Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wisselkennis voor Gevorderden

Gestart door linuxer woensdag 04 mei 2011, 08:04:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselkennis voor Gevorderden
Wisselkennis voor Gevorderden

Wie kan mij vertellen wat het probleem kan zijn met een wissel (m-rails 5140R) bij het volgende gedrag:

Let in het filmpje op het voorwiel van de achterste set wielen van deze loc.

http://www.youtube.com/watch?v=AyAGK65_iR0

Het passeren van de voorste set wielen gaat goed, maar de achterste set lijkt recht door te willen gaan. Ook andere loc's hebben problemen. Een 3000 waarvan ik weet dat de wielen wat meer versleten zijn loopt er gewoon uit (naar links buiten) andere loc's krijgen ergens halverwege het passeren van de wissel een "duw" waardoor deze lijkt te stuiteren.

Ik heb al meerdere malen en met verschillende loc's gekeken of ik kan achterhalen wat hiervan het probleem is.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en weet wat het probleem kan zijn?

Extra informatie:
De wissel staat op afbuigen.
Bij gebruik recht door zijn er geen problemen.
Met een wagon op "handbediening" zijn er ook geen problemen.
Re:Wisselkennis voor Gevorderden
Beste wisselproblemer

Bij deze wissel zit aan beide kanten een stukje geleiding van ca 4 cm, deze geleiding houdt de flenzen en de wielen letterlijk op de rails. Kijk eens of daar niet te veel speling in zit.
Aan de onderkant kan je de geleiding weer "vast" zetten door met een tangetje de "pennetjes" van de geleiding wat te verdraaien.

Verder kan er een laag vuil zitten tussen de rails in het midden van de wissel, dus daar waar de afbuigende linker rail de rechtdoorgaande rail "snijdt". Zo ja dan vuil weghalen met bijv een kleine schroevendraaier.

teunis
Re:Wisselkennis voor Gevorderden
Citaat van: teunistreinen op woensdag 04 mei 2011, 08:15:20
Bij deze wissel zit aan beide kanten een stukje geleiding van ca 4 cm, deze geleiding houdt de flenzen en de wielen letterlijk op de rails. Kijk eens of daar niet te veel speling in zit.

Teunis, je bent geweldig :) Na een vuil controle waarbij ik geen overmatig vuil kon ontdekken ben ik verder gaan kijken naar die "schotjes". Het bleek inderdaad dat het rechtse "schotje" wat losser zat dan het linkse. Met een tijdelijke oplossing door er een naald naast te prikken blijkt dat de trein al netjes zijn weg vervolgt.

Probleem opgelost en weer wat kunnen leren.
Hoe goed kan je de dag beginnen. Tnx .....