Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Besturing via rocrail

Gestart door Lokkie maandag 12 februari 2007, 12:23:14

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op donderdag 28 mei 2009, 19:49:24
Hoi Rutger,

Kan de PC ook direkt met de CS 2 een verbinding maken of MOET het met een Router. En heb ik een twisted kabel nodig of een gewone gewone UTP-kabel?

Groet Kees

Hallo Kees,

Het moet niet een router, maar dan heb je geen Internet beschikbaar voor je CS2 t.b.v. updates. Zoals eerder in een van deze draadjes aangegeven moet je dan wel een twisted UTP kabel nemen.

Gr.
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Rutger,

Dan is dat duidelijk, wil ik een update maken dan wissel ik gewoon de kabel om want de updates komen toch niet zo vaak veronderstel ik.
Ik ga op Rocrail kijken wat de mogelijkheden zijn, ik wilde wachten op Koploper maar ik denk dat Paul langzaam de stekker eruit trekt en dan is dit een mooi alternatief.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op donderdag 28 mei 2009, 20:33:11
Rutger,

Dan is dat duidelijk, wil ik een update maken dan wissel ik gewoon de kabel om want de updates komen toch niet zo vaak veronderstel ik.
Ik ga op Rocrail kijken wat de mogelijkheden zijn, ik wilde wachten op Koploper maar ik denk dat Paul langzaam de stekker eruit trekt en dan is dit een mooi alternatief.

Groet Kees

Hoi Kees,

Ja, ik sta ook te popelen om er mee aan de slag te gaan, maar eerst nog het e.e.a. bouwen op de baan. Voor zover ik het nu kan zien lijkt me Rocrail een goed programma met goede support en vele mogelijkheden.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Rutger,

Ik heb al een schaduwstation gemaakt toen mijn CS1 het begaf toen een aanbieding kreeg voor de CS2 deze bleek niet geschikt voor koploper waar ik mee was begonnen op de CS1. Nu is het onderstation beveiligd op een convertionele manier, gewoon blok systeem via K84 en S88 via de CS2. Ik loop toch wel tegen wat problemen aan en dit kan een goede alternatief zijn voor koploper.
Gelukkig kan ik makkelijk de beveiliging ombouwen, dus aan de slag om te lezen wat we ervoor nodig hebben en hoe alles aangesloten moet worden.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
pahasoft
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op donderdag 28 mei 2009, 20:33:11
Rutger,

Dan is dat duidelijk, wil ik een update maken dan wissel ik gewoon de kabel om want de updates komen toch niet zo vaak veronderstel ik.
Ik ga op Rocrail kijken wat de mogelijkheden zijn, ik wilde wachten op Koploper maar ik denk dat Paul langzaam de stekker eruit trekt en dan is dit een mooi alternatief.

Groet Kees
Hoi Kees,

Kom kom, op deze manier komen wel echt de praatjes in de wereld! Zou je dat svp achterwege willen laten tenzij jij het van mijzelf heb gehoord.

Wat jij zegt is zeker niet waar. Ik heb alleen mijn buik beetje vol van Marklin. Daarom sta ik niet te juichen om weer een protocol in te moeten bouwen. Ik hoop dat jij je dit een beetje voor kan stellen. Echter als iemand mij een ruime schenking (en dan wel zeer!) doet en een tijdelijk een CS2 te leen geeft die geheel geupdate is zodat alles zou moeten werken, dan valt er over te praten.

Het klopt wel dat ik laatste tijd iets minder actief ben geweest, maar daar waren verschillende omstandigheden voor in de prive sfeer die ik beslist niet wereld kundig wil en hoef te maken. Ik denk dat menige gebruiker geen idee heeft hoeveel tijd ik aan de programmering besteed. Geeft ook niet, maar het valt dan wel op als het even wat rustiger wordt.

Nogmaals: verspreid dus GEEN ONWAARHEDEN!!!

