Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

achtergrondpanelen

Gestart door aleva000 maandag 12 februari 2007, 22:28:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
achtergrondpanelen
Lid sinds: 2006

offline
achtergrondpanelen
Goedenavond allemaal,
enige tijd geleden heb ik bij mijn intro iets verteld over mijn modelbaan, naar DB-voorbeeld ergens in het Zwarte woud. Ik heb na lang wikken en wegen één van mijn plannen doorgezet: achtergronden tegen de muur gemaakt van foto's die ik van te voren heb gemaakt. De achtergrondfoto's zijn welliswaar in Zwitserland gemaakt - mijn baan en landschap had altijd wat Zwitserse trekjes - maar ze sluiten uitstekend aan op mijn model-landschap. Hier een paar foto-indrukken.

Hier zien we langs de baan een bergwand met keermuur bij het sein terwijl een 151-loc met goederentrein passeert. Helemaal rechts in beeld is een eerste achtergrondfoto te zien. De foto's zijn geprint op standaard A4 formaat papier dat vervolgens om maat is gevouwen en bevestigd aan een kartonnen steunpaneel. Alles is ook gemakkelijk los te halen.

's Avonds komt een regionalzug als dubbeldekkertrein voorbij. Ik had het geluk bij het maken van de foto's dat de lucht grijs is door de regen en de mist. Dat maakt het dat de foto's zowel in het donker als bij daglicht optisch goed zijn. Bovendien maakt het de overgangen van de ene foto naar de andere gemakkelijker.

Tenslotte komt een 101 met IR-wagens langs. Goed te zien is dat de foto's mooi op correcte schaal zijn afgedrukt. Hier is nog mee te spelen om (nog) meer dieptewerking te krijgen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wie raadt waar ik geweest ben om de achtergrond foto's te nemen?

met vr groet,
Willem Aleva
ps.: ik zal nog even studeren op hoe ik in dit artikel de illustraties kan re-sizen.
Re: achtergrondpanelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: achtergrondpanelen
Zo te zien een goede poging om een realistische achtergrond te maken.
Misschien toch nog een tip.

Busch heeft een aantal CD's met achtergrond-foto's die je zelf kunt uitprinten en photoshoppen. Hier zijn ook zwitserse varianten van voor zomer en winter. Ik dacht zo'n 19 euri's.

John
Re: achtergrondpanelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: achtergrondpanelen
Hallo Willem.
Heel leuk en mooi gedaan, vooral de huizen achter je station en dan zeker nog mooier bij avond met verlichting! 8)
Even een gokje voor de foto's, Zwitserland misschien? :wink: :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: achtergrondpanelen
JanPieter
gast

Re: achtergrondpanelen
Hallo Willem,
mooie platen!
Erg goed gelukt.
Re: achtergrondpanelen
Davekuh
gast

Re: achtergrondpanelen
de groene 151 lok heb ik ook op de bovenste foto  :D
Re: achtergrondpanelen
Lid sinds: 2006

offline
Re: achtergrondpanelen
Bedankt voor jullie reakties en tips. Ik zal zeker ermee verder gaan.
En, AlbertJan, Zwitserland is een goede gok. Het klopt.
toch nog even verder: wáár in Zwitserland dan?

met vr groeten,
Willem Aleva
Re: achtergrondpanelen
CiteerEn, AlbertJan, Zwitserland is een goede gok. Het klopt.
toch nog even verder: wáár in Zwitserland dan?
Hoewel de vraag aan AlbertJan gesteld was én ik waarschijnlijk voor mijn beurt praat, wil ik toch een gokje wagen.
Het station doet me denken aan St. Niklaus, aan de MGB-lijn Brig - Zermatt.
Re: achtergrondpanelen
Lid sinds: 2006

offline
Re: achtergrondpanelen
Hallo Gerard,
nee, je praat niet voor je beurt, maar het is niet goed. Het ligt wel aan een privaat baan, maar één met normaalspoor.
(dit raadplaatje hou ik er nog even in. Ik zag pas gisteren die leuke raadplaatjes van details van loc klassiekers op dit forum.)

met vr groet,
Willem Aleva
Re: achtergrondpanelen
Lid sinds: 2006

offline
Re: achtergrondpanelen
Die dag heb ik op dezelfde plek ook deze foto genomen.



Nu zal ik niet meer verder afdwalen, want nu gaat het niet meer over Märklin-modelbanen (of het zou een wens moeten zijn dat Märklin dit materieel uitbracht! Wishful thinking...).

Groet,
Willem Aleva