Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Besturing via rocrail

Gestart door Lokkie maandag 12 februari 2007, 12:23:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Hallo Rutger en Alexander,

Stapje voor stapje krijg ik alles voor elkaar.
Ik heb mijn MFX locs rijden! Ik maakte een fout met het omrekenen van hexadecimaal naar decimaal om het adres in de CS te achterhalen, maar ze werken eindelijk. De wissels schakelen ook.

Ik ben ondertussen al 2 avonden bezig om de S88 aan de praat te krijgen. Maar het lukt me niet. Misschien kunnen jullie me helpen.  :D

Ik heb de nieuwste snapshot geinstalleerd en bij rocrail eigenschappen tabblad centrale het volgende ingevuld:
Ik heb 1 centrale aangemaakt: mcs2
interfaceID: CS3
hostname: 192.168.2.9
melders: 3 (ik heb dus 3 LDT s88 modules van elk 16 inputs)

Daarna heb ik de contacten in het spoorplan getekend. Ik heb dezelfde adressen aangehouden als in de CS. In de layout van de CS3 werken alle S88 tmc's prima! De bolletjes worden geel als ze bezet zijn, dus daar kan het niet aan liggen.

Hebben jullie nog ideeen???
Alvast bedankt voor jullie hulp!

grts Rein


Re:Besturing via rocrail
Hoi Rein,

'k zit op dit moment in buitenland voor m'n werk dus kan niet mij m'n baan.... :?... om even te kijken hoe het zit.

Alexander, heb jij suggesties voor Rein?

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger en Alexander,

Het werkt!!!
Het probleem zat in de instellingen van de CS. Ik heb het doeladres aangepast en nu werken de S88 terugmeldingen wel.

De nieuwe CS2 (60214) werkt dus ook goed met rocrail! :D

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
dat is fantastisch nieuws!!
bedankt voor het testen.
je kunt misschien een topic openen op het rocrail forum dat rocrail ook werkt met cs2(60214)

Groetjes,
alexander
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Ik heb een topic geplaatst op het Rocrail Forum

http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?t=1047

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Reinemanz op donderdag 20 augustus 2009, 21:06:24
Hoi Rutger en Alexander,

Het werkt!!!
Het probleem zat in de instellingen van de CS. Ik heb het doeladres aangepast en nu werken de S88 terugmeldingen wel.

De nieuwe CS2 (60214) werkt dus ook goed met rocrail! :D

grts Rein


Hoi Rein,

ok, da's perfect!!

Vele plezier er mee!!

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Hallo allemaal,

Ter info: gisteren mijn CS2 geupdate met 1.2.5, na een 2x herstart van de CS2 werkt ook deze versie goed met Rocrail.

Groet,
Rutger

Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Besturing via rocrail
Heb vanochtend de upgrade van de 60214 uitgevoerd van versie 1.2.1 naar 1.2.5. Probleemloos; alles werkt perfect.

Groet,

Dick
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Ik ben bezig met instellen van rocrail. Ik loop tegen een paar problemen aan en misschien is er iemand die me verder kan helpen...
1. In de layout, heb ik in het schaduw station, een paar sporen die schuin lopen. zie foto. De blokken kan ik er niet schuin intekenen. Iemand een idee om dit op te lossen?

2. Heeft iemand ervaring met seinen? Moet je evengoed de middenrail isoleren of stopt rocrail de trein door een bezetmelder?

alvast bedankt voor de hulp.

grts Rein

Re:Besturing via rocrail
Vraag 1 kan ik niet beantwoorden.

Vraag 2 Middenrail isoleren zal zeker niet de bedoeling zijn. Het programma stuurt de lok. Seinen staan er voor de leuk en hebben geen functie.

Gr, Ben.
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Bedankt voor je reaktie Ben, maar ik snap het nog niet helemaal...  :?

