Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het nieuwe baanplan!

Gestart door JanPieter maandag 12 februari 2007, 10:29:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Het nieuwe baanplan!
Nouw mensen,
dit moet hem dan worden!
Tattarataaaa::: :D

Er zal meer volgen!
Graag meningen hierover.
Afmetingen komen er aan...
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
een mooie baan, ook nog van plan om huisjes enz erop te plaatsen???
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
@Marklingek,
jazekers!
Maar dat baanplan volgt nog!
Re: Het nieuwe baanplan!
Niet onaardig. Maar het komt wel neer op rondjes rijden en wat rangeerwerk. Vind je het niet leuker om de ruimte meer te benutten en bijv. een keerlus aan te leggen (2 stuks op een lager niveau) incl. schaduwstation? Je hebt er naar mijn idee namelijk wel de ruimte voor.

Succes!
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo WvdW,
Ik zou dit wel willen,
mar heb er niet het nodige verstand van...
MVG Jan-Pieter
2e baanplan met scenery etc.
Hier het volgende met de scenery etc. erbij:

aanmerkingen, suggesties en tips hartelijk welkom!!
natuurlijk is waar er bos staat, de hele omgeving bos!
De bergen heb ik niet weergegeven en hoogteverschillen ook niet. Weet iemand hoe dit moet in Wintrack Demo 6.0?
MVG Jan-Pieter
Re: Het nieuwe baanplan!
Ziet er leuk uit hoor niets mis mee. Maar ik zeg altijd probeer altijd een baan te maken waarbij de mensen niet in 1 opslag zien hoe het sporenplan loopt dat is veel leuker om te zien.

Probeer ook eens te kijken of je alles in dubbelspoor kan leggen. Dan wel enkelsporig met een nevenbaan aftaking. Het hoe en wat moet je zelf weten.
Het meest populaire thema is de 2 sporige hoofdbaan met een nevenbaan aftakking.

Ik zelf heb 2 onzichtbare keerlussen in mijn baan zitten die de rijlengte aanzienlijk verlengen zelfs op een klein oppervlakte.
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Jan-pieter,

Het is een grote ruimte, maar niet echt veel boeiend treinverkeer. Probeer eens te kijken wat je kan met dubbelspoor, tunnels, keerlussen en Rangeergedeelte's !

Ook heb ik het idee dat je armen niet zo lang zijn dat je er rechtonderin bij kan ? Kijk daar ook eens naar.

Het station is erg ruim en ik denk dat je met een beetje puzzelen daar een veel groter (en mooier) station van kan maken.

Ik weet niet hoeveel lok's je heb maar misschien moet je ook een Werkplaats maken, zo ben je veel minder snel op je baan uitgekeken dan nu.

Groetjes,

Robbert
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
beste een leuk plannetje , maar kijk ff naar de linker bocht bij het uitgaan van het station . er schijn volgens de PC geen verbinding te zijn . een leuk depotje is ook niet erg .
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
CiteerOok heb ik het idee dat je armen niet zo lang zijn dat je er rechtonderin bij kan ? Kijk daar ook eens naar.

Hallo,
dat is geen probleem,
wat ik elektrisch kan maken, maak ik elektrisch, + ik zet hem niet helemaal tegen de muur, maatr houd er 30 com ofzo tussen!

Enne... wat is een keerlus?
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Beste mensen,
ik heb alles nu dubbelsporig gemaakt, een werkplaats + kleine locloods erbij, en het sporenplan veranderd.
Wat vinden jullie er nu van?
Graag jullie mening hierover.

Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter
PS: als ik dit baanplan volhoud, heeft iemand dan enig idee wat alleen het railplan, seinen, (elek.) wissels e.d. gaan kosten?
Ik koop als et ff kan alles 2e Hands!
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
OOh ja,
beetje slordig, dat dubbele spoor, maar dat komt in de praktijk allemaal goed  :D!
Re: Het nieuwe baanplan!
Ziet er al heel wat beter uit. Gebruik je fanatasie om het nog leuker te maken.
Kijk oook eens naar bestaande railplannen.
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
ik zou toch de stationsporen dichter bij elkaar doen maar wat vooor ruimte heb je wel niet
Re: Het nieuwe baanplan!
ook hier mis ik stootblokjes, die mooie stootblokjes, die waar je een trein tegen aan kan parkeren zo'n mooi stootblokje ZONDER LAMPJE
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Misschien een idee om rechtsbovenin 2 wissels te plaatsen zodat je weer van de binneste ring naar de buitenste kan.
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Of rechts onderin het spoor doortrekken naar de binnnste ring, eventueel met een bochtwissel.

Het mooiste is een draaischijf maar de prijs wordt je niet vrolijk van.
(mist je met stoomtreinen rijdt)
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
je kunt ook het opstelspoor van de buitenring gebruiken als overgangsrail voor de binnenring . je hebt dan 3 meegebogen wissels en wat extra bochten nodig . het voordeel is dat je meteen een klein schaduwstationtje heb . zo iets kun je ook met de binnenring . Tip : probeer een driewegwissel zo veel mogelijk te vermijden . Driewegwissels geeft het in het echt niet veel , en zijn meestal verschoven . probeer eens een engelse wissel met een twee standige loods en een klein bunkerspoortje .

