Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder

Gestart door Ruben woensdag 13 april 2011, 17:33:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Lezers,

Alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb, inmiddels zit ik weer met een 'uitdagend' (lees horrible) probleem.  Kort geleden heb ik een br216 uit een startset gekocht met een MFx decoder en allemaal mooie geluiden. Werkt allemaal A-OK.  Omdat ik nog een oude v160 had wilde ik deze als dummy koppelen (GEEN DUBBELTRACTIE)  en met een functiedecoder de lichten mee aan en uit laten gaan op het adres van de MFx lok (16). (Dummy alleen sluitlcht na wat modification maar is goed genoeg)


60760 op adres 16 gezet, werkt prima,  Lampen netjes aan en uit echter : (Jullie voelen hem al aankomen) als ik nu de MFx lok (Die zichzelf heeft aangemeld) kies gaan de lichten van de dummy niet mee aan en uit als ik die van de MFx lok aan en uit zet.

Zijn deze decoders zo verschillend dat dit niet mogelijk is o.i.d. Wat zie ik over het hoofd?

gr.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
bij je MFX het adres CV1 vastzetten op 16 (gewoon programmeren).
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ruben, als je een CS of ECOS hebt kun je een dubbeltractie aanmaken van de mfx en de 60760 decoder in de stuurstand.
Beide decoders worden dan door de CS, of ECOS tegelijk aangestuurd.
De mfx decoder werkt met andere adressen (mfx protocol) als de 60760 (Motorola protocol) decoder en die kun je nooit samen onder één en hetzelfde adres aansturen.
Als je CV1 op 16 zet, wordt dit onder mfx genegeerd, alleen bij aansturing door Motorola (6021, IB oid) kan je 16 als adres gebruiken.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ad,

Ook jij bedankt voor de snelle reactie.  Ik heb geen cs of ECOS. Dubbel tractie is niet echt een optie vrees ik. Moet ik motor ook weer modificeren....


Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op woensdag 13 april 2011, 17:59:15
Heeft dit geen gevolgen voor de functies op het MS. Normaliter worden de geluiden volgens mij aangestuurd over adres 16 en 17.
Ruben, als je een MS gebruikt wordt alles via mfx aangestuurd, ook de geluiden.
De geprogrammeerde motorola adressen 16 en ook 17 worden in het geheel niet gebruikt als je mfx aanstuurt.
Alleen als de mfx decoder geen mfx signaal op de baan detecteert, zal deze omschakelen naar Motorola en dan pas worden de adressen 16 en 17 actief.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Kappa,


Nog een (laatste?) vraag. Gewoon programmeren.... je kan bij de aangemelde MFx lok het adres niet wijzigen, Ik neem aan :

Nieuwe (temporary) lok.
Kies lok uit Database (36850 bv BR185 )
Set adres 16
Prog?
YES!

Als ik vervolgens V160 weer kies dan werkt alles gewoon nog of moet ik hem dan echt op adres 16 op aparte MS entry aansturen zonder verdere icons bij de functies???? M.A.W, de V160 MFx entry is superseeded?


Ruben.

Trouwens, ik heb de motor en tandwielen er wel uitgehaald (van de dummy dan he :-)), anders wordt het wel heel erg slepen....

Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ruben, ik kan niet goed uit je vraag opmaken wat je wilt!
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Kappa,

Als ik de v160 adres 16 wil geven lukt me dat niet met de V160 entry die er via MFx in is gekomen.  Daar is geen 'address' optie bij 'edit lok'. De enige manier waarop dit kan volgens mij is via de PROG optie a.d.h.v. een lok in het mobile station aangemaakt vanuit uit de database.

Als ik dat doe kan ik nog wel de V160 aan blijven sturen met de entry die is aangemaakt bij het aanmelden via MFx. Ik vermoed van wel omdat je aangeeft dat als je met MFx aanstuurt de adressen niet relevant zijn...


Is dit duidelijker of nog steeds onzinnig??


Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
kappa,

Sorry, ik gooi even twee gasten door elkaar geloof ik. De voorgaande reacties zijn eigenlijk bedoeld voor bellejt . Excuses. Voor zover ik kan terugvinden is het adres van een MFx decoder niet te wijzigen. Of kan dit wel met bv MR-direct?

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
ik heb hier de insiderloc van 10 jaar lid.Die is full mfx.Heb deze met mijn ecos 2 gewoon herprogrammeerd (na aanmelding ) op een adres dat ik wou.Hij behoud dat mooi.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
bellejt/Kappa,

Met een mobile station lukt (mij) dit niet. Ik heb geprobeerd de MFx decoder te programmeren met mfx_prog (MRdirect). Na starten geeft het programma aan  dat na het plaatsen van de lok op het programmeerspoor gewacht moet worden met CV's veranderen tot de lichten van de lok gaan knipperen. Dit gebeurt echter in het geheel niet.

Ik ben even de weg kwijt en vraag me af of dit all in all wel kan.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Freak,

Bedankt voor deze duideijke uitleg, samengevat gaat dat wat ik wil dus gewoon niet lukken omdat de MFx decoder automa(g)(t)isch op het MFx protocol zal reageren (aanstruen met MS) en mijn 60760 op het adres.  Zoals ik je reactie nu lees zou dit dus wel werken met bv een 6021 setje.....

Da's wel mooi allemaal maar in dit geval dus K**. Ik vraag me af hoe je dan dubbeltractie met twee MFx decoders zou kunnen realiseren.

R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Misschien als je een delta booster er tussen zet, dan verlies je je MFX signaal...
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:booster_voor_het_marklin_mobile_station

Dan wordt alles aangestuurd via MM protocol...

groeten minitreintje/Dylan
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Dylan,

Bedankt voor de suggestie. Mijn baan is relatief groot, ik heb 5 boosters nodig gemiddeld 40W trafo's.  Ook daar werkt het niet.

Ik kan ook niet precies uitlezen wat het adres van de mfx lok is. Ik kan via MRDirect niet met deze lok communiceren lijkt het.


R.


Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ah oké was maar een ideetje....

groeten minitreintje/Dylan
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Bedankt allen,

Als ik deze thread teruglees zie ik nu (pas) dat kappa eigenlijk vrijwel direct volledig antwoord heeft gegeven... Scusi Kappa, gewoon overheen gelezen.


Er zit niets anders op dan de dummy apart op adres 16 aan te sturen om de verlchting aan en uit te zetten:life sucks...


gr.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Heren.... neem ik aan...

Anderzijds:Misschien toch een CS1????

Zoals ik Kappa' s bericht lees kan je met een cs decoders 'koppelen'. Dubbeltractie interpreteerde ik ook als dubbel-tractie.. dubbel aangedreven...  maar dat hoeft natuurlijk niet.

Je kan de motor ontkoppelen en de decoders tegelijk aansturen.. Als ik commando's naar de MFx decoder van de V160 stuur moet de 60760 op address 16 dezelfde commando's krijgen... zoiets...  Ik denk dat je DAT bedoelt Kappa...

Kan een CS ook twee MS slaves aan??? Worden de commando's ook gekoppeld vanuit een MS? m.a.w.: Worden commando's vanuit een MS als slave van de CS uiteindelijk vertaald/verzonden  door het CS?

Als ik zo de specs op iNet zie moet dat kunnen. Even over denken, is wel mooi 'speelgoed'

Gr.

R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Gents,

Kan iemand dit bevestigen/amtwoord geven....?


