Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Besturing via rocrail

Gestart door Lokkie maandag 12 februari 2007, 12:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Besturing via rocrail
Hey Rcmarc,

Mijn interesse is nu ook helemaal opgewekt voor iTrain, aangezien ik er steeds meer mensen over gehoord heb. Ook bij de modelspoorclub in Den Bosch werkt men er mee, en ook met Railware. Ik heb me ook opgegeven voor de iTrain demo met het 3railforum die daar in November gegeven wordt. Ik kan me echter bijna niet bedwingen om te wachten, vandaar dat ik graag hierbij aan jou een vraag zou willen stellen;

In Railware dien je eerst bij alle locs de afremvertraging op nul te zetten waarna vervolgens het programma "leert" eenmalig per loc en decoder en diens snelheid waar de loc zich in een blok bevind, zodat het programma daarna exact weet waar de loc in een blok zal remmen of stoppen. Hierbij heb je dus maar 1 terugmelder per blok nodig, want in het programma zelf kun je aangeven waar in het blok de loc moet beginnen met afremmen en stoppen. Dat scheelt nogal aan s88 modules en bedrading.

Nu heb ik begrepen dat je in koploper en veel andere programma's minimaal 2 terugmelders per blok nodig hebt, en soms raad men er zelfs 3 per blok aan. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit met iTrain werkt!

Alvast dank.


groeten Jake

Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Besturing via rocrail
Beste Jake,

Het werken met één terugmelder is perfect op één klein ding na, de ingemeten lok moet wel net zo hard blijven rijden als toen hij ingemeten werd en daar heb ik zo nu en dan mijn twijfels over.

Ik hoor graag van je welke baan in Den Bosch met I-Train werkt, want dat is nieuws voor mij.

Groet, Anne W

Re:Besturing via rocrail
Hoi Anne,

Als ik het goed begrijp kunnen locs dus met de methoden van iTrain en Railware eventueel problemen geven mochten ze bijvoorbeeld door welke omstandigheden dan ook langzamer rijden? Zou dit onbetrouwbaar kunnen werken als er bijvoorbeeld een stroomstoring of hapering was in dat baangedeelte zodat de loc over zijn stoppunt heen zou kunnen schieten? Adviseer jij dan toch meerdere meldpunten te gebruiken? Hoeveel meldpunten per blok gebruik jij met Raptor?
Ik ben ook erg benieuwd naar de Raptor, maar mijn indruk geeft het dat alles af te lezen is enkel van een klein scherm met nummers en afkortingen. Mij lijkt persoonlijk een stabiele schone laptop met duidelijk weergegeven grafische beelden fijner en simpeler om mee te werken.

Nee ik had me vergist, ik was boven bij de nieuwe 2-rail baan van MSG Den Bosch waar men met Railware werkt. Ik kreeg uitleg over Railware en daar vertelde men mij dat er veel overeenkomsten waren met iTrain. Dat het vrijwel alleen in het Duits is en het feit dat ik Railware 2x een email heb gestuurd en nooit een bericht terug ontving, is mijn interesse meer naar iTrain uitgegaan.
Wat ik van iTrain heb gezien en gehoord, lijkt me dat een erg gebruiksvriendelijk en simpel programma.
Ik wil overigens nogmaals wel even dikke complimenten geven voor je erg mooie baan en bergen.

Groeten Jake
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Besturing via rocrail
Beste Jake,

De filosofie van Raptor is gebaseerd op 2 dingen:

onafhankelijk van wat de pc en basissoftware fabrikanten doen, maar de pc kan nu Raptor helpen met een baanplan, standen en posities

we bouwen een modelbaan en daar moet het ook gezien worden en niet op een beeldscherm, voor de bewaking van mijn "bedrijf" heb ik een alarmlampje als één van de 12 treinen te lang doet over een rijweg en dan is één regeltje in het display genoeg: nummer lok en rijweg in uitvoering

om over zijn stoppunt heen te gaan moet hij harder rijden als ingemeten, dus daar ben ik niet bang voor, te vroeg stil staan zal eerder het geval zijn.

Raptor, inclusief de optie "gemeten remmen per blok en per lok" heeft een remmelder en een stop/aankomstmelder nodig, bij hele lange blokken heeft het zin de stop/aankomstmelder te splitsen, dan nog steeds twee melders, want dan combineer ik de remmelding en de aankomstmelding, bij ontzettend lange blokken pas drie melders.

