Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)

Gestart door aleva000 woensdag 20 april 2011, 22:00:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
hebben jullie dat bij de hand gehad? de verhuizing van de modelbaan?
ik heb er midden in gezeten. Wat een klus is dat. Het begint er nu weer aardig uit te zien, bijna dat je denkt: is dat allemaal van zijn plaats geweest? In een oud draadje was wat te zien van het geheel.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3124.msg34756#msg34756

ik heb het in 6 secties verhuisd mbv een bestelbus die ik ervoor gehuurd had. Dat was een week-end vullend programma. Het week-end ervoor ben ik bezig geweest met inpakken van al het materieel en scenery. Wat overbleef was de kale tafel met alleen infrastruktuur (rails) Ook alle bedrading had ik ingepakt. Het in secties verhuizen (quasi modulaire aanpak) heeft het voordeel dat de onderdelen in enige samenhang zijn verplaatst. Daardoor is gemakkelijker te herkennen wat op welke plaats weer terug moet keren. Het weer operationeel maken heeft me tot nu toe 6 weken (met grotendeels werk in de week-ends) gekost. Wat ik na heel wat geklus wel aardig vind, is dat alles op de mm nauwkeurig weer op zijn plaats ligt. Ik had natuurlijk ook herkenningspunten aangetekend en verder foto's als hulpmiddel gebruikt.

Nu ben ik aan het proefrijden - weliswaar zonder werkende seinen en zonder op afstand bedienbare wissels - en zie of de baan overal weer vlak ligt (dat gaat niet vanzelf zo, ook al is alles 1-op-1 verhuisd). En verder controleer ik of de stroomverdeling weer optimaal over de gehele baan is aangebracht.

Het is niet helemaal een 1-op-1 verhuizing. Ik maak ook van de gelegenheid gebruik om de geometrie van zowel hoofdbaan als de emplacementen te optimaliseren, voor een betere treinenloop.

Voor de bekabeling onder de tafel (voeding van de treinen op sporen die schakelbaar zijn vanaf het tableau, CVL, sturing van wissels en seinen, openbare verlichting ed) wilde ik het niet laten bij een kluwe draadjes overal naar toe. Eerder zou de bedoeling zijn keurig in strengen de draden aan te brengen, zodat gemakkelijk te volgen is wat-wat is. Dat maakt onderhoud beter te doen. Alleen: hoe maak je alles hangend vast? Met krammen of met plakband is het niet mogelijk om te wijzigen. Na enig gepieker had ik het: klitteband. Ik heb onder de tafel op bepaalde standaard-gemaakte afstanden klitteband aangebracht. Hier worden de kabels mee gefixeerd onder de tafel, keurig in strengen. Het kan ook los worden genomen als aanpassing nodig is.

Tenslotte is de baan ook iets ingekort ivm de afmetingen van het nieuwe onderkomen. Ik heb in lengte 36 cm ingeleverd. Daardoor moesten bepaalde wisselstraten opnieuw ontworpen worden. Daarbij zijn twee opstelsporen achterwege gebleven. Dat is jammer: twee treinen komen daardoor buiten dienst.

Nadeel voor oude M-rails rijders als ik is, dat je niet zomaar naar de winkel kunt en bepaalde rail-stukken kunt kopen. Ben nu op de loer naar de volgende beurs, en vgs mij is die in Houten 9 mei.

Wat zijn jullie ervaringen met verhuizen van de modelbaan?

groeten
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hoi Willem,

Een modelbaan verhuizen is een grote klus,en ik hoop dat je er een beetje hulp bij hebt gehad :)

Dat je als M-railrijder op de loer ligt voor de volgende beurs kan kloppen,alleen de op de door jou genoemde datum,sta je voor een dichte deur.

Voor de deur in Houten dan,maar ook dat kan veranderen :thumbup:

Tenminste als je op 7 mei gaat...........

M.v.g.

Hans V200.0
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
hallo Hans,
ok. bedankt. 7 mei dus. Ik zal 't goed onthouden :-)

groeten willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hoi Willem,

Misschien zie ik je wel op de M&G ?

Is niet verplicht overigens :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Verhuizen is op het moment zelf niet leuk, maar op de langere termijn, meestal, wel.

M-rails kan je bij sommige winkels nog steeds gewoon kopen, hoor. Soms moet je er om vragen en ze hebben meestal niet alle rails meer. Maar in Woerden en in Zevenhuizen heb ik het gewoon in de winkels gekocht. En hier op het forum zijn ook diverse mensen die m-rails te koop aanbieden. Wachten op de beurs kan natuurlijk ook, maar is niet noodzakelijk.