Seinen zijn best wel prijzig.
Moet ik dan wel een sein aanschaffen met alle functionaliteiten die erin zitten of zijn er ook bijvoorbeeld goedkopere lichtseinen die alleen het sein beeld schakelen, maar dus verder niets doen met baanspanning of iets dergelijks.

Moeten ze dan op een bepaalde decoder aangesloten worden zodat rocrail het seinbeeld kan schakelen?

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Reinemanz op vrijdag 18 september 2009, 21:36:39
Bedankt voor je reaktie Ben, maar ik snap het nog niet helemaal...  :?

Seinen zijn best wel prijzig.
Moet ik dan wel een sein aanschaffen met alle functionaliteiten die erin zitten of zijn er ook bijvoorbeeld goedkopere lichtseinen die alleen het sein beeld schakelen, maar dus verder niets doen met baanspanning of iets dergelijks.

Moeten ze dan op een bepaalde decoder aangesloten worden zodat rocrail het seinbeeld kan schakelen?

grts Rein

Hoi Rein,

Je vraag 1 v.w.b. het schuin tekenen van de blokken zou je het beste even kunnen stellen op het Rocrail forum, ik weet ook niet of dat kan. http://forum.rocrail.net/index.php?c=10

Je vraag 2: de middenrail behoeft niet geisoleert te worden, je isoleert alleen een van de railstaven zoals dat hier verder op het forum al is uitgelegd. Rocrail zal de loc stoppen op basis van de bezetmelder.

Bij complete seinen met alle functionaliteit aan boord zal Rocrail op basis van de bezetmelder de seinen kunnen besturen.  Het sein is vervolgens in Rocrail gekoppeld aan een blok zodat bij een bezetmelding in het betreffende blok, ook het seinbeeld wordt gewijzigd. Het sein sluit je aan op een K83 decoder.

Als je Rocrail alleen lichtseinen zonder verdere functie aan boord wil laten besturen zul je dat ook via een K83 decoder moeten laten plaatsvinden.

M.vr.gr.
Rutger




Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Reinemanz op vrijdag 18 september 2009, 21:36:39

Moet ik dan wel een sein aanschaffen met alle functionaliteiten die erin zitten of zijn er ook bijvoorbeeld goedkopere lichtseinen die alleen het sein beeld schakelen, maar dus verder niets doen met baanspanning of iets dergelijks.

Moeten ze dan op een bepaalde decoder aangesloten worden zodat rocrail het seinbeeld kan schakelen?
Je koopt het beste seinen die de baanspanning niet beinvloeden maar die enkel een seinbeeld tonen. Die seinen kun je niet met een pulsdecoder als K83 schakelen maar schakel je met seindecoders, bv van LDT. Hiermee krijg je een correct seinbeeld.

Voorbeeld 2 lichtseinen:


Voorbeeld 3 lichtseinen:


Een seinstelsel goed werkend krijgen is niet eenvoudig althans als je het conform de werkelijkheid wilt nabootsen. Daarnaast heeft elk land zijn eigen seinstelsel en er zijn verschillende decoders die de betreffende seinbeelden al of niet met voorseinen kunnen nabootsen. Verdiep je dus eerst hierin voordat je seinen aan gaat schaffen.

Of Rocrail de verschillende seinstelsels aan boord heeft weet ik niet, ik ben Koploperaar.

Gr, Ben.
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Beste Ben en Rutger,

Ik begrijp het.
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga me eerst wel even verdiepen in het hele sein verhaal.

grts Rein
UPDATE Rocrail documentatie
Hallo allemaal,

Mijn Rocrail configuratie is volledig bijgewerkte naar de meest actuele status zoals het nu werkt op mijn baan. Met deze configuratie maak je beter gebruik van de functionaliteiten van het programma.

De vorige configuratie is daarmee komen te  vervallen.

http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing



Een filmpje met de werking van Rocrail kun je zien op:


Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Rutger,

Bedankt dat je alles zo netjes online zet. Een hele goede handleiding voor een beginner als ik!!

