Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lenz LZ100 / LE1025E problemen opgelost

Gestart door Zoeff! donderdag 14 april 2011, 12:17:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lenz LZ100 / LE1025E problemen opgelost
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Lenz LZ100 / LE1025E problemen opgelost
Beste mensen,

Leek me goed om de volgende oplossing vast te leggen, ik heb er zelf namelijk erg lang naar moeten zoeken, zo helpen we anderen weer.

De omgeving:
Koploper, Lenz (LZ100 v3.x/LH100 v3.x/LV100/LI101), 3rail (C+M), decoders LE1025E, LE130

Het probleem:
LZ100/LH100 meldt bij het aanzetten ERR97. In mijn handleiding staan hier 2 oplossingen voor. 1) vervang de interne batterij (knoopcel) en 2) stuur de centrale op naar Lenz/distibuteur.

Lenz stuurde mij voor een paar euro een nieuwe knoopcel met soldeerpootjes toe. Nieuwe knoopcel erin (eenvoudig klusje) en rijden maar dacht ik...

Zelfde probleem: ERR97.  :(
Nieuw probleem erbij :( Gedrag van de locs met deze decoders: stoppen zonder opdracht, licht wisseling werkt niet, rijden soms helemaal niet, na opheffen noodstop Koploper niet automatisch starten met rijden.
Een loc was zelfs in Multitractie gekoppeld met ... niets. Kreeg dat er ook nauwelijks af.  :-(

Je denkt: heb ik iets meer gesoldeerd dan nodig was? Is er een IC pootje verbonden met een spatje tin? Check, double check en nog eens double check, niets te vinden.

Decoders gereset (op programmeerspoor) -> geen resultaat
De LZ100 van MANUAL naar AUTO gezet -> geen resultaat

De oplossing:  :idea:
Totdat ik gisteren in een nieuwere(?) manual van de LZ100 (Engelse versie) het volgende tegenkwam om de LZ100 ECHT te resetten (dit kan namelijk ook via de handregelaar en dat had ik ook al eens geprobeerd):

Kies loc 00 (analoge loc)
Snelheid 00
Druk minimaal 20 keer op de 4 toets
Het relais in de LZ100 valt even af (spanning van de baan)
Alle stroom eraf en weer opnieuw aanzetten.

Wat denk je: alle problemen weg!  :D Zelfs het netjes stoppen in de blokken gaat nu uitstekend waar voorheen er soms gewoon een loc er door heen reed (langzaam).
De loc die hiervoor helemaal niet wilde rijden, hupla, keurig netjes volgens koploper route en snelheid.

Motto: mensen met een Lenz centrale LZ100 kunnen dit zeker proberen! Ik heb er lang naar moeten zoeken, de volgende hopelijk veel minder  :D

Re:Lenz LZ100 / LE1025E problemen opgelost
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Lenz LZ100 / LE1025E problemen opgelost
Mooi dat je een oplossing hebt gevonden en hier deelt.
Misschien is dit iets voor in de Wiki?