Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

marklin ombouwen naar 2 rail

Gestart door vdurzo woensdag 25 mei 2011, 23:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin ombouwen naar 2 rail
Lid sinds: 2007

offline
marklin ombouwen naar 2 rail
Misschien een hele stomme vraag, maar kun je Marklin modellen ook makkelijk ombouwen naar 2 rail?

De reden waarom ik dit vraag is de volgende: Van jongs af aan heb ik altijd Marklin gehad. Toen ik mijn hobby opnieuw oppakte heb ik direct voor Marklin gekozen en heb inmiddels heel wat marklin modellen. Maarrrrr... Inmiddels heb ik ook aardig wat exclusieve 2 rail modellen die niet (en waarschijnlijk nooit) door Marklin uitgebracht zullen worden. Deze zou ik om moeten bouwen met sleper, decoder enz. Heel gedoe.

Maar wat nou als ik het andersom doe? Als ik mijn mooie marklin modellen nou eens op twee rail laat rijden? Is dat niet veel makkelijker?

Wat denken jullie?

Vince
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Vince,
Hmmm denk ik niet al je wielassen moet je vervangen of best wel ingewikkeld verbouwen.... lijkt me haast geen doen...
rob
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Beste Vince

Ombouwen van 2rail naar 3rail is heel wat makkelijker dan andersom.
Het enige wat moet gebeuren is een sleper monteren. Veel modellen zijn voorbereid hiervoor.

Een decoder is alleen nodig als je besluit over te stappen naar digitaal rijden en of je nou 2 rail of 3rail rijdt in beide systemen moet je dan een decoder inbouwen.

Overigens wat voor railsysteem heb je? Marklin? dan is het een uitgesproken 3 rail systeem.
Rails van andere merken dan heb je 2 rail systeem.

Dus ombouwen wordt in eerste instantie bepaald door het type rails wat je hebt.
Als je 2rail rails hebt dan heb je een serieus probleem.

teunis
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Ombouwen van 3 naar 2 rail hangt heel erg van de lok af. Vooral bij stoomloks kan het erg lastig worden, omdat je alle assen moet gaan scheiden, die bij Marklin geleidend zijn.

Ombouwen van 2 naar 3 rail is in verhouding een stuk gemakkelijker. De assen kun je electrisch koppelen en je moet een sleper monteren. Dit laatste kan soms een probleem zijn, als er niet voldoende ruimte onder de lok is. Meestal kan het gemakkelijk.

Sterkte met de keuze en succes,
Bert
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Misschien kun je een baan bouwen met een 2rail en een 3rail gedeelte.
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Hallo Vince

doe anders hetzelfde als Menno (madmenno) die heeft k-rail en daarbij de spoorstaven apart gehouden om dus ook 2 rail te kunnen rijden
Re:marklin ombouwen naar 2 rail
Bedankt voor jullie reacties!

Ik 'rij' 3rail. Dat wil zeggen, ik heb marklin rails in huis, maar (nog) geen baan wegens ruimtegebrek, tijdgebrek en opgroeiende kinderen in de leeftijd van 20 maanden en -4 weken (uitgerekende datum 25 juni)...

Ik hoop dat ik ooit de kans krijg weer een baan op te zetten, maar vrees dat het nog wel even duurt.

Ik vroeg me gewoon af of het niet makkelijker is om mijn 3rail te verkopen en over te gaan op 2rail, maar ik ben na jullie adviezen en reacties direct genezen. Blijf gewoon bij 3rail!!!

Ik heb dit weekend trouwens een prachtige 2rail lok besteld. Een Big Models 85001 type E626 van de FS. Wellicht dat ik hem ombouw naar 3rail of hem in de (nog te bouwen) vitrinekast ga zetten.

Vince