Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!

Gestart door Sascha zondag 11 februari 2007, 15:09:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hallo allemaal,

Schieten maar (of vragen maar) :

Alle sporen (beetje onduidelijk) :


De uiteindelijk zichtbare sporen :


Schaduwstation niveau 0 :


Schaduwstation niveau -1 :


De -Wintrack File- zelf.

Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Belachelijk... wat een baan... weet je wel hoeveel RC auto's je hier voor kunt kopen ?

Mooi hoor !
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
ik moet zeggen dat dit er zeer indrukwekkend uitziet!
in ieder geval rijmogelijkheden zat! :shock:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Mooie baan Sascha , ziet er lekker ruim uit ! , waar laat je je goederenwagons ? , ook op het schaduwstation?, of moeten er nog rangeersporen bij komen ?

Mvg Gert
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Indrukwekkend!  :)

Maar.... geen werkplaats / depot / locloods / sloophoekje?
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: v200marklin op zondag 11 februari 2007, 15:53:14waar laat je je goederenwagons ? , ook op het schaduwstation?, of moeten er nog rangeersporen bij komen ?

Nee, ik maak geen zichtbaar goederen-rangeerterrein. Het is al moeilijk nog om compromissen te sluiten zodat je nog wat ruimte overlaat voor scenery hihi. Er komen alleen complete treinen (met goederen of personenwagons) in de schaduwstations te staan. (Of ze rijden natuurlijk).

Citaat van: Acido op zondag 11 februari 2007, 16:04:56Maar.... geen werkplaats / depot / locloods / sloophoekje?

Jawel - kijk naar de 2e foto - links boven in de hoek komen een loc-depot met een draaischijf. Dit moet ik nog ontwerpen, maar wil eerst nog wat voorbeelden bekijken. De aftakking van de hoofdbaan heb ik wel al getekend.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Oh sorry :oops: straal overheen gelezen :-P

Kon het me al niet voorstellen dat je 't vergeten was... :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hoe zit het met de stijgingspercentages? 
Is een railspiraal geen optie?

groet,
_
Jos
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Jouzepp op zondag 11 februari 2007, 20:18:06
Hoe zit het met de stijgingspercentages? 
Is een railspiraal geen optie?

Rechtsboven zit een railspiraal .. De rest moet volgens mij wel lukken?
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hallo,
ziet er indrukwekkend uit!
Kan er op het eerste gezicht geen fouten uithalen.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Wow indrukwekkend.

In schaal 1 op 1 worden driewegwissels en meegebogen wissels zoveel mogelijk vermeden (dure krengen). Misschien kan je er hier nog een paar door gweone wisseld vervangen? rechts onderin
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
CiteerRechtsboven zit een railspiraal ..

Hallo Sascha,

Over die railspiraal gesproken, zat ik vanmiddag ook al efkes naar te turen (baanplan in mijn Wintrack bekeken). Enige twijfel of ik er iets over zou zeggen omdat ik zelf nog zo groen als gras ben op het gebied van banen...:oops: Maarrr...ben toch wel erg benieuwd eigenlijk, so here goes:

Je gebruikt voor de binnenbocht van de railspiraal de 24130 (R1). Voor één heel rondje (ietsje minder zelfs, tot je weer ergens onderdoor moet) leg je dan slechts een kleine 2 meter af. Op die twee meter kun je met een stijging van 3% maar zo'n 6 centimeter dalen/stijgen. Rekening houdend met de dikte van het gebruikte hout wordt de doorrijhoogte nog iets minder. Daarbij zul je mijns inziens pas na de bovenste driewegwissel de 'knik' kunnen maken van horizontaal naar dalen, een halve 24130 ben je dan dus al weer kwijt (als je midden in de rail begint met dalen). Al met al zul je dus...schat ik...zo'n 5 centimeter doorrijhoogte hebben. Als ik naar dit plaatje kijk:


(met dank aan de fotograaf, handig foto-tje !)

...dan lijkt me dat (zelfs met pantograaf ingeklapt) toch echt te weinig.