Mvg,
Paul Haagsma.
Re:Besturing via rocrail
Hallo Paul,

Ik wil zeker geen onwaarheden de wereld in brengen, dus neem me niet kwalijk als het zo overkomt. Zelf krijg ik de indruk dat je niet verder gaat met de ontwikkeling naar CS 2. Of daar andere beweegredenen achter zitten dat weet ik niet maar je bent er niet positief over. Ik waardeer zeker wat je gedaan heb met koploper en zelf kan ik het niet, maar met vragen over de ontwikkeling eventueel voor de CS2 en koploper heb ik het gevoel dat je een beetje een antipatie tegenover Marklin krijg en ik als nieuweling met een CS2 vind dit erg jammer.
Paul nogmaals ik waardeer wat je doet met koploper en ik schreef dan ook wat ik ervan dacht.
Als je hier nog verder over wel schrijven is het misschien via een pb?
Daarbij moet ik zeggen dat koploper een betere handleiding heeft dan rocrail want daar kan ik niet goed iets over vinden.

Groet Kees.
Re:Besturing via rocrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Besturing via rocrail
Hallo Allen,

als ik het goed begrepen heb, liet de Firmware versie 1.05(3) van het CS2 software sturing niet toe, in tegenstelling tot de foutieve firmware versie 1.07 die door Marklin snel van de website verwijdert is. Met de laatste firmware versie 1.1.3 lijkt het wel weer te gaan lukken om het CS2 met software aan te sturen,

Het is mij niet bekend of Rocrail ook met de firmware versie 1.05(3) overweg kon, maar ik vermoed van niet.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Besturing via rocrail
Walter,

Dus rocrail heeft geen problemen met CS met update?

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Besturing via rocrail
Hallo Kees,

lijkt mij niet, tenzij het protocol door Marklin is aangepast, maar dit kan je beter via Rocrail vragen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Besturing via rocrail
Hallo Kees,

Ik denk niet dat Paul een antipatie heef tegenover Marklin maar heeft net de mogelijkheid ingebouwd om de CS1 aan te sturen of Marklin komt weer met iets nieuws.
Stel dat Paul zo bereidwillig is om de CS 2 te willen implementeren, verwacht je dan dat Paul hiervoor een CS2 aanschaft ?, of dat een ander een/zijn CS2 beschikbaar stelt ?. Of stel je zelf een CS2 beschikbaar ?.

Mvg,
Peter
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
hallo,
voor alle duidelijkheid: rocrail is getest met de cs2 versie 1.0.5(3) en werkt bij mij ook met de cs2 versie 1.0.5(3)!! dus wacht nog maar even om je cs2 uptedaten!!

groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
Patrick,

Ik wil er mee beginnen dus doe ik dat met een update anders ben je weer gebonden en kan je niet update en dat is niet de bedoeling.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op donderdag 28 mei 2009, 19:49:24
Hoi Rutger,

Kan de PC ook direkt met de CS 2 een verbinding maken of MOET het met een Router. En heb ik een twisted kabel nodig of een gewone gewone UTP-kabel?

Groet Kees

dag Kees,
wij hebben de verbinding tussen pc en cs2 eerst gedaan met een cross-cable maar we kregen geen verbinding. Met een router was het direct gefikst. Dus ik raad je aan om met een router te werken.

groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op vrijdag 29 mei 2009, 17:39:20
Patrick,

Ik wil er mee beginnen dus doe ik dat met een update anders ben je weer gebonden en kan je niet update en dat is niet de bedoeling.

Groet Kees

Kees,
hopelijk zal de verbinding lukken want als marklin iets veranderd heeft dan kun je geen verbinding meer maken met cs2. dus ik raad je aan om de versie 1.0.5 te gebruiken! moest je het doen met de versie 1.1.3 verwittig ons dan of het lukt!

groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
Allen,

Deze 2 dagen erg druk en geen tijd voor onderzoek maar maandag ga ik het proberen en zal het zeker op het forum bekend maken.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Jongens,

Weer een stap verder:
- Rocrail geinstalleerd
- verbinding met de CS2 werkt
- internet werkt
- en kan nu forummen vanaf de treinbaan PC met het uitzicht op mijn loc's!!!

Nu verder verdiepen in Rocrail.. :) :)

Overigens zou ook een CS2 met de nieuwe release moeten werken aldus het Rocrail forum.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Mensen,

'k had toch nog wat opstart probleempjes, echter met deze handleiding ging het al een stuk beter:
http://www.eusis.com/images/Rocail-CS2-Schritt_fuer_Schritt_Doku.pdf

Met dank aan het Rocrail forum!!