Groeten,

Tim

Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ik kan er over meepraten. Ik moest mijn 3 treinenkelders (9,5 meter bij 4,5 meter, en 2x 3,5 meter bij 3,5 meter) verlaten voor een nieuwe treinruimte, 100 kilometer verderop, van ongeveer 6 bij 5 meter, in een L-vorm.
De baan pastte er NET in! gelukkig had ik modules gebouwd:


Ben benieuwd naar je nieuwe baan.
Succes!
Groeten Jake
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hallo Jake,
tjonge jonge, dat is idd ook nogal wat,
wat je versjouwd hebt.

ik heb hier nog wat plaatjes van de sitatie vlak na mijn verhuizing en 6 weken daarna.

groeten willem







Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
het werk is weer wat verder gevorderd. Op de hoofdbaan zijn de seinen aangesloten en operationeel. Daarmee is meer-treinenbedrijf mogelijk en heeft de baan feitelijk de volle capaciteit terug gekregen.

Naast de paar testtreinen heb ik sindsdien nu ook twee IC-stammen op de baan gezet, elk met loc serie 101 als tractie.

Verder heb ik weer eens geïllustreerd gekregen dat de ene M-rail wissel de andere niet is. Ik had een 3-wegwissel geruild met een ander die pas later nodig zou zijn. De oorspronkelijke miste één van de veertjes. Door al dat proefrijden ontdekte ik dat op de geruilde wissel het sleepcontact steeds kortsluiting maakte, wat voorheen niet was. Daarom heb ik het wissel weer uitgebouwd en vervangen door de oorspronkelijke, en daar de veertjes in gezet. Was een tijdrovende klus, het emplacement voor een groot deel los halen om het wissel uit te kunnen nemen. En waar nu het verschil zit in middenleider tussen de ene en de andere wissel, ik kan het nog niet zien. Maar zoals het nu ligt werkt het allemaal zoals ik gewend was.

Tenslotte nog een leuk nieuwtje dat vooral de ouderen (baan analoog gestuurd, rijdend met tractiematerieel met omschakelrelais) zal aanspreken: de stroomvoorziening op de baan is nu zo goed dat omschakelen geen enkel probleem meer is. Is de stoomvoorziening niet goed genoeg - en dus de weerstand voor de stroom te groot - dan wordt de overspanning door de loc in kwestie niet gebruikt voor het omschakelrelais, maar gaat direct naar de tractiemotor: de loc schiet met een schok weg. Hier ben ik nu vanaf, loc's blijven nu prima staan. En nu komt het: zelfs een dubbeltractie 151 (beide met relais) kan ik zonder problemen omschakelen! Voorheen durfde ik daar aan niet te denken. Bij twee machines met delta-module was altijd al mogelijk beide samen om te schakelen.

dat was het weer. Tot later,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
ik ga ook verhuizen.
mij huidige baan past er qau lengte makkelijk in maar qau breedte is hij 13 cm te breed :-(
gelukkig heb ik ook modules dus het moet opzich geen probleem zijn om te verhuizen :D

mvg stephan
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
succes, Stephan met de klus. Hopelijk kun je de benodigde aanpassing zonder al te grote problemen doorvoeren.

groeten
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
ik heb weer een goed excuus om een nieuwe baan te bouwen :D
ik ben al aan het tekenen als mijn huis gebouwd is kan ik dan meteen beginnen.
( oplevering in oktober pas :()
ik zal tzt wel een topic openen om de afbraak en opbouw te laten zien :D

mvg stephan
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)


op dit moment kan gereden worden met twee IC-treinen en twee dubbeldekker-stammen. Goederenverkeer nog beperkt; verder kan in het regionaalverkeer een s-bahn-treinstel model Karlsruhe worden aangetroffen. Het overige materieel zit nog in de doos totdat de werkzaamheden ver genoeg gevorderd zijn.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Citaat van: stephan op zondag 01 mei 2011, 15:56:28
ik zal tzt wel een topic openen om de afbraak en opbouw te laten zien :D

dat is ook altijd een leuke gelegenheid om iets nieuws neer te zetten. we zullen het tzt wel lezen; ik ben reuze benieuwd!

groeten
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
na de beurs gisteren in Houten zou je je aanwinsten kunnen tonen in de rubriek die daarvoor is,
maar voor amper 19 cm M-rails is dat ook zo wat. Maar goed, hier een foto van de sporen die ik nu heb kunnen completeren.


En: niet zo logisch op een modelbaan naar duits voorbeeld, hier twee GVB (amsterdam) bussen. Ik heb hier een speciale binding mee als Amsterdammer en heb ze ook zien komen. Hier worden ze (zo genaamd) als huur materieel ingezet, wegens bussen tekort ...
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
nadat ik gisterenavond met de opvul-rails het spoorleggen kon voltooien, heb ik vanmorgen 4 sporen electrisch aangesloten. Grappig dat met deze akties weer een aardige mijlpaal kon worden gehaald. Ik heb nu zoveel bruikbare opstelsporen in het emplacement dat in één klap al het materieel uit de doos kan. Vanmorgen kwam nog een S-Bahn-treinstel (model Karlsruhe) op de baan. Aan het einde van de middag en avond heb ik een groot deel van het materieelpark - 10 personenrijtuigen (IR), 3 e-loc's en 8 goederenwagens - uitgepakt en op de baan geplaatst.