R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
@ Ruben,

Waarom een cs1? Een cs1 is verouderd, die moet je eigenlijks updaten met de reloaded pakket. Echter ben je dan duurder uit dan een ecos 1. Evengoed kan je een ecos 1 kopen. Die kan namelijk precies hetzelfde als een cs1.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op vrijdag 15 april 2011, 23:09:30
Je kan de motor ontkoppelen en de decoders tegelijk aansturen.. Als ik commando's naar de MFx decoder van de V160 stuur moet de 60760 op address 16 dezelfde commando's krijgen... zoiets...  Ik denk dat je DAT bedoelt Kappa...
Dat bedoel ik inderdaad Ruben, het duurde alleen even voordat het muntje bij jou viel. ;)

Citeer
Kan een CS ook twee MS slaves aan??? Worden de commando's ook gekoppeld vanuit een MS? m.a.w.: Worden commando's vanuit een MS als slave van de CS uiteindelijk vertaald/verzonden  door het CS?
Als je in je CS een "dubbeltraktie" aanmaakt kun je deze niet vanuit je MS gebruiken, als je dat bedoelde.
De commando's vanaf een slave MS op de CS worden door de CS gewoon doorgegeven naar de interne en eventueel externe boosters naar de baan.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Heren,

Dank voor de snelle reactie, en idd, dit muntje viel heel langzaam, ergens midden in de nacht om eerlijk te zijn. (Normaliter gaat het sneller  :D)

Twee zaken lijken alleen in tegenspraak:

@Kappa

CiteerCitaat van: Ruben op Vrijdag 15 April 2011, 23:09:30

Je kan de motor ontkoppelen en de decoders tegelijk aansturen.. Als ik commando's naar de MFx decoder van de V160 stuur moet de 60760 op address 16 dezelfde commando's krijgen... zoiets...  Ik denk dat je DAT bedoelt Kappa...
Dat bedoel ik inderdaad Ruben, het duurde alleen even voordat het muntje bij jou viel.



@Freak

CiteerJe kan de motor ontkoppelen en de decoders tegelijk aansturen.. Als ik commando's naar de MFx decoder van de V160 stuur moet de 60760 op address 16 dezelfde commando's krijgen... zoiets...  Ik denk dat je DAT bedoelt Kappa.
Sorry Ruben, het is al enkele malen getracht je duidelijk te maken dat dit niet kan (JAJA, i know) . Nogmaals in het kort, de commando?s naar een MFX-decoder zijn anders dan de commando?s naar een MM-decoder.


??

Wat ik eigenlijk probeerde duidelijk te maken is dat het cs de vertaling kan maken (te programmeren is) : Indien ik 'lights on' naar de MFX van de v160 stuur het CS deze koppelt op (sort of) volgende maniier

If (Lights on V160 MFx ID 16 )
Also Lights on MM adress 16

... snap je freak... Niet twee protocollen door elkaar maar meer sequentieel geprogrammeerd op het CS... dat motorola en MFx protocollen  verschillen is me (echt wel) duidelijk....

Dat het CS commando's direct doorstuurt is dan wel weer jammer....


R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citeer@ Ruben,

Waarom een cs1? Een cs1 is verouderd, die moet je eigenlijks updaten met de reloaded pakket. Echter ben je dan duurder uit dan een ecos 1. Evengoed kan je een ecos 1 kopen. Die kan namelijk precies hetzelfde als een cs1.

Ik sta absoluut open voor alternatieven... is meer op basis van beschikbaar budget... 

R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
mm ik vraag me af of dat wel werkt....

