Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan "Melsbeke Statie"

Gestart door reeves maandag 18 april 2011, 19:27:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst, zeker kijken voor fans van museumswagens
Gezocht:

K Rail passtukjes:

2201x1
2203x1
2204x1
2233x1
2293x1

Groeten Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst, zeker kijken voor fans van museumswagens
Hey Tom

Je kan ook rechtstreeks je c-Rails aansluiten op je draaischijf .
Heb dit ergens gelezen in een of ander marklin magazine .
Met wat zaag werk en wat snijwerk .
Zal er eens naar zoeken en hem opzij leggen tegen dat ge komt .
Als we naar Dortmund gaan .

Grtz
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Aanleg BW , als er iemand tips heeft hoor ik ze graag, zou moeten worden zoals op schetsje, wou nog een keerlus aanleggen rond dde draaischijf maar dit vindt ik persoonlijk een beetje druk.

Draaischijf ook even geprogrammeerd met de ECOS, easy as pie! Werkt perfect was enkel de spooraansluitingen vergeten aan te vinken :o) waardoor ik de eerste keer niet direct kon kiezen tussen de sporen onderling.

Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Is de tafel stevig genoeg gebouwd?

Kato test dit even uit :thumbup:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Nieuwe aanwinsten:


Kap wil ik ruilen voor tijdperk 4 kap? lok is nieuw, kap ook :D (krasvrij)

Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
eens te meer het bewijs dat je niet mooi moet zijn om geluk in het leven te hebben , nietwaar ?   >:-D Toen Gunmax van die iemand van Gent sprak wist ik al wie hij bedoelde !  :P

Fraaie aankopen, wel opletten dat je met al je treinen op je bovenverdieping (zijnde de zolder) binnenkort niet op het benedenverdiep zit !  :O :)

Groeten Peter  ;)
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Ik werk met detectie Peter, Kato hield nl bezetmelders 7.4 en 15.11 bezet, dus koploper liet de treinen rustig stoppen :D
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Het is een prachtige ruimte op je baan voor een BW. Je hebt zeker ook nog plaats voor een dieselopslag en tank gelegenheid. Vaak komt er in de buurt van je waterkranen ook een watertoren. Een transformatorhuisje mag eigenlijk ook niet ontbreken in de buurt van de plaats waar de vlampijp gereinigd wordt. Vaak staat er ook een kantoortje voor het personeel in de buurt.
Lijkt me geweldig om zo'n ruimte te hebben zodat alles lekker ruim geplaatst kan worden.

Succes met bouwen

Groet, Ronald
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Mooi boek,
Heb ik ook al bijna 20 jaar.

gr. Marcel
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 14 maart 2014, 17:26:55


Fraaie aankopen, wel opletten dat je met al je treinen op je bovenverdieping (zijnde de zolder) binnenkort niet op het benedenverdiep zit !  :O :)


het gewicht van al dat materiaal samen !  >:-D

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Is een betonnen vloer , dus ik kan nog wel een lok of tien erbij zetten :D
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Hey Tom ,

Je hebt me nog geen antwoord gegeven.
Mss over het hoofd gezien .
Met al da gezever met die Peter  :D .
Moet ik nu achter dat boek zoeken of niet?
grt Benny
Re: Baan "Melsbeke Statie" Aanleg BW Melsbeke
Hallo Benny,

Heb het ondertussen opgelost met k rails :thumbup:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Eerste probeersel met m'n airbrush
Een tijd geleden een airbrush gekocht, na hier en daar info te sprokkelen over soort verf en met wat juist te verdunnen maar eens de stap gewaagd op een lokje dat ik nog had liggen, deze was ooit door de vorige eigenaar geweaterd ,echter niet zo mooi gedaan, eerder met natte borstel wat strepen over getrokken en veel te veel verf gebruikt

De lok dus even met lauw water en wat dreft en een zacht schuursponsje proberen ontdoen van het geklieder.

Daarna de airbrush er even op losgelaten

Zie hier het resultaat:

voorkant


achterkant


zijaanzicht


dakpartij

Nog een paar iets scherper


zijaanzicht


zijaanzicht


dakrooster



neus, hier zie je ook nog een restant van een vorige wheatering, deze was aangebracht door iemand anders en heb deze toen ik de lok overkocht een sopje gegeven met dreft een warm water omdat het eigelijk niet mooi was, te veel verfplekken en met een penseel gedaan was echt niet mooi, toen de lok uit het sopje kwam was deze terug redelijk proper maar hier en daar bleef je "plekken" zien , een ideale lok dus om op te proberen


Graag jullie mening of eventuele tips.