Het proefrijden duurt nog één week. Daarna - dan is het half mei - start de (model-) exploitatie, overigens in vereenvoudigde vorm. Dit heeft er o.a. mee te maken dat - hoewel het meeste materieel op de baan staat - sommige loc's en wagens onderhoud moeten krijgen. Dat kon niet in de tussentijd, omdat er natuurlijk eerst een baan nodig is om het materieel na onderhoud te testen.

groeten
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
hierbij nog een update op - wat dan heet in modelbaan DB-jargon - letzte probe-betriebstag.

Het werk aan de bedrading is nog in volle gang. Ik had al gemeld dat ik de bekabeling vanaf de centrale verkeersleiding (CVL) opnieuw aanleg met 220 volt-kabel. Dit laatste is om de weerstand tot een minimum te beperken en goede stroomvoorziening mogelijk te maken, waar dan ook. Het vastzetten aan de onderkant van de treintafel gebeurt met klitteband. Ik heb nu eens wat foto's van achter de schermen waar dit alles te zien is.


deze foto laat de onderkant van het CVL-tableau zien, met de zes 12-aderige stekkers.


hier zien we de onderkant van de tafel met de reeds aangebrachte kabels en de aansluiting op de 12-aderige stekkers.


met de 12-aderige stekkers aangesloten is verbinding met het CVL-tableau en de aansluitingingen in de baan.


dit is een indruk van het CVL-tableau, aangebracht op zijn normale plek.

In de hierna volgende foto's geef ik een totaal-beeld van de modelbaan, zoals hij er op dit moment uit ziet.


1+2
sfeer rondom het station Seetal Ahorn



3+4
kijkje bij de losweg. Er staan al wel goederenwagens, maar verder is er weinig aktiviteit. Wel veel bussen en taxi's op afwijkende plek; het wordt nu nog ingezet als "ersatzverkehr".


5
Eén van de kenmerken van de vereenvoudigde dienstuitvoering is de inzet van dubbeldekker-trekduw-treinen, hier op spoor 1, waar normaal gesproken getokken IR-treinen rijden. In de rustige voorjaar- en zomermaanden zal dit niet tot capaciteitsproblemen leiden...



6+7
nog een vogelvlucht-view over het station Seetal Ahorn


8
naast het goederenspoor is een wand met lawinekering aangebracht (oh nee: een vensterbank, die we voorheen hier niet hadden. Was nog wel even passen en meten dat alles er netjes langs past)



9+10
opweg met de IC ...


11
station Seetal Dorf. Op dit moment nog niet geopend; er stoppen nu nog even geen treinen.



12+13
Met een flauwe boog komen we langs de altstadt. En een tweede boog brengt onze trein bij het viaduct. Daarna verdwijnt deze IC in de tunnel.

Zoals eerder gemeld is vanaf morgen de baan operationeel. Er ligt nog genoeg werk om nadien te doen. Dus blijf dit volgen; ik zet zoals gewoonlijk weer het laatste nieuws op forum.

groeten
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Vandaag is dan de grote dag dat de exploitatie hervat is. Hier enkele foto's.


1.
Hier op spoor 1 staat gereed de IR die vanaf Seetal Ahorn zal vertrekken in noordelijke richting van het Zwarte woud.


2.
Vlak voor dit viaduct is een vertakking naar twee denkbeeldige richtingen. De trein op het viaduct gaat in zuidelijke richting van het Zwarte woud. De tak op de achtergrond leidt naar het Neckardal.


3.
Het station Seetal Dorf, waar momenteel nog niets stopt, omdat de perrons nog niet gereed zijn.


4.
De tegentrein komt juist uit de tunnel en passert de s-curve. Op de voorgrond een depot met materiaal, gereedschap en apparatuur waar nog aan / mee gewerkt wordt.


5.
De tegentrein - vanuit Freudenstadt - gaat kopmaken en daarna door in de richting Zwarte woud zuid.


6.
Hier staat de IR-trein gereed voor vertrek. De dubbeldekker-inzet is de eerder vermelde afwijking tov. normaal (Aim + 3xBim + Dyl van Märklin-blik).


7.
Vertrokken en met 40 km/u door de wisselstraat. Als alle wielen de wissels uit zijn kan de snelheid iets opgevoerd worden.


8.
Dit plaatje toont hoe een trein vanuit de achterliggende helling de tunnel uit klimt.


9.
Zoals laatst gemeld kan loc-serie 151 regulier in dubbeltractie rijden en kunnen beide gekoppelde machines rangeren en omschakelen (met relais). Op de baan voor verhuizing en voor vernieuwing van de bekabeling had ik er ook mee geëxperimenteerd, maar moest allemaal truc's uithalen op het eindpunt bij het omschakelen van de loc's.

Dat was het voor nu.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha die Willem

Ziet er weer als van ouds uit  B)
Kom spoedig weer eens bij je buurten  :D

Mvg, Johan
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hallo Willem.
Een verhuizing van je modelspoorbaan brengt altijd heel veel werk met zich mee.
Je hebt dan nog het geluk dat je baan ook weer in de nieuwe ruimte past.