Oftewel: heb je wel genoeg doorrijhoogte bij zo'n kleine railspiraal ? Is een railspiraal met R1 dus eigenlijk wel mogelijk ? Of mag men in een railspiraal wèl met grotere hellingspercentages dan 3% werken :?:

Volgens mij zou jij zo'n kleine 4% stijging nodig hebben (ff uit de losse pols). Is dat in combinatie met de toch al grotere weerstand van een R1-bocht wel haalbaar cq. niet schadelijk voor de treinen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hoi Rolf,

Ja ook al aan gedacht. En heb hier al veel en lang over liggen te tobben. Ik moet nu eenmaal compromissen sluiten. En in dat hoekje kan ik eenmaal niet meer diepte pikken dan 1.05m ivm toegang tot mijn CV hok. En dan gaat r2/r3 niet, en kan ik alleen met r1/r2 een stijgspiraal maken. Ik ga het gewoon eens bouwen en kijken hoe de stomers en dergelijke erdoorheen gaan. Op een testbaan had ik een hellingshoek van ruim 6% haha.. Dat was wel wat problematisch, vooral voor de niet lastgeregelde loccies. Ik denk dat als ik niet boven 4% kom, dat het allemaal wel meevalt. Maar we gaan het meemaken.

Bedankt voor je gedachtengang! Het is ook mijn eerste echt serieuze baan die ik ga maken, dus alle tips e.d. zijn zeeeeeeeer welkom :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Als je rechts rijdt gebruik je de R1 railspiraal alleen als je daalt waardoor het toch weer een ander verhaal word. in deze railspiraal is dus de buitenbocht maatgevend kwa stijgingspercentage omdat deze bocht omhoog bereden word.

het lijkt mij gewoon kunnen. Zo niet dan kan ik ondertussen weer beginnen met ontwerp nr.15. ;)

Het ziet er overigens goed uit Sacha en Desireé. Wat was er eigenlijk mis met het vorige ontwerp? Dat gaf toch ook een paar leuke mogelijkheden volgens mij.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Chimeara op zondag 11 februari 2007, 21:46:52
Als je rechts rijdt gebruik je de R1 railspiraal alleen als je daalt waardoor het toch weer een ander verhaal word. in deze railspiraal is dus de buitenbocht maatgevend kwa stijgingspercentage omdat deze bocht omhoog bereden word.

Nog niet eens over nagedacht. Ik ga rechts rijden ja. Top tip Roger !!!

Citaat van: Chimeara op zondag 11 februari 2007, 21:46:52Het ziet er overigens goed uit Sacha en Desireé. Wat was er eigenlijk mis met het vorige ontwerp? Dat gaf toch ook een paar leuke mogelijkheden volgens mij.

De verschillende rijmogelijkheden waren we toch niet uitdagend genoeg, het was eigenlijk 1 heeeeeel lang rondje met wat leuke opstelsporen. Lang over negedacht maar wilde toch meer variatie als wat treinen die alleen achter elkaar rijden. Ook kon ik niet een mooie passende loc-remise plaatsen. Die wat ik gemaakt had lag er echt bij van omdat het moet.. De harmonie van de remise in het geheel was zoek.

Ik ben niet snel tevreden hoor.. Dit is inmiddels ontwerp no. 4.. Ik ga nu wel al eens beginnen met onderdelen bouwen en teste.. Maar je hebt toch nog kans dat ik al gaande weg opnieuw in wintrack kruip :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Rloop op zondag 11 februari 2007, 21:48:13mis stootblokjes die mooie stootblokjes daar waar je zo tegen aan kan parkeren

Die komen in het nog te tekenen loc-depot links boven - zie text - tekening 2.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Rloop op zondag 11 februari 2007, 21:53:38stootblokjes met lampjes?

Moet dat? Als ze verlicht zijn hoor je ze te zien en behoor je er net niet tegenaan te parkeren :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Rloop op zondag 11 februari 2007, 21:58:27
parkeer je toch die specialeuitgavedoorzichtige lokkies kan je ze wel zien

Ieks.. die vind ik lelijk!!!  :shock:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Back op topic nu weer :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
@Chimeara:

CiteerAls je rechts rijdt gebruik je de R1 railspiraal alleen als je daalt waardoor het toch weer een ander verhaal word.