Guide

CiteerAanbevolen combinaties:
1. allemaal mfx-loc?s. De eerste loc in de tractielijst bepaalt de
functiebelegging. Bij de mfx-loc kan de functiebelegging ingesteld
worden. Daardoor kunnen de loc?s qua rijeigenschappen en qua
functiebelegging op elkaar afgestemd worden.
2. allemaal digitaal loc?s. Het is aan te bevelen alleen loc?s met een
instelbare hoog-vermogensaandrijving te gebruiken. De eerste loc
in de tractielijst bepaalt de schakelbare functies. Het aanpassen
van de functie-uitgangen van de andere modellen is niet mogelijk.
Daarom dienen de modellen zodanig gekozen te worden dat er
geen bedrijfsproblemen kunnen ontstaan. (Voorbeeld: loc 1 schakelt
met f3 de locfl uit. Loc 2 schakelt met f3 de telex-koppeling.
Als in de dubbeltractie f3 bediend wordt om de locfl uit te laten
horen, ontkoppeld loc 2 de aangekoppelde wagons.)
3. loc + geluidswagon (bijv. 49962 of 49964). De geluidswagen als
eerste in de tractielijst opnemen en bepaald daardoor de functiebelegging.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op zondag 17 april 2011, 20:33:25
Wat ik eigenlijk probeerde duidelijk te maken is dat het cs de vertaling kan maken (te programmeren is) : Indien ik 'lights on' naar de MFX van de v160 stuur het CS deze koppelt op (sort of) volgende maniier

If (Lights on V160 MFx ID 16 )
Also Lights on MM adress 16

... snap je freak... Niet twee protocollen door elkaar maar meer sequentieel geprogrammeerd op het CS... dat motorola en MFx protocollen  verschillen is me (echt wel) duidelijk....

Dat het CS commando's direct doorstuurt is dan wel weer jammer....
Als ik je tekst lees vraag ik me af of je wel helemaal begrijpt Ruben.
In een dubbeltraktie zorgt de CS ervoor dat beide decoders, direct na elkaar, in hun eigen taal (protocol) worden aangesproken.
Dus eerst zal bijvoorbeeld de decoder in de V160 via het mfx protocol worden aangestuurd en direct er na de 60760 decoder in Motorola protocol. Dit gaat zo snel dat het voor ons nauwelijks waarneembaar is.
En dat de CS deze commando's direct doorstuurt lijkt me logisch, had je er dan een vertraging tussen willen hebben?

Citaat van: Ruben op zondag 17 april 2011, 20:51:45
Ik sta absoluut open voor alternatieven... is meer op basis van beschikbaar budget... 
Een alternatief is dat je stroomvoerende koppelingen tussen de twee loks maakt en het licht in de dummy dan door de decoder in de V160 laat schakelen.
Dat is veel goedkoper dan een CS  of ECOS aanschaffen.

Citaat van: Ruben op maandag 18 april 2011, 17:30:39
mm ik vraag me af of dat wel werkt....

Guide

CiteerAanbevolen combinaties:
1. allemaal mfx-loc?s. De eerste loc in de tractielijst bepaalt de
functiebelegging. Bij de mfx-loc kan de functiebelegging ingesteld
worden. Daardoor kunnen de loc?s qua rijeigenschappen en qua
functiebelegging op elkaar afgestemd worden.
Dit is in jouw geval niet van toepassing, omdat je tweede lok geen motor heeft
2. allemaal digitaal loc?s. Het is aan te bevelen alleen loc?s met een
instelbare hoog-vermogensaandrijving te gebruiken. De eerste loc
in de tractielijst bepaalt de schakelbare functies. Het aanpassen
van de functie-uitgangen van de andere modellen is niet mogelijk.
Daarom dienen de modellen zodanig gekozen te worden dat er
geen bedrijfsproblemen kunnen ontstaan. (Voorbeeld: loc 1 schakelt
met f3 de locfl uit. Loc 2 schakelt met f3 de telex-koppeling.
Als in de dubbeltractie f3 bediend wordt om de locfl uit te laten
horen, ontkoppeld loc 2 de aangekoppelde wagons.)
Zorg dat de lichtfunctie onder dezelfde Fx zit.
3. loc + geluidswagon (bijv. 49962 of 49964). De geluidswagen als
eerste in de tractielijst opnemen en bepaald daardoor de functiebelegging.
N.v.t. in jouw geval.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Hey Ad,

Nu je het zo uitlegt is het me idd geheel duidelijk en conform de verwachting. Sequentieel (na elkaar op hun eigen protocol) aangestuurd (If commando was illustratief, wellicht meer voor IT insiders leesbaar/begrijpelijk)

Dubbeltractie over twee decoders met een verschillend protocol werkt dus wel met een CS/EcoS. Dit staat niet geheel duidelijk in de handleiding vind ik omdat deze combinatie niet als voorkeursconfiguratie wordt aangegeven, vandaar de quote..

