Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan "Melsbeke Statie"

Gestart door reeves maandag 18 april 2011, 19:27:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
tnx :P
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Hoi Tom.
Het "slechte" weer zit er voorlopig niet in maar met al jouw geplande uitstapjes wel inspiratie en zin om verder te gaan.
En met zo'n buurman heb je geen winkels in de buurt nodig om aan je spullen te komen! :D :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Weer iets nieuws, doet me twijfelen .......................spoor1 is wel de max letterlijk en figuurlijk  :D
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
 ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Fraaie loc, weet je ook of hij nog werkt??
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Ja hoor, uitvoerig getest en goedgekeurd ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Rollenbankje gemaakt voor spoor1  8o

Laatste foto is aangepast "bokje" is makelijk te verwijderen en plaatsen, deze dienen enkel voor meeloopwielen te ondersteunen
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Eergisteren en gisteren begon het weer serieus te jeuken, de temperaturen waren redelijk 22°c op zolder en ik stond met de vroege shift, dus maar ff verder gedaan......................

Om het stijgings percentage te berekenen heb je op de iphone aan "appje" een waterpas op de graad, dus ff gebruikt voor het eerste stuk en m'n oog zag dat er iets niet klopte
legde ik de iphone dwars op het trace had ik 3° draaide ik de iphone 180°....... 5° 8o 8o 8o,(tafel staat perfect waterpas, gemeten met echte waterpas en met meetlat)  iphone opzij gelegd en meter genomen :thumbup:
stijging 2cm op 1meter ;) dus max 2° stijging  :thumbup:

Trace's uitgezaagd en verder gebouwd aan de klimspiraal richting 330mm

De bovenliggende trace's heb ik met draadstangen beschermt door pvc buis de hoogte ingebracht( regelbaar met moer en rondsel)

Nu een vraagje, ik zoek deftig dempingsmateriaal, nu heb ik er al veel over opgezocht en kom ik soms tegenstrijdige uitspraken tegen...........!?!?

Kurk of dat dempingsmateriaal dat ze onder parket stoppen(schuimmat)

Nu dacht ik bij mezelf:


Kurk :arrow: word na verloop van tijd hard maar dempt zeer goed vind ik

Schuimmat :arrow: word onder parket gestopt dus normaal komt hier geen lucht meer aan, wat is het effect op de ondermat na langdurig blootstelen aan lucht? Wordt dit broos en hard of blijft dit z'n zachte dempende structuur behouden? en dempt dit effectief want ik heb hier geen ervaring mee?

Graag jullie reactie/ervaring/tips


Enkele foto's
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
vervolg
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
 :) Ik zelf gebruik isolatie voor kliklaminaat ... deze zijn platen van 60 x 100 cm . Prima te verwerken en betaalbaar ...

Je kan deze terug vinden op mijn bouwverslag : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Groeten Freddy
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Hoi Freddy,

Dat is wel veel zoekwerk zo, en als je op de isolatie wil duiden, ga dan eerst op de reactie staan, waar je die laat zien ;)

Dan klik je erop, en dan kopieer je het adres, en daarna zie je zoiets: klikje doen

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
 :) Ja Hans ik weet het , zat op mijn werk en had niet heel de tijd om uit te vissen .... nu kan hij ineens alles eens bekijken hé  :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Hoi Freddy,

Op je werk met deze temperatuur?

Petje af voor jou Freddy ;)

Maar ook voor Reeves :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Je bent goed bezig tijger!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet Paul
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Hoi Tom.
Dat wordt een pracht van een klimspiraal! :thumbup:
Lekker ruim en mooi van vorm, het stijgingspercentage zal dan ook wel erg laag zijn?

Isolatie materiaal is zeker een lastige keuze maar vooral de verwerking is belangrijk.
Gelukkig zijn er op ons forum al vele goede en betaalbare genoemd maar mijn ervaring is zacht materiaal en "zacht lijmen", anders krijg je weer harde contactplekken in je isolatie, bij een Duitse modelspoorkennis zag ik 'Kautschuck' dit is een zacht rubberachtig materiaal wat uitstekend dempt maar bij ons weinig bekend is.