Ja ja...oké...zo had ik het ook nog niet bekeken, weer wat geleerd :)

@Sascha:

Ben een tijdje aan het stoeien geweest met jouw Wintrack-file. Kijken of ik het allemaal snapte en wilde graag eens zien hoe 't er in 3D uit zou zien. Daarvoor dus wat hellingen en tunnels aangebracht (aan de hand van jouw plaatje <De uiteindelijk zichtbare sporen>, volgens mij heb je 4 niveaus). Heb alleen naar het voorste gedeelte gekeken, (nog) niet naar 't schaduwstation.



Heb de afgelopen anderhalf jaar vrij veel met Wintrack gewerkt en al aardig wat baanplannen ontworpen. Daardoor een eigen werkwijze en kijk op de zaak gekregen. Maarrr...dit is allemaal nog bij theorie gebleven. Ik ben zoals gezegd nog een beginner (hence the nickname) met nul komma nul praktijkervaring dus wie weet klopt er geen bal van mijn kijk op de zaak. In dat geval mijn excuses voor de bemoeienis. Anyway, kijkend naar het voorste stuk dus... Grijs is horizontaal, de groene stukken moeten hellingen zijn, de roze rails zijn 'overgangs'-rails (van horizontaal naar helling) en de rode stukken zijn stukken waar ik vraagtekens bij plaats:



Voor wat betreft de kleine rode stukjes. Dat zijn allemaal gekke kleine tegengestelde bochtjes. Omdat ze zo klein zijn zal dit vast geen rijproblemen opleveren maar zouden die kleine knikjes geen gek gezicht zijn, denk je ?

De twee meest linker rode rails sluiten in jouw plan niet aan, staat nog een geel bolletje (zie je niet in deze screendump maar wel in de file).

Maar waar ik me het meeste zorgen over maak is de rode helling helemaal rechts. Als ik uitga van doorrijhoogtes van 7,5 cm (uitgangspunt hierbij zijn de sporen onder je station door -de 6 sporen naast elkaar zijn stationssporen neem ik tenminste aan-) dan zou deze helling al ruim 5% moeten zijn. Je schrijft dat je onder de 4 wilt blijven dus dan is 5 duidelijk te veel. Voor het groene gedeelte van de helling rechts (dus met de gebogen wissels erin) ben ik al van de maximale 4% uitgegaan, eigenlijk te veel in een zichtbaar gedeelte denk ik...?...

Je ziet overigens dat Wintrack de 7,5cm doorrijhoogte niet leuk vindt. In 3D kan 'ie op sommige tunneldelen geen sporen meer genereren (zie buitenste sporen van je station). Zelf zou ik ook voor meer kiezen maar dat is zoals gezegd niet op praktijkervaring gebaseerd. Ga je wel voor meer dan worden de hellingen rechts nog steiler en ga je misschien wel richting de 6% van je testbaantje :roll:

Goe'...uuhhmm...misschien heb ik vanalles over het hoofd gezien of alles heeelemaal verkeerd berekend. Bottom line van het verhaal is dat je rechts op een traject van zo'n 3m60, twee niveaus wilt zakken. In mijn eigen ontwerpen vind ik dat al te weinig voor één niveau. Nu houd ik niveauverschillen van 12cm aan die misschien wat te ruim zijn...maar toch :)

Als ik eerlijk mag zijn dan zou ik met de prachtige grote ruimte die jij tot je beschikking hebt nog eens een paar andere mogelijkheden uitproberen. Die slordigheidjes als knikjes en ook problemen met hellingen zouden volgens mij niet nodig hoeven te zijn op zo'n groot oppervlak.

