Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Locs haperen op sommige stukken rail

Gestart door PeterPaul donderdag 30 maart 2023, 20:56:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locs haperen op sommige stukken rail
Lid sinds: 2023

ontspanning door lekker freubelen aan de spoorbaan

offline
Locs haperen op sommige stukken rail
Mijn locs haperen op sommige stukken van de baan. Er is dan op een stukje geen contact, zo lijkt (of is) het. Rijdt de trein snel genoeg, dan zorgt de snelheid dat het stukje rail toch wordt gehaald. Ik denk dat er geen contact is, omdat de geluiden van de locs op die stukken ook even wegvallen. Ik heb op het forum gekeken naar het schoonmaken van de rails. Ervan uitgaande dat het hieraan ligt natuurlijk. Ik lees dan over schoonmaakblokjes, wasbenzine, ATF, schoonmaakwagons e.d. Wat is nu de beste manier van schoonmaken? Hoe vaak moet er schoongemaakt worden? Ligt het inderdaad aan vieze rails of kunnen er ook andere oorzaken zijn?
Daarnaast is dan de vraag of het schoonmaken van de rails alleen voldoende is, of dat ook de contactpunten in het midden van de rails (C-rails) schoongemaakt moeten worden. En mag dat bijvoorbeeld ook met wasbenzine?
De baan die ik heb is nu zo'n 3 maanden in bedrijf. Ik probeer dagelijks een aantal rondjes te rijden (heb gelezen dat dat voor het schoonhouden van de rails van belang is?). Eerlijkheidshalve moet ik er ook bij zeggen dat niet alle rails die ik heb gebruikt voor de baan nieuw uit de verpakking komen (en dus waarschijnlijk viezer zijn dan andere stukken). Optisch zie ik echter geen verschil.

Het haperen levert bij mij enige frustratie op. Sommige stukjes rail heb ik vervangen door andere rail (heb nog wel wat liggen), maar dat zorgt niet altijd voor de oplossing. Ik wil namelijk ook starten met de scenery, wil echter eerst de baan op orde hebben zodat ik niet weer delen moet afbreken en daarmee de scenery aantast.

Elke reactie is welkom. Dank alvast.
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Schoonmaken. Naast de spoorstaven ook de middenrail. Schoonmaken met een doek en eventueel met wasbenzine. Roco railgum is ook goed. Je kan het zelfs doen met een stuk zacht hout.

AFT kan je gebruiken. Eerst maar zorgen dat de boel rijdt.
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- de rails (en contactpunten) zijn vervuild. Je kan deze schoonwrijven met een zachte doek, waarop bijvoorbeeld wat isopropanol is aangebracht (te verkrijgen bij de drogist).
- de wielen van de loc (en ook van de wagons, maar dat zorgt niet voor stroomonderbreking) zijn vervuild. Hierdoor kan elektrische geleiding verzwakken of wegvallen. Je kan de wielen schoonmaken met een wattenstokje en isopropanol. Je zal verschieten hoeveel vuiligheid er op de wielen is terechtgekomen (ook omdat de smeerolie van de wielen op de contactvlakken terechtkomt en hierdoor al het vuil en stof van de rails op de wielen blijft plakken). Op het forum zijn hierover al meerdere draadjes verschenen.
- de stroomtoevoer over de gehele lengte van de baan is niet overal voldoende. Je kan hiervoor een ringleiding (in stervorm) aanleggen zodat je de baan op meerdere plaatsen van stroom voorziet. Op het forum zijn hierover al heel wat draadjes verschenen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Alhoewel de reiniging van sporen en wielen soelaas gaf bij stukken stijgende spoor tracé's bleef ik op andere plaatsen nog problemen hebben met een traag rijdende loc. Ik heb uiteindelijk een ringleiding is stervorm aangebracht. Sinds loopt (rijdt ;) ) alles zoals het hoort.

Succes!
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
hallo ik rij analoog ik heb om 1,5 mtr een aansluitingen gemaakt en vooral op plekken waar veel wissels liggen een extra aansluiting gemaakt met een ringleiding nooit problemen met locs die niet goed lopen. gr. Harriew
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Beste Peter Paul,

Het kan ook geen kwaad om de wielen en de sleper een keer schoon te maken.

Groet, Anne W
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Vergeet ook niet de sleper van de loc met een railgum schoon te maken, Peter Paul  :) ( zie ook Anne W )
Vaak zijn bij kleine probleemstukjes rails vooral de puntkontakten de boosdoener trouwens.

Grtz Tony
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locs haperen op sommige stukken rail
Digitale locs zijn sowieso gevoeliger voor stroomonderbrekingen. Zeker de locs met fullsound.
Als het locs met draaistellen betreft: een extra massa draad van het motordraaistel naar het frame kan ook oplossing bieden. Ook te veel smering kan elektrisch isoleren.

Mvg
Marcel