Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Startset Modeltrein Hondekop

Gestart door Marty01 zondag 17 april 2011, 20:45:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ik denk dat het beste wat je kan doen is om eerst eens goed rond te kijken op beurzen of modelspoorwinkels.

Re:Startset Modeltrein Hondekop
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: Ronald69 op donderdag 21 april 2011, 22:08:55
Heren,
Ook al is dit een 3Railforum dan heeft het geen enkele zin om al het 2Rail systeem af te kraken en af te doen als "rotzooi".
Misschien ben ik bevoorrecht als 2Railer dat mijn baan probleemloos rijdt.
Welliswaar is mijn baan analoog en niet digitaal zoals, ook hier, word opgedrongen.
Het enige wat deze jongen wil is goede informatie en tot op heden heeft hij deze nog niet gehad.
Alles wat hier gezegd is dat hij vooral Märklin MOET nemen en anders niks.
De enige die wat zinnigs gezegd hebben zijn Veritas en Alphons.
Mijn raad in deze is precies wat zij ook zeggen, ga te rade bij: modelspoorzaken, clubs, lectuur, enz.

Grt, ronald.

Als je een dergelijke vraag stelt op een drierailforum, dan kun je ervan uitgaan dat je daar mensen treft die om redenen gekozen hebben voor drierail. Dan zul je ws dus ook die redenen horen. Wat mij aangaat heeft dat niets met afkraken te maken. Ik denk dus dat ik wel degelijk een gestructureerd en onderbouwd advies heb gegeven.

Tweerailers op een drierailforum vind ik ook verwarrend, maar ik geloof dat ik dat wel begrijp :P
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ik heb inmiddels wat PB-tjes met Marty uitgewisseld.
Hij heeft inmiddels een modelbouwwinkel bezocht, dus hij zal
wel meer weten nu !

Alphons
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Hoi Marty, Alphons en anderen,

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van PIKO goed voldoen en soms zelfs beter dan Marklin, maar dat even terzijde. Marty, jij moet zelf beslissen, wat je wilt en inderdaad een goed gesprek met een modelbouwwinkel en/of een medemodelbouwer kan je gedachten ordenen. Ondanks, dat ik zelf 3-rail prefereer, heb ik toch al diverse keren een 2-rail beginset aanbevolen. Keerlussen neemt men dan op de koop toe. Het assortiment in 2-rail is helaas toch veel groter. Vooral als je in de oudere periode gaat kijken.

Persoonlijk wil ik proberen om een gecombineerde baan te gaan maken. Het is nu een semi-analoge 3-rail baan, die ik uiteindelijk 2-rail/3-rail gecombineerd digitaal wil maken. Ik moet dan wel naast de locomotieven ook de wagons en rijtuigen goed uit elkaar gaan houden. Het keerlus probleem moet ik op diverse plaatsen dan nog wel eerst oplossen.

Groet,
Bert
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Hoi Marty,
Na jaren vroeger een 2-rail baan te hebben gehad wilde ik dat nooit meer. Ik wilde toen ik opnieuw begon meer zekerheid en een betrouwbaarder systeem. Ik vond 3rail altijd veel beter rijden en minder problemen geven, vandaar dat ik daarmee begonnen ben. Piko heeft ook 3 rail modellen en ik snap dat je in het begin al leuk uit de voeten wilt met meerdere treinen uit de relatief goedkope sets van Piko, maar ga maar eens goed kijken naar het kwaliteitsverschil, verschil in motoren, afwerking en duurzaamheid. Maar dat is ook wel een beetje voor iedereen een persoonlijke keuze. Ik ben blij dat ik nu vrijwel alleen Locs van Marklin koop, af en toe eentje van Roco maar wel allemaal 3-rail. 3-rail is meestal wat duurder maar er zit ook al een decoder ingebouwd en ik neem aan dat je wel digitaal zou willen rijden (meerdere treinen tegelijk rijden, altijd vol vermogen stroom op de baan dus minder last van haperingen, langzamer mooi zonder schokken rijden, optrek en afremvertraging etc etc)
Succes!
Groeten Jake
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Lid sinds: 2008

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
jake ik ben het niet met je eens vwb de kwaliteit en het hebben van decoders
Als je een digitale startset van welk merk dan ook koopt zit er altijd een decoder in de loc en een digitale centrale
en FL roco en piko gebruiken af fabriek uhlenbrock decoders
en de motoren van (oudere)FL zijn nagenoeg gelijk aan M motoren
het verschil in analoge is de ompoling
en ook M heeft tegenwoordig goedkopere sets en locs met ook een duidelijk mindere kwaliteit
en bij alle merken slaat de bezuiniging toe
en helaas is goedkoper ook happen in de kwaliteit
vroeger kocht je een loc die 5 kilo woog bij FL en M
tegenwoordig allemaal kunststof met een plak lood erin
dus zal marti moeten kijken wat hij wil en KAN uitgeven
en natuurlijk wil je zoveel mogelijk treinen in het begin
later ga je dan uitbreiden met kwaliteit
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Het verschil in de betrouwbaarheid van de stroomafname is al lang verdwenen sinds tweerailmerken zijn overstapt op vliegwielen en stroomafname van alle wielen. Een enkele keer kan er een hardnekkig probleem met een specifiek model optreden en dat los je dan op, zoals drierailers soms een hardnekkig probleem met een onwillige sleper moeten oplossen. Daar ben ik ook weleens licht wanhopig van geworden.