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,

ziet er goed uit, ik heb alleen een vraagje: Hoever voor het sein heb je het terugmeld contact zitten?

Groetjes,

Dick
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Dicklz op woensdag 23 september 2009, 19:31:50
Hoi Rutger,
ziet er goed uit, ik heb alleen een vraagje: Hoever voor het sein heb je het terugmeld contact zitten?
Groetjes,
Dick

Ha Dick,

In het geval van sein HP1 (enkelvoudig sein) zit het  2 rails stukken ervoor. Echter als de trein het daaropvolgende Blok binnen komt wordt het sein op basis van die Bezetmelder weer op rood gezet. Zodra ik de trein in Rocrail start, wordt het sein op groen gezet.

Zonder het helemaal zeker te weten vermoed ik dat de sturing van het sein door Rocrail gebeurt en niet door de trein beinvloeding vanuit het sein.

Groet,
Rutger

Groet,
Rutger

Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,

Ik ga het ook proberen, maar omdat ik vroeger met Railroad & Co gewerkt heb zitten de melders in het begin van het blok. Bij railroad & Co werk je met virtuele melders, waardoor je trein op de juiste plaats stopt.

In ieder geval bedankt voor de inlichtingen,

Groet,

Dick

PS Volgens mijn Duitse seinenboek betekent Hp1: Fahrt, Hp0: Halt/Zughalt en Hp2: Langsamfahrt en heeft het niets te maken met een enkelvoudig of meervoudig sein. Hp betekent gewoon Haupt


Re:Besturing via rocrail
Citaat van: Dicklz op woensdag 23 september 2009, 19:50:40
Hoi Rutger,
Ik ga het ook proberen, maar omdat ik vroeger met Railroad & Co gewerkt heb zitten de melders in het begin van het blok. Bij railroad & Co werk je met virtuele melders, waardoor je trein op de juiste plaats stopt.
In ieder geval bedankt voor de inlichtingen,
Groet,
Dick
PS Volgens mijn Duitse seinenboek betekent Hp1: Fahrt, Hp0: Halt/Zughalt en Hp2: Langsamfahrt en heeft het niets te maken met een enkelvoudig of meervoudig sein. Hp betekent gewoon Haupt

Hoi Dick,

Ok, 'k ben benieuwd naar je vorderingen tegen die tijd...!!!

Dank voor de tip betreffende de seinen, weer wat geleert.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Besturing via rocrail
Beste Rutger,

Wat bedoel je met treinbeïnvloeding vanuit het sein, klinkt als stroomonderbreking, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

Groet, Anne W
Viessmann sein aansluiting
Hallo Allemaal,

@ Anne: v.w.b. de aansluiting van trein beinvloeding zien onderstaande plaatje uit de Viessmann handleiding, daar heb ik de term vandaan.


@Allen: vraagje, op onderstaande plaatje in de handleiding staat dat de twee rode draden voor de treinbeinvloeding op de middengeleider worden aangesloten, met een weerstand ertussen. Klopt dat? hebben jullie dat ook zo gedaan? Tevens staat daar dat de onderbreking in de middengeleider dient te worden aangebracht, echter ik heb een railstaaf onderbroken en geisoleerd.

Kan ik dan ook de rode dragen op de railstaaf aansluiten met het gewenste effect?


Dank voor jullie hulp alvast,
Groet,
Rutger


Re:Besturing via rocrail
Maar als je met computerbesturing rijdt heb je toch helemaal geen treinbeinvloeding door seinen. Het programma regelt je treinenloop door middel van terugmelding op je baan. De seinen staan er slechts voor de leuk. Het programma regelt de juiste stand op basis van blokken die bezet worden enz.

Dat is ook wat Anne bedoelt.