Mooi om te zien dat er alweer gereden kan worden en er ook al wat scenery op de baan aanwezig is.

Veel succes en plezier met de verdere opbouw van deze mooie M-baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Willem, respect voor de snelheid waarmee jij  het Neckardal en het zwarte woud hebt ontsloten.
Ik denk overigens dat  het grootste probleem tijdens de verhuizing de afsluiting cq stremming van de Neckar was. Daar zullen ze in Heidelberg  niet echt blij mee zijn geweest. :D :D :D.
Gezien de snelheid waarmee de opbouw gaat zal alles wel  voor het zomer seizoen weer  een hoogwaardig spoornet hebben en is er dan ook de mogelijkheid om richting Waldkatzenbach af te reizen?  :D :D

Groet Erik

Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Willem, het valt me op dat de lokale Daf dealer flink aan de weg getimmert heeft,er rijden er nog al wat rond  bij jou. ;)

Die bussen zijn die ook 1:87 ?

gr erik
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
dank voor jullie reakties.
De GVB (Amsterdam) bussen (project-benaming CSA-2) zijn idd 1:87.
Elke keer als ik in Houten kom staat daar een mooie stand met vitrine met dit soort supermodellen van nederlandse stads- en streek (standaard) bussen. Is een Tsjechisch merk, HB-model, http://www.87thscale.info/hb_model.htm .

Ook hier weer: de modelbouwer / modelspoorder heeft 't beter voor elkaar dan het grootbedrijf. Want deze bussen zijn zó mooi! (altans naar mijn smaak). In het grootbedrijf véél te snel af gevoerd, er door gedraaid, verpatst.

groeten,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
terwijl de treinen op de modelbaan in bedrijf zijn heb ik van het week-end nog werkzaamheden uitgevoerd aan de bekabeling. Dit is nodig om de wissels aan te sluiten. Ik heb - zoals overal langs de baan - de ringleiding aangebracht cq. verlengd. Deze bestaat uit 4 aders:
grijs : schakelbare componenten (verlichting / openbare verlichting), overdag uit te schakelen
bruin: massa
rood : rijstroom treinen
geel : (licht) voeding, permanent aan, tbv wissels en seinen.

Onder het hoofdstation - waar natuurlijk veel wissels aan te sluiten zijn - ligt deze leiding. Er zijn 3 onderstations, waarop elk de bovenstaande soorten zijn aan te sluiten.

Op de beurs, twee weken geleden, heb ik een 3-tal blikken verdeelplaten gekocht, waarin de stekkers van de aan te sluiten componenten gestoken kunnen worden.

Nieuwe foto's heb ik nu even niet.
Na een week bedrijf kan ik melden dat de treinen grotendeels goed rijden. Alleen één van de dubbeldekkerstammen maakt hakerige geluiden en bewegingen als hij geduwd door een engels wissel (kruiswissel) gaat in gebogen stand. Het kan duiden op versleten hartstuk, maar andere geduwde treinen hebben geen probleem. Dus daardoor zit ik met een puzzel om uit te zoeken. De wielbanden van de wagens heb ik ook gecontroleerd en vuil afgekrabd.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha Willem, zijn je Br 103-en al weer in dienst  ;) :D

Mvg, Johan
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha Johan,
Eén van de twee. De Primex-loc wacht nog op onderhoud. Op zich niet schokkend, hoeft dus niet lang te duren. Verder moet ik nog iets bijstellen aan één van zijn halve pantografen. Als de pantograaf op het dak ligt wordt hij geborgd met een soort haakje, maar dat houdt niet goed. Na enige tijd schiet dat los en gaat de pantograaf weer omhoog. Moet dus dat haakje verstellen / bijbuigen oid.

groet
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Eerst maar weer wat sfeerplaatjes. Om even in de stemming te blijven van loc-serie 103


dit is een model dat ik in 1976 heb aangeschaft


op de achtergrond staat nog een exemplaar, aangeschaft in 1990 (zonder verpakking, en als die er zou zijn was het een oranje Primex-doos geweest).


De sfeer op het voorplein van het station Seetal Ahorn, met één van de overgebleven erzatz pendelbussen


Hier nog eens, met een aantal vertwijfelde reizigers die nu niet weten of ze wel of niet met de bus mee zouden moeten...

Het laatste nieuws over de werkzaamheden tot en met vandaag:
Nadat verleden week de voeding van een aantal wissels werd aangesloten kon gisteren en vandaag besteed worden aan het aanbrengen van de resterende bekabeling voor de wissels onder het CVL-tableau, resp. monteren van de kabels naar de wissels zelf. Op dit moment zijn de meeste wissels in het station Seetal Ahorn operationeel, en dus op afstand bedienbaar. Stekkers werden verleden week bij de Wit gekocht, waarbij ipv grijze stekkers de keuze is gevallen op blauw.
Wat betreft de aansturing van de wissels en seinen met het Märklin seinplaat op de kleuren groen en rood, is bekend dat Märklin rood gebruikt als aanduiding: wissel recht en groen: wissel gebogen. Dit is natuurlijk net wat je zelf af-spreekt. Wat wel merkwaardig is, als je consequent de kleuren volgt alsnog blijkt dat het indrukken van bijvoorbeelde de rode knop gevolg heeft dat uitgang groen impuls afgeeft en omgekeerd. Uiteindelijk heb ik dus alle aderparen van de wissels omgeruild.