Ik heb dus ervaring met beide systemen. Mijn vaste baan is momenteel een tweerailbaan en als ik die na een maandje vakantie weer aanzet, begint alles zonder schoonmaakwerkzaamheden braaf en probleemloos te rijden.

De keuze voor tweerail danwel drierail is in 99 van de 100 gevallen bepaald door de startset die iemand ooit heeft gekregen. Vandaar dat we dit zo'n interessant draadje vinden natuurlijk.  ;)
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: nero op maandag 25 april 2011, 09:56:19
Als je een digitale startset van welk merk dan ook koopt zit er altijd een decoder in de loc en een digitale centrale
later ga je dan uitbreiden met kwaliteit
Inderdaad Nero als de set digitaal is zit er ook een decoder in de Loc. Ik ben zelf nou eenmaal minder fan van 2-rail, zoals wel meer mensen  ;) Maar volgens mij heeft Marty inmiddels voor Marklin gekozen :)
Groeten Jake
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 12:36:01
Maar volgens mij heeft Marty inmiddels voor Marklin gekozen :)

Hallo Jake,

Dat is een zeer gewaagde uitspraak. Zeker omdat Marty zich nog niet hier in dit draadje opnieuw heeft gemeld wat hij gaat doen. Of je moet andere informatie hebben.

Groeten Ronald.
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Lid sinds: 2008

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
we wachten af
waar ik bang voor ben is dat M net als trix en fl overgenomen worden
en dat dan net als met trix het 3 rail verdwijnt
ik koop op beurzen nog wel eens een fl loc
maar over het geheel meer roco en piko
ook hamo komt op mijn baan voor
en ook bij mij spelen de ? zeker een rol
en ook op een beurs als houten zie ik vaak bij M eneorme prijzen tov van de andere merken voor een zelfde loc of wagen
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Hoi Nero,

Wat bedoel je met Trix verdwijnt. Het is er nog steeds onder de vlag van Marklin. Dus Marklin heeft zowel 2-rail als 3-rail in het programma. De betrouwbaarheid is inderdaad door digitaal en vliegwielen toegenomen. Ook heeft ESU nu de buffer-condensatoren voor een nog betere loop. Dat gold vroeger al voor Lenz.

De betrouwbaarheid hangt ook sterk af van de omstandigheden, waaronder de baan zich bevindt. onafhankelijk van 2/3rail.

Groet,
Bert
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Lid sinds: 2008

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
dat bedoel ik dus
trix is overgenomen en daarmee verdween het 3 rail idee van trix
daargelaten of het een goed of slecht systeem was het gaf vele mogelijkheden
FL zal als merk ook niet verdwijnen maar is niet mer Fl zoals het was
ik denk dat om te overleven al de merken opgenomen worden door een fusie overname of wat ook zodat er 1 overblijft met de handels namen maar met een systeem
en ik hoop echt als 2 railer dat M met 3 rail blijft bestaan overname of niet
het verschil in merk en aanbod blijft daardoor denk ik wat groter
ook de prijzen zullen dan nog enige concurentie houden
als er 1 speler is dicteerd die de markt(prijzen) en kan de hobby weleens onbetaalbaar worden
kijk maar naar pola en faller
zelfde gebouw nu ineens voor F prijzen
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: ronaldk op maandag 25 april 2011, 13:56:28
Of je moet andere informatie hebben.
Even denken, mischien dat Marty enkele forumleden via PB om info gevragen heeft ?.


Mvg,
Peter
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ja, maar dat zegt ook niks.  :D
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Inderdaad Henk, dat zegt ook niks  :D
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Hallo Henk,

Citaat van: henkv op maandag 25 april 2011, 18:00:53
Ja, maar dat zegt ook niks.  :D
Marty had me onlangs voor een spreekbeurt om toestemming gebruik bepaalde fotomateriaal gevragen . In dezelfde PB heeft hij me ook medegedeeld welk treinmateriaal Marty al tot zijn beschikking heeft.