Zo'n spoor I gigant blijft wel het ultieme modelspoor maar ruimte en financiën schieten meestal (ruimschoots) tekort! O:-D :-(

Veel succes en plezier met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Hoi Tom,

die polystyreenplaten dempen goed en worden na verloop van tijd (liggen hier nu zo'n 5 jaar) niet bros. Grote nadeel ervan is dat het zacht materiaal is en zodra je er iets op laat vallen of erop gaat leunen je een deuk ziet :?
Mocht ik het nog eens moeten doen dan zou ik voor kurk kiezen, helaas is dit wel weer wat duurder :?

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Dag Tom.

Op mij vorige modelbaan lag de M-rails op verpakkingsschuim gelijmd.
Bij afbraak bleek dit materiaal t.p.v. de rails volledig ingedeukt en gaf dus ook geen demping meer.
Op de huidig modelbaan ligt de M-rails op kurk en rubber van 3mm. dik.
Kurkplaten afkomstig van de parkethandel zijn gelijk aan dikte van de rubbermatjes.
Deze rubbermatjes worden in de pallettransport toegepast om schuiven tegen te gaan.
Beide materialen zijn op de ondergrond bevestigd met dubbelzijdig tape.
Hierdoor trekt de lijm niet in de isolerende laag zodat deze optimaal blijft.
De rails wordt geklemd of middels acrylaatkit gefixeerd.
De keuze van isolatiemateriaal en wijze van railbevestiging is afhankelijk van de zichtbaarheid van het traject.
Om de resonantie van het (rij-)geluid nog verder te onderdrukken is onder de basisplaat ook isolatie gelijmd.
Dit is rubberschuim waarmee luchtkanalen worden geïsoleerd (Armaflex)

Groeten,

Erik.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm!!!!!!
Hallo ,

Bedankt voor de reacties,

AJ stijging is 2° 8o, wil lange treinen (lees zeeeeer lange treinen) dus soepele bochten (r4-r5) en flauwe hellingen zijn een must

Ik denk dat ik ga dempen met ondervloer voor parket of kurk :D ik ben er nog niet uit, ga de prijzen eens vergelijken omdat ik nogal een serieuze oppervlakte te dempen heb

John, bedankt voor de tip  :thumbup:

Erik, deze "matjes" hebben we toevallig ook op't werk , voor onder palletten te steken voor deze worden geladen in de vrahtwagen zijn blauw en ongeveer de afmeting van een palletvoet, ga daar toch  ook eens mee experimenteren...........

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Beetje verder geknutseld vandaag aan de reuzespiraal, en een deel van de baan voorzien van demping

Hiervoor heb ik ondervloer voor parket gebruikt en tot m'n grote verbazing werkt dit zeer goed, heb demping boven-midden-onder en de zijkanten vastgekleefd aan de baan met dubb.tape een testritje met een lok was het verschil duidelijk hoorbaar waar de lok reed n reed deze over een stukje "ongedempt" klonk er toch veel resonantie van het hout  op het gedempte gedeelte was dit nagenoeg stil

De spiraal is nu op 330mm hoogte is ook al eens getest en goedgekeurd :thumbup:

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hoi Tommeke,

Mooi dat je nu het geluid van de treinen gereduceerd hebt naar tikken van de assen :D
Maakt niet uit met wat als het maar doet wat het moet doen,
Suk6 met de bouw,

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hallo Tom,

Deze rollen gebruikt ik ook, ben er zeer tevreden mee.

Gr.
Piwie.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
leuk idee Tom, maar versterft die materie niet ?

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Citaat van: metpetergaathetbeter op zaterdag 10 augustus 2013, 10:06:17
... maar versterft die materie niet ?

Die ervaring heb ik echter wél!
Op mijn eerste baan heb ik dit ook toegepast en bemerkte bij afbraak
dat de afdruk van de rails in het isolatiemateriaal niet terug veerde.
De baan heeft niet lang genoeg bestaan om vast te kunnen stellen
of dit met der tijd nadelige invloed op de geluidsisolatie zou hebben
gehad.
Verder oogt het allemaal enorm imposant Tom, daar kun je jezelf flink op uit leven!

Groeten,

Erik.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Dat spul is net te dun om zijn werk goed te (blijven) doen.
Misschien een dubbele laag neerleggen?