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
dag Rutger,
zeer goed nieuw voor jou! :D
heb je al iets automatisch rijdend gekregen?
groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: gentpilot op woensdag 03 juni 2009, 13:26:43
dag Rutger,
zeer goed nieuw voor jou! :D
heb je al iets automatisch rijdend gekregen?
groeten patrick

Hoi Patrick,

Zover ben ik afgelopen nacht  8) niet gekomen, misschien vanavond....

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Hoi,

Ik ga het uitprinten en eens doornemen, zal mij toch ook wel lukken hoop ik (ik bedoel ermee rijden).

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Hallo Mensen,

Rocrail is operationeel!! de treinen rijden!!


Op dit moment kan ik de locomotieven besturen vanuit Rocrail,  je neemt de controle van de CS2 over. Rechts onder op het scherm  zie je  de meldingen lopen  die de Rocrail server verwerkt van- en naar  de CS2.

Enkele  details:
- er rijden alleen  MFX locs op mijn baan
- verder is er nog geen terugmelding o.i.d. aanwezig
- de wissels kan ik  ook schakelen (zij het dat ik nog een technisch probleem heb tussen de CS2 en de wissels zelf, die    schakelen niet)
- alle functies van de loc's kan ik via Rocrail bedienen
- de CS2 is nog op versie: 1.0.5 (3)

Alles bij elkaar is het in een aantal uren gelukt om dit allemaal operationeel te krijgen, toch wle snel dacht ik zo!!

Tot nu toe zeer tevreden over Rocrail, en het is met het scherm voor je, en de documentatie bij de hand goed in te stellen!!

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,

Hoe kan je zien dat CS2 contact heb en hoe heb je hem ingesteld? Bij mij staat hij voor de ECOS.
Ik heb voor de controle even windigipet erop gezet en deze werkt, dus ik denk dat ik problemen met aansluiten CS2 heb.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Rutger,

Even een herstart van het systeem en warempel het werkt. Nu kan ik verder aan de slag en wie weet tot waar dat leid.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op woensdag 03 juni 2009, 21:44:49
Rutger,

Even een herstart van het systeem en warempel het werkt. Nu kan ik verder aan de slag en wie weet tot waar dat leid.

Groet Kees

Hoi Kees,

Ok, goed te lezen dat het nu ook werkt bij jou!!!
Succes verder.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,
we hebben onze cs2 geupdate naar versie 1.1.3 en alles werkt nog: de verbinding met rocrail-cs2, de wissels en de s88 contacten! :lol:
goed nieuws!
dus je mag je cs2 updaten als je wil :D
groeten,
patrick
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: gentpilot op donderdag 04 juni 2009, 15:52:17
Hoi Rutger,
we hebben onze cs2 geupdate naar versie 1.1.3 en alles werkt nog: de verbinding met rocrail-cs2, de wissels en de s88 contacten! :lol:
goed nieuws!
dus je mag je cs2 updaten als je wil :D
groeten,
patrick

Hoi Kees,

Klinkt goed, is kijken of ik vanavond tijd heb....

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: TRUKO op donderdag 04 juni 2009, 15:58:09
Citaat van: gentpilot op donderdag 04 juni 2009, 15:52:17
Hoi Rutger,
we hebben onze cs2 geupdate naar versie 1.1.3 en alles werkt nog: de verbinding met rocrail-cs2, de wissels en de s88 contacten! :lol:
goed nieuws!
dus je mag je cs2 updaten als je wil :D
groeten,
patrick

Hoi Kees,

Klinkt goed, is kijken of ik vanavond tijd heb....

Groet,
Rutger

Dag Rutger,
het is patrick :lol: :?
groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: gentpilot op donderdag 04 juni 2009, 16:00:08
Citaat van: TRUKO op donderdag 04 juni 2009, 15:58:09
Citaat van: gentpilot op donderdag 04 juni 2009, 15:52:17
Hoi Rutger,
we hebben onze cs2 geupdate naar versie 1.1.3 en alles werkt nog: de verbinding met rocrail-cs2, de wissels en de s88 contacten! :lol:
goed nieuws!
dus je mag je cs2 updaten als je wil :D
groeten,
patrick

Patrick,

Ok, sorry....thanks!!

@Kees: sorry.

Groet,
Rutger

Hoi Kees,

Klinkt goed, is kijken of ik vanavond tijd heb....

