Nieuws: De 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn klaar! Lees hier verder hoe je je bestelling kunt bemachtigen : Klikkie doen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  ombouw BR 81 naar DRG.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ombouw BR 81 naar DRG.  (gelezen 6687 keer)

3rail

  • Gast
ombouw BR 81 naar DRG.
« Gepost op: zaterdag 30 april 2011, 23:30:03 »

Tij
« Laatst bewerkt op: maandag 07 december 2015, 00:22:05 door 3rail »
Gelogd

peterpan

  • Gast
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 10:12:49 »

Sterkte en succes met beide.

Gr,
Peter
Gelogd

Jan 1212

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • NS & DB ,. mijn "OK"
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 12:55:36 »

Hallo Edward,

Reuze intresant project, ben benieuwd, ga het volgen. B)
Ik mis alleen nog de info, waar heb je dit bouwidee vandaan...  :idea:
En hoe heb je die lok zo schoon gekregen.. 8o

Groet,
Jan
Gelogd
Ga eens naar mijn oude project.Baanbouwproject

watjes

  • Gast
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 13:33:00 »

Altijd al je voet eens van dichtbij willen bewonderen !
Gelogd

Munin

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Glueck auf
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 17:19:52 »

Erg leuk, Edward, kheb zelf nog n kap en onderstel liggen, ga dit zeker volgen!
de vragen die Jan 1212 heeft borrelden ook bij mij op,  hoe haalde je de keteldeur eraf en bevestigde je de nieuwe treeplanken.
Ben ook benieuwd wat je met de cabine en ruiten daarvan gaat doen.

Succes, enne,... die enkelbanden, die genezen vanzelf ) las ik onlangs in lopersblad.

Peter
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #5 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 17:23:53 »

Nu laten ze al ne loc op hunne voet vallen voor wat extra verlof  8o
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

veldkamp

  • Gast
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 19:38:17 »

JOHNNY JE BENT ECHT AANGESLAGEN DOOR DIT FEIT
JE HEB SPELLINGS FOUTEN GEMAAKT >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D :thumbup:


GROET ERIK


Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 01 mei 2011, 19:41:09 »

Hallo Edward

mooi hoor (zeker iets voor de wiki)

al moet denk het schilderwerk nog wel wat netter 

Gelogd
Groetjes John -

AnalogDriver

  • Gast
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 05 mei 2011, 07:38:18 »


Edward,

Wel confronterend je eerste foto zo groot. Denk je fijn een 81er te gaan zien...  8o

Keteldeur: je weet die heb ik ook nog te doen voor mijn 81er ombouw.
Hoe heb je dat verwijderen aangepakt?


al moet denk het schilderwerk nog wel wat netter 

Huh? Bedoel je dat rode of de ketel?

Ketel is mooi oud :)
Gelogd

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 mei 2011, 09:14:38 »


al moet denk het schilderwerk nog wel wat netter 

Huh? Bedoel je dat rode of de ketel?

Ketel is mooi oud :)


Hallo Hajo

ik bedoel het rode / gouden
Gelogd
Groetjes John -

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 05 mei 2011, 10:04:41 »

Hé Edward, hoe is het met je voet?
Hopelijk herstel je een beetje snel.
De Br 81 zal wel enorm opknappen na zo'n ombouw.
Zo te zien is het nog een oude uitvoering, met handschakelaar en doorlopend metaal naast de kijkvensters in de cabine.
De nieuwere versies hadden dit niet meer en had bij jouw model ook beter gestaan.
Of ga je dat nog wegfrezen?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

h0ogovens

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • GE45
    • Project h0ogovens
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 05 mei 2011, 15:02:37 »


Edward,

Wel confronterend je eerste foto zo groot. Denk je fijn een 81er te gaan zien...  8o



Dat had ik nou ook ..  8o

Mooi project Edward, sterkte met je voet!


michel

Jan 1212

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • NS & DB ,. mijn "OK"
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 05 mei 2011, 15:39:23 »

Ik mis alleen nog de info, waar heb je dit bouwidee vandaan...  :idea:
En hoe heb je die lok zo schoon gekregen.. 8o
:P Herhaling..
Gelogd
Ga eens naar mijn oude project.Baanbouwproject

wimdekker

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 09:00:33 »

Beste Edward,

Ik ga er van uit dat je blesure weer helemaal genezen is?
Wat ik me afvraag is of je nog verder gekomen bent met de 81?
Ik ben erg benieuwd! Het ziet er in iedergeval fantastisch uit!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Wim

robkop

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #14 Gepost op: zondag 24 juli 2011, 21:03:34 »

Edward, ik heb ook nog een vraagje voor je.