Heb je de Silberberg Strecke ook bekeken tijdens je bezoek?

Groet, Anne W
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: bellejt op maandag 12 juli 2010, 23:01:16
ik heb sinds 3 weken de ECos2 in mijn bezit.Wat een prachtmachine.Werkt perfekt.Ik rijd met koploper versie 7.0 en dat draait heel goed.De centrale reageert perfekt op een kortsluiting ook.Zelfs 1-tje heel ver op de baan.Levert 4 A uitgang en genoeg om momenteel 4 locs + wissels te besturen op mijn vrij grote baan (95 meter rails zonder de zijlijn).
Ga zelfs deze week de bijhorende boosters aanschaffen.Is een verademing tov de IB.
Er zijn nog steeds updates voor koploper hoor.Wat het al kan is voor mij meeeeeer dan voldoende.

Je schreef; de Ecos is een verademing ten opzichte van de IB, kan je mij vertellen op welke punten? Ik stond op het punt een Ecos aan te schaffen maar omdat ik nu Loconet wil gaan gebruiken kwam ik toch weer bij een IB basic en Uhlenbrock boosters uit.
Voor hetzelfde geld van de Ecos2 heb ik dan bijna alle Loconet componenten, terugmelders, een Booster, handregelaar en PC interface. Ik wil namelijk mijn baan gaan besturen met Rocrail.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Groeten Jake
Re:Besturing via rocrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Anne W op woensdag 13 oktober 2010, 23:57:33
Beste Jake,

Het werken met één terugmelder is perfect op één klein ding na, de ingemeten lok moet wel net zo hard blijven rijden als toen hij ingemeten werd en daar heb ik zo nu en dan mijn twijfels over.

Ik hoor graag van je welke baan in Den Bosch met I-Train werkt, want dat is nieuws voor mij.

Groet, Anne W



Hallo Anne,

dat was die van mij, helaas is deze al weer uit Den bosch vertrokken zeg maar,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: jakeman op vrijdag 10 december 2010, 21:11:29
Citaat van: bellejt op maandag 12 juli 2010, 23:01:16
ik heb sinds 3 weken de ECos2 in mijn bezit.Wat een prachtmachine.Werkt perfekt.Ik rijd met koploper versie 7.0 en dat draait heel goed.De centrale reageert perfekt op een kortsluiting ook.Zelfs 1-tje heel ver op de baan.Levert 4 A uitgang en genoeg om momenteel 4 locs + wissels te besturen op mijn vrij grote baan (95 meter rails zonder de zijlijn).
Ga zelfs deze week de bijhorende boosters aanschaffen.Is een verademing tov de IB.
Er zijn nog steeds updates voor koploper hoor.Wat het al kan is voor mij meeeeeer dan voldoende.

Je schreef; de Ecos is een verademing ten opzichte van de IB, kan je mij vertellen op welke punten? Ik stond op het punt een Ecos aan te schaffen maar omdat ik nu Loconet wil gaan gebruiken kwam ik toch weer bij een IB basic en Uhlenbrock boosters uit.
Voor hetzelfde geld van de Ecos2 heb ik dan bijna alle Loconet componenten, terugmelders, een Booster, handregelaar en PC interface. Ik wil namelijk mijn baan gaan besturen met Rocrail.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Groeten Jake


Beste,

Dat zou ik ook wel willen weten.
Sinds ik met Koploper rij gebruik ik Mijn IB bijna niet meer.
Alles gaat via de pc. Zelfs het ijken of inrijden.
Decoders programmeren kan je doen via JMRI (ook gratis) en dat gaat ook via de pc.
Conclusie:
Als je via een pc rijdt waarom een duur besturingsapparaat!

Dave
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: jakeman op vrijdag 10 december 2010, 21:11:29
Je schreef; de Ecos is een verademing ten opzichte van de IB, kan je mij vertellen op welke punten? Ik stond op het punt een Ecos aan te schaffen maar omdat ik nu Loconet wil gaan gebruiken kwam ik toch weer bij een IB basic en Uhlenbrock boosters uit.
In gebruik, Heeft meer mogelijkheden. Programmeren van decoders is vele malen gemakkelijker dan met een IB. Kent ook het MFX. De IB?s zijn kennen geen MM 27/28 rijstappen. Enz.

