichting 7317 te liggen :)
De keuze was toen vrij snel gemaakt.
Deze set is natuurlijk uitstekend geschikt om in te bouwen en ben nu ook zo'n 50 euro goedkoper uit om 4 wagons te verlichten.
Het zijn dan wel lampjes en geen led, maar dat vind ik niet zo'n groot probleem.
Zal als de sets zijn ingebouwd nog wel wat foto's op het forum plaatsen.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Mazelaar  :)
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Het inbouwen van de verlichting is gelukt, maar functioneert toch niet helemaal top.
De sleper, die erbij wordt geleverd, geeft constant storing op C-rail bochtwissels.
Ik heb deze vervangen door de asymetrische sleper 73406, maar dan alleen het metalen deel. Het plastic houdertje past namelijk niet in de wagon.
Nu rijdt de wagon beter over de bochtwissels, maar geeft hier en daar toch nog korte storing. Het rijdt wel beter dan voorheen, maar ik ben toch nog niet tevreden.
Het maakt wel verschil of de slper onder de eerste of laatste as van de wagon zit. Onder de laatste as rijdt het sowieso beter. Ik denk dat ik de stroom toch moet gaan halen vanaf de loc, dan heb ik geen sleper meer onder de wagons zitten.

Hieronder nog even twee foto's van de ingebouwde verlichting.
Je ziet dat de trein al meteen een dienstregeling uitvoert, want er zitten zelfs al passagiers in...




Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hallo Ton,

Jammer dat je toch nog niet helemaal tevreden bent.
Je vind vast wel een oplossing waarbij alles naar tevredenheid functioneert
Ik zal het t.z.t. toch met de led verlichting gaan proberen.

Hartelijke groeten,

Minto Tighfield :)
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Minto,

Denk ook dat led-verlichting beter is, want het dak wordt toch aardig warm.
Ook al brandt de verlichting nog maar kort.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Ton,

Heb je last dat de lampjes tijdens het rijden soms knipperen?

Ik had dat bij een sluitverlichting. Blijkbaar is dat op te lossen met een condensator, zodat korte stroomonderbrekingen opgevangen worden.

Ik ben toch benieuwd als je er LED in gaat bouwen wat dan het resultaat is.

Groet


Ronald
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Ronald,

Het knipperen valt wel mee. Tis vooral de sleper die toch nog stoort op de bochtwissels (consequent op dezelfde plaatsen) wat m'n grootste probleem is.

Groeten,
Ton.
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hallo Ton,

Die sleper zal altijd blijven storen op bochtwissels, heb vorig jaar heel veel tijd gestopt om m'n rijtuigen "donderbussen" om te bouwen met verlichting, heb in Houten de orginele sleper nog gevonden maar het blijft storen op de bochtwissels.
Het zijn bij mij helaas de enige rijtuigen zonder verlichting, en dat zal waarschijnlijk ook wel blijven.

Mvg Rene
Re:Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Rene,

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb dit projectje ook maar even voor me uitgeschoven.
Kan ik eens rustig gaan nadenken over de perfecte oplossing...

Groeten,
Ton.
Re: Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hallo Ton, ik heb deze wagens ook, maar ik krijg ze niet open.. Zou je een foto kunnen maken hoe dit dient te gebeuren?

Mvg,

Mathijs
Re: Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Hoi Mathijs,

Ik heb even geen foto bij de hand, maar ze gaan eenvoudig open.
Je moet eerste de vouwbalgen links en rechts eraf halen.
Daarna haal je de kap er zo af.

Groeten,
Ton.
Re: Inbouwen verlichting in wagons uit set 00795
Het was al gelukt, maar toch bedankt!
Ik stel dit project toch nog even uit, ik heb er geen vaste loc voor staan en ik heb een stam van 6 3-assige wagens..
Als vervangend project mijn franse Corail rijtuigen van tante M* van binnenverlichting voorzien.
De str. doorvoerende koppelingen zitten er al in, alles getest en sleper +3x massa zit er al onder.

Nu nog even wachten op ledstrips (warmwit).

Mvg,

Mathijs