Je hebt ook de wielen en drijfstangen er af gehad.
Zo iets heb ik ook met een br 81 gedaan. Hier is een ander motortje in gegaan.
Na montage van de drijfwielen en koppelstangen, heb ik het gevoel dat ie niet helemaal soepel loopt, op rechte stukken wel, maar in de bogen heb ik het gevoel dat ie soms een beetje stokt. Dat zou vlgs mij betekenen dat er ergens een wiel niet geheel in de goede stand op de as staat. Dat zou dan aan de niet-tandwielzijde moeten zijn. Alle assen zijn van tandwielen voorzien dus dat zou moeten kloppen.
Heb je een truc toegepast om de wielen er allemaal precies goed op te krijgen?
Gelogd
Met de groeten van Rob

AnalogDriver

  • Gast
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #15 Gepost op: maandag 25 juli 2011, 19:05:23 »

Dit lijkt sterk op wat ik laatst had met een oude stroomlijn M"lok.

Zitten wel al de wielen vast op de as?

Dit kun je alleen controleren door drijfwerken er weer af te halen, of in elk geval egelijk los links en recht van elk wiel, en dan controleren of met een beetje druk niet opeens een wiel draait zonder dat de andere kant mee gaat.
Dat had ik dus op die oude lok van mij. Wielen leken goed op kwartier te staan, maar door het verschuiven van 1 of 2 wielen verdraaide het toch steeds iets, met horten en stoten tot gevolg.
Maar er zijn meer oorzaken mogelijk.

Gelogd

robkop

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011, 00:02:53 »

De wielen zitten vast op de as , zover ik me kan herinneren heb ik dat nog gechecked.
Ik ben bang dat de drijfstangen aan de niet tandwiel kant eerst eens gedemonteerd moeten worden, vervolgens zou de boel dan vlot moeten draaien. Dan zal het er van af hangen of er één of meer wielen aan de niet-tandwielkant opnieuw op de as gezet moeten worden.
Doe ik als het eens een keertje regent  :D
Gelogd
Met de groeten van Rob

robkop

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • M* en bezig te digitaliseren
Re:ombouw BR 81 naar Digitaal etc.
« Reactie #17 Gepost op: maandag 01 augustus 2011, 10:20:03 »

Ik heb in totaal 4 onderstellen van de BR81.
Mn eerste had in het chassis een uitgeleuterd gat waar een tussentandwiel in gelagerd zit. Gevolg >> één drijfas kon soms een tandje verschuiven.
Toen heb ik op ebay voor een paar euro nog een paar chassis bij gekocht. Deze waren met zowel metalen tussentandwielen als met kunststof tussentanwielen uitgevoerd.
Hiervan heb ik het beste chassis gebruikt en kunststof tussentandwielen (geluid).
Er zit weinig speling meer in de tandwielaandrijving.
Aangezien de drijfwielen aan de tandwielkant goed moeten staan, haal ik eerst de drijfstangen aan de andere kan maar eens los, dan maar eens proefdraaien op de rollenbank.
Gelogd
Met de groeten van Rob

wimdekker

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 november 2011, 21:08:36 »

Heey Edward,

Heb je ook foto's van het eind resultaat?
Ben echt benieuwd hoe dit geworden is!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Wim

wimdekker

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 november 2011, 21:39:32 »

Oke dat is jammer, waar heb je die onderdelen van Weinert besteld? En welke onderdelen heb je gebruikt?
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Wim

wimdekker

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 12 november 2011, 12:01:08 »

Top!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Wim

baureihe 103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Potrebbe ripetere per favore ?
Re:ombouw BR 81 naar DRG.
« Reactie #21 Gepost op: zondag 13 november 2011, 21:20:09 »

Hoi Edward,

Druk bezig om een mooie lok te maken van de BR 81.
Het hak en breekwerk zal wel het meest spannende zijn.
Het is bijna zonde om alles weer af te lakken want het heeft wel wat
al die mooie onderdelen van Weinert.

Vandaag eens opgezocht wat het kost om een BR 24 te verfraaien met onderdelen van Weinert
ben behoorlijk geschrokken, een slordige 170 euro en dan heb je nog lang niet alles verfraaid.
Dat is mijn BR 24 niet waard

Groetjes Bert en ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Gelogd


Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.022 seconden met 25 queries.