Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Koploper 7.3

Gestart door Spoorman maandag 09 mei 2011, 06:27:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 7.3
Spoorman
gast

Koploper 7.3
7.3 build 0 is te downloaden op http://www.pahasoft.nl/

De wijzigingen t.o.v. eerder versie staan in de helpfile.

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Mooi zo dat er update's blijven komen :)

ps. Wat doe je om half 7? Je treinen afsluiten of opstarten? :lol:
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op maandag 09 mei 2011, 18:21:13

ps. Wat doe je om half 7?


Dag begint met mail en nieuws lezen. De meeste mensen gaan in bed dood. ;)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
Wat zijn de weizigingen t.o.v. de vorige versie?? Kan namelijk geen helpfile vinden  :(
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Onderstaand uit de helpfile. Ik hoop dat dhr. P.Haagsma het toestaat dit hier te plaatsen.  :)

Gr, Ben.

Koploper: versie 7.3 (05-2011)

Ook in deze versie een aantal wijzigingen die ik of mijn kleine vriendenkring nodig vonden.
Om ondersteuning makkelijk te houden voor eventuele fouten in de internetversie stel ik deze aanpassingen ook beschikbaar voor het internet.

Wat is er gewijzigd:
Globale instellingen

·   Nieuwe optie: Zet pc uit bij afsluiten

Instellingen per database:
Wijzigingen op tabblad algemeen-2:

·   Modeltijd: is nu een in te geven waarde tussen -60 en +60 en stond op tabblad algemeen-3
·   Nieuw item: Externe info beschikbaar via TCP/IP
·   Nieuw item: .... Poortnummer

Vaste treinroute
Nieuwe opties bij wagenlading:

·   Volgende wagen
·   Schuift op
·   Beladen afbreken

Logische acties: stamgegevens

·   Nieuwe optie: Startwaarde

Speciale acties

·   Nieuwe optie: Opheffen noodstop toestaan
·   Nieuwe optie: Actie waar: herhaal geluid

Onderhouden baanoverzicht

·   Bij tekstoptie zijn een aantal mogelijkheden toegevoegd (kilometers, CPU%, cycli aantal, remrecords en rijdende locs)
·   Mogelijkheid om items in tekenmode te kunnen kopiëren en te plakken (via rechtermuisknop)

Extern starten locomotief

·   Nieuwe optie: Volgnummer

Aanvulling blokgegevens

·   Nieuwe optie: Bovenleiding (zelfde als voorkomt in onderhouden blokken, maar is nu ook tijdens rijden aan te passen)

Dynamische maximum snelheid op basis van logische acties

·   Bloktypes: dynamische snelheid
·   Aanvulling blokgegevens: dynamische snelheid

Communicatielogging

·   Bij optie diverse meldingen wordt geen melding meer gedaan over niet aanwezige joystickdriver als er geen handregelaar met het type LVP is gedefinieerd.

Algemene zaken:

·   Overschakelen van automatisch rijden naar handmatig: indien een trein geen vervolg blokken heeft, wordt de trein uit het automatisch rijden gehaald en schakelt over naar handmatig rijden. De meest voorkomende oorzaak is dat er met variabele treinroutes teveel blokken zijn uitgesloten. Bij deze check werden ook blokken uitgesloten als de variabele treinroute reageert op een logische actie (uitsluiting geldt dan alleen als logische actie waar is). Dit is onterecht. Immers als de logische actie wijzigt van waar naar niet waar, gelden de verboden uit die variabele treinroute niet meer. Dit is nu aangepast. Variabele treinroutes die reageren op een logische actie worden buiten beschouwing gelaten bij de controle of er vervolgblokken mogelijk zijn.

·   Aanvullende blokgegevens: als optie Alleen vertrek bij bestemming is gezet kan nu ook worden vertrokken als vanuit dit blok een vaste treinroute start. Als de vaste treinroute in het rijwindow of middels een speciale actie wordt geactiveerd, zal de trein vertrekken uit dit blok.
·   Bij het rijden met een vaste treinroute en stoppen in het laatste blok van de route, wordt de route pas verwijderd uit het rijwindow indien de locomotief is gestopt in het laatste blok. Qua verwerking is er niets anders. De informatie wordt alleen wat langer getoond.

