Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Niveaus

Gestart door h0ogovens donderdag 05 mei 2011, 13:26:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Niveaus
Na een tijdje mijn baanplan er weer 's bijgepakt gisteravond en wist weer waarom het stokte:
Ik kan geen niveaus toepassen/instellen in Wintrack  9 (geen demo maar officiele versie). Volgens de handleiding moet ik e.e.a. kunnen instellen en naamgeven, maar dat gaat niet. Gezocht maar niet kunnen ontdekken hoe en wat. Is er iemand die tegen dit probleem aanliep eerder?

Als ik vanavond thuis ben kan ik e.e.a. verduidelijken met screen shots...

:)

Michel
Re:Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Niveaus
Ter verduidelijking van mijn vraagje een paar screenshots.

in dit plaatje heb ik twee niveaus gedacht: grondplaat en -1 (oranje) maar in de niveaus tabel staat dit als grondplaat en + 1. ik kan dit nergens wijzigen, ook kan ik geen tekst wijzigen (bijv. 'niveau 1 in índustrie-niveau1 oid). Ik zou ook graag iets de hoogte in willen met het station,  maar dat is er nog niet van gekomen, want ..



.. ik kan ook helaas nergens de hoogtes invullen / wijzigen.
In de tabel doen de knoppen het wel  op zich, maar waardes invullen gaat nergens. Geen idee ook hoe de waardes 33 / 138 / 18 en 269 (resp 1tm4) erin komen en wat ze betekenen. De 0-en kan ik niet wijzigen.



De knop hoogtekeuze doet het, maar werderom; niets te wijzigen, ipv dat krijg ik dit schermpje:



Als ik doorvoer verdwijnen (uiteraard want de waardes staan op 0) alle sporen en gebouwtjes.

Ik vind het echt onbegrijpelijk maar ik hoop dat ik iets simpels fout doe. Het was i.i.g. zo frustrerend voor me dat ik het een halfjaar heb weten te laten liggen.  :(

Wie helpt me (een klein beetje op weg)?

:)

Grtz Michel

Re:Niveaus
Lid sinds: 2006

offline
Re:Niveaus
Moet je niet een sectie instellen tussen het punt waar je helling begint en het punt waar de helling ophoud?
Begin en eindpunt geef je een verschillende hoogte.  Daartussen laat je de hoogte vloeiend verlopen.

Ik werk niet met wintrack, maar bij veel programma's werkt het zo.
Re:Niveaus
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Niveaus
Hoi Michel,

Even uit mijn hoofd, want het is alweer even geleden dat ik met wintrack heb gestoeid. Op deze laptop staat hij nog niet.

de hoogtes vul je in vanuit het railvenster. Klik op een bepaalde rail in je plan en je krijgt een menutje. vandaaruit kun je de hoogte van een bepaalde rail ingeven. Daarna kun je inderdaad je helling maken(automatisch verlopen) of dezelfde hoogtes aanhouden.

De naam van het nivo, kun je wijzigen vanuit je tweede foto. Simpelweg klikken op het nivo.

Ik werk nog met wintrack 7, maar zoveel verschil zit er mijns inziens niet in versie 7 en 9.(in ieder geval niet genoeg om een nieuwe versie aan te schaffen).

Groetjes

willie
Re:Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Niveaus
Nou Willie, gelijk geprobeerd natuurlijk en je hebt me aan het st-t-t-t-totteren gekregen van verbazing.. je hebt gelijk!  :)  (Voel me niet bijster snugger nu  :? )

Wat ik dus fout deed was steeds dubbelklikken op de selecties en dan gebeurt er dus niks, dat van het menu op de rails wist ik echt niet (!). Nu nog uitzoeken hoe dat precies in zijn werk gaat maar ik weet nu waar ik het moet zoeken.

SUPER BEDANKT dus!  :)

Grtz Michel

Re:Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Niveaus
Ik heb nog een vraagje als dat mag, (ben nou zo lekker bezig!  :D) De hoogte instelling is min of meer gelukt (ik glim van trots :P) ik ga niet uitkomen met stijgingpercentages zo te zien, maar a la, even voor de oefening dan maar..  het vraagje: hoe krijg ik nou de rails verbonden van het ene niveau aan het andere?    :?

in het plaatje zie je de uiteinden los in het luchtledige hangen, in 2D sluit alles netjes aan.



Dubbelklik op een spoor geeft



Ik kan hier wel zaken bewerken door dubbelklikken, maar dat wordt niet netjes gelijkmatig

- hoe zal ik dat het beste doen?

en verder: - welk stijgingspercentage is gangbaar om aan te houden als leidraad, 3% ?
- als ik een tafelhoogte heb van 120mtr zal een schaduwstation van 1 meter hoogte voldoende zijn in dit ontwerpje?

dank alvast!

michel
Re:Niveaus
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Niveaus
Hoi Michel,

Het probleem zit hem in je hoogtes.Klik maar eens op beide rals die niet verbonden zijn, en laat de hoogte maar verlopen naar elkaar toe.

Als het mogelijk is zou ik niet boven de 3% gaan. Zeker in bochten, hoewel je met een grotere radius wat minder wrijving zult hebben dan met bijvoorbeeld radius 1.

Een spiraal is de makkelijkste weg om snel te stijgen/dalen.

Groetjes

willie
Re:Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Niveaus
Het is niet gelukt  :(  heel wat en heel lang zitten rommelen maar ik moet echt terug naar de basis na zo'n tijd; die oefeningetjes bij de CD-rom maar weer ff maken, ik herinner me dat dat daar wel aan de orde kwam (stijgen en dalen). Verder herinner ik me ook dat er verder niet te diep werd ingegaan op niveaus of framebouw. Als er iemand in de buurt van Uitgeest 's een middagje over heeft : Koffie en gebak staan klaar.  :)

Michel

Re:Niveaus
Wasmi
gast

Re:Niveaus
hey Michel,

het is niet zo heel lastig, maar je moet het wel ff weten. In het 3D profiel window kun je de rails die je in een helling wilt leggen selecteren door onderin de eerste rails van het traject op de starthoogte te zetten, en de laatste  op de eindhoogte. dan zul je zien dat er in het veld steiging een waarde verschijnt, en dat de button 'berekenen' selecteerbaar wordt. Als je dan op berekenen klikt wordt je helling mooi gelijkmatig verdeeld.

Andersom gaat ook, het traject selecteren en dan de helling ingeven. die wordt met de knop berekenen dan doorgevoerd over het hele geselecteerde traject.

het traject selecteren doe je door bij de eerste rails je pointer onderaan op het grijze balkje te plaatsen, de linker knop in te drukken en ingedrukt houden, en je pointer langs het traject te spelen dat je wilt selecteren.

Verder zou ik iets meer hoogteverschil maken tussen zichtbare deel en schaduwstation, 20 cm is wat krap, ook omdat je nog ondersteuningsbalkjes zal gebruiken voor je zichtbare deel.

Hoop dat het zo wel lukt, koffie met gebak klinkt aantrekkelijk, maar Uitgeest is me net iets te ver vanuit Breda ;-)

Walter
Re:Niveaus
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Niveaus
Ha Walter! :)

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar moet ik wel weer mee verder kunnen.  :thumbup:
Hopelijk dit weekend nog even,

Groeten Michel