Vandaag is de eerste dag van de nieuwe dienstregeling. Bij deze gelegenheid is de vereenvoudigde dienstuitvoering vervangen door de volledige. Dit heeft tot gevolg dat alle de in aanmerking komende IC?s weer door rijden ipv. eindigen te Seetal Ahorn met overstap verbinding. Dit op een paar uitzonderingen na in de daluren. Materieeluitzonderingen zijn er nu ook niet meer; er wordt wel gebruik gemaakt ? ook in de dal uren ? van dubbeldekkers in het noord/zuid Schwarzwald-traject. Voor het regionaalverkeer blijft helaas nog de situatie dat te Seetal Dorf nog niet gestopt kan worden. Daar zijn de renovatie-werkzaameden nog niet klaar.
Dat ik gisteren weer bezig geweest ben met klussen is onderhand niets nieuws meer. Dat zal nog wel even zo door blijven gaan. Het station midden in de hoofdbaan (Seetal Dorf) is nog niet in presentabele vorm; het trolleybusbedrijf is ook nog niet gereed voor hervatting van de dienst en dit geldt ook voor de openbare verlichting (is natuurlijk wel jammer, in het kerstseizoen).
Al met al kijk ik terug op de modelbaan-verhuizing als een enorme klus. Meer nog dan de vorige keer, 16 jaar geleden. Dit ligt volgens mij aan twee dingen: destijds kon ik meer achter elkaar door werken, en toen nam ik er genoegen mee de bekabeling zo snel mogelijk weer aan te brengen zoals die was. Dit keer heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt zoveelmogelijk verbeteringen aan te brengen. En daar is de bekabeling een van de meest omvangrijke van. Dit netjes en consequent en onderhoudsvriendelijk aan brengen maakt het erg tijdrovend en bewerkelijk. Dit is in elk geval een goede stap geweest om nu eens af te rekenen met slechte stroom doorvoer en onhandige kluwes van draden. Bij grote kabel-lengtes gaat de electische weerstand er toe doen en daar krijg je last van. Met 220 volt-snoer is dat probleem weg. Het gebruik van de 12-polige stekkers maakt het onderhoud gemakkelijk, omdat het gehele CVL-tableau gemakkelijk afgekoppeld kan worden. Het heeft wel een nadeel: van al die contact-punten in die stekkers kan er wel eens één weigeren. Die moet je dan extra aandrukken.
Verder wordt duidelijk dat ook ik de neiging heb gehad ?te veel hooi op de vork ? te willen nemen. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe bovenleiding al wel aangeschaft, maar er is nog niets mee gebeurd tot nu toe. En ik had had ook de ambitie om bij deze verhuizing meteen een schaduw-station aan te leggen, maar dat is ook op dit moment een brug te ver.
Ter afsluiting heb ik nog een paar plaatjes.
Aan het goederenverkeer is niet zo veel verandering te merken; hier dubbeltraktie 151+ een sleep Hbis'en op Zimmereck-viaduct
Met hetzelfde viaduct op de voorgrond en een regionaaltrein op de Zwartewoud-lijn is de alt stadt te zien. Trolleybus-bovenleiding hangt al een tijdje, maar de dienst wordt nog steeds met dieselbussen uitgevoerd
Het station Seetal Dorf waar nog niets stopt. Deze tegentrein is het station al voorbij geraasd met volle baanvaksnelheid (die overigens op dit boogrijke traject niet zo heel hoog is)
Beneden, onderaan de helling voor station Seetal Ahorn, moet het treinstel wel even wachten voor rood sein, omdat de IC voorlangs moet. De IC is later vertrokken dan regulier
Weer terug, een kijkje bij het Zimmereck-viaduct met een trein die terugkeert vanaf de zuid-Schwarzwald-route
In ander perspectief is de omgeving met de alt stadt op de voorgrond te zien
Dit is altijd mijn favoriete plek, met mooi uitzicht op het station Seetal Ahorn
Een kijkje bij het Steinberger "massief" met een Intercity richting Neckar-dal
Bedankt voor het lezen van dit alles.
groeten,
willem