Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3043 ombouwen naar hoogvermogen

Gestart door jeroenk zondag 01 mei 2011, 22:16:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hallo,

Ik wil een Marklin #3043 (Oranje Zweedse E-loc) ombouwen naar digitaal. Hier zit zo'n 'grote' trommelcollectormoter in. Nu lees ik dat er nu een ombouw set is #60941 die hiervoor geschikt zou zijn. Weet iemand of dat klopt? en of deze nieuwe ombouw set ook al leverbaar is?

Met een esu-decoder erbij zou het een mooie oplossing zijn. Dacht ik zo.

groeten,
Jeroen
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Je hebt dan de 90644 (vroeger motoronderdelen uit de 60904) nodig.
Je kunt zelf op de Marklin site zien of deze al leverbaar is, het licht is oranje en er staat "Noch nicht lieferbar".
Maar je hoeft niet op de 60944 te wachten, want deze motoren zijn overal verkrijgbaar.

PS: Info over Marklin motoren vind je op het 3rail Wiki, klik hier.
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Wat is een grote trommelcollector?

Of schijf (met koperen en zwarte borstels (rond), of trommel (met twee vierkante borstels)

bart
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: jeroenk op zondag 01 mei 2011, 22:16:25
Ik wil een Marklin #3043 (Oranje Zweedse E-loc) ombouwen naar digitaal. Hier zit zo'n 'grote' trommelcollectormoter in. Nu lees ik

Hallo Jeroen

Een grote trommelcollectormotor bestaat niet.
Er zijn LFCM, SFCM en DCM motoren

Ombouwsets van marklin met de MFX decoder zijn erg duur. (> 100,00 euro)
De motor die je nodig hebt kan je los kopen voor ca 25,00 euro.
Een decoder van ESU 54610 kan je erbij gebruiken, kost ca 28,00 euro.

Indien meer info gewenst, svp melden of vragen via dit forum (zo was het ook bedoeld!). 

groeten van teunis
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: teunistreinen op maandag 02 mei 2011, 09:20:05
Indien meer info gewenst, svp mailen.
Vragen kunnen ook hier gesteld worden. Hier zijn genoeg leden met veel ervaring aanwezig.


Mvg,
Peter
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
En als de antwoorden hier ook worden geplaats leren we der allemaal van!
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Heren,

allemaal bedankt zover volgens mij heb ik me vergist en is het een schijfcollector.
Die ombouwsets waren vroeger erg duur inderdaad. Met de nieuwe ombouw sets wordt het weer wat behapbaar.
Als ik het goed heb gezien zijn de nieuwe sets alleen nog niet bij de winkeliers. Diverse stoplichten nog op rood gezien : )
Als iemand dat anders ziet lees ik het graag.

nogmaals bedankt zover voor een ieder zijn reactie.

Jeroen
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hallo Jeroen,

Een kleine toelichting, als het om de goedkoopste manier gaat.

In dat geval zou ik in jouw plaats een ESU - LokPilot met bijbehorende permanente magneet aanschaffen. Je blijft de oude motor gebruiken, op de veldspoel na.
Kosten ca. ? 37,=. (oa op beurs)

M.vr.gr. Marcel
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi Marcel,

Dat klopt ik. Alleen voor mijn gevoel loopt de loc mooier met een 5-polig anker.
Of maakt dat geen verschil?

groeten,
Jeroen
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi Jeroen,

Een 5 polige motor loopt vooral bij lage snelheden mooier, simpel omdat één omwenteling van het anker in vijf kleinere stapjes gaat in plaats van in drie grotere stappen.
Op hogere snelheden zal het verschil minimaal zijn.
Alleen heb ik gelezen dat de ESU lokpilot V4 in combinatie met grote schijfcollectormotor en permanentmagneet nogal wat problemen geeft.
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: Kappa op dinsdag 03 mei 2011, 09:50:53

Alleen heb ik gelezen dat de ESU lokpilot V4 in combinatie met grote schijfcollectormotor en permanentmagneet nogal wat problemen geeft.



Hoi

Nee hoor, na wat rommelen aan de CV's loopt dit mooier dan een lopi3.

Zelfs zo aardig dat een ombouw op 5 polig zich niet eens meer loont.

Ik zal de waardes van de CV eens uitlezen als ik wat tijd over heb.

bart
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi Ad, Bart

Ik had ook wat wandelgangen verhalen gehoord over de v4.
Ben daarom wel benieuwd naar de CV waarden.

groeten,
Jeroen


Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi

Waarden die ik gebruik..