Ik denk dat je nog even aan de studie moet? :wink:

Gr, Ben.
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: woutje op donderdag 24 september 2009, 21:34:20
Maar als je met computerbesturing rijdt heb je toch helemaal geen treinbeinvloeding door seinen. Het programma regelt je treinenloop door middel van terugmelding op je baan. De seinen staan er slechts voor de leuk. Het programma regelt de juiste stand op basis van blokken die bezet worden enz.
Dat is ook wat Anne bedoelt.
Ik denk dat je nog even aan de studie moet? :wink:
Gr, Ben.

Hoi Ben,

Kijk, da's nog eens een snelle terugkoppeling!!
Dank je, ik had al een vermoeden dat het zoiets zou zijn maar was er niet zeker van.
M.a.w. ik hoef de rode draden niet meer aan te sluiten :)

Groet,
Rutger

Ps: inderdaad, studie kan nooit kwaad, maar slimme forummers zijn erg fijn!!
Re:Besturing via rocrail
Ik lees dat komend weekend een demo Rocrail is bij MGV Venlo.

http://www.modelspoorgroepvenlo.nl/ en klik even op de folder.

Gr, Ben.
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: woutje op vrijdag 25 september 2009, 07:34:43
Ik lees dat komend weekend een demo Rocrail is bij MGV Venlo.

http://www.modelspoorgroepvenlo.nl/ en klik even op de folder.

Gr, Ben.

Ha Ben,

Klopt, ik was van plan om er zaterdag naar toe te gaan, de developpers van Rocrail zijn er dan ook.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Besturing via rocrail
Beste Ben, hartelijk dank

Beste Rutger, al doende leert men, ander zou het toch een dom programma, of niet modern, programma zijn geweest.

Groet, Anne W
Re:Besturing via rocrail
Heb vanmiddag Rocrail uitgebreid bekenen. Het doet zeker wat het moet doen. Treinen reden netjes, trekken mooi op en remmen keurig af. Pendeltrajecten en opstelsporen. Ook werd een klapbrug automatisch bediend. Zag er allemaal goed uit.

Gr, Ben.
Re:UPDATE Rocrail documentatie
Citaat van: TRUKO op zondag 20 september 2009, 23:24:41




Hallo Rutger,

Als je de wisselstand in Rocrail aanpast wordt deze dan ook op het scherm van de CS2 verandert om de boel synchroon te houden?

Bedankt, Rene
Re:Besturing via rocrail
Hallo Rene,

Ja, op het moment dat je in Rocrail de wisselstand wijzigt, wordt die ook aangepast in de CS2, hetzelfde geldt ook voor de snelheidsregeling.

Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

offline
Re:Besturing via rocrail
Recent ben ik ook overgestapt van Koploper naar RocRail. Reden hiervoor was dat Koploper op Windows draait, en sinds Vista ben ik op een Mac overgestapt (en dat bevalt zo goed dat ik inmiddels 2 iMacs en een MacBook heb, maar dat terzijde 8)).
Nu had ik op de Mac nog Windows XP virtueel met koploper draaien, en met een usb-serieel adapter stuurde ik m'n Marklin 6021 control unit aan. Aangezien ik ook van m'n virtuele Windows af wilde, én een CS2 (60213) had gekocht, ben ik eindelijk RocRail gaan proberen. CS2 werd (misschien nog steeds niet) immers niet door Koploper ondersteund, omdat enige programmeur van Koploper het even had gehad met Marklin. Allemaal best, maar je laat de mensen die min of meer afhankelijk van je worden, in de steek. Als enige programmeur (en dat ook zo willen houden), kun je dat inderdaad maken, maar blij wordt ik er niet van. In een open souce community zal dat niet zo snel voorkomen.

Rocrail draait gelukkig sinds een tijdje ook op de Mac. Momenteel draai ik onder 1.30 Air Rc1 van 11-10-09 revision 889.
De treinen, wissels en bezetmelders heb ik inmiddels aan de praat, en verwacht dat de rest ook zonder problemen gaat lukken...  :roll: Ik begin nu met het aansluiten van de bezetmelders op de S88. Het enige wat ik tot nu aan toe ben tegen gekomen, is dat de S88 kabel icm de CS2 een stuk korter moet zijn. Ik had op m'n oude 6021 een flatcable van bijna 2 meter tussen 2 bezetmelders, en deze deed het prima. Nu zit ik op nog geen 50 cm voor alle drie bezetmelders. Dit heeft overigs niets met RocRail te maken.