Groet,
Rutger

Dag Rutger,
het is patrick :lol: :?
groeten patrick
Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger en Patrick,

Ik heb gisteren even een loc en 2 wissels geprobeerd met update 1.1.3 en inderdaad bij mij werkte het ook. Morgen ben ik vrij en misschien kan ik tijd maken om wat verder het een en ander uit te proberen.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Dag Kees,
we zijn nu aan het proberen om een locomotef automatisch rijdend te krijgen in een ronde in onze baan zonder wisselschakelingen en het lukt vrij moeilijk want de handleiding is niet duidelijk genoeg.

groeten,
Patrick
Re:Besturing via rocrail
Patrick,

zover ben ik nog niet, maar zoals ik al eerder geschreven had is inderdaad de beschrijving niet optimaal dat is het enigste wat ik mis.

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Besturing via rocrail
Hebben  jullie nu S88 meldingen op je PC?

Groet,  Anne W
Re:Besturing via rocrail
Mensen,

De CS2 geupdate, liep vlekkeloos en zowel de CS2 functioneert prima als de interface naar Rocrail. De CS2 is dus nu prima te  combineren met de PC en  Rocrail.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
gentpilot
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Anne W op donderdag 04 juni 2009, 22:41:53
Hebben  jullie nu S88 meldingen op je PC?

Groet,  Anne W
Dag Anne,
ik heb S88 medingen op mijn pc en ze worden van groen naar rood als ze bezet zijn.

groeten,
Patrick
Re:Besturing via rocrail
Hallo allemaal,

Omdat ik de Engelse en Duitse taal niet zo machtig ben is er nu een Nederlandse editie van het Rocrail-forum.
Dus kom even kijken als je vragen heb of weetjes kwijt wil.
http://forum.rocrail.net/index.php?c=10

Groet Kees
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Cees op woensdag 10 juni 2009, 19:41:26
Hallo allemaal,

Omdat ik de Engelse en Duitse taal niet zo machtig ben is er nu een Nederlandse editie van het Rocrail-forum.
Dus kom even kijken als je vragen heb of weetjes kwijt wil.
http://forum.rocrail.net/index.php?c=10

Groet Kees

ah leuk! :lol:
nu kan ik wat sneller typen als ik een vraag stel.

groetjes,
Alexander
Besturingssoftware vergelijking: Rocrail ondersteunt de meeste Centrales
Halle allemaal,

Op de volgende website kun je een aantal besturingsprogramma's vergelijken:
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/software.htm#rocrail

Onderaan staat Rocrail, kijk naar het aantal ondersteunde Centrales, Decoders...de groene 'lichtjes' en de prijs.....zegt genoeg lijkt me

Overigens kun je het programma ook instellen op NL taal.

Groet,
Rutger

Rocrail Tips
TRUKO
gast

Rocrail Tips
Mensen,

Verleden week een bezoek gebracht aan een van de Rocrail ontwikkelaars. Het was een leerzame middag en het heeft mij een aantal tips opgeleverd. 'k heb het even op mijn website gezet: http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing/01-algemene-tips
Wellicht hebben jullie er wat aan.

Met dank aan Ronald voor de vele tips en de leuke middag.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Dag Rutger,
heel erg bedankt voor de interresante tips!

Groetjes,
Alexander
Besturing via rocrail
Hallo allemaal,

Gisteren mijn eerste Dienstrooster operationeel gekregen in Rocrail!! De trein rijdt netjes van Blok naar Blok en stopt weer op het station. Voor de liefhebbers heb ik (een deel van) de configuratie instellingen op mijn site gezet.

http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
nu wordt het interessant .... en ga ik het dus even een tijdje volgen...

Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,
ziet er heeel goed uit!!! :lol: heel mooi uitgelegd ook!! :lol:
bedankt nogmaals :lol:

Groetjes,
Alexander
Besturing via rocrail: Dienstrooster
Re:Besturing via rocrail
Update:
- een Rijweg met de BR01 met 'de klok mee' + Dienstrooster
- een Rijweg met de BR64 'tegen de klok in' + Dienstrooster

http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing

'k ben nu begonnen met de overige Blokken, Rijwegen en het configureren van Functies op de Loc's als fluiten, stoom afblazen etc.