Mvg,
Peter
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ja, maar ik heb het idee dat hij nogal wat forumleden per pb om aanvullende informatie heeft gevraagd. Kunnen wij niet nagaan of hij daarbij dezelfde informatie heeft gegeven. Als hij al materieel heeft en daarop wil voortborduren, dan heeft dit draadje weinig zin.
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: ronaldk op maandag 25 april 2011, 13:56:28
Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 12:36:01
Maar volgens mij heeft Marty inmiddels voor Marklin gekozen :)

Hallo Jake,
Dat is een zeer gewaagde uitspraak. Zeker omdat Marty zich nog niet hier in dit draadje opnieuw heeft gemeld wat hij gaat doen. Of je moet andere informatie hebben.
Groeten Ronald.
Hoi Ronald,
Marty vroeg mij inderdaad via een PB het een en ander over zijn spreekbeurt en een startset, en melde mij dat hij wel met Marklin wilde gaan beginnen, vandaar :)
Groeten Jake
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Aha, bij mij wekte hij een paar dagen geleden dan weer de indruk voor de Pikoset te gaan.   :? :D
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: henkv op maandag 25 april 2011, 23:03:48
Aha, bij mij wekte hij een paar dagen geleden dan weer de indruk voor de Pikoset te gaan.   :? :D
Ja dat idee kreeg ik eerst ook. Ach,
ik vond het ook best moeilijk toen ik vorig jaar in Mei na vele jaren weer opnieuw met de hobby begon, met welke startset te beginnen, en welke Loc's ik wilde hebben in het begin. Ik hoop dat hij voor zichzelf de goede keuzes maakt en veel plezier gaat beleven aan deze leuke en verslavende hobby!! Maar dat zal vast goed komen.
Groeten Jake
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 23:01:16
Hoi Ronald,
Marty vroeg mij inderdaad via een PB het een en ander over zijn spreekbeurt en een startset, en melde mij dat hij wel met Marklin wilde gaan beginnen, vandaar :)
Groeten Jake

Ah... op die toer. Via de PB heeft hij mij ook het een en ander gevraagd  :D  Ik kon er niet echt uit opmaken welke kant hij op wilde. Hij vroeg ook welke startset hij moest nemen. Maar ik heb hem geen voorkeur aangegeven. Dat moet hij zelf beslissen. Ik hoop alleen dat hij veel plezier aan deze mooie hobby gaat beleven :)

Groeten Ronald.
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Volgens mij is nu Marty zelf het onderwerp geworden...

Dus strikt genomen zijn we off-topic ;-)
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Jep. Misschien kan Marty zelf even reactie geven over wat hij heeft gekozen en waarom. Dat scheelt weer een hoop speculaas. :)

groeten,
Herman
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ik kan me helemaal voorstellen als Marty niet meer reageert hier. Man man wat wordt er eenzijdig geclame gemaakt voor Marklin/3-rail. Als ik helemaal opnieuw zou beginnen zou ik 2-rail zeker overwegen. Het ziet er gewoon mooier uit, je hebt _veel_ meer keuze in rails en locs en de enige twee argumenten die je steeds tegen 2-rail hoort is dat je geen keerlus kunt bouwen zonder elektronica en dat je minder bedrijfszeker bent. Wat zijn er dan veel domme mensen op deze aarde, want veruit de meeste modelspoorders gebruiken 2-rail. Alle fabrikanten op M* na hebben zich toegelegd op 2-rail. Hebben al die mensen het dan bij het verkeerde eind?

Wat je uiteindelijk kiest is helemaal je eigen keuze, ik kan Marty dan alleen maar aanraden om eens een modeltreinwinkel te bezoeken of beter nog: een beurs. Laat je daar eens onafhankelijk voorlichten. Geef aan wat je budget is, dan weet de winkelier meteen wat hij aan je kan verdienen en is er geen voorkeur meer voor Marklin (duur) ipv Piko (relatief goedkoop). Op een beurs kun je vaak veel modeltreinen bij elkaar zien, ook 2e hands voor een vriendelijke prijs. Ook staan er vaak banen van clubs (veelal 2-rail overigens, maar soms ook 3-rail) zodat je kunt zien hoe beroerd (niet dus) 2-rail rijdt.

Bedenk je goed dat je nu op een 3-rail forum vraagt om advies. Logisch dat de meerderheid voor eigen parochie preekt. Stel je vraag op een 2-rail forum en je krijgt exact het tegenovergestelde antwoord, met allerlei argumenten over hoe lelijk die puko's zijn bij 3-rail (valt reuze mee, ik zie ze niet eens meer) en hoe duur 3-rail is (valt ook reuze mee als je Marklin een beetje vermijdt waar mogelijk ;)).