CV2 = 2
CV52 = 44
CV53 = 53
CV54 = 9
CV55 = 80

bart
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi Bart,

Bedankt nog!

groeten,
Jeroen
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Je kan, als je dat wilt, ook los een 5 polige rotor kopen en een bijbehorend motorschild. Was, als ik het goed onthouden heb, ook zo'n 30 euro.

Een ESU 54611 lokpilot V4.0 kost dan 25,95
Een permanentmagneet 51961 11,50, een 51962 6,95
(prijzen Harlaar van vanmorgen)

Voor een ombouw naar 5 polig ben je dan in totaal zo'n 60 euro kwijt.

Zelf laat ik al mijn loks 3 polig, dat rijdt goed genoeg.

Succes!
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Vertel nou geen onzin.

5 polig past niet met een hamo magneet. Behalve de ankertjes uit de 35** reeks.

Maar deze passen weer niet niet in een 3043 en zijn bovendien  ook nog eens niet lopend te krijgen.

bart
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Je kan deze LCFM motoren ook heel goed ombouwen met een Tams ld-w-32 of33, waarmee je gewoon de oude spoel en motor laat zitten en kan gebruiken..Langzame loop en voldoende trekkracht zijn dan ook mogelijk. 

Beschrijvingen en toelichtingen van Arconel over instellen cv's zijn op het forum te vinden. Heb ik met drie locs gedaan en ben zeer te spreken over het resultaat. Die decoder kost slechts 16 euro en dat scheelt je het zoeken naar magneten en de kosten ervan. Koop ze wel met de draadjes er al aan, dat scheelt een hoop gepiel met solderen  :D

Alleen voor het ultieme resultaat is ombouw met een vaste magneet en vijf polige motor aan te raden. Dat geeft toch altijd de beste loop als je de decoder goed instelt, maar is duurder en vereist precieze keuzes van materialen.

mvg,
Frank
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Hoi

De Tams ld-w-33 heeft wel geen lastregeling.

Bart
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
hum, zie overigens op de Marklin site dat de stoplichten voor de nieuwe producten (dus ook de 60944 ombouw set) nog strak op rood en geel staan.  :(
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: jeroenk op vrijdag 06 mei 2011, 17:14:01
hum, zie overigens op de Marklin site dat de stoplichten voor de nieuwe producten (dus ook de 60944 ombouw set) nog strak op rood en geel staan.  :(

Komt pas na de zomer.

Gr, Ben.
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Jeroen, waarom wachten op Marklin, kijk eens hier!
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Ad, bedankt voor de link. Daar kan ik idd ook mee uit de voeten !

lekker loungend in de thuis,
Jeroen
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: lokpaint op vrijdag 06 mei 2011, 17:03:17
Hoi

De Tams ld-w-33 heeft wel geen lastregeling.

Bart

Hoi Bart,

Die schijnt er dus wel in te zitten en Arconel heeft op dit forum uitgelegd hoe je die kunt activeren. Heb het nog niet uitgeprobeerd, omdat ik net als hij vind dat een loc die een helling op rijdt of een bocht ingaat best iets langzamer mag lopen, veel natuurlijker.

Maar ik denk dat het toch hoogvermogen voor deze loc gaat worden  ;) In elk geval succes met de ombouw!
Re:3043 ombouwen naar hoogvermogen
Citaat van: fnieste op zondag 08 mei 2011, 00:09:11
Die schijnt er dus wel in te zitten en Arconel heeft op dit forum uitgelegd hoe je die kunt activeren. Heb het nog niet uitgeprobeerd, omdat ik net als hij vind dat een loc die een helling op rijdt of een bocht ingaat best iets langzamer mag lopen, veel natuurlijker.

Wat staat er op de site van TAMS over de:
Lokdecoder MM/DCC LD-G-33 (Gleichstrommotor) bzw. LD-W-33 (Allstrommotor)

CiteerLastregelung (nur LD-G-33)
Zusätzliche Belastungen (z.B. Fahrten an Steigungen, angekoppelte Waggons) verursachen - bei konstanter Motorspannung - eine Verringerung der Fahrgeschwindigkeit einer Lok, unter Umständen sogar bis zum Stillstand. Die Lastregelung beeinflußt die Motorspannung so, daß die Geschwindigkeit der Lok im Fahrbetrieb bei einer gewählten Fahrstufe konstant bleibt, unabhängig von der Größe zusätzlicher Belastungen.

Mvg,
Peter