Koploper is software en zoals het hoort bij 'goede' software zitten er ook fouten in. Opgeloste fout(en):

·   Bij gebruik van een auto besturing kon bij het rijden met zwaailichten (dus verhoogde voorrang) in een aantal gevallen Koploper volledig de weg kwijt raken. In het locomotiefoverzicht staan er dan opeens 2 locomotieven (=auto's) in hetzelfde blok. Dit is nu opgelost en komt niet meer voor.
·   Bij gebruik van een auto besturing en de optie 'dummy massasimulatie' (instellingen per MCC database) kan het voorkomen dat Koploper denkt dat een auto stil staat, terwijl deze toch rijdt. Hierdoor kunnen bezetmeldpunten worden gemist. Ook deze fout is nu opgelost.

·   Wanneer er twee of meer speciale acties zijn gedefinieerd die het rijden van/naar een blok blokkeren, ging Koploper hier niet juist mee om. Bijvoorbeeld:  2 speciale acties blokkeren het rijden van blok 1 naar blok 2 (dus blokken gelijk). Beide speciale acties zijn waar en dus is het rijden van blok 1 naar blok 2 geblokkeerd. Als één van beide speciale acties niet meer waar is, werd de blokkade al opgeheven. Dit is ten onrechte, daar de andere speciale actie ook nog waar is. Nu wordt in Koploper de blokkade pas opgeheven als er geen enkele speciale actie meer het rijden van blok / naar blok blokkeert.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
Wauw dat zijn  best een aantal hele leuke aanpassingen  :), waar heb je deze info vandaan??? Als ik bij mijn koploper versie 7.3 op help klik dan krijg ik de melding dat geen helpfile beschikbaar is  :(
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2010

offline
Re:Koploper 7.3
Dan heb je vista of Windows 7. Dan is het oude helpsysteem niet geïnstalleerd. Dat is een bekend probleem bij meer programma's die het oude help-systeem gebruiken (.hlp-bestanden) Je moet een patch installeren om het te verhelpen. Even zoeken op de Microsoft-site voor die patch. Zoek anders in de directory / map waarin je koploper geïnstalleerd hebt voor het help-bestand.


Groeten Ronald.
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: Janvis op dinsdag 10 mei 2011, 13:18:27

Als ik bij mijn koploper versie 7.3 op help klik dan krijg ik de melding dat geen helpfile beschikbaar is  :(


In aanvulling op Ronald:

http://support.microsoft.com/kb/917607

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2010

offline
Re:Koploper 7.3
Inderdaad Ben. Dat is de juiste patch :) Die bedoelde ik...

Groeten Ronald.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper 7.3
Hallo,

Extra info voor de gebruikers van Koploper.
Paul vraagt ook om te mailen wie het programma gebruikt en met welke centrale.
Lees hier de mededeling.
Alleen op deze versie (7.3 dus) wordt nog support gegeven inzake mogelijke fouten. Support op voorgaande versies wordt niet meer gegeven.
Graag ontvang ik een email als deze versie wordt gebruikt. Bij een eventuele volgende versie zullen alleen nog de digitale systemen worden ondersteund met meer dan 10 gebruikers.

Mvg

Olivier
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Heb Paul vanmorgen al gemaild. :thumbup:

Mag toch hopen dat de teller van IB over LocoNet niet op 9 blijft steken anders vraag ik hem mijn financiele bijdrage ooit gedaan terug. :D

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Ach ben, dan koop je toch een ecos?
Daar komen vast wel 10 mails voor binnen, mijn mail heeft die al :lol:
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op woensdag 11 mei 2011, 19:00:26

Ach ben, dan koop je toch een ecos?


