Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nederlandse aki

Gestart door loc6400 donderdag 12 mei 2011, 16:43:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nederlandse aki
loc6400
gast

Nederlandse aki
Vandaag ben ik naar mijn modelspoor winkel geweest en heb daar alles gehaald voor een automatische aki overweg te kunnen maken. Het bestaat uit de Knipperinstallatie, een timer en 2 keer infrarood sensors. Alles is van het merk Busch. De infraroodsensors worden naast de baan geplaatst en zodra de trein die passeerd gaan de lichten van de aki van wit knipperend naar rood dan zal de timer zijn tijd afwachten en zal als de trein is gepasseerd de aki weer wit laten knipperen. Ik zal de spullen binnenkort gaan aansluiten maar eerst spoor leggen en zodra het werkt zal ik proberen een filmpje te plaatsen.
Re:Nederlandse aki
Remie
gast

Re:Nederlandse aki
Volgens mij is het goedkoper als je de rails isoleert en dan op het stroomloos gedeelte de spoorbomen aansluit. Dan hoef je al je infrarood sensoren niet te kopen. Het ziet er leuk uit! :thumbup:
Re:Nederlandse aki
Reinder
gast

Re:Nederlandse aki
Ik ben zeer benieuwt hoe de infrarood sensors je gaan bevallen. Ik zoek ook iets om voor 3 sporen tegelijk een overweg te maken. Dus ik ben zeer benieuwt naar je ervaringen

mvg
Reinde
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
ik had daarom ook deze gekocht want ik moet aan een kant van mijn overweg ook 3 sporen voorzien dat de overweg gaat werken. Het kan even duren voor ik de boel aansluit want mijn treintafel is op de schop gegaan en ben ik opnieuw aan het opbouwen (zie foto's)
Re:Nederlandse aki
Aliebengalie
gast

Re:Nederlandse aki
We hebben even geduld,maar zorg wel dat je heel erg snel opschiet dan he...... :D :D :D

Veel suc6 bij de wederopbouw.

Mvg: Alex
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
De tafel is klaar ga nu met plamuur aan de slag zodat ik hem daarna een lik verf kan geven. Ik heb gisteren ook een rangeerloc gekocht van Railion serie 204 die rijden in terneuzen rond. Ik heb hem aangeschaft voor te rangeren op het terrein van de kalk/beton centrale.
Re:Nederlandse aki
Aliebengalie
gast

Re:Nederlandse aki
Doet die AKI het nu nog niet  :help: :help: :help:

:error:sorry geintje :arrow: :D

Maar weer lekker bezig.

Willen natuurlijk nog wel een foto van je nw aanwinst.

Mvg: Alex
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
De foto van mijn railion loc serie 204 komt er zodra ik hem binnen heb. Ik heb hier wel (weer) een foto van mijn (deel) treintafel in de plamuur ook heb ik het zwarte doek opgehangen zodat de dozen die onder de tafel staan worden onttrokken aan het zicht.
Re:Nederlandse aki
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Nederlandse aki
Je hebt wel een mooie ruimte, ik ben benieuwd hoe dit gaat worden!

Veel succes,

Groetjes Daniël
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
Dit is maar een deel van mijn baan rechts van de foto zie je 4 stukken spoor door de muur gaan aan de andere kant van die muur heb ik mijn emplacement gerealiseert met een rolbrug aan de ene kant en een draaischijf aan de andere kant. Dit deel wat je op foto ziet komt het stads gedeelte met helemaal links van de tafel een kalk/betoncentrale met 4 of 5 sporen. de Railionloc serie 204 heb ik speciaal aangeschaft om op dit terrein wagons te kunnen rangeren en op het kleine emplacementje klaar te zetten voor te vervoeren.
Re:Nederlandse aki (grondplaat geschilderd)
Vandaag heb ik de grondplaat in de verf gezet voor de eerste keer, zoals jullie zien op foto moet het nog een keer gebeuren want de MDF zuigt de verf goed op.
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
Vandaag heb ik de 2de verklaag aangebracht en deze laag dekt goed. In de tussentijd dat de verf droog ga ik een begin maken met de stenen muur die ik achter tegen het dakbeschot ga plaatsen. Deze ga ik maken van hardboard en daar lijm ik kartonnen steen structuur op van Vollmer art nr: HO 6038. Dit ga ik doen omdat het dan mooier is afgewerkt er zal rechts achter ook een (nep) tunnelgat komen voor het wegverkeer dan lijkt net of de weg doorloopt.
Re:Nederlandse aki
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nederlandse aki
In een ander draadje stelde je een vraag over sein decoders en hierop heb ik net geantwoord.

Deze overweg heb ik ook op de baan staan en die wordt aangestuurd door koploper, ga je dit programma ook gebruiken dan zijn er meerdere mogelijkheden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
Ik ga dat programma ook gebruiken denk ik ja maar moet er nog een pc voor aanschaffen. Maar tot die tijd wil ik mijn baan wel vast voorbereiden op via pc te kunnen rijden en niet straks als ik pc heb mijn baan weer opbreken voor decoders in te moeten bouwen.
Re:Nederlandse aki
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nederlandse aki
Citaat van: loc6400 op zondag 15 mei 2011, 16:12:32
Ik ga dat programma ook gebruiken denk ik ja maar moet er nog een pc voor aanschaffen. Maar tot die tijd wil ik mijn baan wel vast voorbereiden op via pc te kunnen rijden en niet straks als ik pc heb mijn baan weer opbreken voor decoders in te moeten bouwen.