Er zijn meer redenen waarom ik eventueel voor een CS of EcoS  zou willen kiezen

Twee extra controllers
Geen beperking op het aantal locs in de DB (Nu max 10 als gevolg van Master Slave schakeling met MS)
dubbel tractie
Wijzigen van Loclijst op MS slaves vanuit CS
e.d.

Ik had idd ook al overwogen om eventueel tweede MFx decoder in te zetten, een stroomdoorvoerende koppeling was wel een optie maar vrees overbelasting van de Functieuitgang.
Met budgetgedreven bedoel ik dat een 500-600 euro kostend apparaat gewoon overkill is (CS2/EcOS2)  en een CS1/Ecos1 voor let's say 200 euro wel aan mijn behoefte zal kunnen voldoen.

Ik weet uit de history van deze thread dat een CS twee extra MS als slave kan gebruiken, kan een EcoS dat ook?

Citeer
En dat de CS deze commando's direct doorstuurt lijkt me logisch, had je er dan een vertraging tussen willen hebben?

Nee, dat niet, maar de vraag was alsvolgt:

CiteerWorden de commando's ook gekoppeld vanuit een MS? m.a.w.: Worden commando's vanuit een MS als slave van de CS uiteindelijk vertaald/verzonden  door het CS? Of komt er een aparte 'double traction' entry in de lijst op het CS en kan je die toewijzen aan een MS.

Dus :  als ik de V160 aanstuur vanuit een MS, neemt dan het CS dit commando over en zet dat om in de dubbeltractie commando's. Dat is nl wat ik verwacht. Of stuurt het cs dit ongemodificeerd (direct) door.

Is dat duidelijker?

Grtz.

R.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op vrijdag 22 april 2011, 17:15:02
CiteerWorden de commando's ook gekoppeld vanuit een MS? m.a.w.: Worden commando's vanuit een MS als slave van de CS uiteindelijk vertaald/verzonden  door het CS? Of komt er een aparte 'double traction' entry in de lijst op het CS en kan je die toewijzen aan een MS.

Dus :  als ik de V160 aanstuur vanuit een MS, neemt dan het CS dit commando over en zet dat om in de dubbeltractie commando's. Dat is nl wat ik verwacht. Of stuurt het cs dit ongemodificeert (direct) door.
De CS stuurt de commando's van de MS gewoon direct naar de booster.
Je kan ook niet vanuit de MS een dubbeltractie, die in de CS is geprogrammeerd, aansturen, dit kan alleen met de CS of ECOS.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Allen,

Bedankt weer voor alle feedback, ik ben weer een stuk wijzer. Nog een laatste vraag/opmerking:

Ik neem aan dat een EcOs geen twee MS-en als slave aankan. In eerdere threads wordt aangegeven dat beide systemen hetzelfde kunnen maar hier heb ik toch mijn twijfels over.


R.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op vrijdag 22 april 2011, 20:24:47

Ik neem aan dat een EcOs geen twee MS-en als slave aankan.


Klopt, geen twee, je kunt er drie op aansluiten en meer zelfs via de ECoSlink.  :D

Gebruiksaanwijzing blz. 36:

20.2. Märklin® Mobile Station
An der ECoS können bis zu drei Märklin® mobile stations
60651 und 60652 direkt als zusätzliches Fahrpult angeschlossen
werden. Weitere mobile stations können mit Hilfe des
ECoSlink Terminals angebunden werden.


Gr, Ben.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Super.

Ik ga me eens orienteren. Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de ECoS maar budget speelt een rol. Heeft iemand nog iets moois te koop toevallig....