Grapjas. Wat moet ik met een Ecos. Mijn IB voldoet prima. Ga geen honderden euro's uitgeven voor een centrale die voor mij niets toevoegt. :D

Als mijn systeem in de toekomst door Paul Haagsma eruit gejast wordt update ik gewoon niet meer. ;)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koploper 7.3
als alle gebruikers een mailtje syturen dan zal geen enkel systeem vergeten worden.Je kan je gewoon niet voorstellen hoeveel mensen koploper gebruiken.Enkel duizenden volgens mij.
Ik heb nu ook een ECOS2 en stuur zeker mijn mailtje.Ben normaal ook één van de eerste om als testgebruiker te dienen.Zo helpen we allemaal elkaar en niet te vergeten Paul.Dat hij er nog lang mag zijn.
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: bellejt op woensdag 11 mei 2011, 19:08:12

als alle gebruikers een mailtje syturen dan zal geen enkel systeem vergeten worden.Je kan je gewoon niet voorstellen hoeveel mensen koploper gebruiken.Enkel duizenden volgens mij.


Allemaal waar Johnny.

Maar het is wel een beetje dubbel: zeggen dat de ontwikkeling stopt, alléén nog voor echte vrienden zou Paul doorgaan. In de tussentijd wel met functionaliteits update's komen voor het grote publiek. En voorts ons vragen te mailen welk systeem je gebruikt als je download. En als wij het niet doen lopen we risico dat ons systeem niet meer wordt ondersteund. ;)

Van mij mag het allemaal. :)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper 7.3
Ook vanaf hier is er een mailtje naar Paul gegaan,er zullen vast meer mensen met een Marklin Cu6021+6051 booster werken.Het blijft een topprogramma,dus elk steentje dat we kunnen bijdragen voor de up-dates doen we graag.... :).

groetjes Huib.
Re:Koploper 7.3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper 7.3
Hallo Allen,

ook de door mij gebruikte Centrale's naar Paul gemailed,
CS1 voor mijn treinbaan op zolder.
en 6021 met interface voor de op gastendagen bekende testbaan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Inmiddels staat de 7.3 PDF en Word helpfile ook online: http://www.pahasoft.nl/

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Freak
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: Spoorman op woensdag 11 mei 2011, 19:18:49
Maar het is wel een beetje dubbel: zeggen dat de ontwikkeling stopt, alléén nog voor echte vrienden zou Paul doorgaan. In de tussentijd wel met functionaliteits update's komen voor het grote publiek

CiteerKoploper: versie 7.3 (05-2011)
Om ondersteuning makkelijk te houden voor eventuele fouten in de internetversie stel ik deze aanpassingen ook beschikbaar voor het internet.


Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
7.3.1 staat klaar: http://www.pahasoft.nl/

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Spoorman op zondag 15 mei 2011, 11:56:41
7.3.1 staat klaar: http://www.pahasoft.nl/

Gr, Ben.

Heb ik net gisteren 7.3 erop gezet en gelijk Paul doorgegeven welke centralle ik gebruik.

Ook had ik een vraag gesteld over het aansturen van geluiden uit een loc.

Ik wil graag een geluid laten horen een aantal seconden ( zelf in te stellen ) nadat een trein een blok is ingereden, dus eigenlijk een puls na .... seconden.

Als antwoord kreeg ik terug : kijk eens op mijn website.
Dit heb ik gedaan maar kijk er overheen waarschijnlijk, ook de nieuwste helpfile doorgelezen maar ik zie het niet.

Heeft iemand de mogelijkheid al ondekt in deze nieuwe versie.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Peter,

Je bedoeld zeg maar net zoiets als je een knop indrukt op de ecos voor bijvoorbeeld een toeter? Ik miste deze optie dus ook, en dan ben je verplicht om het geluid eerst aan te zetten en daarna weer uit :(
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op zondag 15 mei 2011, 12:51:34
Peter,

Je bedoeld zeg maar net zoiets als je een knop indrukt op de ecos voor bijvoorbeeld een toeter? Ik miste deze optie dus ook, en dan ben je verplicht om het geluid eerst aan te zetten en daarna weer uit :(

Ik weet niet zeker of we elkaar goed begrijpen.