Intussen is ook het onderhoud aan loc's van start gegaan: één van beide 103-en en één van beide 151-en kreeg een kleine servicebeurt. Voor de verhuizing waren ze aan het einde van hun revisietermijn gekomen en alvast terzijde gezet. Nu, op de nieuw gereconstrueerde baan, zijn ze gereaktiveerd en in conditie gebracht (klinkt zwaar: hier en daar reinigen en druppeltje olie!). Verder staan nog 3 blikken IR-rijtuigen (Bm) op onderhoud te wachten (wielbanden ontdoen van vuil + druppeltje olie).

groeten,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Eindelijk goed nieuws vanuit de Seetalbahn AG (het tram- en bus-bedrijf dat in de omgeving het lokaal- en regionaal-verkeer per tram en bus exploiteert), want er werd op gekoerst om na de pinksterdagen de tram-exploitatie te hervatten nadat de reconstructie van de infrastruktuur gereed was. De rails lagen weliswaar al een tijdje. Wat ontbrak was het tableau van de verkeersleiding en - ook hier weer - de electrische aansluitingen, bekabeling ed. Hieraan is in dit (verlengde) week-end gewerkt en het ziet er naar uit dat a.s. dinsdag het trambedrijf vol op van start zal gaan.


Bijgaande foto toont de sfeer op deze mooie en gelukkig koele zomeravond, waarbij nog gewerkt wordt om de laatste zaken te vervolmaken. Blijkbaar moet aan de geledetram (6099, Halling 2009) nog wat geprutst worden, zoals te zien is aan deze twee beambten, die hier in de weer zijn.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Erg mooi ook die BR151's! Ik wil strax die groene van Esu aan gaan schaffen, maar die creme kleurige met de oceaanblauwe streep staat ook nog op m'n lijstje! Lijkt me mooi daar dan een 5***** motor en Locsound in te bouwen. Mooie baan heb je met de nostalgische M-rails :thumbup:
Groeten Jake
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Bedankt Jake voor je reaktie. De BR151 is inderdaad een mooie verschijning. Ik weet trouwens dat Märklin ook een set heeft met twee loc's semi-permanent gekoppeld voor dubbeltraktie, maar dan beide in het rood. Verder nog een tip: Eisenbahn Journal heeft een speciale uitgave gewijd aan deze loc-serie 'Baureihe 151' (isbn 978-3-89610-332-1).

Qua klussen aan de infrastruktuur deze week geen nieuws. Ik was ook ivm. een kleine blessure fysiek niet tot alles in staat. Wel heb ik vandaag van de gelegenheid gebruik gemaakt de blikken Märklin IR-wagens onderhoud te geven, waar ze nog op stonden te wachten. Daarna konden twee stammen klaar worden gemaakt voor de dienst, elk met 4 DB-wagens en 1 SBB EW ii ter versterking. De foto?s tonen de leeg-materieelritten met deze stammen, die daarop volgden. De bedoeling is dat deze wagens worden ingezet in de grensoverschrijdende IR-dienst via Singen naar Zwitserland v.v. Traktie: 101 en (zg. gehuurde) SBB Re460 (die momenteel nog in de doos ligt).




Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Dag Willem.

Interessant topic van een leuke baan met o.a. M-rails! :thumbup:
Komen er verder nog update's?

Groeten,

Erik.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha Erik,
dank voor je reaktie.

Ja er komen idd nog updates. Je bent me voor met het doorbreken van de stilte, want ik realiseerde me al dat het erg lang stil blijft. Ik ben weer met kleine werkzaamheden begonnen. Ze zijn nog niet zichtbaar.

Eén van de zaken waar ik mee bezig ben is het uitdenken van een electrische schakeling voor één van mijn seinen. Doordat het ruimtegebruik in deze hobbyruimte iets anders is dan in de vorige moest de plaatsing van één van de seinen veranderen. Daardoor werd het nodig iets te verzinnen voor geduwde treinen. Met de geïsoleerde rails dichtbij het seinpaal zou een geduwde trein met de kop voorbij het sein tot stilstand komen bij rood. De electrische schakeling zorgt ervoor dat de kop (dus de stuurstandwagen) wel netjes voor het sein tot stilstand komt. In alle gevallen - loc voorop of stuurstandwagen voorop - zorgt het eerst passerende sleepcontact dat een schakelrail aan tikt ervoor dat over voldoende lengte het spoor stroomloos wordt en de trein altijd vóór het sein staat ipv. voorbij. Het extra benodigde relais is ook al beschikbaar.

