Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan "Melsbeke Statie"

Gestart door reeves maandag 18 april 2011, 19:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe begin!!
De planning

bedoeling is een soort module baan tussen de twee grote oppervlakte boven 2m op2m (keerlus) en onderaan rechts andere keerlus
zodat de treinen over de lange module rijden en in de lus waar er extra opstelsporen worden voorzien terug keren op het andere spoor
dus de treinen rijden geen rondjes maar van lus 1 naar lus 2 via het lange stuk van 8m
ik heb al een paar banen gemaakt maar deze waren uiteindelijk, te snel klaar (een klein simpel baantje) en te groot met te veel sporen

nu wil ik een lange mooie niet te diepe baan, dus met modules of segmenten is beter denk ik, thema is belgische ardennen
en ook less is more, niet te veel rommel op de baan , gewoon dubbelsporige baan met doorgangsstation, een aftakking naar een
kolenboer of houthandelaar , een autobaan (niet vijfbaansvakken) maar een landelijke weg


verder zou ik indien het mogelijk is, een redelijk schaduwstation hebben al dan niet via de lussen onder de baan

dus op de houten raamwerk, de trace's bevestigen en de weg de rest opvullen met isodur is licht en gemakkelijk te verwerken

hopelijk heb ik jullie een idee gegeven wat de plannen zijn

groet
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe begin!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe begin!!
Beste Tom,
Goed om te horen dat je (gelukkig) vast blijft houden aan je oorspronkelijke idee, namelijk de Belgische Ardennen  :thumbup:
Je baan zoals je deze al behoorlijk in elkaar had gezet, was al een beginnend klein juweeltje, en nu je ook nog meer ruimte krijgt, ben ik echt heel benieuwd naar wat je gaat maken  ;)
Uiteraard blijf ik je draad volgen tijger!

Groet Paul
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe begin!!
Beetje aan het tekenen geweest op't werk , losse schetsjes wat het zou moeten worden
De bovenkant van de foto is het lange rechte stuk (8m)
De twee keerlussen zijn de schaduwstations onder het lange rechte stuk op twee niveau's 2x8m

Foto één: het lange rechte stuk met de spiraal naar schaduwstation1, en rangeerterein +is hoog - is laag ;)
Foto twee: spiraal naar schaduwstation2 , van A dalend naar schaduwstation2
Foto drie: spiraal naar schauwstation1 de is ook dalend vanaf hoofdbaan L is laag H is hoog, spiraal gaat onder de hoofdbaan
Foto vier : detail schaduwstation , met doorrijspoor en apart spoor voor trekduw ( ev uit te breiden met meerdere sporen voor trek duw)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe basisplan
Paar schetsen hoe de baan(het rechte lange stuk) er zal uitzien ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het nieuwe basisplan
Schaduwstation ff uitgelegt , samen met de klim naar niveau 0 + overzicht "werkplaats"
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
de ruimte is in elk geval al netjes ingericht en er staat al flink wat rollend materieel klaar zo te zien. Dat komt helemaal goed !!!
Succes met de bouw.
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Amai Tommeke,

Je bent er flink tegenaan gegaan zo te zien , ziet er goed uit de ruimte en mooie lange sporen zie ik verschijnen ,
Volgens mij ga jij een mooie baan maken met heeeeeel veel rijlengte  :D

SUk6 verder met knutselen , (ver)huis al gevorderd,

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
                                 
                                                  Hallo Tom,
Ik heb uw baan bekeken het ziet er mooije  baan uit  te worden ,ik woon niet ver van u af in Verrebroek, ik heb vroeger ook een grote marklin baan gehad ,maar wegens verhuis en tijdsgebrek heb ik toen alles verkocht ,ik heb er nu nog spijt van.
Daarom ga ik en mijn zoon een nieuwe grote baan bouwen in NSchaal het word een Japanse baan met uitsluitend Japanse treinen ,we zijn op het idee gekomen ,omdat mijn zoon al enkele keren in Japan is geweest, hij heeft daar prachtige banen gezien daarom zijn interesse voor de  de Japanse modelbaan en ook voor het land zelf.
De planning is bijna rond ,alleen we kunnen pas van start gaan te vroegste begin volgend jaar, er moet nog veel veranderings werken  gebeuren, de zolder dient nog volledig in ingericht worden enz... intussen kunnen we ons goed voorbereiden ,veder opzoekwerk doen ,omdat we digitaal willen gaan rijden via pc enz....
Een vraag gaat u digitaal rijden via pc, of uitsluiten met een digitale centrale?

