Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan "Melsbeke Statie"

Gestart door reeves maandag 18 april 2011, 19:27:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Hey Tom,

Mooie aanwinsten, het heeft wel wat die belgische locs.

Goed ding dat je alles sorteerd en dergelijk. Dat vergeet ik af en toe, zoek je je weer rot naar dat onderdeeltje. Ga vooral door met het secure werk, en de nette afwerking van draden etc ;)
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Prachtige loks Tom.

Tony :thumbup:
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Hey Tommeke,

Proficiat met de aanwinsten :thumbup:
Hoe is het met het bouwen van koploper? :D

Gr, Jan
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
 :D zo'n diesel is echt mooi  >:-D


groeten Dylan
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Citaat van: 44er op woensdag 07 maart 2012, 19:25:33
Hey Tommeke,

Proficiat met de aanwinsten :thumbup:
Hoe is het met het bouwen van koploper? :D

Gr, Jan

kom goed Janneke  :D , komt goed
Heb mij eens serieus verdiept in die materie koploper, eens je het "systeem" doorhebt  is het een pracht van een programma, heb natuurlijk eerst veel info gevraagd en opgezocht met dank aan bellejt en olivier77 voor de zeer nuttige info en uitgebreide uitleg


Het is moeilijk iemand iets uit te leggen dat jezelf volledig onder de knie hebt, aan iemand die er nog niks van kent
Ik heb genoten van de uitleg en nog steeds over de info die ik kreeg als leek
Stap per stap kom je verder dan ineens uzelf kapot te sprinten  :thumbup:

Beginnen met: wat is een blok, hoe deel je de baan in blokken , hoe "denkt" koploper ( een trein gaat van een blok  via een blok naar een ander blok), de detectie , c rails ombouwen naar contact rails, s88 in elkaar solderen, ......

Heb nog wel even te gaan , maar het begin is er
Heb ook al via koploper en de gekoppelde ecos een trein laten rijden op de baan  voor de meeste misschien
piece of cake maar voor mij als beginner een magisch moment :thumbup:

Komt wel voor elkaar , alleen zeer weinig tijd nu

Grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Hoi Tom,

mooie aanwinsten, veel plezier ermee :thumbup:

Citaat van: reeves op woensdag 07 maart 2012, 20:35:57

voor de meeste misschien piece of cake maar voor mij als beginner een magisch moment :thumbup:


Die momenten hebben wij ook gehad en dat maakt onze hobby ook zo leuk.

Groetjes, John
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Begonnen aan één van de printjes
Componenten passend maken (plooien)
solderen langs onder
afknippen van het overschot aan draad
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
vraagje heb paar dagen verlof dus tijd om de bezetmelders aan te sluiten, kan iemand meer uitleg geven over de "diodetruck" de bestelnr van de diode of waarde en hoe ik deze moet aansluiten

welke kabels gebruik ik het best om de melders te koppelen aan elkaar en aan de centrale(ecos2)

bedankt alvast
grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Kijk eens in onze Wiki
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Tom,

Lees nog even hier: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_1.htm

Als je met een Ecos werkt krijg je wellicht problemen. Je moet 2 componenten verwijderen en een draadbrug leggen.

Citaat van Huib Maaskant:

De ECoS centrales van ESU lezen de S88-bus iets anders uit dan andere centrales. In uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot een verschuiving bij het uitlezen van de contacten. Als je de BMD16N of BMD16N-SD met een ECoS wilt combineren, kun je beter de 10pF condensator weglaten. De 10K weerstand onder de condensator vervang je dan door een stukje draad. Deze aanpassing kun je later alsnog doen door de condensator en de weerstand weg te knippen en op de plaats van de weerstand een draadje te solderen.

Gr, Ben.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Ik heb die vraag gesteld aan floodland omdat ik er niet aanuit geraakte en dit was hun reactie

Hoi Tom,

We hebben geen ?ontsporingen? meer gemeld gekregen met de ECOS2, je zou ze in eerste instantie standaard kunnen proberen, de condensator kun je altijd nog verwijderen. Gebruik gewoon de 330 ohm weerstand omdat de ECOS ook met 5 V de S88 bus voedt.