Laatst antwoordde ik op dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31766.msg565677#msg565677
Met een verhuizing ben ik so wie-so weer een paar stappen van de eindstreep terug gezet.
Er ligt nog heel veel werk voor komend najaar aan de modelbaan.

groet,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Weer een update over de verhuisde modelbaan. Het betreft overigens niet zo zeer de baan zelf, maar wel de omgeving waar die in staat. Al enige tijd lagen bij ons thuis twee TL-bakken te wachten om, samen met de drie die al sinds het begin hangen, op hun plek te komen. Het was een heel uitgezoek hoe je iets kunt ophangen aan een plafond wat gemaakt is van gipsplaten. Via-via kreeg ik de tip om Fischer gipsplaat-pluggen te gebruiken en die aan te brengen in de beplating. Daarna kon ik vrij eenvoudig de schroeven in het plafond draaien en de TL-bakken bevestigen. Als het electrisch aansluiten klaar is dan is de modelbaan goed en gelijkmatig verlicht, en kom ik weer een stapje dichterbij mijn doel: het geheel moet er zo fraai uit zien als een stand op een hobby-beurs!

groeten,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hoi Willem.
Fijn om te horen dat de bouw van jouw mooie M-baan gewoon doorgaat.
Meestal gaat de bouw in de zomermaanden op een laag pitje maar afgelopen zomer is er toch op veel banen aardig doorgewerkt!
Bij het ophangen aan gipsplaten zoek ikzelf altijd even de balken op waar de gipsplaten op bevestigd zijn, deze markeer ik dan om hier eventueel bevestigingen aan te maken of dingen op te hangen, de plaat zelf blijft altijd wat kwetsbaar (kijk maar op funniest home video's! :D) en een ongelukje is dan snel gebeurd.

Veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hallo Albert-Jan, dank voor je reaktie.

vanmorgen heb ik de laatste hand gelegd aan het aansluiten van de TL-bakken en het afmonteren van het geheel incl kabelgoten. Omdat ik gaten in het plafond heb moeten boren heb ik plaatselijk de modelbaan afgedekt met afdekmateriaal. Hierbij een paar plaatjes van vóór en ná. De modelbaan is nu mooi gelijkmatig verlicht; geen donkere hoekjes meer.

groet,
willem




vóór ...




... en ná.




tweemaal een overview van de omgeving (modelbaanruimte).
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
De draad is weer opgepakt (letterlijk) met het aansluitwerk. Eén van de ontbrekende delen van de bekabeling is het 4 aderige deel naar de hoek waar oa. inrijsein toegang gevend tot het stations-emplacement staat. Hier bevindt zich nog heel veel infrastruktuur dat nog niet is aangesloten. Begonnen werd overigens met het afmonteren van de trafo van de hoofdbaan. Die was al die tijd provisorisch aangesloten. Het apparaat is nu op zijn oude plek op het CVL-tableau gezet en correct aangesloten. Daarna werden de 4 aders gelegd naar de boven genoemde hoek. Dit was erg vervelend prutswerk. Uiteindelijk konden nu een kort passeerspoor en de sporen van de locloods worden aangesloten. Het daar voor benodigde schakelbord werd op zijn originele plek afgemonteerd. Helemaal zonder slag of stoot ging het niet. De gelijmde multi-aderige contrastekker liet los van het klitteband en kwam met bekabeling en al naar beneden. Het herstel leverde de nodige vertraging op. Daarna kon worden verder gewerkt met de laatste loodjes: aansluiten van sporen in en naast de locloods.
Verder werden de 4 lantaarns in het oude stadje weer herplaatst.

Omdat het verhaal over draadjes trekken niet direct aanleiding geeft op zoek te gaan naar uiterlijke veranderingen, heb ik hieronder toch een aantal recente foto?s. Hiermee wordt geïllustreerd wat zich verder zo afspeelt op de modelbaan.

Eerst wordt getoond hoe een van SBB gehuurde Re460 met vier RIC-wagens arriveert.




Na kopmaken vervolgt de trein de route richting andere (denkbeeldige) tak van het traject.




Op deze (eerder vertoonde) foto en de volgende is te zien hoe het CVL-tableau veranderd is.




Volgende plaatjes laten de locloods zien (waar lokomotieven nu in en uit kunnen rijden, ipv. handmatig geduwd) resp. het korte passeerspoor waar tractiematerieel stil gezet kan worden.




Tenslotte nog een sfeerplaatje van de IR met 111 (tractie) + postwagen + 2 DR wagens + 2 DB IC-wagens. Achterop een 103 die al is afgekoppeld en achter blijft.


En: de Re 460 019 met één van de leukste reclames (waarbij dat blauw en rood aardig samen gaat met de SBB Cargo-kleuren).
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
in aansluiting op een eerdere voorbode van mij hierbij het nieuws van dit week-end
(http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29492.msg571416#msg571416).

Bij het inrijsein voor het stations-emplacement is een tweede relais aangebracht dat er voor zorgt dat geduwde treinen net als getrokken treinen op de juiste plaats stil komen te staan.