Mvg Robin
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Het is geen verpakkingsschuim maar ondervloer voor parket, zou me verbazen als dit na verloop van tijd z'n eigenschap van dempen verlies, stel je voor , je gaat in huis nieuwe parket leggen, je legt deze onderlaag onder de parket ( die ervoor dient) en na x aantal tijd dempt het niet meer, dus parket uibreken en nieuwe demping voorzien 8o

Ik denk dat dit materiaal wel z'n eigenschap heeft om niet te verduren , zie voorbeeld hierboven, heb ook nog niemand geweten die z'n parket terug uitbreekt omdat zijn onderliggende laag demping z'n eigenschap verliest ;)

En het "inzakken" als er een tafel of kast bovenop kan staan denk ik wel dat het met een paar metalen loks van enkele grammen goed komt :thumbup:

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hoi Tom.
De baan begint al mooi vorm te krijgen en de bouw ziet er goed uit! :thumbup:
Wat de isolatie betreft, ik heb zelf ook een rol van dit materiaal staan om uit te proberen maar dit kan nu mooi bij jou! :D
Het lijkt mij dat alleen op de plekken waar een "scherpe" rand op drukt, dit teveel in zal drukken maar bij een gelijkmatige belasting zal dit best wel meevallen.
Of je moet dit met die prachtige spoor I stoomloc gaan belasten dan wordt de druk wel wat hoger! :P

Wat de duurzaamheid betreft, misschien kan iemand (b.v. parket sloper?) vertellen hoe dit na jaren gebruik er onder vandaan komt? :idea:

Veel succes en plezier met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hallo AJ,

idd :D heb daarnet even een stuk isolatie genomen en enkel bij "puntbelasting" vervorm deze ( lees wordt ingedrukt) maar dit is als je de isolatie met volle macht tussen duim en wijsvinger met de toppen van je vinger en duim plet dan hoor je ook dat de lucht in het materiaal er van tussen wordt geperst, dit zal wel niet het geval worden bij m'n baan omdat ik nergens een soortgelijke puntbelasting heb, zelfs na een stuk op de grond te leggen en er een stukje c rail op te leggen heb ik er met mijn volledige 86kg op gaan staan!!

Nadat ik m'n godelijk lijf   :D had verwijderd was er nauwelijks schade aan de isolatie enkel de vorm van de c rails stond er in, maar ja ik denk nu niet dat ik over een afstand van ongeveer 50cm een lokbelasting ga creeeren van 86kg :D

Komt wel goed die geluidisolatie :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Kan natuurlijk ook nog een stuk kurk tussen rail en witte demping leggen (verspreiden van de belasting+extra demping)

Groet Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Citaat van: reeves op zondag 11 augustus 2013, 13:24:50

Nadat ik m'n godelijk lijf  :

Tom,

nu dacht ik je te kennen maar mogelijks heb ik iemand anders voor ogen,  8o :O :P  jij bent toch die modelbouwer die in Wommelgem was en zonder de Bomma(nog niet gevonden na verhuis) onderweg, of ben ik zo verkeerd ?  O:-D >:-D

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Goddelijk lijf??? :O

Boeddha was ook een God hoor  :D :D :D :D :D :D :D :D
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Citaat van: metpetergaathetbeter op zondag 11 augustus 2013, 15:30:28

jij bent toch die modelbouwer die in Wommelgem was en zonder de Bomma(nog niet gevonden na verhuis) onderweg, of ben ik zo verkeerd ?  O:-D >:-D

Groeten Peter ;)

Ja Peter , die , de Bommaloze  :D :D

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Heren, De bomma is ondertussen gevonden en heeft de demping goedgekeurd en bevonden :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Eureka!!!!!!!!!!!!!!!!

Kurk gelegd op de ondervloer, resultaat :arrow: geruisloos

alé ne lok van Piko, ne marklinlok das precies iets anders............................ 8o(mengeling van ons bomma hare koffiemolen en de Guido van op't werk die ijzer aan't slijpen is!Dit wel op modelspoorschaal :D maar toch nu hoor je duidelijk het verschil tussen ne  marklin en ne Piko of ne Roco (aandrijving is natuurlijk ook niet te vergelijken) miljaar nu zit ik hier m'n favoriet merk weg te cijferen voor piko en roco loks..................;;tijd voor een biertje  :D

Groet Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Neem dr 2 !!!  :D :D :D
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Nieuwe aanwinst, heeft me toch een vier jaar zoekwerk gekost 8o

Hersporingswagon stelplaats Ronet nmbs

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Tom,

Mooi man dat je zoekwerk beloond is  :D, en dat je de oplossing hebt met de isolatie. :thumbup:
Nu komt de sport om je M lok's ook stiller te maken  :P, en dat lukt wel bij enkele M lok's.
Suk6 met je baanbouw , je hebt nog wat te doen..... :P