Suc6

Eddy
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Ok. Ik heb bij een andere Ecos gebruiker de BMD16-N geplaatst en kreeg direct problemen.

Je weet ieder geval hoe het op te lossen mocht het zich voordoen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
ondertussen de sporen die ik omgebouwd heb voor detectie op mijn sporen plan aangeduid ( ik had enkel en plan op papier met stylo), nu dank zij bellejt, heb ik een deftig plan  :thumbup:

sporen terug tussen de baan gemonteerd met de "rode isolatie" (krimpkous) en de draden proper gelegt naar mijn 4 modules van floodland,  heb er 6, maar met deze vier kan ik voorlopig voort , is het ganse traject uitgezonderd de lokloods en de twee keerlussen(deze komen er later bij eerst zien dat ik dit onder de knie heb ;)

ook direct draadschema genoteerd met aansluitingen   module naar melder en andersom van melder naar module
is makkelijker dan draden te volgen moesten er problemen voordoen

wel één ding waar ik zeer blij mee ben; mijn baan's minimum hoogte is 90cm wat zeer aangenaam is om onder te werken, in kleermakerszit, op enkele botsingen na met een enkele dwarsspant :D het enige probleem is dat na een uurtje onder de tafel draadjes leggen en vertinnen om aan te sluiten op de modules het gevoel in de benen volledig weg is :D :D


enkele foto's
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
volgende is de wisseldecoders van aj   deze ga ik van stroomvoorzien via een aparte trafo om de stroom voor de baan te voorzien voor enkel de baan , is enkel de massa's van de ecos met de wisseltrafo verbinden?

voor de baan misschien met extra booster heb hier nog een delta controle liggen waarin staat dat je die als booster kan gebruiken ( mischien voor schaduwstation)  moet ik dan dit deel volledig scheiden van de rest van de baan? en is dit aan te raden de delta booster ?
de wisseldecoders heb ik begrepen dat deze het best dicht bij de wissels liggen of speelt dit niet zo'n rol

graag jullie tips of reacties

Grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
hallo

ik las even je draadje door
ziet er ingewikkeld uit zo`n printplaat maken
je hebt er wel prachtige spullen bij vooral die loc is erg mooi met die witte buffers

mvg oetbeem
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Citaat van: reeves op donderdag 12 april 2012, 18:52:09

ook direct draadschema genoteerd met aansluitingen module naar melder en andersom van melder naar module


In Koploper zit een Excel knop. Daarmee kun je gegevens uitlijsten. Je kunt dan b.v. dit maken:



Gr, Ben.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
tnx voor de tip Ben , ga ik morgen eens bezien
Voor de geintreseerde  er is ongeval gebeurt 500m van mijn huis met goederen trein voor foto's van het ongeval (door mij getrokken ;) ) zie


http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36346.msg654909#msg654909
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
De Diode truck  toegepast op mijn melders, diodes een beetje geplooid zodat er 8 stuks in één klem
gingen en daaraan de groene draden naar de ingang van de melder, de andere kant gaat naar de massa( de bruine draad van de ecos , verbeter me indien ik hier fout zit
gebruikte diode 1N5408   Bestnr.: 160576 ? 89 (conrad)

Laatste foto: "en de bomma, die vond het goed :D" tijdens het onder de baan kruipen was "zij" in mijn zak van mijn broek terecht gekomen :D, vraag me niet hoe maar het zijzo en zo mee geweest naar de winkel waar ze plots tevoorschijn kwam toen ik kleingeld op de toonbank legde, die kassamevrouw keek redelijk raar op, toen er een mini bommatje op de toog stond naast een paar muntstukken, zij en ik begrepen niet goed waar de bomma plots vandaan kwam
Hilarisch moment :D

ps een bomma is belgisch voor oma

grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Hallo Tom,

De manier die je beschrijft klopt, alleen gebruik ik zelf een andere diode hiervoor de BY251.

