Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug

Gestart door Rutger vrijdag 15 april 2011, 21:35:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
En weer een jongensdroom waar een vinkje achter kan: het meerijden met de machinist voorin de trein.

Voor m'n opleiding moet ik wat "feeling" krijgen met het spoor. Voorin meerijden hoort daar ook bij, dus gewapend met een briefje van de baas stapte ik vanochtend in Arnhem naar een machinist toe met het verzoek of ik met hem mee mocht rijden tot Utrecht (waar ik moest zijn voor een introductiedag). Geen probleem! De machinist had zelf nog niet zo heel lang geleden zijn opleiding afgerond en was ook erg enthousiast over z'n werk. Het was een heerlijk ritje en uiteraard heb ik de nodige plaatjes geschoten. ;)

Er zit ook een stoomtrein tussen!

9:00 uur. Eigenlijk had ik een trein eerder willen nemen, maar vanwege een oponthoud bij Zevenaar zag ik die bij aankomst net wegrijden.



Zo'n trein ben ik in meegegaan; een "nieuwe dubbeldekker" of VIRM.



Groen op weg richting Ede-Wageningen.



Een tegemoet komende VIRM.



Een sprinter (wordt in deze kleurstelling geloof ik ook wel "vlaflip" genoemd).



De fly-over van het spoor vanaf Rhenen.



Een tegemoet komende losse loc (wat voor een is dit?).



Werk langs het spoor (met de correcte hesjes ;))



Goederentrein met loc 189 086



Een SLT



Aankomst in Driebergen-Zeist.



De machinist vroeg aan mij of ik wel eens eerder voorin had meegereden. Dat had ik tot dan toe alleen een keertje bij de SSN gedaan op een open dag, waar hun BR 65 op een apart stukje spoor wat meters heen en weer kon rijden. Nog geen minuut later zien we dit aankomen:



Yep, precies de loc waar ik net over vertelde dus! Lekker hè, zo'n kleine wereld... :D



Aankomst bij Utrecht CS.



Toen was het even haasten, want ik had nog 5 minuten om "een loopafstand van 10 minuten" af te leggen. Anyway, daarna moest ik ook weer terug naar Arnhem. Maar weer naar de "meester" toe dus! Ook deze machinist vond het geen probleem. Het werd wederom een zeer leuk en informatief ritje en ook hierbij heb ik nog wat leuke plaatjes gemaakt. Helaas geen stoomtreinen meer gezien...

Samen met een andere VIRM (richting Den Bosch) verlaten we het station.



Een "oude" dubbeldekker.



Aankomst in Driebergen-Zeist.



De aansluiting richting Rhenen vanaf de andere kant.



Nog een VIRM.



En uiteindelijk station Arnhem.



Uiteraard heb ik nog veel meer foto's gemaakt, maar deze geven een mooi kijkje op wat je allemaal tegenkomt op zo'n spoorlijn. Het was heel erg gaaf!

Groetjes,

Rutger

Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Leuk verslag! Welke opleiding trouwens of heb ik dat ergens gemist in het verhaal?

Wat voor een trein de gele  302328 is? Een videoschouwtrein, zie voor meer info en fotos eens bij de buren in dit draadje

Groeten Ronald.
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Hee, da's leuk, bedankt voor het linkje. Heb ik zo'n ding ook eens live gezien (en nu weet ik het ook :P).

Ik ben treindienstleider in opleiding. Vandaag 2 weken bezig, dus alles is nog nieuw en vers. ;)
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Da's een unieke positie om leuke foto's te kunnen maken. Top!

Groet,

Tom
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Heel erg leuk Rutger!!!

Ik heb het ook mee mogen maken, een hele unieke ervaring denk ik. :)
Kijk maar!!

Veel succes met je opleiding!

Groetjes Daniël
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Hallo Rutger mooie rit,
Ik ging vandaag met een Jumbodagkaart naar de Autorai.  Ik was blij verrast op station Zevenaar om 10:24
65 018 van de SSN op weg naar Bochum Dahlhausen. Ik ga morgen overigens ook naar Bochum Dahlhausen.






Die gele lok heb ik ook onderweg gezien. Dat was een oude NS 2200 diesellok.