Wat betreft de schakeling van het sein even een korte inleiding:
ieder sein heeft een geïsoleerd gedeelte dat ervoor zorgt dat bij rood tonend sein de trein voor het seinpaal tot stilstand komt. Bij dit sein is voorafgaand aan het geïsoleerde deel nog een sectie die geschakeld kan worden voor gevallen waar de loc achterop loopt en tijdig tot stilstand moet komen.

Bij geduwde treinen rijdt de loc achterop en moet op dié plek al stroomloos worden gemaakt. Als het sein op groen gaat wordt de ?verlengde? sectie gevoed vanuit het sein. Dit sein op zijn beurt wordt gevoed met de stationstrafo omdat juist hier de overgang tussen hoofdbaan en station ligt.

duwend naar links  <- [stuurwagen]+[wagens]+[loc]
---(stations empl)---|--geïsloeerd--|--extra sectie--|---(hoofdbaan)---
                        |\---------------^-------------/
                        |                |relais schakelt I(voeding van links)
       |relais(sein)---/                              of II(voeding van rechts)


Toen toch de baan open lag kon nog een klus worden geklaard: de rails opvolgend op de schakelrails na dit inrijsein werden qua volgorde veranderd: eerst volgt een vulstuk en daarna twee hele rechte rails. Hierdoor werd een oneffenheid in de las tussen boog en het rechte deel weg genomen.



de schakelrail waarbij het isolatiemateriaal te zien is lag voorlopig als opvulstuk in één van de opstelsporen. Nu is deze aangebracht in de baan voor het inrijsein. Als het eerste sleepcontact van de trein de schakelrail aantikt wordt een sectie achter de trein geschakeld naar de voeding van het sein en afhankelijk daarvan wel of niet stroomloos. Betreft het een duwtrein dan wordt de loc achterop stroomloos als het sein op rood staat. Betreft het een getrokken trein dan wordt de loc voorop stroomloos op de sectie vlak bij het sein op gebruikelijke manier. Wat er achter de loc gebeurt met stroom is niet relevant meer. Intussen is een halve rechte elders uit de hoofdbaan gehaald ter compensatie en komt nu in het opstelspoor te liggen.



Alles ligt nu op z'n plek en (bijna) alles is aangesloten. Het zwart gekleurde relais naast de loc schakelt de extra sectie achter het normale geïsoleerde stuk bij het sein. Het sein staat op groen, dus alle geschakelde secties zijn stroom gevend vanuit de voeding die het sein regelt. Het achterste draaistel van het stuurstandrijtuig is al over één van beide schakelrails in de boog gereden en zou het sein nu al op rood hebben gezet. Deze aansluiting is tijdelijk buiten werking. Als de tweede schakelrail wordt aangetikt gaat het relais weer terug in uitgangspositie. Daarmee wordt de geschakelde sectie achter het geïsoleerde stuk bij het sein gevoed door de hoofdbaan.
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha die Willem, je trekt wel weer alle registers open zie ik gister avond zeker gezien hoe dat moet  :roll:  ;)  :mrgreen:

Ben benieuwd hoe het rijdt.

Mvg, Johan
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Ha Johan,
ja leuk he? gisteren idd gezien hoe de ene hobby de andere inspireert.

groetjes,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Afgelopen week-end is verder gewerkt aan de seinen. Nu zijn zowel inrijsein als uitrijsein bedienbaar. Ook werden de sporen naast de helling (waar meestal de dubbeldekkerstammen opgesteld staan) aangesloten en een aantal wissels daarop voorbereid. Er wordt alles op alles gezet om klaar te zijn voor de winterdienst die volgende week zondag van start gaat. Met deze wijzigingen is de weg vrij om over te gaan van de vereenvoudigde dienstregeling naar de volledige. Toch zal nog niet alles gereed zijn: bij eind-station Seetal Ahorn ontbreken nog aansluitingen en station Seetal Dorf (in het midden van de hoofdbaan) kan nog steeds niet geopend worden om dezelfde reden en omdat er ook nog een perron ontbreekt.



om te zien hoe een loc serie 111 rijdt als hij meer last mee krijgt dan drie dubbeldekkers is de 111 133 eens ingezet in het goederenverkeer. Hier een leuke line-up met de 111 136.



de hoek waar ook dit week-end aan geklust is. Op deze plek, waar je zelf niet kunt staan (maar het fototoestel wel), is goed het "Steinberger massief" en "Steinberger tunnel" te zien. Het ziet er nog niet zo heel erg massief uit, al dat karton, maar geeft wel een idee hoe het gebergte moet worden. Verder staat, uitzonderingsgewijs, loc 101 002 voor een dubbeldekkerstam. Eén keer eerder heeft een 101 met dubbeldekkers gereden.