Wat ik wil is een geluid uit een loc laten horen als hij bv net voor een spoorweg overgang rijd, omdat blokken verschillende lengte's hebben zou het mooi zijn dat je kunt aangeven na... seconden start het geluid van een typhoon.

Nu kunt nu wel: na 2/4/6/8 enz. geluiden aan of uitzetten maar hij doet of alleen aan of alleen uit.

Dus een puls zou naar mijn idee de oplossing zijn.

Paul gaf aan dat het er dus nu inzit alleen kan ik nergens vinden waar ik deze instellingen kan maken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
volgens mij moet dat met logische en speciale actie's toch wel te doen zijn
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Janvis op zondag 15 mei 2011, 13:15:53
volgens mij moet dat met logische en speciale actie's toch wel te doen zijn

Dat zou mooi zijn Jan, maar een tijdje geleden heb ik deze vraag ook gesteld op het koploperforum en uiteindelijk bleek dat het niet op die manier mogelijk was.

Mocht het jou wel lukken op deze manier, zou je mij enorm helpen dit hier te melden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Hey Peter,

We bedoelen precies hetzelfde!

Ik heb de puls ook al gevonden. Dit is namelijk ..s aan. Zoveel seconden staat hij dan aan, oftewel de puls. Echter kan je hem niet na zoveel tijd pas een puls geven, dat is dan weer jammer.
Wat een oplossing kan zijn:

Arriveert in blok: aan na ..s
Verlaat blok: uit

Zo gaat  hij in het blok aan en uit en heb je elk rondje het geluid.

Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 mei 2011, 12:36:58

Ook had ik een vraag gesteld over het aansturen van geluiden uit een loc.

Ik wil graag een geluid laten horen een aantal seconden ( zelf in te stellen ) nadat een trein een blok is ingereden, dus eigenlijk een puls na .... seconden.

Als antwoord kreeg ik terug : kijk eens op mijn website.


Empathie is niet z'n sterkste kant. Gelukkig heeft hij meer verstand van programmeren. Hij bedoelt te zeggen dat hij in Koploper geen nieuwe dingen meer inbouwt noch support wil geven op bestaande zaken. Misschien moet je "vriend" worden. ;)

Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Aha,

Net mail gestuurd of het mogelijk was dat er in de toekomst iets kwam dat je de puls functie ook na een x aantal seconden kon aanzetten.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Spoorman op zondag 15 mei 2011, 15:14:12
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 mei 2011, 12:36:58

Ook had ik een vraag gesteld over het aansturen van geluiden uit een loc.

Ik wil graag een geluid laten horen een aantal seconden ( zelf in te stellen ) nadat een trein een blok is ingereden, dus eigenlijk een puls na .... seconden.

Als antwoord kreeg ik terug : kijk eens op mijn website.


Empathie is niet z'n sterkste kant. Gelukkig heeft hij meer verstand van programmeren. Hij bedoelt te zeggen dat hij in Koploper geen nieuwe dingen meer inbouwt noch support wil geven op bestaande zaken. Misschien moet je "vriend" worden. ;)

Gr, Ben.

Ik ben bang dat je gelijk hebt Ben  :-( :-(

Ik was op een dwaalspoor gezet en heb vanmorgen een uur lopen zoeken in de nieuwste hulpfile.

Citaat van: wijbe op zondag 15 mei 2011, 15:17:17
Aha,

Net mail gestuurd of het mogelijk was dat er in de toekomst iets kwam dat je de puls functie ook na een x aantal seconden kon aanzetten.

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Volgens mij is dit redelijk eenvoudig aan te passen in het programma maar daar moet hij wel zin in hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Ik kreeg net een bericht waarin Paul aan gaf geen toevoegingen meer te maken alleen op verzoek van zijn treinen vrienden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Mijn manier al geprobeerd?
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op zondag 15 mei 2011, 15:53:50
Mijn manier al geprobeerd?

Je bedoeld, rijd blok in na...sec. aan.