CiteerVoor hetzelfde geld van de Ecos2 heb ik dan bijna alle Loconet componenten, terugmelders, een Booster, handregelaar en PC interface. Ik wil namelijk mijn baan gaan besturen met Rocrail.
en welke IB zou je dan willen nemen ?.

Mvg,
Peter
Re:Besturing via rocrail
Bijna in Houten, en vervolgens een heel vervelende kettingbotsing waarin ik zat, voor en achter schade...en toch nog zonder andere verdere schade thuisgekomen! Ook al mochten we slechts 50km per uur rond Utrecht..

Ik heb daarvoor vanmiddag gelukkig dan wel heel goedkoop een Intellibox I kunnen kopen en een extra 4A booster.

Kom ik thuis en pak hem uit, valt dat even tegen, er zit geen aansluitsnoer bij voor 220 zoals bij een Trafo.
Ben het nu aan het bestuderen maar de handleiding is enkel in het Duits :-(  Dat is me wel even wennen met die stekkertjes. Maargoed ik heb hem gekocht daar ik toch met Rocrail en Loconet mijn baan ga besturen. Ik heb hem dus puur als Handregelaar, Booster en PC aansluiting. De Ecos heb ik gezien voor 575, een prachtig ding, maar voor hetgeen ik wil doen dus een beetje aan de (dure) overbodige kant.
Nu nog op zoek naar een simpel aansluit tekeningetje hoe ik dat IB gedoetje aan zou moeten sluiten, en of de Marklin Transformator 230 V/32 VA uit de Digitale Startset 29830 die ik heb hier ook op werkt. Ik weet ook nog niet hoe het op de PC aangesloten moet worden, maar ik blijf nog wel even vogelen.
Mocht iemand nog tips of een Nederlandstalige handleiding hebben zou ik erg dankbaar zijn!

Groeten Jake
Re:Besturing via rocrail
Hallo Jake,

Hier de Nederlandse handleiding
http://www.uhlenbrock.de/germany/Download/1/I9A694C0-002.apd/Bes60506-03.pdf


Mvg,
Peter
Re:Besturing via rocrail
Thnx Freak! Het werd me gelukkig al vrij snel duidelijk allemaal. We zitten hier toch vast in de sneeuw dus zit er niks anders op dan lekker met de IB de treinen erin te zetten.

Groeten Jake
Re:Besturing via rocrail
geert190380
gast

Re:Besturing via rocrail
hey beste form leden , ik ben ook aan het testen met rocrail en cs2 . nu ik ben al even aa het testen met i train en vind het iets makkelijker dan rocrail  maar ik wil toch mijn baan eens laten werken op dit systeem .
voor mij is bij i train het makkelijkste het in stellen van adressen voor terugmendingen en  wissel en de locs .
nu ik ben daar ook al mee bezig op rocrail maar ik heb gemerkt da die adressen anders zijn dan in i train maar ik weet niet hoe ik da allemaal moet doen kan iemand me helpen de wissel die werken bijna allemaal maar bv de terugmeldingen daar graak ik helemaal niet aan uit en mijn locs die rijden ook niet echt .

mvg geert       
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: geert190380 op zondag 23 januari 2011, 11:49:16
hey beste form leden , ik ben ook aan het testen met rocrail en cs2 . nu ik ben al even aa het testen met i train en vind het iets makkelijker dan rocrail  maar ik wil toch mijn baan eens laten werken op dit systeem .
voor mij is bij i train het makkelijkste het in stellen van adressen voor terugmendingen en  wissel en de locs .
nu ik ben daar ook al mee bezig op rocrail maar ik heb gemerkt da die adressen anders zijn dan in i train maar ik weet niet hoe ik da allemaal moet doen kan iemand me helpen de wissel die werken bijna allemaal maar bv de terugmeldingen daar graak ik helemaal niet aan uit en mijn locs die rijden ook niet echt .

mvg geert       

Via Welke Decoder gebeuren jouw terugmeldingen?

Heb je bij instelling wel ingesteld hoeveel S88 decoders er zijn?

Groetjes,

Alexander
Re:Besturing via rocrail
geert190380
gast

Re:Besturing via rocrail
hey da gaat via mijn cs2 zo naar die s 88  waar en hoe moet ik da instellen mss en paar print screen  op sturen  hoe da ik da moet doen als da ga :)