De decoders komen onder de baan, wel moet je de railzen voorbereiden voor terugmelding.

Koploper kan ( bijna ) alles aansturen dus ook je AKI.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
oke hoe moet ik mijn baan voorzien van de terugmeldingen? Zijn er van Marklin kant en klare terugmelders voor c-rails?
Re:Nederlandse aki
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nederlandse aki
Citaat van: loc6400 op zondag 15 mei 2011, 18:58:09
oke hoe moet ik mijn baan voorzien van de terugmeldingen? Zijn er van Marklin kant en klare terugmelders voor c-rails?

Dat is een heel verhaal, ik kan het beter vertellen dan op papier zetten.

Op dit forum is er veel over te lezen, mocht je er niet uitkomen dan zouden we elkaar eens kunnen bellen.

Ps mogen we je voornaam weten, dat communiceert wat makelijke.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
mijn naam is marco. Ik heb zo mijn baan geinvertariseert en ik kom op zo'n 40 seinen die op mijn baan moeten verreizen. dat houd dus in dat is 40 stukken spoor moet gaan bewerken? Dat zijn dan 40 bezetmelders en terugmelders?
Re:Nederlandse aki
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nederlandse aki
meer stukken... Tip: Duik eens in de 3rail-wiki en de Encyclopedie voor wat meer info.

Je moet je hele baan in blokken verdelen. Per blok heb je afhankelijk wat je wil minimaal 1 sectie (dus het hele blok) tot 3 secties die je bewaakt met een terug en/of bezetmelder. Dat is ook afhankelijk van de software die je gaat gebruiken. Eigenlijk is 2 secties per blok een mooie oplossing. Hoeveel secties een bezetmelder / terugmelder kan bewaken is afhankelijk van de uitvoering. Meestal 8 of 16 secties per bezetmelder / terugmelder.

Groeten Ronald.
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
is best pittige stof dit. Ik snap er niet heel erg veel van,heeft iemand een detail foto van hoe de aansluiting er kompleet uitziet in het echt in de baan? Foto's zeggen mij meer dan tekst als ik eerlijk ben.
Re:Nederlandse aki
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Nederlandse aki
Hallo Marco,

Zoals al eerder aangegeven wil ik je best uitleggen wat er allemaal bij komt kijken.

Dit doe je niet 1 2 3 en opschrijven is niet makelijk, je zou ook eens naar de beurs in Houten kunnen gaan en forumers ontmoeten die er al mee werken.

Je hebt echt een stappenplan nodig om niet voor verrassingen te komen staan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Nederlandse aki
Freak
gast

Re:Nederlandse aki
Zie een het topic van Tilly (John).

Mvg,
Peter
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
onder welk topic staat dit?
Re:Nederlandse aki
Freak
gast

Re:Nederlandse aki
Citaat van: loc6400 op zondag 15 mei 2011, 20:55:39
onder welk topic staat dit?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.0

En van Peter / degeluidsman.
En zo zijn er nog enkele meer te vinden hier.

Mvg,
Peter
Re:Nederlandse aki (beton centrale geplaatst)
Vandaag ben ik bezig geweest met het aan leggen van de sporen voor de beton centrale en het klein opstel emplacement. Dit emplacement is voorzien van twee ontkoppelrailzen omdat ik er straks moeilijk bij kan om de wagons te ontkoppelen. Rechts van het emplacement moet ik nog een wissel vervangen voor een engels wissel maar die was niet voorradig vandaar dit enkel wissel. Als het engels wissel word geplaatst zal ik het spoor ook proberen voor te gaan bereiden voor terugmeld decoder aan het begin van het emplacement richting de hoofdbaan.
Re:Nederlandse aki (emplacement uitgebreid)
Op de foto is te zien dat mijn emplacement 2 sporen heeft dit was helaas van korte duur want ik ga er een derde spoor bijleggen (kopspoor) voor het kunnen laden/lossen van legervoertuigen. Dat kan nog even duren want moet eerst mijn engels wissel binnen krijgen waarna het enkel wissel naar het andere kant van het emplacement zal verhuizen en het kopspoor ook word voorzien van een ontkoppel rail.
Re:Nederlandse aki
peterke33
gast

Re:Nederlandse aki
hallo marco,

knappe tafel ben jij aan het maken,ook erg mooi geschilderd en je sporen komen er mooi op uit.wens je veel succes,met je baan stel hier gerust vragen aan iedereen.

groeten
peter(ke33)
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
Wat je hier ziet op foto is maar een klein deel van mijn baan. Hier twee foto's van de rest van mijn baan in aanbouw.
Re:Nederlandse aki
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Nederlandse aki
Ziet er mooi uit marco!
Ook lekker groot met veel rijmogelijkheden volgensmij!

Groetjes Daniël
Re:Nederlandse aki
loc6400
gast

Re:Nederlandse aki
Als het goed is kan ik straks op mijn baan 4 treinen laten rijden op de hoofdbaan en daarbij nog lekker rangeren op de div emplacementen