Re: Het nieuwe baanplan!
Ik zou ook keerlussen erin gaan maken.
Maakt het natuurlijk leuker als je zelf kunt bepalen welke kant je trein opgestuurd gaat worden.
en met tegemoet komend verkeer maakt het het geheel ook wat spannender.

Groetjes wilfred
Re: Het nieuwe baanplan!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
@JanPieter,

Dat ziet er inderdaad beter uit als je eerste dus het gaat de goede kant op :) Één nadeel van je baan plan is dat je van de binnenbaan niet naar de buitenbaan kan als je rechtsom rijdt. Voor de rest zou je, zoals hier vaker is vermeldt de stationssporen iets dichter bij elkaar kunnen leggen, evenals de binnenbaan buitenbaan. De kans onstaat dat je nu tussen de 2 sporen een stuk krijgt waar je niets mee kan, dat zou zonde zijn.

Over hoeveel het kost, in wintrack kun je via Bestand, en dan nog wat (heb wintrack nu ff niet op de pc staan) kijken hoeveel railsstukjes er in je ontwerp zitten en van welk type. Hieraan kan je ook een prijs koppelen. Zodoende weet je hoe duur het kost om dit baanplan te maken.

Groeten,
Herman
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Ik heb er ook weinig verstand van dus bemoei me er verder niet mee, maar 2-rail kent toch geen keerlussen  :oops: dat moet je toch anders oplossen  :?:
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Ik neem aan dat JanPieter 3-rail rijdt want het baanplan is getekend met Marklin rails.

Bij 2 rail kent men natuurlijk ook wel keerlussen alleen moet daar een speciale module bijgebouwd worden.
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo allemaal,
hartelijk dank voor al die reacties.
Ik zal nog een 3e poging wagen, nu met wat tunneltjes (geheel vergeten) en wat wisseltjes van binnen-naar buitenspoor. Ook zal ik de sporen wat dichter bij elkaar leggen.
Maare.... wat is een keerlus?
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
een keer lus is dat je een trein kan keren zodat de voor kant die de keerlus in gaat. de achterkant de voorkant word
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Ja, dit is de nieuwe,
ben benieuwd naar reacties....

Met Vriendelijke groeten,
Jan-Pieter
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo Timjoo,
Ik snap nog niet helemaal hoe dat er moet uitzien.
Heeft iemand toevallig een keerlus in zijn/haar baanplan zitten die diegene nog op de pc heeft staan?\
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Beste mensen,
Ik wil ook natuurlijk blokkensysteem hebben, dat ik zo'n 4,5 treinen tegelijk kan laten rijden.
Maar.... Heeft iemand een suggestie WAAR ik de blokken moet maken, en hoeveel?
Ook snap ik nog niet helemaal hoe het in zijn werk gaat, maar dat zal nog wel komen (hoop ik  :?).
Re: Het nieuwe baanplan!
JP, HIER vind je een mooi voorbeeld van een keerlus (dubbelsporig). Je kan de wissel ook weglaten en de keerlus weer terug laten komen op het "gewone" spoor.

Het leuke van een keerlus is, dat je een trein zowel linksom als rechtsom kunt blijven rijden. Hiervoor heb je dan wel 2 keerlussen nodig. Daarom zie je vaak dat ze op een lager niveau worden geplaatst of uit het zicht. Als ik zo je ruimte eens inschat, denk ik dat je makkelijk een niveau lager kan komen om een keerlus incl. schaduwstation aan te leggen.

Suc6!

Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo,
Ik denk dat er dan niet veel van een keerlus gaat komen.
Zie er niet heel veel nut van.
Wel ga ik nu ff bezig met een schaduwspoor/station.
MVG Jan--Pieter
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Oke dan,
hier de vierde poging!

MVG Jan-Pieter.
PS: het is weliswaar een klein schaduwspoor. maar ik kan er locs opzetten, en daar gaat het om!
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Jan Pieter, ik kan vanaf deze plek niet tekenen.
Ik zou de wissels links bij het station iets verbeteren en daar ook geen schaduwspoor plannen maar gewoon als extra stationsspoor gebruiken
Wie weet kan één van de forumleden het station wat strakker maken.
Ik zou er een engels wissel tegenaan gooien, heb je veel plezier van.

Rechtsonder kan er wel wat weg... spaart weer dure wissels.
Voor de rest snap ik dat verbindingsspoor wat vanaf rechtsonder gezien aftakt en rechtsboven weer aansluit.
Is dat voor bijvoorbeeld een fabriek met spooraansluiting?
Anders is het alleen maar een extra spoor wat dient voor?????
In je 1e plan had d.m.v. bomen je bogen mooi weggewerkt: da's ook tof.
Maar goed op zich is het al een mooi plan, lekker veel rijlengte.
Ik ben jaloers! Geen ruimte, tjd en geld momenteel :( :(
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Probeer eens wat strakker je plan te maken.