De baan gaat er zo uit zien:

Zoals je ziet, is deze nog niet af.
Ik wilde de hele baan op één scherm, en met 'n 24" is dat in elk geval gelukt. Meerder tabbladen houd ik niet zo van. Bij een browser OK, maar hier even niet ;-)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Mac gebruikers met RocRail icm CS2 en Viessmann seinen, bezetmelders en wisseldecorders.
Bijvoorbeeld:

  • het starten van de RocRail server; elke keer moet ik de netwerkkabel uit de CS2 halen voordat de RocRail server de CS2 ziet
  • het updaten van het programma (voor de Mac), dat kan volgens mij wel wat beter. Als ik doe wat de update van Air-rc1 naar Air-rc2 voorschrijft, is de hele RocRail folder leeg, op alleen de aangepaste Air-rc2 bestanden na. Ik elk geval is de applicatie in zijn geheel verwijderd
  • gebruiksgemak, ik vind het bijvoorbeeld handig om het toetsenbord voor de snelheidsregeling te gebruiken. In RocRail lijkt dat niet mogelijk (of ik heb het nog niet ontdekt ;-))
  • de webserver... leuk, maar hij doet het niet. Hij mist op z'n minst een flinke partij icoontjes

Ik had eerst een oudere versie draaien, rocrail-1.3.999-rev718-snapshot, maar die kreeg ik niet goed aan de praat. Ik snap overigs nog niet veel van die versienummers, want 1.3.999 lijkt mij een nieuwere versie dan 1.30...whatever...

Voorlopig heb ik nog geen beperkingen ontdekt. Het draait rechtstreeks op m'n iMac, verdere ontwikkelingen zijn gegarandeerd, 't is gratis, ondersteund de CS2 en alles wat ik tot nu aan toe heb getest, lijkt te werken. Als dat zo doorgaat is dat wel een donatie waard...
Re:Besturing via rocrail
Help Help Help

ik ben bezig met rocrail , maar loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.
baanplan en rocrailserver werken op de comp.
als ik ping naar mijn CS 2 werkt dat ook.
maar mijn CS krijgt geen verbinding met de rocrailserver.
config. is als volgt.
Laptop draadloos , daaraan zit de CS gekoppeld via RJ 45 lan.
als ik in rocrail probeer te verbinden met de server krijg ik de melding met tabblad verbinden met.
hostnaam staat localhost en poort staat 62842 en klik ik dan op oke krijg een melding het servergedeelte met
*broken*errno=0,rc=10053,readed=-1
ik begrijp hier niks van meer.
kan ook de baanspanning niet inschakelen en uitschakelen.
gebeurt niks op CS
wie kan mijn verder helpen aub.

joop
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

offline
Re:Besturing via rocrail
Heb je de CS handmatig een IP nummer gegeven?
Zit dat nummer in dezelfde IP reeks als het IP nummer van je laptop?
Heb je het juiste subnetmask gebruikt?
Heb je de gateway gestart?
Heb je een gateway adres ingevuld?
Heb je de CS toegevoegd (op IP nummer) aan RocRail?

Bijvoorbeeld (op basis van CS2):

IP instellingen iMac:
IP nummer: 192.168.1.104
Subnet mask: 255.255.255.0; klasse C subnet mask; ip nummer van 192.0.0.0 tot 223.255.255.255 moeten een 255.255.255.0 subnet mask hebben
Voor lokale thuisnetwerkjes wordt vaak een IP adres ergens in de 192.168.1.1 tot 192.168.1.254 reeks gebruikt.

