Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraag over Marklin BR 38 (37030)

Gestart door Henk163 woensdag 27 april 2011, 22:41:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Beste medeforumleden,

Deze week heb ik een schitterend exemplaar van de BR 38/P8 (Marklin 37030) aangeschaft.
De locomotief wil ik zo origineel mogelijk hebben en nu valt mij op dat onder de voorste buffers er eigenlijk twee verticale, driehoekige staven behoren te zitten. Het lijken wel beschermers voor de voorste as.

Marklin heeft veel variaties van de BR38 uitgebracht. Op de volgende website zijn deze ?beschermers? goed te zien bij de laatste locomotief Erfurt 2485 (limited edition)

http://www.osterthun.com/4Einsatz/PreussP8/Preuss~P8.htm

Mijn vraag: "Weet iemand het onderdeelnummer van dit onderdeel?? Ik kom het bij Ersatzteile van Märklin niet tegen.

Hieronder ook nog een foto van het echte model. Ook hier zijn deze twee puntige verticale ?staven? goed te zien.

http://www.flickr.com/photos/train-pix/5556160476/sizes/o/in/photostream/

Ik ben benieuwd naar reactie,

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Dit is van een nieuwer model maar zou denk ik ook moeten passen op die van jou.
Kijk eens naar nr. 41

klik
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Wat je bedoelt zijn baanschuivers. Zitten niet op het model, ook de spatschermen ontbreken.
Heb ik zelf geknutseld. Even de moeite nemen het hele topic door te lezen... Zie ===> Klik
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Hoi Henk,

Ik heb even gekeken en ik zie dat die baanruimers aan het voorloopdraaistel zitten.
De 37031 (Erfurt 2485) heeft een ander bestelnummer voor het voorloopdraaistel dan de 37030.
Je kunt het voorloopdraaistel van de 37031 bestellen onder nummer 108125 en is leverbaar.
Ik weet alleen niet of de kleur juist is.
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Hallo Lodewijk en Ad,

Dank voor het doorgeven van het bestelnummer. Ik had het niet ontdekt maar nu zie ik toch op de onderdelentekening twee kleine aanhangsels (waarschijnlijk de bewuste baanschuivers) aan het voorloopdraaistel van de 37031 vastzitten. Ik kan ze nu eventueel bestellen, echter de kleur...Volgens mij is dit toch een meer steenrode kleur. De baanschuivers zitten verbonden met een soort dwarsbalkje dat voor de voorste as valt. Dit is dan weer niet te herkennen op de tekening maar wel op de foto van loc 37031.

Hallo Wim,

Wat een schitterend geweathered model BR 38!!! Dank je wel voor het doorgeven van de link. Ik zag dat je ook de ruimte voor de voorste as hebt dichtgemaakt, zoals in het origineel. Volgens mij heb je de baanschuivers onder de bufferbalk vastgeplakt en niet op het draaistel.
Nu twijfel ik hoe dit in het echt was...op de bufferbalk of op het draaistel. In ieder geval ziet het er erg realistisch uit, met name ook de oplossing voor het maken van spatschermen. Gewoon met een stukje plastic card gedaan, of is het van metaal gemaakt? Ik ben blij met de detailfoto's.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Beste Henk163,
De baanruimers heb ik aan het frame bevestigd. Hierbij heb ik me laten leiden door afbeeldingen van de BR38 in het Fahrzeug Catalog 12  uitgegeven door GeraNova GmBH München en foto's en constructietekeningen in het Merkbuch für Triebfahrzeuge van Reprint-Verlag te Leipzig.
En modellen van o.a. Fleischmann en Roco.
't Lijkt me ook logisch dat de eventuele klap, veroorzaakt door een object op de rails, wordt opgevangen door een ruimer die stevig aan het chassis is bevestigd en niet aan het voorloopdraaistel...
De spatschermen zijn gemaakt van 0,2 mm dik (dun) plasticard.
Re:Vraag over Marklin BR 38 (37030)
Beste Wim,

Dank voor je reactie en informatie. Helemaal helder en ook ik ga eens proberen dit op jouw manier te realiseren aan de hand van de detailfoto's in jouw draadje.

Met vriendelijke groet,

Henk163