Ondertussen is bijna het slot van dit draadje bereikt. Er volgt nog een update als volgende week de nieuwe (model-) dienstregeling van start gaat. Tot dan !
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Hallo Willem,

Dat Steinbergermassief is wel echt een Riesen-massief te noemen. Het toornt wel lekker boven je dorp uit  :thumbup:
Gaat er gips overheen?

groet,
Michiel
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
hallo Michiel,
ben nog zoekende. Gips zou kunnen, maar is vrij bros en heeft nogal wat gewicht. Qua gewicht wil ik zo veel mogelijk besparen, omdat het geheel ook van zijn plaats getild moet worden voor onderhoud aan de baan die in deze berg ligt (aan de andere kant is de tunnelingang aangebracht; in de berg ligt een keerlus verstopt). Verder moet het materiaal ook min of meer flexibel zijn, zodat de kans op barsten klein is. Als je ideeën hebt, graag!

groeten,
willem
Re:modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
Vandaag is de eerste dag van de nieuwe dienstregeling. Bij deze gelegenheid is de vereenvoudigde dienstuitvoering vervangen door de volledige. Dit heeft tot gevolg dat alle de in aanmerking komende IC?s weer door rijden ipv. eindigen te Seetal Ahorn met overstap verbinding. Dit op een paar uitzonderingen na in de daluren. Materieeluitzonderingen zijn er nu ook niet meer; er wordt wel gebruik gemaakt ? ook in de dal uren ? van dubbeldekkers in het noord/zuid Schwarzwald-traject. Voor het regionaalverkeer blijft helaas nog de situatie dat te Seetal Dorf nog niet gestopt kan worden. Daar zijn de renovatie-werkzaameden nog niet klaar.

Dat ik gisteren weer bezig geweest ben met klussen is onderhand niets nieuws meer. Dat zal nog wel even zo door blijven gaan. Het station midden in de hoofdbaan (Seetal Dorf) is nog niet in presentabele vorm; het trolleybusbedrijf is ook nog niet gereed voor hervatting van de dienst en dit geldt ook voor de openbare verlichting (is natuurlijk wel jammer, in het kerstseizoen).

Al met al kijk ik terug op de modelbaan-verhuizing als een enorme klus. Meer nog dan de vorige keer, 16 jaar geleden. Dit ligt volgens mij aan twee dingen: destijds kon ik meer achter elkaar door werken, en toen nam ik er genoegen mee de bekabeling zo snel mogelijk weer aan te brengen zoals die was. Dit keer heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt zoveelmogelijk verbeteringen aan te brengen. En daar is de bekabeling een van de meest omvangrijke van. Dit netjes en consequent en onderhoudsvriendelijk aan brengen maakt het erg tijdrovend en bewerkelijk. Dit is in elk geval een goede stap geweest om nu eens af te rekenen met slechte stroom doorvoer en onhandige kluwes van draden. Bij grote kabel-lengtes gaat de electische weerstand er toe doen en daar krijg je last van. Met 220 volt-snoer is dat probleem weg. Het gebruik van de 12-polige stekkers maakt het onderhoud gemakkelijk, omdat het gehele CVL-tableau gemakkelijk afgekoppeld kan worden. Het heeft wel een nadeel: van al die contact-punten in die stekkers kan er wel eens één weigeren. Die moet je dan extra aandrukken.

Verder wordt duidelijk dat ook ik de neiging heb gehad ?te veel hooi op de vork ? te willen nemen. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe bovenleiding al wel aangeschaft, maar er is nog niets mee gebeurd tot nu toe. En ik had had ook de ambitie om bij deze verhuizing meteen een schaduw-station aan te leggen, maar dat is ook op dit moment een brug te ver.

Ter afsluiting heb ik nog een paar plaatjes.


Aan het goederenverkeer is niet zo veel verandering te merken; hier dubbeltraktie 151+ een sleep Hbis'en op Zimmereck-viaduct


Met hetzelfde viaduct op de voorgrond en een regionaaltrein op de Zwartewoud-lijn is de alt stadt te zien. Trolleybus-bovenleiding hangt al een tijdje, maar de dienst wordt nog steeds met dieselbussen uitgevoerd


Het station Seetal Dorf waar nog niets stopt. Deze tegentrein is het station al voorbij geraasd met volle baanvaksnelheid (die overigens op dit boogrijke traject niet zo heel hoog is)


Beneden, onderaan de helling voor station Seetal Ahorn, moet het treinstel wel even wachten voor rood sein, omdat de IC voorlangs moet. De IC is later vertrokken dan regulier


Weer terug, een kijkje bij het Zimmereck-viaduct met een trein die terugkeert vanaf de zuid-Schwarzwald-route


In ander perspectief is de omgeving met de alt stadt op de voorgrond te zien


Dit is altijd mijn favoriete plek, met mooi uitzicht op het station Seetal Ahorn


Een kijkje bij het Steinberger "massief" met een Intercity richting Neckar-dal

Bedankt voor het lezen van dit alles.

groeten,
willem
Re: modelbaan bouwen en: modelbaan herbouwen (verhuizen)
dit is (voorlopig) een gesloten hoofdstuk. Er zijn nog projecten die van start gaan. ik zal me dan weer melden.
groet,
willem