Denk toch ook nog eens aan wat mooie ruime R5-bochten, misschien zelfs met 24912 ervoor (tip van Johan/Blausee-Mitholz in een ander topic). Zelfs op een kamertje van 3.82 bij 2.38 ga ik een rondje maken met alleen maar de ruimste bochten, daar kun je mooi vloeiend doorheen en ook hoge snelheden behalen (denk aan de ICE). Mogelijk gaat dit ten koste van rijmogelijkheden maar aangezien je onder andere zo'n prachtige Big Boy in 't bezit hebt zou je bij wijze van spreken op een simpel ovaaltje in principe al een heeeele hoop lol moeten kunnen hebben ;)

Dit was mijn bescheiden mening, ben strontjaloers op de ruimte, hahaha...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: ^Rook op maandag 12 februari 2007, 00:46:52Dit was mijn bescheiden mening, ben strontjaloers op de ruimte, hahaha...

Rolf,

- Joh.. helemaal niet opgelet.. was in de veronderstelling dat het 1 niveau was, maar het zijn er inderdaad 2 - dit gaat helemaal niet dus. Dit spoortje moet weg of anders. Misschien een enkelsporig paradestukje dat op niveu 0 blijft en weer ergens anders onderin verdwijnt.

- Ik wil voor 8cm hoogte-verschil gaan + iets onder de cm voor de plank waar de rails po ligt. Moet wel iets maken wat de pantograaf op nietzichtbare gedeeltes tijdelijk even netjes/smooth naar beneden duwt...

- de kleine tegengestelde bochtjes komt door 'link track ends' maar praktijk leert dat je toch wat kan/moet foetelen met gewoon rechte stukken.. Wintrack houdt ook geen rekening met lengte wat je kwijt bent door een helling (lange zijde driehoek is langer dan lange zijde). Dit geldt ook voor de twee linker rode bochtstukjes - ook daar zal in praktijk geen probleem zijn.

- r5 bochten. Ja in mijn vorige ontwerp had ik minimaal R3 gewerkt.. Maar totaal geen rekening gehouden met nog bij de baan kunnen. Ook in dit ontwerp moet ik daar nog wat aan schaven.

Ik wil je hartelijk bedanken voor het inleven in mijn baanplan, dit waardeer ik enorm!! Thanks!!

Ik ben er dus ook met dit ontwerp nog niet uit wat het gaat worden...  :shock: :oops:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Als je er toch nog niet uit bent. probeer eens een groot station ächterlangs te leggn onder 15 graden op het smalle stuk van je baan. Op beide einden kun je via een spiraal naar nderen en dan kun je op het grote stuk uitkomen vanonder je station. Daar kun je nog heel wat leuke dingen kwijt dan.

Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
CiteerMoet wel iets maken wat de pantograaf op nietzichtbare gedeeltes tijdelijk even netjes/smooth naar beneden duwt...
Aluminium plaatjes / strookjes van een paar centimeter breed werkt als een . . . nou ja, als een trein, zal ik maar zeggen  :wink:.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hallo Sascha,

Blij te horen dat ik iets heb kunnen bijdragen :) Vond het leuk om me eens een paar uurtjes met een ander baanplan dan dat van mezelf bezig te houden.

Ook hier is het na laaaaangdurige klik-sessies en vervolgens een nachtje slapen, vaak toch weer back to the drawing board omdat ik (net) niet tevreden bent (je leest op 't forum weer een goede tip, je ziet in je dromen een trein(tje) weer een mooie beweging maken ;), je komt erachter dat je iets over het hoofd gezien hebt, enz...).

Anyway...lastig lastig lastig, je wilt toch het maximale bereiken dat op de beschikbare ruimte mogelijk is. Het ontwerp van 't baanplan is volgens mij het allermoeilijkste stuk van de hobby, haha... Wens je succes met "Ontwerp Sascha & Desiree - Poging5 !!!" :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hallo allemaal,

En u denkt, daar is ie weer, de man die al het onmogelijke wilt  8)

Ik heb de adviezen ter harte genomen, en ben weer in de tekenbank geklommen. Ten eerste al de bochtwissels ge-elimineerd. Ook de (zichtbare) 3wegwissels zijn foetsie. Het meeste rechtse stukje met een onmogelijke helling is omgedoopt tot een enkelsporig paradebaantje. Verder de rijmogelijkheden (2 middelste doorrij stationssporen waren 2richting, maar nu weer 1richting) toch wat beperkt, wat hoeveelheid wissels toch wel enigzins doet slinken. Ook 2 engelse wissels vervangen die bij 1richting gebruik geen functie hadden door een simpel kruis.

