Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..

Gestart door metpo vrijdag 29 december 2006, 19:52:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
wie heeft zijn baan zo gebouwd da je gemakkelijk de baan kan veranderen/bijwerken?  Zo 'n baan heet een segmentbaan heb ik ergens gelezen.....hoe zit het dan met de onderbouw, en de bedrading enz???
Ik heb van iemand gehoord dat hij zijn baan zo bouwt, dat hij er altijd kan dingen aan veranderen/bijbouwen....

Graag zou ik fotos willen en uitleg..

Mvg,

metpo

Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
Hallo Metpo,

Bedoel jij met segmentbaan misschien een modulebaan :?:
Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
op modelspoor.nl had ik dat ergens gelezen..dat de naam ervan segmentbaan is...
is wel handig als je de baan zo kan maken da je er gemakkelijk dingen aan kan aanpassen..
Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
Ik denk dat ik metpo wel begrijp, zat net zelf aan zoiets te denken. 'k wil graag een baan maken die ik na verloop van tijd nog wil aanpassen, of zelfs volledig opnieuw beginnen. Maar 't is wel een beetje zonde om een hele constructie te maken en die naderhand volledig te moeten afbreken.

'k Zat daarom te denken om een MDF plaat van 244 bij 122 te laten zagen in 3 vierkanten van 80 bij 80 en 3 rechthoeken van 80 bij 40. Hieronder kan ik dan deel per deel een frame maken, en eventueel ze allemaal op eigen tafelpoten zetten. Kan je na een aantal maanden makkelijk de baan in een andere vorm puzzelen, afhankelijk hoe je dat het beste uitkomt.

Verder was ik 't denken om in een van de frame's van 80 bij 80 een spiraal omhoog of omlaag te bouwen. 't is best veel werk om zoiets in elkaar te steken dus dan is het wel zo prettig om dit naderhand gewoon op een ander plaats in een nieuwe baan opnieuw te kunnen gebruiken.

Misschien heeft iemand al wel zoiets gedaan, dan ben ik wel heel benieuw naar foto's hiervan...
Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
Hallo Johan/Metpo.
Enige maanden geleden een modulebaan (10 modules) met in 2 modulen een railspiraal helpen afbreken, modulen zijn 1.50 x 1.00 en hier past maar net een dubbelsporig railspiraal (R1 + R2) in, aangezien dit alles bij elkaar een beste stellage is kun je dit nauwelijks transplanteren naar een andere baan!
Dus ondanks de modulen (segmenten) toch maar totaal afgebroken! :(
Zie ook draadje : demonteren Noch railspiraal.
Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
Hallo,

Ik heb wel een beetje ervaring in het opbouwen en afbouwen van banen. Banen uit modules opgebouwd zijn natuurlijk weer heel snel in een totaal nieuwe andere baan omgebouwd. Soms moesten er slechts een paar stukken (=enkele speciale modules) gebouwd worden om het te verwezenlijken.

Pas bij iemand een baan gedemonteerd, die bestond uit 10 verschillende modules. Baan kon net langs de wanden van een kamer van ongeveer 4,5 x 3m. Baan was helemaal uitgerust met achtergrondplaten en fries met verlichting. We hadden de baan in ongeveer 3 uur met z'n tweeen gedemonteerd en van twee hoog in de auto geladen. Doe dat eens na met een vaste baan.
Het opzetten in dezelfde opstelling zal natuurlijk wel iets langer duren.

Maar toch.....

Ik heb ook wel eens twee jaar gebouwd en in twee weken allles afgebroken. En daar stond ik weer met drie verhuisdozen met rails, trafo's en een paar huisjes.

Dus geef mij maar modules! (eigen norm of landelijke norm!)

Lodewijk
Re: segmentbaan: baan die je gemakkelijk kunt veranderen..
Ook als je gaat verhuizen is dit makkelijk.

Ik heb het ook in module's, geen module's die je 1 2 3 weer afbreekt en weer in elkaar zet maar de baan kan mee als we ooits gaan verhuizen.

En een spriraal moet je zorgen dat je die op 1 module krijgt en weer de deur door kan.