Ik weet niet zeker of de door jou gebruikte diode ook de juiste werking heeft, ik denk dat Peter ( freak ) hier duidelijkheid in kan geven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
In de wiki stonden deze als voorbeeld

(Reichelt BY 500/200 tot 12 cent, of 1N5408 van 3A
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Voor de decoders van aj, kan ik daarvoor een gewone trafo  gebruiken of raden jullie een deltacontrole aan, als booster ,zo ja hoe sluit ik het aan, de delta decoder als booster voor m'n decoders?
met de gewone trafo heb ik het schema met de viesmann5215 en de niet verbonden massa

bedankt
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
diodetruc 2 toegepast op print, de baan van de klem onderbroken en ter vervanging een diode geplaatst zoals aangegeven op schema wiki
diodetruc1 komt op de klemrij samen met de melderdraad van het geisoleerd spoor
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
alles onder de baan gemonteerd en aangesloten, ook een ringleiding gelegt voor extra stroom in schaduwstationenop bovenste station
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
De foto,s zijn 0 kb. groot en werken helaas niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
oeps O:-D

bij deze:
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Voor de oplettende ik heb een zware fout begaan, volg de doorgesneden printbaan links bovenaan, daar zit de fout klem 1 gaat naar de massa!!!!, klem2 naar ingang 1, klem3 naar ingang 4, en ingang 4 die is vrij gelaten,

Hoe weet ikdit nu door het daarstraks ff te testen op uitgang één kreeg ik bezetmelding de drie volgende waren één plaats verschoven!, ik dacht dat ik het kreeg, dus ff ander printje gemonteerd want ik had er reserve besteld en
weg was de fout dus de print eens goed bekeken en zoals je ziet op de foto is één t.e.m 4 verschoven
Wat ben ik blij dat ik dit euvel heb kunnen oplossen zonder te veel gedoe gewoon de diodes aan de juiste klem solderen en niet ééntje verspringen
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Nu werkt het !!
Ik kan de treinen volgen op de ecos, bij s88 link, de vakjes lichten op als een trein het spoor "bezet", voor de meesten mischien niet veel soeps maar voor mij een tweede mijlpaal mijn detecties werken!!!
Ik vind dit geweldig weer een stap dichter bij het automatisch rijden!

grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Vandaag wisseldecoders aangesloten en voorzien van aparte voeding met viesmann 5215

Alles ingevoerd in de ECOS en ook de baan ingevoerd (schematisch overzicht)

Alles werkt naar behoren , heb zelfs mijn detectie ook ingevoerd kan ik nu op de ECOS volgen waar een trein zich bevind

grtn
Tom
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Vervolg
Re:Baan "Melsele en Haute" / Aansluiten aj decoders & invoeren in de ecos
mooie vooruitgang en nu nog koploper met een PC-tje erbij.
Re:Baan "Melsele en Haute" / Eindafschakeling verwijderen uit wisselrelais
Jep , das de volgende stap!
Vandaag de wissels omgebouwd , de schakelaars ervan tussen gesoldeerd
Re:Baan "Melsele en Haute" / Aansluiten aj decoders & invoeren in de ecos
vervolg
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!!!!!!!!!
 :P
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
 :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
Ook ik heb ( een paar jaar geleden ) de schakelaars uit mijn aandrijvingen gehaald en daar nooit meer problemen gehad.

Verstandig besluit om dit te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
Mijn baan ontwerp beetje aangepast, station stond ondersteboven was niet echt praktisch :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
Beetje scenery bij gemaakt
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Aanpassing lokdepot situatie vroeger  één spoor met aftakkingen naar links voor opstelsporen  loks
situatie nu:
Tips welkom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Dat stukje scenery ziet er goed uit zeg! Mooi gemaakt. Je plan is niet helemaal duidelijk uit de foto's. Heb je er ook een tekening van toevallig?
Roy
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
mss de wissel naar het doodlopend spoor wat meer naar voren brengen.Dan wordt dat spoor langer.
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
hallo reeves,

je baan ziet er wel supper mooi uit hoor,zeker dat stukje senario dat je al hebt gemaakt mooi gedaan.

groeten peter(ke33)
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Dank voor de reacties, heb de wissel verlegt johnny
Voor de fans een totaal overzicht van de hele baan met twee foto's!