Hier weer wat tekeningen, laat ze nu iets anders zien, om zodoende hopenlijk een beter overzicht te scheppen.

Allereerst de uiteindelijke zichtbare sporen (Hier gaat het uiteindelijk toch om) :


Niveau -1 (Schaduwstation) :


Niveau 0 :


Niveau 1 :


Niveau 2 :


-Het Wintrackbestand-

Nou ben benieuwd naar jullie reacties. Ook die van Rolf zie ik alweer graag tegemoet  :lol:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: Rloop op donderdag 15 februari 2007, 19:37:10Heeeeeeeeeeee ik zie stootblokjes
Zo ben je nou blij  :P :lol: .

Marcel
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hoi Sascha,

Ik weet niet welke draaischijf je wilt plaatsen, maar de 7286 heeft alleen maar k-rail aansluitingen. Je zult dus ergens een overgangsrail 24922 moeten plaatsen.

Een draaischijf voor c-rail is er niet.

Groetjes

willie
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hey Sascha,

Zal er zeker weer eens hartstikke kritisch naar kijken, haha...ahum...;);) Wij staan aan de vooravond van een verhuizing dus het is hier momenteel nogal hectisch. Maar zodra ik een gaatje heb maak ik een 3D-plaatje en kijk ik weer of ik alles snap !

Groeten,

Rolf
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Citaat van: ^Rook op vrijdag 16 februari 2007, 11:58:41
Wij staan aan de vooravond van een verhuizing dus het is hier momenteel nogal hectisch. Maar zodra ik een gaatje heb maak ik een 3D-plaatje en kijk ik weer of ik alles snap !

Thanks! Wij hebben zelf komend weekend ook een verhuizing van een neefje van Desiree en een moderators-meeting. Dus ook druk druk druk. Carnaval? Wat is dat :P
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Carnaval? Wat is dat

Dat is een auto die een ravijn is in gereden  :D :D :D
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Sascha,

Met belangstelling volg ik jouw baanplan en de verbeteringen hierop. Het lijkt wel of het een democratisch ontwerp, klasse. Ik vind het ook een mooi ontwerp, maar daar heb jij op zich niks aan. Dus Laat ik maar politiek gezien extreem links of rechts gaan zitten :shock:.

Een vraag wat is ( in het echt het doel) van zo?n groot locverzorgingscentrum ?

In mijn beleving het bedienen van een station waar  regelmatig locs worden omgewisseld.
Maar hier is het station niet echt op berekend.

Als het voor het station is bedoeld dan is het rijden van en naar het locdepot een behoorlijk stuk. Normaal ( denk ik) is dit dicht bij het station. Vaak ook gescheiden van de hoofdbaan.

Persoonlijk zou ik het locdepot rechts naast het station situeren en eventueel wat afslanken.

Als ik jou was zou ik het bovenstaande toch maar afdoen als extremistische uitlatingen en gewoon negeren.

m.v.g
Paul
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
ik heb het even vluchtig bekeken.
Bij de draaischijf heb je een lang opstelspoor dat alleen via de draaischijf bereikbaar is.
Wordt dit je "schrootspoor",  waar je je afgedankte locomotieven kwijt wilt?
Of wil je hier een aantal locs in het zicht stallen? Zo ja dan is dat geen probleem, zo nee houd er dan rekening mee dat je veel locs moet verplaatsen als de loc die het meest dicht bij het bij het stootblok staat voor een trein gespannen moet worden. Misschien kan je traditioneler wat opstelsporen in de open lucht, direct naast de andere sporen bouwen.

Om inspiratie op te doen is naast de traditionele literatuur ook de werkelijkheid erg interessant. Te bezichtigen via google earth. Bijvoorbeeld Gießen of Siegen (1 van deze twee) of Bochum Dahlhausen.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Ik mis eigenlijk een groot lang stuk dat bij grote banen ook wel het parade stuk word genoemd. Meestal is dat toch de blikvanger van een grote baan en niet altijd het station. Nu is het voor mij gevoel toch teveel station.