Overigens heb ik geen spijt dat ik met 3-rail verder ben gegaan, maar ik denk niet dat ik minder gelukkig was geweest met 2-rail. Er is gewoon meer keuze in de 2-rail markt. Marklin is Duits en dat merk je aan hun assortiment. Wil je Nederlandse modellen, dan zit je bij 2-rail gewoon beter. Maar goed, alles is tegenwoordig om te bouwen naar 3-rail of komt gewoon af fabriek al in 3-rail variant uit, dus dat is geen groot probleem :)
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: Grrrrrene op woensdag 27 april 2011, 21:38:11
Alle fabrikanten op M* na hebben zich toegelegd op 2-rail. Hebben al die mensen het dan bij het verkeerde eind?
Klein stukje historie. In den beginne heette dit forum het Marklin forum. De naam Marklin mocht men niet gebruiken en is dus later veranderd in 3Rail Forum.
Alle fabrikanten op M* na zijn begonnen met 2-rail maar zie eens wat ze de laatste jaren aan 3-rail producten leveren (Brawa, Fleischmann, Roco, Piko).

CiteerBedenk je goed dat je nu op een 3-rail forum vraagt om advies. Logisch dat de meerderheid voor eigen parochie preekt.
Naast een grote 3-rail baan heb ik ook spoor 1, ook dat is 2-rail.

Ben verder geheel met je eens dat Marty zelf zijn keuze moet maken.


Mvg,
Peter
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: Freak op woensdag 27 april 2011, 23:16:22
Citaat van: Grrrrrene op woensdag 27 april 2011, 21:38:11
Alle fabrikanten op M* na hebben zich toegelegd op 2-rail. Hebben al die mensen het dan bij het verkeerde eind?
Klein stukje historie. In den beginne heette dit forum het Marklin forum. De naam Marklin mocht men niet gebruiken en is dus later veranderd in 3Rail Forum.

Ik ken de historie van 3rail-forum, heb er al over gelezen. Feit blijft dat het merendeel hier 3-rail spul gebruikt en dat dan ook zal aanraden. Zo krijgt Marty geen onpartijdig advies.

CiteerAlle fabrikanten op M* na zijn begonnen met 2-rail maar zie eens wat ze de laatste jaren aan 3-rail producten leveren (Brawa, Fleischmann, Roco, Piko).

Klopt, het is stukken beter dan pakweg 15-20 jaar terug. Maar toch niet ieder model dat in 2-rail uitkomt is in 3-rail te krijgen. Als dat wel zo is, heb ik niks gezegd. Bij mijn weten moeten veel modellen nog omgebouwd worden van 2-rail naar 3-rail omdat ze af fabriek alleen als 2-rail beschikbaar zijn.

@ hieronder: je herhaalt letterlijk wat ik zei: dit is een 3-rail forum met veel Marklin-gebruikers, dus je krijgt 3-rail/Marklin als advies. Niet onpartijdig dus.
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Citaat van: Grrrrrene op donderdag 28 april 2011, 08:03:07
Ik ken de historie van 3rail-forum, heb er al over gelezen. Feit blijft dat het merendeel hier 3-rail spul gebruikt en dat dan ook zal aanraden. Zo krijgt Marty geen onpartijdig advies.
Als je de historie kent dan weet je ook dat dit forum is opgezet door een aantal Marklinisten (3-railers). Een forum vóór en dóór Marklin rijders waar de Marklinisten elkaar kunnen ontmoeten, kennis delen, enz. Dus het is niet zo verwonderlijk dat je hier hoofdzakelijk 3-railers tegen komt.
Zo is er ook b.v. een forum voor N-spoorders, een Roco-forum enz.

Mvg,
Peter
Re:Startset Modeltrein Hondekop
Ik kan er ook niets aan doen maar vind meestal metalen Locs mooier, robuuster, steviger ik weet het niet. Ook het idee dat Marklin beter en duurzamer is is denk ik een van kleins af aan tussen de oren ontstane gedachten die niet meer weg zal gaan.
Enkel enigzins vanwege budgetaire redenen kies ik soms voor Roco 3rail modellen ook omdat sommige modellen erg mooi gedetailleerd zijn. Als ik kon zou ik enkel Marklin en Brawa 3rail modellen nemen. Inderdaad op dit forum vind je het merendeel 3railers met dus ook 3 rail als advies. Ik vond dit forum persoonlijk ook een fanatieker en meer levendiger forum dan andere 2 rail forums. Ieder die met de treinenhobby begint of herstart, neemt zijn eigen beslissingen en heeft zijn eigen smaak. Ik vind het leuk dat de smaken soms zo verschillen, dat geeft interessante inzichten en een vernieuwende kijk op veel dingen.
Het blijft leuk allemaal.
Marty komt vanzelf een keer terug en is dan leuk begonnen met zijn hobby en zijn spreekbeurt over treinhobby was vast en zeker succesvol.
Groeten Jake