Tom

Re: Baan "Melsbeke Statie" Eerste probeersel met m'n airbrush
De kap is "egaal vies" geworden.
Kijk eens naar voorbeelden uit het grootbedrijf.
Vuilstrepen en aanslag zitten nooit egaal over de lok verdeeld.
Ga in ieder geval door :important:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Omdat het niet bestaat , maken we het toch gewoon zelf.................... ;)

Hosenträger c rails, hartafstand 64.3mm

Eerst twee rails op de afstand van 64.3mm zetten dmv twee slanke wissels en passtukjes
Dan een dremeltje nemen en na veel meten en veel zagen(beter te veel dan te weinig)

Foto's
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Vervolg, de slanke wissels verzagen en even passen, na een uurtje volgend resultaat:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Nu enkel de rechte passtukjes op maat maken en railassen plaatsen, dan de constructie onderaan voorzien van hotglue :thumbup:

Groeten Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Ziet er goed uit! Maar de afwerking zal nog beter zijn Tom al kennende :)

groeten Dylan
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Dag Tom.

Leuk project, zo'n Hosenträger! :thumbup:
Ik heb een aantal jaren geleden ook zoiets gemaakt met M-rails,
(zie hier) was erg leuk om te doen ;)

Groeten,

Erik.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Zo dat vind ik toch lef hebben om de zaag te zetten in je dure rails. Maar het is gelukt zo te zien. Wat mij erg aanspreekt is dat het gelukt is met een railafstand op 64.3mm want dan is het echt een ruimtewinner. Chapeau!
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Ziet er zeer goed uit. Dat m* dat zelf niet in het program heeft....
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm....
Tom, KLASSE

ben benieuwd naar de foto's van het eindresultaat
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm hartafstand....!
Beetje verder gefrutseld :D

Groeten Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm hartafstand....!
Heel mooi Tom.
Dit vraagt, nee schreeuwt om een filmpje met rijdende treinen.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail 64.3mm hartafstand....!
Hallo Cees,

Morgen of overmorgen, dan ga ik de rails onderling elektrisch verbinden, dan kan er een trein overheen denderen, een wagonnetje(met m'n vinger als duwlok :D) heeft de proeftest met glans doorstaan, in alle mogelijke combinaties van de wissel :thumbup:

Groet Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Filmpje om de werking van de wissel te demonstreren

Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Ander zichtpunt van de wissel

Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Mooi stuk werk. Prachtig resultaat. :important:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Inderdaad Tom, denderen zoals je al schreef.
Op het filmpje zie je hem iets heen en weer schommelen, dus net als op het echte spoor, moet je er in een rustig tempo overheen.
Geweldig mooi resultaat.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Klopt Cees, de lok in kwestie is een omgebouwde Roco waar nog dc wielen onder zitten met lage flensen wielen wel al "geknepen op 14mm), bij ac wielen zijn de flensen hoger , maar ik vind het wel iets hebben zo

Groet
Re: Baan "Melsbeke Statie" Hosenträger c rail filmpje
Olaerts type 12 Chamois schildering met bijpassende rijtuigen, lok fullsound+rook,wagons verlichting en sluitlichten, schakelbaar via decoder






Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Tom, fraaie aankopen, hoewel ik voor de 12004 zou gegaan zijn kon je die in verschillende tijdperken inzetten !

ne rijke mens is aardig zeggen ze hier in het Gentse en zo te zien zou ik ook wel eens graag uitgezonden naar Zweden worden !  :P >:-D :D ;)

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Erg mooie lok Tom, veel plezier ermee!
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Ik vind jouw projecten leuk om te volgen. Ook schitterend zijn je Belgische diesel verzameling. Even net zo stoer als mijn NS 1200 verzameling  :D
Succes verder!
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Dank u,
Enkele foto's van de trein met sleep:


Dé sleep

Binnenverlichting

Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Bijzonder mooie sleep Tom.

Tony
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Een leuk stammetje Tom  :thumbup:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Hi Tom,

Mooie loc  :thumbup:
jammer dat hij groen is en ik in een ander land rij....   :D

groet
Harald

p.s.
Zwarte DB stoomloc fan.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Kleine update, beetje het stof eraf vegen  :D

Koploper staat er ondertussen op en is volledig geprogrammeerd, met de nodige errors en vergeten wissels te "selecteren" , alle lok lengte's ingevuld en treinlengtes pffff, ook al een paar variabele route's ingevoerd (geen lange treinen langs daar, geen korte treinen langs hier, zware goederen trein zus, tee zoo, al bij al een gezellige tijd doorgebracht eer alles "vlot" reed)

Een voorbeeld:  bij de zelfgebouwde hossentrager deze was ingegeven in koploper als vier aparte wissels( wat hij eigenlijk ook is), waarvan er twee elektrisch zijn aangestuurd ,deze ingegeven in de route van wisselstraten en vergeten de "gehele wissel" te selecteren natuurlijk moest ik de gehele wissel (dus de vier) selecteren in een route en niet enkel de bereden wissels. Domme fouten maar had al eerder met koploper gewerkt dus ik wist wel wat ik verkeerd had gedaan :D,

Route's voor de trekduw zijn in orde gebracht, machtig om te zien, in m'n vorige baan had ik er één , nu vijf.