Wordt vervolgt,
Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Hallo,

Ik heb de vernieuwde cs2 (60214), software versie 1.2.1.
Ik heb de cs aangesloten op de PC met daarop rocrail (versie 1.3.999 revision 698)
Ik heb het nu voor elkaar, dat ik 1 loc heb rijden en de wissels zijn ook te bedienen vanuit rocrail.

Het lukt me niet om de MFX locs te bedienen vanuit rocrail en de s88 krijg ik ook niet aan de praat.

Ik heb s88's van LDT en ze werken prima op de CS ( de bolletjes worden geel).

Iemand een idee hoe ik de MFX locs goed in kan stellen in rocrail en hoe krijg ik de S88 werkende in rocrail?

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Reinemanz op zondag 16 augustus 2009, 21:01:58
Hallo,

Ik heb de vernieuwde cs2 (60214), software versie 1.2.1.
Ik heb de cs aangesloten op de PC met daarop rocrail (versie 1.3.999 revision 698)
Ik heb het nu voor elkaar, dat ik 1 loc heb rijden en de wissels zijn ook te bedienen vanuit rocrail.

Het lukt me niet om de MFX locs te bedienen vanuit rocrail en de s88 krijg ik ook niet aan de praat.

Ik heb s88's van LDT en ze werken prima op de CS ( de bolletjes worden geel).

Iemand een idee hoe ik de MFX locs goed in kan stellen in rocrail en hoe krijg ik de S88 werkende in rocrail?

grts Rein

Hallo Rein,

Het klinkt dat je mogelijk nog geen verbinding hebt tussen je CS2 en Rocrail, heb je dat gecontroleerd?

Mijn ervaring is nl. als je de verbinding hebt, en je MFX loc's staan op de rails en werken vanuit de CS2, ze ook vanuit Rocral te bedienen zijn. Kijk even op:
http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing/02-communicatie-cs2-rocrail
dit is een indicatie van hetgeen in iedergeval ingesteld moet zijn.

Succes,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Hallo Rutger,

Bedankt voor je hulp.
De communicatie met de CS2 is in orde.
Ik kan de wissels schakelen met rocrail en ik heb 1 loc rijden. Dit is geen MFX loc.

Ik las op je site dat ik iets mbt de s88 in de rocrail.ini moet wijzigen.

Ik heb rocrail geinstalleerd in c:/program files. Hier staat alleen niet de rocrail.ini.
Ik vind 2 x een rocrail.ini:
c:/WINDOWS/sustem32
c:/Documents and settings/all users/documenten/rocrail

In welke van de 2 heb jij die aanpassing gemaakt?

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Reinemanz op maandag 17 augustus 2009, 09:40:58
Hallo Rutger,

Bedankt voor je hulp.
De communicatie met de CS2 is in orde.
Ik kan de wissels schakelen met rocrail en ik heb 1 loc rijden. Dit is geen MFX loc.

Ik las op je site dat ik iets mbt de s88 in de rocrail.ini moet wijzigen.

Ik heb rocrail geinstalleerd in c:/program files. Hier staat alleen niet de rocrail.ini.
Ik vind 2 x een rocrail.ini:
c:/WINDOWS/sustem32
c:/Documents and settings/all users/documenten/rocrail

In welke van de 2 heb jij die aanpassing gemaakt?

grts Rein

Hallo Rein,

Als het goed is bestaat er ook een directory in: C:\Programfiles\Rocrail
In de ini file daar moet je de aanpassing maken.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
hallo Rein,
sorry Rutger maar ik denk dat je het fout hebt. in de nieuwste snapshots moet dat niet meer
Rein start rocrial op. ga naar rocrail eigenschappen-- tablad centrale daar kun je ingven hoeveel melder je hebt met uitgangen van 16.

Groetjes,
Alexander
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 17 augustus 2009, 19:26:09
hallo Rein,
sorry Rutger maar ik denk dat je het fout hebt. in de nieuwste snapshots moet dat niet meer
Rein start rocrial op. ga naar rocrail eigenschappen-- tablad centrale daar kun je ingven hoeveel melder je hebt met uitgangen van 16.

Groetjes,
Alexander

Hoi Alexander,

Ok dat kan, zover heb ik nog niet gekeken in de nieuwe release.

Prima aanvulling.

Groet,
Rutger