Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Wisselkennis voor Gevorderden
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wisselkennis voor Gevorderden  (gelezen 1723 keer)

linuxer

  • Gast
Wisselkennis voor Gevorderden
« Gepost op: woensdag 04 mei 2011, 08:04:54 »

Wisselkennis voor Gevorderden

Wie kan mij vertellen wat het probleem kan zijn met een wissel (m-rails 5140R) bij het volgende gedrag:

Let in het filmpje op het voorwiel van de achterste set wielen van deze loc.



Het passeren van de voorste set wielen gaat goed, maar de achterste set lijkt recht door te willen gaan. Ook andere loc's hebben problemen. Een 3000 waarvan ik weet dat de wielen wat meer versleten zijn loopt er gewoon uit (naar links buiten) andere loc's krijgen ergens halverwege het passeren van de wissel een "duw" waardoor deze lijkt te stuiteren.

Ik heb al meerdere malen en met verschillende loc's gekeken of ik kan achterhalen wat hiervan het probleem is.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en weet wat het probleem kan zijn?

Extra informatie:
De wissel staat op afbuigen.
Bij gebruik recht door zijn er geen problemen.
Met een wagon op "handbediening" zijn er ook geen problemen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 mei 2011, 08:15:58 door linuxer »
Gelogd

teunistreinen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:Wisselkennis voor Gevorderden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 04 mei 2011, 08:15:20 »

Beste wisselproblemer

Bij deze wissel zit aan beide kanten een stukje geleiding van ca 4 cm, deze geleiding houdt de flenzen en de wielen letterlijk op de rails. Kijk eens of daar niet te veel speling in zit.
Aan de onderkant kan je de geleiding weer "vast" zetten door met een tangetje de "pennetjes" van de geleiding wat te verdraaien.

Verder kan er een laag vuil zitten tussen de rails in het midden van de wissel, dus daar waar de afbuigende linker rail de rechtdoorgaande rail "snijdt". Zo ja dan vuil weghalen met bijv een kleine schroevendraaier.

teunis
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 mei 2011, 08:18:40 door teunistreinen »
Gelogd
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

linuxer

  • Gast
Re:Wisselkennis voor Gevorderden
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 04 mei 2011, 08:31:18 »

Bij deze wissel zit aan beide kanten een stukje geleiding van ca 4 cm, deze geleiding houdt de flenzen en de wielen letterlijk op de rails. Kijk eens of daar niet te veel speling in zit.

Teunis, je bent geweldig :) Na een vuil controle waarbij ik geen overmatig vuil kon ontdekken ben ik verder gaan kijken naar die "schotjes". Het bleek inderdaad dat het rechtse "schotje" wat losser zat dan het linkse. Met een tijdelijke oplossing door er een naald naast te prikken blijkt dat de trein al netjes zijn weg vervolgt.

Probleem opgelost en weer wat kunnen leren.
Hoe goed kan je de dag beginnen. Tnx .....
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.132 seconden met 22 queries.