Ook de voorangsregeling optimaal aangepast naargelang de trein die aankomt, in de schaduwstations, de korte treinen komen enkel op de korte eindblokken en dan nog volgens de optimale lengte (blokkeuze), de lange op de langere blokkken en indien noddig vorrig blok langer bezet houden, had in het begin problemen met een zeer lange trein die langs de statie passeerde en het blok al vrijgaf bij de remmelder, waardoor er onder de trein al een volgende wisselstraat werd gezet met de nodige kleinen ontsporing tot gevolg, dit heb ik dus opgelost met ;aktie bij te lange trein; blok en wisselstraat langer bezet houden, kan je niet ergens de tijd ingeven wanneer de wisselstraat word vrijgegeven na het bereiken van de remmelder?

Verder een paar foto's genomen van de gevulde opstelsporen

Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
opstelsporen boven
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
M'n spoor 1 lok eens voorzien van een nieuw jasje

Before:
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
After
Re: Baan "Melsbeke Statie" Nieuwe aanwinst..........La douce
Heeft beetje gestormd bij ons, resultaat:
Autocarrosserie  is een kraterveld 8o
Vooruit auto kapot
Twee veluxramen, op zolder kapot (treinbaan staat op zolder)!!!!!!!!!!
Alles in de tuin doorzeeft met die kl**te ballen
Dakgoot met stukken af
Dakleitjes kapot
Glaskoepel in de keuken ( gewapend glas- kapot)

Tom

Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Dat is een flinke schade Tom na de hagelbui.
Ook nog lekkage gehad na de kapotte ramen en koepel ?
En dat zijn flinke hagelstenen die je laat zien.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Wat een ellende Tom, is alles op zolder nog droog?


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Dat is zwaar KL*TE Tommeke, hopelijk iets voor de verzekering maar je kan het beter niet hebben.
Zag net op t nieuws dat iemand in België zijn auto had ingepakt met tuinstoelkussens 8o
Sterkte en hopelijk geen verdere lekkages naar uw treinbaan,

Trouwens je baan ziet er nu al erg imposant uit, mooie lange treinen en mooi materieel :thumbup:

Gr, Jan
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Dat is wel een extreem grote hagelsteen Tom 8o. Hoop dat de ( water) schade op zolder meevalt
en dat de verzekering de schade dekt, sterkte,

vr gr Arie
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Tja, de verzekering...............ik laat me nie doen hoor, alles is ondertussen opgeruimd, de veluxen zijn dichtgemaakt met plastiek en nog een extra versteveging aan de binnenkant (een houten plaat tegen de opening gevezen) wel een voordeel met een hobby als de onze, je hebt altijd wel wat hout liggen :D, heb de buren ook voorzien van wat hout, er was dan ook niks open van doeetzelf op een feestdag, mijn goedheid zal me worden beloond.............. O:-D

De schade op zolder viel nog redelijk mee, de buitenste glazen van de veluxen waren kapot, de binnenste gebarste , nog een geluk dat ze niet lekte,  :thumbup: echter zou er weer een onweertje op komst zijn dus heb ik alles maar dichtgetimmerd, ik mag er niet aan denken moesten die hagelbollen een trein raken !

Bij het bevestigen van de plastiek aan de buitenzijde van de velux toch wel een trein bijna van de tafel geduwd zeker, lag  enkel naast de sporen, maar ik hoorde vanalles vallen, was de lading hout op de wagonnetjes die gekanteld waren, gelukkig geen wagon of trein gevallen :thumbup:

Tom
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

online
Re: Baan "Melsbeke Statie" Getroffen door hagel :(
met die loc geluk bij ongeluk !

leuk is anders, bij ons ook vrij grote hagelstenen maar eieren heeft het hier niet gehageld ! sterkte ! Ik hoop dat de verzekering meewil en dat alles rap in orde komt !

normaal clubavond toch maar thuisgebleven, 't is tot nu toe overgebleven maar er komt misschien nog een spannende nacht (liever niet),hier geen schade, maar in de omgeving Zaffelare, Lokeren,Evergem andere kant Gent !

in Lokeren heeft toch een doe het zelf open geweest teneinde mensen te kunnen helpen !

Groeten Peter ;)