IP instellingen CS2:
CS-IP-Adres: 192.168.1.123
CS-IP-Netmasker: 255.255.255.0
Gateway starten: Aangevinkt
Doel-Adres: 192.168.1.255

RocRail:
RocRail Eigenschappen; Centrale, nieuwe toevoegen met de volgende eigenschappen:

Interface ID: CS2
Hostnaam: 192.168.1.123; Geen naam, maar een IP nummer: het IP nummer van de CS2, zie hierboven. "localhost" moet je vervangen door het IP nummer van je centrale.
Poort: 0
Melders: 3; in mijn geval 3 x een S88 terugmelder. Dit is per geval verschillend.

Zie ook hier (CS1) en hier (CS2)

Succes!
Re:Besturing via rocrail
ik zou het draadloos eens even laten schieten ....

sluit eens gewoon een kabel aan, en probeer het dan nog eens ....

Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2009

offline
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: joop op donderdag 19 november 2009, 19:10:26
...
als ik ping naar mijn CS 2 werkt dat ook.
...
hostnaam staat localhost en poort staat 62842 en klik ik dan op oke krijg een melding het servergedeelte met
...

Hostnaam='localhost'; dan helpt zelfs geen kabel meer ;-)
Draadloos is hier niet het probleem, hij kan immers de CS pingen. 'Localhost' moet worden aangepast naar een IP nummer.
Re:Besturing via rocrail
hallo Helweg

bedankt , het werkt nu optimaal.
CS is gewoon in een draadloos netwerk verbonden via de laptop en niet in de router.
probleem zat in de router .
nu verder uitzoeken met de loc`s te laten rijden op dienstrooster.

Joop
Re:Besturing via rocrail
tja .... ik wordt hier ook nooit begrepen

-)

Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Hallo,
ik heb nu Rocrail operationeel rijden via de rijwegen, dus de treinen rijden allemaal hun rondjes en stoppen mooi in het station en schaduwstation.
1. Nu zou ik graag hebben dat de goederentreinen niet stoppen in het station, maar gewoon doorijdden. De vraag is hoe ik dat doe?
2. Die dienstroosters, geraak ik niet helemaal aan uit :?

Hopelijk kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Alexander
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 04 januari 2010, 19:25:40
Hallo,
ik heb nu Rocrail operationeel rijden via de rijwegen, dus de treinen rijden allemaal hun rondjes en stoppen mooi in het station en schaduwstation.
1. Nu zou ik graag hebben dat de goederentreinen niet stoppen in het station, maar gewoon doorijdden. De vraag is hoe ik dat doe?
2. Die dienstroosters, geraak ik niet helemaal aan uit :?
Hopelijk kan iemand mij helpen?
Groetjes,
Alexander

Hallo Alexander,

Kun je wat meer informatie geven:
- laat jij je treinenloop automatisch bepalen door Rocrail zelf? dus willekeurig bepaald?
- of rijden al jouw treinen via een rooster?

Een mogelijkheid zou kunnen zijn:
- definieer je stations spoor als een blok, wat je wellicht al hebt
- definieer in de Locomotief definities je treinen als 'sneltrein' en de ander als 'goederentrein'
- definieer in je stationsblok dat alleen sneltreinen toegang hebben.

Het opstellen van een rooster is best eenvoudig, een voorbeeld kun je vinden op:
http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing/03-configuratie-br01-met-de-klok-mee/03-7-configuratie-dienstrooster-01

Succes,
Groet,
Rutger
Re:Besturing via rocrail
Citaat van: TRUKO op maandag 04 januari 2010, 19:59:37
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 04 januari 2010, 19:25:40
Hallo,
ik heb nu Rocrail operationeel rijden via de rijwegen, dus de treinen rijden allemaal hun rondjes en stoppen mooi in het station en schaduwstation.
1. Nu zou ik graag hebben dat de goederentreinen niet stoppen in het station, maar gewoon doorijdden. De vraag is hoe ik dat doe?
2. Die dienstroosters, geraak ik niet helemaal aan uit :?
Hopelijk kan iemand mij helpen?
Groetjes,
Alexander

Hallo Alexander,

Kun je wat meer informatie geven:
- laat jij je treinenloop automatisch bepalen door Rocrail zelf? dus willekeurig bepaald?
- of rijden al jouw treinen via een rooster?