Ruben

Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Alweer een vraag...... het houdt nooit op (hoort ook zo bij hobby)

Ik ben een behoorlijk rudimentaire gebruiker van mijn treinbaan waarbij ?relatief? nieuw materiaal  en (omgebouwd/gedigitaliseerd) nostalgisch oud materiaal (meuk) uit mijn jeugd allemaal op M-raill (decennia op zolder gelegen) door elkaar rijden.

Het mooie van Markliin vind ik: het rijdt ALTIJD, al heeft het 20 jaar op zolder gelegen, zet het op de baan en het beweegt... maar goed... ik ben bevooroordeeld. Het maakt me allemaal niet zoveel uit, ik vind het allemaal mooi en mijn zoontje vindt het al helemaal geweldig. Als alles het maar doet, dat vind ik wel belangrijk.

De baan wordt volledig handmatig bestuurd waar wissels en seinen met de bekende uit de vorige eeuw stammende 'blauwe' kastjes (soms door schakelrails) worden aangestuurd.

De treinen worden d.m.v. een Master-Slave schakeling tusen twee MS-en  aangestuurd waarbij 5 Deltadecoders als boosters fungeren. (Baan v.w.b. middenrail ingedeeld in segmenten voorzien van eigen booster, gemeenschappelijke massa)

De reden voor deze (uitgebreide) inleiding m.b.t.tot dit topic is dat ik me afvraag of een CS1 zonder HW update aan mijn eisen gaat voldoen, de belangrijkste overwegingen om voor een CS te gaan zijn al eerder beschreven .

Citeer
Twee extra controllers
Geen beperking op het aantal locs in de DB (Nu max 10 als gevolg van Master Slave schakeling met MS)
dubbel tractie
Wijzigen van Loclijst op MS slaves vanuit CS

Er bestaat geen behoefte aan S88 sniffers of MFx terugmelding e.d. die onderdeel vormen van de HW update. (Voor zover ik kan afleiden uit de guide, een guide van het CS zonder update heb ik niet kunnen vinden) . 

Een SW update via een PC kunnen uitvoeren is wel wenselijk/vereist.Een CS1 heeft een LAN aansluiting had ik gelezen dus dat lijkt me voldoende voor communicatie tussen PC en CS.

Wat ik me afvraag:

Is er extra hardware nodig om de twee MS-en als slave aan voor het CS te kunnen blijven inzetten. (Ik krijg de indruk dat de HW update ook directe aansluiting van twee MS-en aan CSR1 mogelijk maakt i.t.t. een standaard CS1)

Kan de loklijst op de MS/en via het CS nog steeds beheerd worden?

Is toepassing dubbeltractie geen onderdeel van een SW/HW update?

Kunnen de delta decoder boosters (Eigenlijk de gehele verdere power supply van de baan) ongemodificeerd ingezet blijven worden. (Vergelijkbare aansluiting als de MS/master).

m.vr.gr. en alvast bedankt

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ruben,
Als je een CS1 van SW updates wil voorzien, ben je afhankelijk van ESU, Marklin ondersteunt de CS1 niet meer.
En dit kan alleen als je de reloaded update van ESU koopt en die kan op zijn beurt alleen worden geinstalleerd op een CS1 die door Marklin naar versie 2.0.x is omgebouwd.
Je kunt dan wel gewoon de MS'en op de CS1 gebruiken, via de adapterkabel 610479.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Kappa,

Bedankt voor de snelle reply, eigenlijk is je antwoord dus nee. Zorg ervoor dat je minimaal een CS1 reloaded 2.0 hebt wil je echt kunnen doorborduren op je huidige 'setting'. Kan dan wel met de huidige power supply worden gewerkt. m.a.w.: Ik hoef verder een de boosters e.d. niet te veranderen.