Nu is eigenlijk het enkelspoor vooraan het meest in het oogspringend en meest lange rechte stuk op je baan, na je station na.
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Hallo Sascha,

Ben weer even een tweetal uurtjes aan de stoei geweest met je nieuwste ontwerp. Werk opnieuw van voren naar achteren en heb nog lang niet alles gehad (getuige de rommel aan de achterkant). Het voorste gedeelte zou er in 3D ongeveer zo uit gaan zien, volgens mij:



De hellingen zijn na je laatste aanpassingen in ieder geval een stuk gemakkelijker in te voeren (minder wissels !) :) De binnenste boog links is nog steeds flink steil (iets meer dan 4%) maar geen vijfjes meer in ieder geval ;) Het lange paradevak dat voor langs loopt is nu slechts 1,3% en daar kun je dus mee spelen, stuk(ken) horizontaal ertussen at will.

Wat er zich helemaal op de voorgrond (en ook aan de zijkanten) nu wel voordoet is een ander probleem:



Tenminste...'t is iets waar ik zelf tijdens het ontwerpen ook rekening mee denk te moeten houden. Je hebt nu een tweetal stukken baan die voor elkaar langs lopen. De ene ligt een flink stuk hoger dan de andere. De tussenruimte tussen deze twee is echter slechts 3,5 cm (zie rode balkje). Hoe gaat dit er straks in je landschap uitzien ? Je wilt naast de bovenste baan toch in ieder geval nog een klein stukje berm. Vervolgens moet je dan met een (bijna) loodrechte wand naar beneden en ook beneden wil je weer berm naast de rails. Beneden is ook nog van belang dat je genoeg ruimte hebt voor lange wagens (en locs ;)) die in bochten naar binnen uit de rails gaan steken. Kortom: is de tussenruimte wel groot genoeg voor twee keer berm en de afdaling :?: Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, 't is al laat en ik ben moe, haha...:?

Vervolgens ben ik nog wel eventjes aan de gang gegaan met het achterste stuk. Moet echter eerlijk bekennen dat ik dat nu eventjes niet zo goed zie, zat heeelemaal verkeerd te kijken. Vind het vrij lastig omdat 't me nogal nie' weinig sporen zijn ook 'ey... hahaha... Zal proberen er een andere keer nog eens naar te kijken maar we krijgen dinsdag de sleutel van ons nieuwe huis en dan wordt 't drie weken klussen dus ben bang dat 't er wel eens bij in zou kunnen schieten. Hoop dat je me dat niet kwalijk neemt, 't is geen onwil of desinteresse. Uiteraard zal ik het draadje wel blijven volgen maar stoeien met Wintrack is nogal tijdrovend heh !

Ik wens je weer succes en ik blijf de tips/suggesties van anderen in ieder geval ook goed in de gaten houden...nog zo veel te leren.

Vriendelijke groeten,

Rolf







Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
je depotgebied ziet er leuk uit . advies : gebruik het spoor dat van de draaischijf doodlopend is voor afstel cq sloop materieel , ook een ontsporingtrein zou hier eventueel kunnen staan . maar een paar E wagens ( bakwagentjes bedoel ik ) voor het slakken en kolen transport samrn met een paartje ketelwagens . dit voor loks op stooklolie of diesel .

je hebt twee uitrijders nodig , beste met gekoppelde armen , vanwege de achterliggende wisselverbinding  . de inrijders moet een rangeersein hebben ( hoeft niet , je kun ook rijden op zicht in je depot . probeer eventueel nog ergens een een of twee standige diesel loods te maken .
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Omdat 3weg wissels in het echt maar zelden voorkomen, laat staan 12 stuks in een klein stukkie baan :mrgreen:
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Ontwerp Sascha & Desiree - Poging4 !!!
Sascha,Desiree,
Ongelovelijk! wat een baan! heel mooi ik wil het eindresultaat wel is zien, gaat jullie kind dan ook die besturen sascha?

Heel mooi
ga zo door!