Tweede foto sluit kwartslag links aan bij de grote baan , vertrek naar lokdepot
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
zeer mooie en grote baan 8o
ik heb wel een vraagje je hebt veel mooie belgische aanwinsten maar waar haal jij die?
vb: die M2 rijtuigen zijn toch zeer moeilijk te vinden.

groeten flori2703(florian) :)
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Hallo Flori,

Veel beurzen doen en enkel kopen wat je zoekt, is soms moeilijk als hetgene je zoekt er niet is,  dan moet je karakter hebben om niets mee te nemen naar huis . Ik heb op sommige dagen weinig karakter( vooral op beursdagen)  :D

Gewoon ook de zoekertjes site's in het oog houden en één tip als er een tel bijstaat dirrect bellen is veel beter dan bieden en wachten
ik verkoop soms ook spulletjes dan doen ze een bod, je mailt die mens dat je het goed vindt, dan hoor je niks meer en die mens verwijderd zijn bod!!!!
Ik denk dat er nog wel mensen zijn die het begrip funbieder kennen

Gelukkig zijn er nog de andere 95% die bieden en zelf een mail naar je sturen of je akkoord gaat

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Citaat van: reeves op zondag 20 mei 2012, 17:52:51
Aanpassing lokdepot situatie vroeger  één spoor met aftakkingen naar links voor opstelsporen  loks
situatie nu:
Tips welkom

Veel van je wissels doen niet echt dienst,rond je 3weg wissel, daar alles van één spoor komt kan je ze volgens mij beter voor andere zaken gebruiken ;bv: nog een paar opstelsporen bijmaken....
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
de wissels voor de drie weg zijn een inrijspoor en en terugrijspoor naar de baan ik rij links dus de trein komt binnen linker spoor terwijl er op het naastgelegen spoor een diesel kan tanken en klaarstaan voor vertrek
begrijp het niet goed wat je bedoeld
meer opstelsporen doe ik niet dan word het teveel sporen op een te kleine plaats achter het depot komt een straat met een huizerij

grtn
tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Citaat van: reeves op maandag 21 mei 2012, 10:59:17
de wissels voor de drie weg zijn een inrijspoor en en terugrijspoor naar de baan ik rij links dus de trein komt binnen linker spoor terwijl er op het naastgelegen spoor een diesel kan tanken en klaarstaan voor vertrek
begrijp het niet goed wat je bedoeld
meer opstelsporen doe ik niet dan word het teveel sporen op een te kleine plaats achter het depot komt een straat met een huizerij

grtn
tom

alles komt van één spoor aan de rechter kant, ik veronderstel dat dit dus het inrit- en uitritspoor is.... , dus kan je niet echt van links rijden spreken he ;), ik zou persoonlijk nog een doodlopend spoor(tje) aan de rechterkant maken zodat je daarop kan uitwisselen en je het in/uitritspoor niet hoeft te bezetten tijdens het rangeren...
Of komt er aan de linkerkant ook nog een aansluiting?

Groetjes Jet

Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Hallo, lijkt me intressant wat je zegt kan je het eens op papier  tekenen wat je juist bedoelt , is moeilijk om er een beeld bij te maken
gewoon een schets of zo , zo zijn de "grootte mannen " ook begonnen met hun ideeeen (da vinci)
alvast bedankt voor de tips

grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Citaat van: reeves op maandag 21 mei 2012, 18:50:37
Hallo, lijkt me intressant wat je zegt kan je het eens op papier  tekenen wat je juist bedoelt , is moeilijk om er een beeld bij te maken
gewoon een schets of zo , zo zijn de "grootte mannen " ook begonnen met hun ideeeen (da vinci)
alvast bedankt voor de tips

grtn
Tom

Ik zal het woensdag eens proberen tekenen (het ziet er eigenlijk uit als een vork die met z'n tanden naar links ligt al heeft hij dan 2 steeltjes hé  ;) ) Maar ik moet nu eerst met m'n eigen treintje naar Aachen rijden...

Groetjes  :)
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
aaaaaaaah een collega treinbestuurder?