Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR24 voorloopwiel loopt uit wissel

Gestart door Cor maandag 02 mei 2011, 18:13:40

BR24 voorloopwiel loopt uit wissel
Hoi,

Ik heb een vraagje over een oude BR24, deze heeft een voorloopwiel voor de aangedreven assen. Als ik met deze loc (onverschillig de snelheid) over een M-rail meegebogen wissel rijd, in de rechtdoor stand (dus de buitenbocht), dan loopt het voorloopwiel uit de rail en veroorzaakt kortsluiting. Het gaat consequent mis.

Andere locs (allemaal diesels en elocs) lopen netjes door dit wissel, alleen deze stoomloc niet. De BR24 loopt wel netjes door dit wissel in afbuigende stand.

Is er iets dat ik kan bijstellen of doen om dit op te lossen, alle suggesties zijn welkom.

Groeten
Cor
Re:BR24 voorloopwiel loopt uit wissel
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hallo Cor,

Ik dacht dat hier een veertje de vooras naar beneden houd zodat hij de rails kan volgen.
Misschien is deze veer verdwenen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

De klei man.........

Hallo Cor,

Dat had ik ook met mijn BR59  8o  heb toen een wielstel setje gekocht bij Rowi.
De wielen stonden te ver uit elkaar  8o  dus toen even aan gepast met de wiel pers,
die ik er bij had gekocht, en nu rijd de loc weer goed  8)

Gr Einte

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Cor,

Even de ruimte tussen je wielen controleren, moet 14 mm zijn, niet meer, verder is de druk op het wielstel ook bepalend, die drukt het wielstel t.o.v. het chassis op de rails.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Als je Br 24 alleen maar bij deze boogwissel problemen heeft en alleen in de rechtdoorstand, lijkt me dat het probleem in de wissel zit.
Heb je er als eens langzaam overheen gereden en dan proberen te zien wat er gebeurd?
Is het hartstuk van de wissel niet beschadigd?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het is mijn ervaring dat bij een te grote afstand tussen de wielen, de lok het hartstuk "op rijdt" in plaats van langs de goede kant.

Groet, Anne W
Hoi,

Bedankt voor het meedenken, ik ga er mee aan de slag

@Peter: de veer die het voorloopwiel naar beneden drukt is aanwezig, wel was de schroef die de boel op zijn plek houdt er bijna uitgedraaid. Deze vastgezet, maar heeft het probleem nog niet verholpen

@Kappa: ik heb heel langzaam over het wissel gereden, de voorloopwielen lopen er uit richting de binnenbocht, steeds op dezelfde plek zelfde manier. Het wissel is vrij nieuw (voor een Mrail wissel) en ik zie er geen beschadigingen aan

@Anne: ik ga de wielafstand opmeten, laat nog wel weten wat mijn bevindingen zijn.

Groeten
Cor
Hoi,

Ik denk dat ik het probleempje heb opgelost. Heb nog eens goed zitten kijken wat er misging, en lijkt alsof het voorloopwiel te weinig druk naar beneden had, waardoor het bij de wisseltong op het spoor klom en er vervolgens aan de verkeerde kant afviel.

Heb het veerplaatje wat strakker gebogen, en de eerste tests zijn hoopgevend.

Bedankt voor het meedenken,
Groeten
Cor