Groet,
Hans

Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Ah, daar ging de 65 018 dus heen. Kijk, zo komt alles op z'n plek. Helaas moet ik dit weekend werken, dus Bochum-Dalhausen zit er deze keer niet in voor mij.

Dat de videoschouwwagen een 2200 was dacht ik al, maar ik herkende het nummer niet. :)

Er is overigens een goede kans dat ik dit nog vaker kan (of "moet") doen. Ik zal als ik vrij heb een keer een mooie zonnige dag uitzoeken en dan kijken of er ergens nog een 1700 rijdt. Zo'n loc zou ik ook wel eens van binnen willen zien. Dan zoek ik er wel eentje uit met een schonere voorruit. :D
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Toen de loc in dienst van NS was, was het een 2200.
Toen de loccen verkocht werden kregen ze een ander nummer.

meerijden in je vrije tijd ?, niet verstandig !!.
De machinist krijgt een douw en jij ook als ze het zien.
Zorg dus dat je een cabinekaart hebt als je voorin zit.

Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
"waar ik moest zijn voor een introductiedag" "dus gewapend met een briefje van de baas"

Geen vrije tijd dus.
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Nooit zonder cabinekaart uiteraard!
Dit soort dingen worden gewoon netjes geregeld hoor. ;)
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Wel vrije tijd dus:

CiteerIk zal als ik vrij heb een keer een mooie zonnige dag uitzoeken en dan kijken of er ergens nog een 1700 rijdt. Zo'n loc zou ik ook wel eens van binnen willen zien. Dan zoek ik er wel eentje uit met een schonere voorruit
:D

Rutger let ook eens op het  laat veilig zetten van seinen.

Situatie: Den Bosch - Oss, mcn moet vroeg afremmen omdat het sein in Oss rood is. Door deze hoog groen door te zetten kan de mcn (vooral bij vertraging) vlotter binnenkomen. Het veilig zetten van dat sein geeft totaal geen hinder voor het overige treinverkeer.
Ooit een reactie van een treindienstleider: "waarom moet ik dat sein veilig doorzetten ?, ARI doet toch z'n werk ?".

Als je bij trdl Nm zit kijk dan maar eens wat ik bedoel.
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Mooie plaatjes Rutger.
Veel succes met je nieuwe baan bij Prorail.

Groeten van Jarno
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Citaat van: Timelord op zaterdag 16 april 2011, 08:55:38
Als je bij trdl Nm zit kijk dan maar eens wat ik bedoel.

Als ik de mogelijkheid heb zal ik dat doen. Normaal is Ah m'n opleidingsplek, maar de mogelijkheid komt er vast eens om even met Nm mee te kijken.

Toch even ter informatie: ik ga geen uitspraken doen over wat wel en niet handig is in ARI, een eventuele handmatige aanvulling in de planning, etc. Dit om te voorkomen dat er over gespeculeerd wordt (meestal zonder dat de situatie goed bekend is) en dat ik me dan weer moet gaan verantwoorden voor die uitspraken. Ik wil als dat kan best af en toe wat vertellen over hoe dingen werken, maar m'n mening houd ik voor mezelf. Ik speel het dus zoveel mogelijk op safe; dat is uiteindelijk het verstandigste.
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Het was uit de tijd dat ik zelf trdl in Arnhem was,
dus ja, volgens mij ben ik wel heel erg bekend met de situaties op de baanvakken van Post Arnhem.  :D

Succes met je opleiding, er wacht je een prachtige toekomst als je straks klaar bent, want het is echt een moordbaan.  ;)
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
Die laatste opmerking van mij was niet persoonlijk gericht hoor, meer een algemeen statement. Ik wil geen slapende honden wakker maken. :P :D

De opleiding gaat hard (en blijft hard gaan, zo heb ik gehoord), maar het lijkt me inderdaad een schitterende baan. Ik ben er nu in ieder geval al met veel plezier mee bezig! :)
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
En wete je wat straks ook heel leuk is ?, dat je straks in je persoonlijke kring dingen vertelt en niemand weet waar je het over hebt  :D
Even een trein ombouwen, kort keren, dwangrijweg, wissel krukken, enz.  :P :P
Re:Met de machinist mee van Arnhem naar Utrecht en terug
de videoschoutrein rijdt om de 2 weken Naar Rhenen en terug misscien ging die daarheen