Dat werkt wel maar de fluit moet ook weer uit, als dat pas gebeurd als de trein het volgende blok inrijd duurt veel te lang.

Het is mij wel gelukt om een conducteur via een logische en twee speciale akties op tijd zijn arm omhoog en omlaag te doen.

Echter gaat dit niet op met geluiden vanuit een loc.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Hmmm,

Dan zou ik het niet weten. Ik zet de functie meestal uit als de trein weer gaat rijden, of bij de stopmelder is aangekomen. Gewoon de dichtsbijzijnde mogelijkheid waar de functie weer uit kan.
Re:Koploper 7.3
Freak
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op zondag 15 mei 2011, 15:17:17
Net mail gestuurd of het mogelijk was dat er in de toekomst iets kwam dat je de puls functie ook na een x aantal seconden kon aanzetten.
Het is toch al een lange tijd bekend dat Paul niets meer in bouwt alleen voor zich zelf of voor vrienden. Enigste is dat hij het via Internet nog met anderen wil delen, meer niet.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 mei 2011, 12:57:42

Wat ik wil is een geluid uit een loc laten horen als hij bv net voor een spoorweg overgang rijd, omdat blokken verschillende lengte's hebben zou het mooi zijn dat je kunt aangeven na... seconden start het geluid van een typhoon.

Nu kunt nu wel: na 2/4/6/8 enz. geluiden aan of uitzetten maar hij doet of alleen aan of alleen uit.


Volgens mij wil jij dit?



Gr, Ben.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Spoorman op zondag 15 mei 2011, 16:25:54
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 mei 2011, 12:57:42

Wat ik wil is een geluid uit een loc laten horen als hij bv net voor een spoorweg overgang rijd, omdat blokken verschillende lengte's hebben zou het mooi zijn dat je kunt aangeven na... seconden start het geluid van een typhoon.

Nu kunt nu wel: na 2/4/6/8 enz. geluiden aan of uitzetten maar hij doet of alleen aan of alleen uit.


Volgens mij wil jij dit?



Gr, Ben.

Helaas niet Ben.

In dit geval rijd de trein een blok in en gaat de fluit 2 seconden aan, dit is dus aan het begin van het blok.

Wat ik graag is wil is een puls ( voor de fluit na een aantal seconden ) zodat je bv bij een overweg ( die in het midden van een blok ligt )een fluit kan laten horen.

Dit zou dus na 14 sec. kunnen zijn ( voorbeeld ).

Op meerdere bezet melders werkt het niet goed genoeg.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Hey Peter,

Voer eens in bij arriveert in blok:

Na ...s aan.

En dan bij verlaat het blok

uit
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
Je kan ook kiezen togle na ...s Volgens mij ben je er dan
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Koploper 7.3
Werkt helaas niet op 1 of andere manier.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: wijbe op zondag 15 mei 2011, 19:05:46
Werkt helaas niet op 1 of andere manier.

Dat komt doordat de togle, de ene keer aan en de andere keer uitzet volgens mij.

Togle is eigenlijk een wisselend kontakt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
ik zal morgen eens wat proberen, volgens mij moet het willen
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Janvis op zondag 15 mei 2011, 19:51:15
ik zal morgen eens wat proberen, volgens mij moet het willen

Dat zou leuk zijn, ik ben erg benieuwd of je het voor elkaar krijgt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
is het ook mogelijk om op de plekken waar het geluid aan en uit moet gaan een licht sluisje te maken??? Ik heb namekijk een iedee, maar met een lichtsluis kan het wat precieser
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: Janvis op zondag 15 mei 2011, 21:24:05
is het ook mogelijk om op de plekken waar het geluid aan en uit moet gaan een licht sluisje te maken??? Ik heb namekijk een iedee, maar met een lichtsluis kan het wat precieser

Dat weet ik niet zeker, maar verwacht dat het op de een of andere manier wel zou kunnen.