Groetjes,

Robbert
Re: Het nieuwe baanplan!
ik zou t schaduwstation niet zo dicht bij het station zetten..maar ergens tegen de wand... dan is dat ook natuurlijker..
er komt verbetering erin met het dubbelspoor
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Citaat van: laurens66 op dinsdag 13 februari 2007, 06:42:17
Ik neem aan dat JanPieter 3-rail rijdt want het baanplan is getekend met Marklin rails.

Bij 2 rail kent men natuurlijk ook wel keerlussen alleen moet daar een speciale module bijgebouwd worden.

JanPieter,
Misschien is het handig om nog even te bevestigen wat je nu werkelijk rijdt 2-rail of 3-rail anders krijg je misschien verkeerde adviezen. Ik meen uit je nieuwste aanwinst begrepen te hebben dat je 2-rail/gelijkstroom rijdt.
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Maar hij tekent met Marklin rails.
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Klopt Laurens, maar als je 11 jaar bent is het al snel allemaal het zelfde  :wink:
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo,
Even voor de duidelijkheid:
Het was mijn eerste keer werken met Wintrack en dus had ik niet in de gaten dat ik met Marklin rails zat te werken.
maar ik rijd idd 2-rail gelijkstroom!
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
En wat zijn je maten wat je werkt met bochten van 1.25M en rechten stukken van een paar meter?

Groetjes,
'
Robbert
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo Robbert,
Het word in totaal 4 vierkante metertjes,
of het precies klopt met de rails, weet ik niet, maar het word 2 vierkante meter "plat" en 2 vierkante meter "de lucht in".
MVG Jan-Pieter
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Ga je een kubus bouwen ? En als dat je maten zijn kun je het baanplan wel vergeten. :?

Groetjes,

Robbert
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2009

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Hallo Janpieter,

hoe bedoel je precies dat allemaal
want als je dat baanplan wilt maken met deze afmeting ,zal dat denk ik niet lukken
2 vierkante meter plat is dan waarschijnlijk een plaat van 1 x 2 meter
en 2 vierkante meter de lucht in ?
tja......
ga je een trap gebruiken om op die hoogte te komen

probeer iets duidelijker te zijn
of kijk eerst hoe groot je plank hout maximaal kan worden en ga dan een baan ontwerpen
want wat je wilt maken zal je denk ik nooit lukken op de maat die jij opgeeft

in ieder geval succes verder met je ontwerp

mvg Frans
Re: Het nieuwe baanplan!
Citaat van: Brigitte op maandag 12 februari 2007, 21:49:52
Ik heb er ook weinig verstand van dus bemoei me er verder niet mee, maar 2-rail kent toch geen keerlussen  :oops: dat moet je toch anders oplossen  :?:

Hier begrijp ik werkelijk geen hout van, waarom zouden er in 2-rail geen keerlussen zijn???

Maar goed daar zijn perfecte oplossingen voor hoor kijk maar eens op mijn site.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm

Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Ik ook niet  8) Beetje dommig geformuleerd misschien, maar was om aan te geven dat je bij 2-rail keerlussen iets extra's nodig hebt, wat bij 3-rail niet nodig is. En ik gaf gelijk al aan de details hiervan te missen  :oops:

Antwoord wat daarop gegeven werd.......
Bij 2 rail kent men natuurlijk ook wel keerlussen alleen moet daar een speciale module bijgebouwd worden.


En met jou aanvulling daarbij gaat het nu helemaal goed komen voor JP  :wink:

Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Volgens mij komt het nooit meer goed met JP. ;)
Re: Het nieuwe baanplan!
JanPieter
gast

Re: Het nieuwe baanplan!

Dit zijn de maten!
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
ik heb even voor je een virtueele treinplaat gemaakt met wintrack



is wel veder ingezoomd dan jouw baan plan
suces ermmee

ik heb hier de wintrack file http://files.3rail.nl/timjoo/jan-pieters-plaat.tra
Re: Het nieuwe baanplan!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
In aansluiting op de juiste afmetingen: Houd het in 1e instantie eenvoudig dus je 1e plan met later gedane aanpassingen is zo gek niet.
Kleinere aanpassingen zoals de wissels wat netter leggen, net zoals in het grootbedrijf kun je altijd nog doen
Hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn van: maak er dubbelspoor en het plan van Robbert: dit is een aanslag op je budget.
Iedere wissel is immers een kostenpost, of jij moet liggende gelden hebben.
Het basisplan zoals jij dit hebt kun je later in fases uitbreiden naar een plan zoals Robbert heeft getekend.
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Citaat van: timjoo op woensdag 14 februari 2007, 08:41:51
ik heb even voor je een virtueele treinplaat gemaakt met wintrack

Tim, stuur JP even de wintrack file via een mail, of mail 'm naar mij, dan plaats ik hem erbij in het draadje. Tnx!
Re: Het nieuwe baanplan!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Het nieuwe baanplan!
Ingreep door Admin :
Hele discussie over welke schakeling voor bij welke keerlus raakte erg off-topic en is gearchiveerd. Graag voor zo'n discussie een apart draadje in het leven roepen.
Re: Het nieuwe baanplan!
Absoluut geen behoefte meer aan na de zoveelste ingreep. Bye en zwaai.