Een mogelijkheid zou kunnen zijn:
- definieer je stations spoor als een blok, wat je wellicht al hebt
- definieer in de Locomotief definities je treinen als 'sneltrein' en de ander als 'goederentrein'
- definieer in je stationsblok dat alleen sneltreinen toegang hebben.

Het opstellen van een rooster is best eenvoudig, een voorbeeld kun je vinden op:
http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing/03-configuratie-br01-met-de-klok-mee/03-7-configuratie-dienstrooster-01

Succes,
Groet,
Rutger

Als je wil dat goederentrein wel over dat spoor rijden. Opmerking van Rutger volgen behalve het rode. Bij blok eigenschappen: tab algemeen station aanvinken, als ik het goed begrepen heb stoppen dan de goederen treinen niet meer. Heb dit nog niet goed kunnen testen omdat mijn baan nog niet klaar is.
Rooster ben nooit mee bezig geweest, kan ik dus niets zinnigs over vermelden.
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
Citaat van: TRUKO op maandag 04 januari 2010, 19:59:37
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op maandag 04 januari 2010, 19:25:40
Hallo,
ik heb nu Rocrail operationeel rijden via de rijwegen, dus de treinen rijden allemaal hun rondjes en stoppen mooi in het station en schaduwstation.
1. Nu zou ik graag hebben dat de goederentreinen niet stoppen in het station, maar gewoon doorijdden. De vraag is hoe ik dat doe?
2. Die dienstroosters, geraak ik niet helemaal aan uit :?
Hopelijk kan iemand mij helpen?
Groetjes,
Alexander

Hallo Alexander,

Kun je wat meer informatie geven:
- laat jij je treinenloop automatisch bepalen door Rocrail zelf? dus willekeurig bepaald?
- of rijden al jouw treinen via een rooster?

Een mogelijkheid zou kunnen zijn:
- definieer je stations spoor als een blok, wat je wellicht al hebt
- definieer in de Locomotief definities je treinen als 'sneltrein' en de ander als 'goederentrein'
- definieer in je stationsblok dat alleen sneltreinen toegang hebben.

Het opstellen van een rooster is best eenvoudig, een voorbeeld kun je vinden op:
http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing/03-configuratie-br01-met-de-klok-mee/03-7-configuratie-dienstrooster-01

Succes,
Groet,
Rutger



Hallo Rutger,

ik heb gewoon mijn rijwegen aangemaakt dus rocrail beslist zelf waar de treinen naar toe rijden.

Groetjes,
Alexander
Re:Besturing via rocrail
Hi Alexander,

Ok, Rocrail beslist dus.

Kijk dan of je uit de voeten kunt met de suggesties als gegeven in de vorige berichten.

Succes,
Groet,
Rutger
Nederlandstalige beginners handleiding beschikbaar!!
Hallo allemaal,

Ter informatie: mede Rocrail gebruikers hebben een Nederlandstalige handleiding gemaakt en beschikbaar gesteld op de Rocrail site: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=stepbystep-nl

Voor de liefhebbers: ook staat er in hoe je met je iPhone Rocrail kunt bedienen en dus je treinen kunt besturen.

Groet,
Rutger

Re:Besturing via rocrail
Reinemanz
gast

Re:Besturing via rocrail
Hoi Rutger,

Dat is goed nieuws.
Bedankt voor de info!

grts Rein
Re:Besturing via rocrail
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Besturing via rocrail
ik heb de handlijding helemaal gelezen, en ben veel wijzer geworden uit sommige dingen.

Zeer goed initiatief van rocrail!