Het nadeel hiervan is dat het geluid van iedere loc precies op die plaatst start, en ik vind de lichtsluisjes niet echt mooi staan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Lid sinds: 2009

offline
Re:Koploper 7.3
Dat laatste ben ik helemaal met je eens het is ook mooier als ze niet allemaal op precies dezelfde plek gaan toeteren.
Bij deze mijn iedee:

stel je overweg zit ergens in blok 5 en je komt vanuit blok 6 (ik noem maar wat)

Nu ga je naar logische actie's en maakt een nieuw actie aan in het voorbeeld heb ik hem even test genoemd



Nu ga je een speciale actie maken waar de vorige logische actie in word gebruikt zie afbeelding



en dit vul je in op tab "actie"



Zoals je ziet laat ik nu na 3 seconden een uitgang van een k84 schakelen, de uitgang van deze schakelaar laat ik een ingang van een s88 schakelen.
Maak nu een nieuw blok aan in je  baan (in onderhouden/blokken, deze hoeft je verder nergens aan te koppelen) en op het tabblad "bezetmeldingen" vul je het s88 nummer is waar je zojuist de uitgang van k84 aan heb gekoppeld.

Nu ga je naar "onderhouden/ locomotieven" begin nu maar bij je eerste loc en koppel bij "functies" de toeter aan een funktie knop en geef de funktie een naam.
Als je nu naar de tab "functie's uitgebreid" en klik op "toevoegen" en vult daar het blok in dieje zojuist hebt aangemaakt. nu laat je aan de hand van het bezet worden van dat blok een claxon aan gaan.

Als je nu de hele sesie herhaald en nog een blok aan maakt die automatiesch na bijvoorbeeld 5 seconden actief word dan kan met die actie de claxon weer uit late schakelen.

Het klinkt mischien allemaal wat ingewikkeld maar op deze "ceatieve" manier moet het mogelijk zijn om een trein te laten toeteren voor een overweg die ergens midden in een blok zit. En me de vertragings tijden in de speciale actie's moet je gewoon spelen.
En het kost je wat extra K84 uitgangen om vertraagt een "exra blok" bezet te maken en op bazis daarvan een functie van de loc te schakelen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders dan hoor ik het wel.
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper 7.3
Citaat van: degeluidsman op zondag 15 mei 2011, 15:31:39
Ik kreeg net een bericht waarin Paul aan gaf geen toevoegingen meer te maken alleen op verzoek van zijn treinen vrienden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dus zorgen dat je zijn vriend wordt.  :D ;)

Ik ben trouwens geen vriend van Paul maar een kennis (als hij zich mij nog kan herrineren).  ;)
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Hallo Jan,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik ben morgen pas in de gelegenheid iets te testen.

Ook heb ik van Paul via de mail een tip gekregen hoe ik het kan doen, echter zonder de K84 enz.

Ik hou jullie op de hoogte.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Freak
gast

Re:Koploper 7.3
De actuele versie van Koploper is 7.3 met buildnummer 2

7.3 Build 2. Fout opgelost bij wisseling van digitaal systeem in combinatie met overloopwissels.
7.3 Build 1. Fout opgelost bij tekenen van seinen tijdens baanontwerp. Initiele richting werd niet goed bepaald.

Mvg,
Peter
Re:Koploper 7.3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Koploper 7.3
Hallo allemaal,

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht maar ik ben nog bezig geweest met de geluiden uit een loc te laten komen op tijd.

Ik kreeg een tip van iemand die dit programma het beste kent  ( Paul )  om via logische en speciale akties het te laten werken net zoals mijn conducteur.

Nu gebruik ik voor deze conducteur een logische aktie gekoppeld aan twee speciale akties.
Bij de speciale aktie is er een voor de arm omhoog en de andere voor omlaag.

Echter kun je bij onderhouden locomotieven maar een aktie tegelijk kiezen, het geluid gaat dus alleen aan of uit.

Misschien zit ik op het verkeerde spoor maar ik kreeg het niet voor elkaar  :-( :-(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Koploper 7.3
Spoorman
gast

Re:Koploper 7.3
7.3 Build 3 staat klaar. Zie ook: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3365

Gr, Ben.