Alweer een vraag...... het houdt nooit op (hoort ook zo bij hobby)
Ik ben een behoorlijk rudimentaire gebruiker van mijn treinbaan waarbij ?relatief? nieuw materiaal en (omgebouwd/gedigitaliseerd) nostalgisch oud materiaal (meuk) uit mijn jeugd allemaal op M-raill (decennia op zolder gelegen) door elkaar rijden.
Het mooie van Markliin vind ik: het rijdt ALTIJD, al heeft het 20 jaar op zolder gelegen, zet het op de baan en het beweegt... maar goed... ik ben bevooroordeeld. Het maakt me allemaal niet zoveel uit, ik vind het allemaal mooi en mijn zoontje vindt het al helemaal geweldig. Als alles het maar doet, dat vind ik wel belangrijk.
De baan wordt volledig handmatig bestuurd waar wissels en seinen met de bekende uit de vorige eeuw stammende 'blauwe' kastjes (soms door schakelrails) worden aangestuurd.
De treinen worden d.m.v. een Master-Slave schakeling tusen twee MS-en aangestuurd waarbij 5 Deltadecoders als boosters fungeren. (Baan v.w.b. middenrail ingedeeld in segmenten voorzien van eigen booster, gemeenschappelijke massa)
De reden voor deze (uitgebreide) inleiding m.b.t.tot dit topic is dat ik me afvraag of een CS1 zonder HW update aan mijn eisen gaat voldoen, de belangrijkste overwegingen om voor een CS te gaan zijn al eerder beschreven .
Citeer
Twee extra controllers
Geen beperking op het aantal locs in de DB (Nu max 10 als gevolg van Master Slave schakeling met MS)
dubbel tractie
Wijzigen van Loclijst op MS slaves vanuit CS
Er bestaat geen behoefte aan S88 sniffers of MFx terugmelding e.d. die onderdeel vormen van de HW update. (Voor zover ik kan afleiden uit de guide, een guide van het CS zonder update heb ik niet kunnen vinden) .
Een SW update via een PC kunnen uitvoeren is wel wenselijk/vereist.Een CS1 heeft een LAN aansluiting had ik gelezen dus dat lijkt me voldoende voor communicatie tussen PC en CS.
Wat ik me afvraag:
Is er extra hardware nodig om de twee MS-en als slave aan voor het CS te kunnen blijven inzetten.
(Ik krijg de indruk dat de HW update ook directe aansluiting van twee MS-en aan CSR1 mogelijk maakt i.t.t. een standaard CS1)Kan de loklijst op de MS/en via het CS nog steeds beheerd worden?
Is toepassing dubbeltractie geen onderdeel van een SW/HW update?
Kunnen de delta decoder boosters (Eigenlijk de gehele verdere power supply van de baan) ongemodificeerd ingezet blijven worden. (Vergelijkbare aansluiting als de MS/master).
m.vr.gr. en alvast bedankt
Ruben