Groetjes,
Alexander
Besturing via rocrail, koploper of win digipet met Ecos2?
Ik zit met dezelfde afweging, aangezien ik lees dat Paul Haagsma gestopt zou zijn met aanpassingen en uitbreidingen van Koploper en ik overweeg een Ecos 2 aan te schaffen en niet weet of Koploper daarmee werkt ben ik aan het twijfelen rocrail of win dig8ipet te gaan gebruiken voor het aansturen van mijn baan (schaduwstation met 14 sporen, hoofdstation met 5 sporen en  2e schaduwstation met 3 sporen.
Heeft iemand ervaring met de Ecos2 en een computer aansturing?

groeten Jake
Re:Besturing via rocrail, koploper of win digipet met Ecos2?
Hallo Jake,

Citaat van: jakeman op maandag 12 juli 2010, 22:54:41
Ik zit met dezelfde afweging, aangezien ik lees dat Paul Haagsma gestopt zou zijn met aanpassingen en uitbreidingen van Koploper en ik overweeg een Ecos 2 aan te schaffen en niet weet of Koploper daarmee werkt ben ik aan het twijfelen rocrail of win dig8ipet te gaan gebruiken voor het aansturen van mijn baan (schaduwstation met 14 sporen, hoofdstation met 5 sporen en  2e schaduwstation met 3 sporen.
Heeft iemand ervaring met de Ecos2 en een computer aansturing?
Aansturen van uit een besturingsprgramma is gelijk aan de ECoS 1.
Koploper is gratis, evenzo Rocrail. Overstappen kan je altijd, ook naar Win Digipet.

Mvg,
Peter
Re:Besturing via rocrail
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Besturing via rocrail
ik heb sinds 3 weken de ECos2 in mijn bezit.Wat een prachtmachine.Werkt perfekt.Ik rijd met koploper versie 7.0 en dat draait heel goed.De centrale reageert perfekt op een kortsluiting ook.Zelfs 1-tje heel ver op de baan.Levert 4 A uitgang en genoeg om momenteel 4 locs + wissels te besturen op mijn vrij grote baan (95 meter rails zonder de zijlijn).
Ga zelfs deze week de bijhorende boosters aanschaffen.Is een verademing tov de IB.
Er zijn nog steeds updates voor koploper hoor.Wat het al kan is voor mij meeeeeer dan voldoende.
Re:Besturing via rocrail
Dank voor de reacties! Dan ben ik heel blij want dan denk ik dat het toch de Ecos2 met Koploper wordt! Hij lijkt me ook heel erg stabiel, die Ecos tov een IBII. Ik heb momenteel 6 locs (wil naar ongeveer 15) en ben op mijn zolder nog maar een beetje aan het freubelen op een te kleine plaat maar ik heb nu iemand gevonden die het onderstel van mijn vitrine kan gaan lassen en coaten. Als dat klaar is kan ik eindelijk beginnen met de bouw van m'n vitrine! Foto's volgens zsm.
Groeten Jake
Re:Besturing via rocrail
Jake,
Je moet ook kijken naar de gebruikersvriendelijkheid van een programma en dat blijft er voor mij maar 1 over namelijk iTrain. Ok het kost 1malig 50euro geloof ik maar als je daardoor minder gemekker heb met installeren en instellingen en weet ik allemaal meer dan is voor mij dat heel wat waard.

Ik ben nu sinds vanmiddag aan het testen gegaan met verschillende software maar zeker koploper werkt misschien goed maar totaal niet overzichtelijk vind ik, je zoekt je kapot naar functies en venstertjes.

Rocrail moet eerst een vage server opstarten eerdat het werkt en het schijnt te werken met de 6051 alleen dat had ik na 45min nog steeds niet gevonden.

ITrain had ik met 45min Up, Running met 10loks en 18wagonnen erin. Compleet met functies en plaatjes en weet ik allemaal meer.

Om deze simpele redenen ben ik vanaf vandaag voor Itrain gegaan.