Ik wens u veder succes met bouw van uw baan.

Groeten viditv



De planning is bijna rond  rond ,maar wat de bouw betreft zal het nog wel wat durzn daar we zolder nog voledig moeten klaar maken ,vermoedelijk zullen we pas voledig van start kunnen gaan te vroegdte begin volgend jaar intuzzen hebben we nog al de tijd oom nog veder opzpekwerk   
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Tom,

zo tezien zijn de werken begonnen ! Komt er een rangeer(heuvel)station ? Misschien een lange, eenvoudige baan is (soms) mooier dan zo'n ingewikkelde baan, maar dat hangt van jouw (ieders) gedacht hierover af !

Misschien hier eens een Ardeneese versie van maken onder het motto simpel kan ook heel mooi zijn !
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=30975&hilit=riviera&start=600

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
@ viditv baan word gestuurd door koploper en ecos2

@ Peter, klopt soms siert een baan in z'n eenvoud, ben er nog niet volledig uit maar komt goed, misschien paar zichtbare opstelsporen voor goederen treinen ala de Pijl (zie foto)

@Jan, komt goed Jan, moet toch iets klaar hebben als jij en Paul nog eens moesten langskomen, huis is zo goed als klaar.............nu de bomma nog zoeken in één van de twintig banaandozen :D
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
foto ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Betere foto's van de baan
lengte schaduwstation: ~10m  5 sporig, ga het bij één schaduwstation houden is wel voldoende denk ik   ;)

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Wat een prachtig schaduwstation! Je kan er de langste treinen in parkeren. Veel succes met de verdere planning en bouw! Het wordt alvast een super baan.
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Hallo Tom

Die foto is dat toevallig niet een clubbaan van MSC De Pijl?

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
                                                     

                                             Hallo Tom,
Hebt ge berichtje ontvangen dat ik  verstuurd heb, wat betreft de besturing via pc met koploper ,ik wil hier nog iets aan toevoegen, de pc hebben we al het is een Pentium4 dualcort  processor met windos XP,we willen de intellibox 2 centrale aan  kopen ,want de ecos centrale vinden wat de prijs betreft, nogal aan de hoge kant..
Ik heb gezien dat ge ook een grote baan aan het bouwen bent, is zeker goed in ho.
Wat onze nieuwe grote baan die we gaan bouwen betreft ,de vorm van de baan is een U ,lengte links5.50m op 3.30m breedte op 5.50m rechts de baan word in schaalN  gebouwd  thema Japanse baan met uitsluitend Japanse treinen ,het idee is gekomen  omdat mijn zoon al enkele malen in Japan is geweest  hij heeft daar mooije banen gezien ,daarom ook zijn interesse voor het land Japan en Japanse modelbaan , we gaan een gedeelte van Tokyo station en  het ander station Kyoto zo goed als het kan na te bouwen.  Tussen die 2 steden komt er een luchthaven te liggen ,onder de lucht haven komt er het luchthaven station , met ook nog met opstelsporen en zal dan tevens ook dienen als schaduwstation, de treinen zullen dus rijden van Tokyo via luchthaven station naar Kyoto 2richtings verkeer ,de planning is bijna rond  ,daarom zullen we het  besturings systeem via pc met koploper goed kunnen gebruiken.

Alvast bedankt nogmaals dat ge ons willen helpen met het de nodige infos wat het programmeren van koploper op de pc  betreft.

