Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een fotovoorzetplank.

Gestart door Marklinzolder zaterdag 07 mei 2011, 13:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een fotovoorzetplank.
Marklinzolder
gast

Een fotovoorzetplank.
Hallo mede forummers,

Laatst ben ik op het BNLS forum op een idee gebracht, het was het topic van Ruud K. Hij had het plan
opgevat om een mobiele plank aan de voorkant te maken om het fotograveren van zijn treinstellen
te vergemakkelijken. Je kunt dit nalezen in het volgende topic, Schwarzburg-Neuffen-Bahn
De link is met toestemming van Ruud K. geplaatst het is tenslotte zijn idee.
En lees vooral het draadje van Ruud even door, het zijn maar 268 pagina´s :wink:

Het gaat om het volgende, één van de plekken om een trein mooi op de foto te zetten is vooraan op de baan
het zogenaamde " paradespoor ". Alleen is dit stuk eigenlijk te smal om goede foto's te maken simpelweg
omdat de baan daarop houd en mijn schakelpaneel daar zit.



En als daar waar de baan ophoudt nu eens een verwijderbare plank komt, kompleet met scenery dan is het
probleem opgelost. Ik wou hierbij nog even opmerken dat het zoals gewoonlijk weer niet teveel mocht kosten.
Dus aan de slag, eerst maar eens een triplex plank gemaakt van 150 x 20 Cm.



Het makkelijke is dat als je het fototoestel op de plank legt dan kan je dus dit soort plaatjes maken.





Tot zover de voorbeelden.

Verder met wat er op de plank moet verschijnen, een weg zodat ik ook ( vracht ) auto's hier op de foto
kan zetten. Een seinhuis voor controle en overzicht en verder alles wat ik nog tegenkom in de loop
der jaren verzamelde spullen in de rommelbakken.





Ik heb het seinhuis maar op een blokje hout gezet want anders wordt het zo'n vlakke bedoening en
daarna het blokje hout verder afgewerkt met de overbekende smurrie. Aan de kant van de weg een
stuk steunmuur geplaatst. Verder de weg aangebracht, gemaakt van stroken karton. De weg een
beetje slingerend neergelegd want het moet niet allemaal te recht worden.
En ik kwam ook nog een bushokje tegen in de bak dus die ook maar een plaatsje gegeven.





De wegkanten zijn afgewerkt met boomschorspasta, dit zorgt ervoor dat alles niet zo strak en glad
eruit gaat zien als het later allemaal afgewerkt is.
Aan de rechterkant ondertussen begonnen met aan brengen van de landschapsstoffering,



Zo links en rechts nog wat smurrie aangebracht en een stukje akkerland, verder is het eerste groen
verschenen. En let vooral niet op de rommel !

De steunmuren bij het seinhuis op kleur gebracht en die kunnen nu ook op hun plek.



En als je nu een foto maakt vanaf de rechterkant krijg je dit als resultaat.



Nog even verder aan de andere kant van de plank nl. het bushokje. ik heb daar maar even andere
posters in aangebracht.
Voor.



Na.



Nog even een waarschuwing, zorg dat je op tijd bent voor
de bus anders is die weg. :cry:



Ondanks het mooie weer en andere beslommeringen toch nog maar even
weer wat aan de plank gedaan. Het zijn allemaal kleine dingetjes en ik plaats
hoofdzakelijk de foto's en weinig tekst maar de beelden zeggen genoeg
denk ik. Maar als er vragen of opmerkingen zijn, plaats ze gerust.

Komen ze,





























Tenslotte heb ik nog een aantal betonnen paaltjes langs de kant
van de Feldstasse t.h.v. het seinhuis geplaatst :D



Ik moet ze nog even een beetje bij kleuren maar dat komt helemaal goed.

Tot zover dit deel over de voorzet(foto)plank. :D

                                                                                Mvg. Bernard



Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Hallo Bernard,

Dit vind ik nou een mooi idee, om van je treinen foto's met zo'n voorzet plank.
Zoals altijd mooie scenery.

Ziet er mooi uit  :)

Gr Einte
Re:Een fotovoorzetplank.
Leuk en handig! Hoe heb je deze plank bevestigd? En hoe gemakkelijk is deze te verwijderen?

Groeten Ronald.
Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Hartstikke leuk gedaan Bernard, dat oogt een stuk fraaier zo. Wat heb je gebruikt om je grijze wegdek kleur te krijgen op de stukken karton, ik vind deze grijskleur nl. wel goed geslaagd.

gr Michel
Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Dag Bernard.

Bedankt: mooie plaatjes! Wat een vondst is dat zo'n plank.
Letterlijk en figuurlijk een uitstapje van de modelbaan. En
ik bedenk mij ineens dat je er natuurlijk ook meerdere kunt
maken met verschillende scenery's voor totaal andere foto's!  :idea:
Trouwens de rommel uit de rommelbak blijkt toch niet zo'n
rommel te wezen, als je het maar juist rangschikt :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Een fotovoorzetplank.
Marklinzolder
gast

Re:Een fotovoorzetplank.
Hallo mede forummers,

Allemaal bedankt voor de leuke reakties  :thumbup: en even een paar antwoorden op de vragen.

:arrow: Ronald, de plank pak je er zo voor weg. Hij steunt en klemt op 4 stukjes panlat.





:arrow: Michel, de verf die ik heb gebruikt haal ik bij de Action en de kleuren die ik
              heb gebruikt zijn sienna, zwart en wit. Eerst het hele wegdek in de
              sienna gezet en daarna zwart en wit gemend tot een niet helemaal
              egale kleur grijs en dan " tamponeer " ik de grijze kleur op de sienna.



:arrow: Erik, je zou ze i.d.d. in meerdere uitvoeringen kunnen maken maar dat doe
              ik voorlopig even niet. Ik moet hoognodig met mijn Bahnhof's gedeelte aan
              de gang anders krijg ik moppers. >:-D

                                                                                          Mvg. Bernard
     
Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2006

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Hoezo wij mopperen niet..........als je maar opschiet  :P :D
Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Wat een fantastisch idee en gezicht.......Weer eentje om in het TO DO lijstje te zetten. Dit kan op verschillende plekken in de baan. Super........

Marcel
Re:Een fotovoorzetplank.
veldkamp
gast

Re:Een fotovoorzetplank.
Ook een leuk idee om zo je progm.spoor te intergreren :D

gr Erik
Re:Een fotovoorzetplank.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Een fotovoorzetplank.
Och Bernard, dit kon wel eens een hype worden . . . . :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re:Een fotovoorzetplank.

Dat zijn nog eens mooie hulpmiddelen om foto's te maken. Daarnaast ook een hele mooie aanvulling op de baan. Het ziet er schitterend uit en voegt nog wat extra s toe aan de baan.
Het wegdek van karton maken was ik ook van plan  i.v.m het fcs. Nu heb ik wel n goed voorbeeld.

Dave