Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

"replica" dozen Marklin

Gestart door Northlander dinsdag 26 april 2011, 17:58:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2010

offline
"replica" dozen Marklin
hallo,

op het forum (telling aantal 1100 NS) lees ik dat er "replica" dozen bestaan. Hoe kan je het onderscheid maken tussen echt en replica?

groeten,

Alain
Re:"replica" dozen Marklin
replica dozen komen uit italie, zijn mooi gemaakt. verschil zie je een beetje rond de letters, dan zie je een raster ipv gezette letters. Soms een beetje moiré-patronen bij plaatjes. En natuurlijk totaal niet vergeeld, iets wat papier/karton door de jaren heen altijd doet omdat het oxideert.
Re:"replica" dozen Marklin
thanks, wel niet gemakkelijk, zet die dozen een paar weken in volle zon, ze zullen ook wel "vergelen".... Ik denk dat ik een dergelijk doos heb van een 3014, was werkelijk in nieuwstaat toen ik die loc kocht. Ik heb zopas de letters bekeken onder een loup maar zie geen "raster",
mvg,

Alain
Re:"replica" dozen Marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:"replica" dozen Marklin
maare, waar/hoe kun je ze bestellen?

Groet,

Ronald
Re:"replica" dozen Marklin
hallo, ik weet ze te koop, maar "onder " de toonbank.... dus waarschijnljk geen verzending,
mvg,
Alain
Re:"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:"replica" dozen Marklin
Citaat van: Northlander op woensdag 27 april 2011, 09:50:48
hallo, ik weet ze te koop, maar "onder " de toonbank.... dus waarschijnljk geen verzending,
mvg,
Alain

Ja, en waar staat  die toonbank dan?

Gr, Jan
Re:"replica" dozen Marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:"replica" dozen Marklin
Beste geïnteresseerden.
Deze replica dozen worden regelmatig op Ebay en andere verkoopsites te koop aangeboden.
Zelfs de oude Märklin "ruitjes" dozen worden met model "stickers" redelijk veel aangeboden.
Gangbare prijzen zijn hiervoor 20-30 Euro, goedkoper nooit gezien maar wel (soms) véél duurder.
Vooral ook omdat de "voorraad" originele oude dozen op dreigt te raken.

Volgens de regelmatig voorkomende tekst worden deze replica's in Italië en/of Spanje gemaakt.
Iemand moet toch weten hoe je deze rechtstreeks aan kunt schaffen?

Ik ben benieuwd of iemand hier opheldering in kan geven.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re:"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re:"replica" dozen Marklin
Heren

Van Biervliet Belgie heeft nog een grote voorraad uit Italie
Je kunt ze bellen en dan een bevestiging mailen
en dan neemt hij ze mee naar Houten
Hij kan ze ook opsturen

In Rome is ook nog een verkoper via Ebay
Als jullie de naam echt willen weten dan moet ik zoeken.
het moet op mijn PC staan

Groetjes
Peter R.
Re:"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re:"replica" dozen Marklin
De dozen werden geproduceerd door een mijnheer Gaudenzi in Bologna. Was niets geheimzinnigs aan. De man bood ze aan als replica's en niet als originelen en wie goed kijkt kan ze ook gemakkelijk herkennen.
Voor zover ik weet heeft Märklin daar een stokje voor gestoken, vanwege het zonder toestemming gebruiken van de firmanaam. Daarna werd het natuurlijk wel geheimzinnig. Wordt er alleen bestaande voorraad verkocht of wordt er nog steeds geproduceerd?

Er is in ieder geval vraag naar. Märklin heeft groot gelijk dat de firmanaam niet zomaar door andere producenten mag worden gebruikt. Maar Märklin zou een deel van de hobbyïsten een plezier doen door zelf dozen te laten herproduceren (die hebben ze natuurlijk nooit zelf gemaakt) of een bedrijfje als Gaudenzi onder licentie te laten produceren.
Re:"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re:"replica" dozen Marklin
Echte Marklin doosjes kan je kopen in Belgie
via www.bear11.be
niet goedkoop wel de echte doosjes.
Karel
Re:"replica" dozen Marklin
Hallo,

ook bij Keuterman zijn nog originele dozen te koop.
Zelf tegen actieprijzen :D.

Klik hier voor een lijst(pdf).


Groeten Sander
Re:"replica" dozen Marklin
Hoi

De heer Gaudenzi was een paar jaar geleden bij mij op bezoek om bij mij een groene SK800 op te halen die hij toendertijd op ebay had gewonnen.

Het dozenverhaal is toen ook ter sprake gekomen, en hij vertelde mij dat märklin hem  dreigde voor de rechter te slepen indien hij met zijn activiteiten door zou gaan.
Met veel spijt heeft hij toen het dozengebeuren maar opgegeven.

Van in licentie produceren wilde märklin niks weten. Alleen de leveranciers die ooit de originele dozen maakten zouden dit mogen; tegen onbetaalbare licentiekosten welteverstaan.

Bart
Re:"replica" dozen Marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:"replica" dozen Marklin
Dat gebeurt er nou,als een firma wordt geleid door vele erfgenamen,die allemaal hun stem moesten laten gelden.

Er zit er altijd wel eentje tussen die tegen is,en dat zal nu wel anders zijn,omdat deze situatie niet meer bestaat.

Wellicht bestaat er dan misschien toch nog een kans voor hem,of een kans voor iedereen die dit zou kunnen oppakken.

Natuurlijk wel in overleg met de huidige directie,zodat je geen gedonder meer krijgt.

Het is maar een idee.............

M.v.g.

Hans V200.0
Re:"replica" dozen Marklin
hoe herken je een originele doos tegen een replica?
niet echt moeilijk ik verzamel ook matchbox en één tip gewoon aan de doos ruiken!!!!!
de oude matchboxen met originele doos hebben een specifieke geur
deze moeten ruiken naar een zolder of naar een zeer oud boek is een zeer speciale geur
je moet maar eens aan een oude cataloog van de jaren 50 60 ruiken en aan een nieuwe, die geur kunnen ze niet namaken ,de rest wel
groeten
Tom