     Groetjes,Herman (viditv)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
@ marc , klopt , geweldige baan  :thumbup:

@herman, geen probleem we zijn er voor elkaar te helpen
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Hallo Tom,

Mooie lange sporen. Weer goed op weg voor een nieuw project.
Hoeveel treinen gaan er achter elkaar komen per spoor?
Bij verschillende treinen achter elkaar moeten altijd de eerste(n) eruit om de laatste vrij te krijgen.
Met Engese wissels ertussen naar de laatste spoor kunnen ze eerder vrijkomen. Het is maar een hersenspinsel van mij... :)

Goe bezig... Doe zo verder... :D

Mvg, Ronald
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
De R1 en R2 bochten worden vervangen om met heel lange treinen te kunnen rijden zonder dat de lok de wagons uit de rails trekt
was ook in mijn klimspiraal dus ineens vervangen door r4 en r5, een gedeelte al eens uitgelegd om een idee te krijgen van de straal van de spiraal, oude situatie vs nieuwe (gedeeltelijk gelegd had nog niet genoeg sporen, nu wel ondertussen :D)

grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
 :)  basis nieuw baanplan , tips welkom
Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin de eerste sporen uitgelegd!!
Tom,die R1 bochten in je schaduwstation kun je vermijden als je iets vroeger (rechte weglaten) begint en de R1 vervangt door R2.Ik heb het ook zo gedaan bij mij en dan gaan de treinen er makkelijker door de bocht. :P
Verder is de basis vrij goed maar wel steriel.Ik bedoel langs de kanten ipv gewoon ff schuin tegenover de zijden.Oogt mooier en je hebt toch de plaats ervoor.
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Aha, tip één zeer praktisch ga ik doen tnx johnny!!
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Ha die Tom.
Geweldig om te zien dat je, na het verhuizen, alweer volop met modelspoor bezig bent!
De ruimte is prachtig en goed voor hele lange sporen en dan daarop natuurlijk prachtig samengestelde treinen, het materieel heb je hiervoor.
Je hebt alle spullen mooi en overzichtelijk in kasten staan maar waar komen de vitrines, of wordt alles gebruikt voor de baan?
Mooi ook dat je voldoende ruimte hebt om grotere bogen te gebruiken, de tip van Johnny is een goede en ongetwijfeld gaan er nog meer komen.

Veel plezier en succes met baanontwerp en baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Hallo AJ,

De vitrine kasten komen boven de baan te hangen , heb er ondertussen een vijftal bijgemaakt  :thumbup:

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Aangepast plan
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Tom,

Het is erg prettig als je samen met je Tra bestand ook even een plaatje van de nieuwe versie neerzet. (export als jpg).
Niet iedereen heeft wintrack om het te bekijken.

Gr.Robin
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Laatste versie, met uitwijksporen voor de trekduw

Als iemand kan helpen om dit plan(deze versie in bijlage) te veranderen naar jpg zodat het zichtbaar is voor iedereen ?

Merci

tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Bij deze.

Jos
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
je hebt PM
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Merci Jos, kan je deze ook online zetten, is totaal overzicht, per niveau( kleur zou ook gemakkelijk zijn) om het sporenplan te ontdekken

sorry voor deze vraag maar ik ben der nog gene held in vorige week tekende ik nog met potlood en papier

grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Zo dan?

Jos
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Schaalmodelletje gemaakt van de baan, Kato vond het goed
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Tom,ik weet dat je graag met diesellocs rijd.Heb je niet vergeten op zo'n grote ruimte om een uitgebreidt dieseldepot te maken ? Kan je daar ook nog rangeermogelijkheden voorzien.
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
         

                                                    Hallo Tom,

De maquette van uw baan ziet er goed uit , ik wens uw veder succes met het  veder verloop met  de bouw van uw baan.


Vriendelijke groeten, Herman (viditv)

Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Citaat van: bellejt op woensdag 06 maart 2013, 17:17:25
Tom,ik weet dat je graag met diesellocs rijd.Heb je niet vergeten op zo'n grote ruimte om een uitgebreidt dieseldepot te maken ? Kan je daar ook nog rangeermogelijkheden voorzien.