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
hier liggen alle sporen nu op 4 mm kurk of Noch railbedding in schuim en zelfs de marklins rijden nagenoeg geruisloos.Ze hebben wel allemaal een magneet en esu v4.De piko's en roco's die hoor je niet rijden.In de koker hoor je ze na het leggen van de kurk ook niet meer rijden.Was op isomo wel een herrie.Enkel de duitser die maakt een herrie van jewelste maar dat is dan eigen aan de loc.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hallo vrienden , volgers,


Het is weer lang geleden dat ik iets nieuws poste maar geen paniek, het regende de zondag dus mocht ik van vrouwlief op mijne zolder kruipen........Nee , het goede weer liet me dit niet toe en had ook een beetje de zin in voortdoen verloren!?!,!

Waarschijnlijk hebben er velen wel eens een "dipje" maar drie werf hoera ik ben terug begonnen met verder doen aan de baan!

Eerst ff het nieuwe baanplan in koploper getekend, raar ,de eerste baan duurde twee a drie dagen om alles erin te krijgen , deze baan die veeeeeeel groter is was na een twee tal uurtjes ingetekend 8o

De baan is ook volledig bekurkt+ondergrond parketvloer onder de kurk :thumbup: :thumbup:

Verder een deftige ringleiding gelegd , bestaande uit 2.5mm° vobst, dus ruim voldoende, dit al in twee kringen gescheiden voor de booster
schaduwstation=booster AJ
rest van de baan = ecos ( misschien nog uitbreiden naar extra booster voor het BW)

Vervolgens het schaduwstation in blokken verdeeld en de melders vastgesteld (inrij en stop), deze gescheiden van de overige baandelen met "rood isolatortje" en groene draad voor de terugmelding :thumbup: :thumbup:

Vervolgens gans het schaduwstation gedaan, serieus jobke z'n........

Ook een schuifsysteem gemaakt voor de toekomstige bediening en plaatsing van de ECos ed

Foto's spreken voor zich

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Schuifsysteem
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Koploper
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
En niet te vergeten één van de nieuwe aanwinsten, was ik al gek op toen ik hem nog niet kon betalen , toen ik een jaar of 14was ......;

Geweldig mooi stel
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Ha die Tommeke,

Dat ziet er schitterend uit dat schaduwstation met de giga lengtes opstelspoor :D,
Mooi dat je weer zin hebt om je grote klus op te pakken, en je droom aanwinst maar snel laten rijden :thumbup:
Suk6 met de bouw,

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
lekker schaduwstation.Mss in koploper wat mooier tekenen met hoekjes.Kijk eens bij mij.Is veeeel makkelijker en aangenamer leesbaar.Dan ga je met plezier voor je monitor zitten.Anders doe ik het wel voor je hoor.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Ben benieuwd Johnny wat je ervan gaat maken, altijd klaar om bij te leren van u :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
stuur maar de backup file door.Ik zie dan wel om die hoeken wat ronder te maken en eventueel een paar voorbeelden van tekstveldjes bij te voegen.Anders tuur ik wel mijn BU naar jou en kan je er uit leren.
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Hallo buurman.

Ik zie dat ge toch die ICE versie één op de kop kunnen tikken hebt.
Alvast veel plezier er mee.

Grtz
Re: Baan "Melsele en Haute" Bouw klimspiraal naar niveau 330mm ben er !!!!!!!!
Klopt buurman,

in Houten stak hij mijn ogen al uit, gekocht voor een zacht prijsje en tevens de uitbreidingswagon gevonden :thumbup:

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Schaduwstation
Ha die Tom.
Prachtig om te zien hoe je schaduwstation nu erbij ligt! :thumbup:
En de nieuwe aanwinst maakt eindelijk een jongensdroom waar! :D

Veel succes en plezier met de baanbouw en de nieuwe aanwinst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" Schaduwstation
Merci mannen voor de "lof"

Heb ff zitten nadenken over de naam van de baan, ik kom oorspronkelijk uit Melsele , maar woon nu in Kruibeke, de baan iswel op zolder dus Melsele werd "Melsele en Haute" , nu mijn volgende gedacht is een combinatie van de twee:

Melsbeke of Kruisele, wat denken jullie?

Ik vind het eerste wel klinken :thumbup:

Groeten Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Schaduwstation
Tom.

Ik zou voor Melsbeke gaan klinkt inderdaad beter.