@Chimeara:CiteerAls je rechts rijdt gebruik je de R1 railspiraal alleen als je daalt waardoor het toch weer een ander verhaal word.
Ja ja...oké...zo had ik het ook nog niet bekeken, weer wat geleerd
@Sascha:Ben een tijdje aan het stoeien geweest met jouw Wintrack-file. Kijken of ik het allemaal snapte en wilde graag eens zien hoe 't er in 3D uit zou zien. Daarvoor dus wat hellingen en tunnels aangebracht (aan de hand van jouw plaatje <
De uiteindelijk zichtbare sporen>, volgens mij heb je 4 niveaus). Heb alleen naar het voorste gedeelte gekeken, (nog) niet naar 't schaduwstation.
Heb de afgelopen anderhalf jaar vrij veel met Wintrack gewerkt en al aardig wat baanplannen ontworpen. Daardoor een eigen werkwijze en kijk op de zaak gekregen. Maarrr...dit is allemaal nog bij
theorie gebleven. Ik ben zoals gezegd nog een beginner
(hence the nickname) met nul komma nul praktijkervaring dus wie weet klopt er geen bal van mijn kijk op de zaak. In dat geval mijn excuses voor de bemoeienis. Anyway, kijkend naar het voorste stuk dus... Grijs is horizontaal, de groene stukken moeten hellingen zijn, de roze rails zijn 'overgangs'-rails (van horizontaal naar helling) en de rode stukken zijn stukken waar
ik vraagtekens bij plaats:
Voor wat betreft de kleine rode stukjes. Dat zijn allemaal gekke kleine tegengestelde bochtjes. Omdat ze zo klein zijn zal dit vast geen rijproblemen opleveren maar zouden die kleine knikjes geen gek gezicht zijn, denk je ?
De twee meest linker rode rails sluiten in jouw plan niet aan, staat nog een geel bolletje (zie je niet in deze screendump maar wel in de file).
Maar waar ik me het meeste zorgen over maak is de rode helling helemaal rechts. Als ik uitga van doorrijhoogtes van 7,5 cm (uitgangspunt hierbij zijn de sporen onder je station door
-de 6 sporen naast elkaar zijn stationssporen neem ik tenminste aan-) dan zou deze helling al ruim 5% moeten zijn. Je schrijft dat je onder de 4 wilt blijven dus dan is 5 duidelijk te veel. Voor het groene gedeelte van de helling rechts (dus met de gebogen wissels erin) ben ik al van de maximale 4% uitgegaan, eigenlijk te veel in een
zichtbaar gedeelte denk ik...?...
Je ziet overigens dat Wintrack de 7,5cm doorrijhoogte niet leuk vindt. In 3D kan 'ie op sommige tunneldelen geen sporen meer genereren (zie buitenste sporen van je station). Zelf zou ik ook voor meer kiezen maar dat is zoals gezegd niet op praktijkervaring gebaseerd. Ga je wel voor meer dan worden de hellingen rechts nog steiler en ga je misschien wel richting de 6% van je testbaantje
Goe'...uuhhmm...misschien heb ik vanalles over het hoofd gezien of alles heeelemaal verkeerd berekend.
Bottom line van het verhaal is dat je rechts op een traject van zo'n 3m60, twee niveaus wilt zakken. In mijn eigen ontwerpen vind ik dat al te weinig voor één niveau. Nu houd ik niveauverschillen van 12cm aan die misschien wat te ruim zijn...maar toch
Als ik eerlijk mag zijn dan zou ik met de prachtige grote ruimte die jij tot je beschikking hebt nog eens een paar andere mogelijkheden uitproberen. Die slordigheidjes als knikjes en ook problemen met hellingen zouden volgens mij niet nodig hoeven te zijn op zo'n groot oppervlak.
Denk toch ook nog eens aan wat mooie ruime R5-bochten, misschien zelfs met 24912 ervoor
(tip van Johan/Blausee-Mitholz in een ander topic). Zelfs op een kamertje van 3.82 bij 2.38 ga ik een rondje maken met alleen maar de ruimste bochten, daar kun je mooi vloeiend doorheen en ook hoge snelheden behalen (denk aan de ICE). Mogelijk gaat dit ten koste van rijmogelijkheden maar aangezien je onder andere zo'n prachtige Big Boy in 't bezit hebt zou je bij wijze van spreken op een simpel ovaaltje in principe al een heeeele hoop lol moeten kunnen hebben
Dit was mijn bescheiden mening, ben strontjaloers op de ruimte, hahaha...
Vriendelijke groeten,
Rolf