Ben ik niet vergeten hoor , via het " goederenstation" kan ik op bovenste spoor afkoppelen en naar depot rijden, daar een lokwissel doen of met de  klaarstaande rangeerlok op het goederenstation met de sleep via de rangeerheuvel naar de opstelsporen de wagons uitrangeren, heb er een " plannetje " van gemaakt

Aan de andere zijde(links) komt een steengroeve met werkende transportbanden
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Ziet er heel goed uit. :thumbup:
Een  goede voorbereiding is de helft van het werk ;)

Mvg,

Ronald
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Klopt, ik ga eerst de baan volledig met scenery maken op schaal, kom ik niet voor verassingen te staan  :P
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Mooi project Tom

kijk al uit naar de opbouw van je bouw.

mvg niKo
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Reeves

Oe zit da nu ? Zijde gij alweer vader geworden ? Laatst stond dat water op springen en nu horen wij daar niet meer van !

Of hebbe ik doar overgelezen ?

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Citaat van: reeves op donderdag 07 maart 2013, 18:45:56
Klopt, ik ga eerst de baan volledig met scenery maken op schaal, kom ik niet voor verassingen te staan  :P
dat schaalmodel ben ik benieuwd naar. Kan ook niet wachten tot je met de eigenlijke baan begint.  :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Citaat van: metpetergaathetbeter op maandag 13 mei 2013, 16:41:24
Reeves

Oe zit da nu ? Zijde gij alweer vader geworden ? Laatst stond dat water op springen en nu horen wij daar niet meer van !

Of hebbe ik doar overgelezen ?

Groeten Peter ;)

Bij deze , nieuwe aanwinst een pracht van een dochter, Saartje 50cm 2820gr, geboren op 9mei
foto's volgen,
Re: Baan "Melsele en Haute" Basissporenplan, tips welkom!!!!
Eens begonnen met de nieuwe baan , alles berekend en hout gaan halen en doos met 500 schroeven :D
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Mijne ongelofelijk zelf uitgevonden wisselstraat van één spoor naar zes en met gelijke afstand!!!!!!!! voor aansluiting op het schaduwstation  ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Tommeke,

Het begin is er , u kennende zal er vaart in komen en zien we binnenkort al de resultaten.
Heel verstandig dat je rondom de baan kan komen, dat zijn zaken waar je later altijd spijt van krijgt als je het niet doet.

Suk6 met zagen en schroeven, :thumbup:

Gr, Jan
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Eventjes niet over de baan, een welgemeende proficiat met de geboorte van je dochter ! Hoop dat alles naar wens verlopen is en dat de mama en de papa thuis in alle rust kunnen genieten van de komst van Saartje !

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Hey,

Ne dikke proficiat buurman ;) , wat een pracht van een dochter.
Ben van de week ook opnieuw gestart met onderbouw.
Maar met dit weer lukt het niet goed .
Zaag buiten mijn hout , anders zaagt er thuis iemand anders :D.
We moeten toch eens afspreken en eens kennis maken.

Groeten Benny
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Bedankt mannen voor de wensen, en Benny, we moeten zeker eens afspreken daar hou ik je aan, ben nu toch thuis tot eind van de maand :thumbup:

groet
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Tommeke,

Eindelijk gaat het grote werk weer beginnen!
Je liep al een poosje rond met de grootste ideeën en nu is het dan eindelijk zover  :thumbup:

Succes met de bouw en ik blijf je volgen natuurlijk!

Groeten aan de Mini MFXjes :D

Paul
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Tom, gefeliciteerd met die wolk van een dochter! Veel succes met de baan, als het zo fraai wordt als de vorige dan staan ons nog wat aahhh's en ooohhh's te wachten!
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Proficiat met de dochter! Ik volg alvast je baan ;-)

Mvg,

Mattias
Re: Baan "Melsele en Haute" Het begin van de nieuwe baan!!!!!!
Beste Tom,

Was even met verlof daarom pas nu mijn gelukwensen met u dochter.
Ik hoop dat jullie beiden snel terug goed 's nachts kunnen doorslapen.

Mvg

Olivier