Gr,

R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ruben, de boosters kunnen blijven.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ad,

Wederom bedankt.  Na verder te hebben gegoogled en guides doorgelezen te hebben wordt het aantal bomen steeds groter en het bos steeds lastiger te vinden. Heeft een EcOs I ook een dergelijke update gehad/nodig of is dat out of the box A-OK? Ik vermoed eigenlijk dat deze GEEN hw update nodig heeft gezien deze thread:

Citeer
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29448.0

CS1 (Reloaded) is een ECoS in een Marklin jasje.

De CS2 is een geheel andere centrale.



R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
De ECOS1 heeft alleen SW updates gehad en wordt nog steeds door ESU ondersteund.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ad,

Bedankt. Zoals ik je reacties nu lees kan ik veilig een CS 1 reloaded aanschaffen. Zolang Marklin de HW update heeft uitgevoerd kan ik de SW upgraden naar de laatste versie. Bedankt allen, ik ga zoeken naar een CSR1 of een EcOs.


Groet,

Ruben Jung
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Peter,


Ik heb inmiddels absoluut een voorkeur voor een EcOs 1, daar is alleen  moeilijk aan te komen. Ik ben al tijdje op zoek, ze worden heel weinig aangeboden en voordat je de kans krijgt zijn ze weg!!

Een CS is veel makkelijker aan te komen.  Ik heb gezien dat beide voor ca 250 euro te koop zijn, dit heb ik er ook voor over.


Gr.

Ruben

Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Kan iemand het verschil tussen een EcOs 50000 en 50001 toelichten?
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
De 50001 is de exportversie voor de Joenaaitutsteets.

Gr, Ben.
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Spoorman,

Bedankt voor de info. Inmiddels een EcoS 50000 aangeschaft en wacht in spanning af...(Moet nog binnenkomen)

Wat ik me afvraag : Is het mogelijk met wisseldecoders M Rail wissels aan te sturen. Sturen deze decoders gewoon op commando een puls om een electromagneet aan te sturen of is dit een geheel geintergreerde oplossing om allen K/C wissels te kunnen bedienen?

Gr.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Citaat van: Ruben op zaterdag 07 mei 2011, 08:29:34
Wat ik me afvraag : Is het mogelijk met wisseldecoders M Rail wissels aan te sturen.
Ja hoor Ruben, met wisseldecoders kun je elke elektromagnetische wissel aansturen.
AlbertJan verkocht enige tijd geleden nog wisseldecoders maar daar is ie mee gestopt, althans via het forum.
Stuur em anders een PB.
Je kunt ook eens naar de decoders van Littfinski kijken.
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Kappa,

Thanks, ook daar ga ik wel een aantal van aanschaffen om key wisselstraten vanaf de EcOs aan te kunnen sturen. (Mooi spul dit allemaal).

Kan slechts één wissel per uitgang (van de 4 van een QS-DEC-II) worden aangesloten?


EDIT : Handig zo'n user guide..... :-)

Citeer
Þ max. vier twee-spoelige magneetartikelen
(bijv. wissels of seinen voor M-, K- en C-rails)
Þ max. acht één-spoelige magneetartikelen
(bijv. ontkoppelrails voor M-, K- en C-rails)
Þ max. vier Duur-Stroom-Omschakelaars

Elke wissel een uitgang dus, met hetzelfde adres wil je ze gelijk om laten gaan...... :-(, hoewel... een M rail wissel is eigenlijk enkelspoel lijkt me.... Ik bedoel: Als je een wissel omzet activeer je EEN spoel in EEN richting.... of mis ik hier iets....

De externe voeding is vooral handig om de Controller niet te overbelasten (En eventueel ook de analoge funcite gelijktijdig  te kunnen blijven bedienen, toch wel handig gezien mijn 10 jarige zoon) lijkt me.....

Other than that zie ik geen voordelen van de S-DEC decoder t.o.v. de QS-DEC....(Behalve voor de verkoper dat deze 2* zo duur is...... :-()

Op een aantal punten (zoals schaduwstation of dubbelspoor gelijktijdige wisselschakeling) is het handig als 2 wissels tegelijk omgaan bij een commando. Moeten daar 2 uitgangen voor worden gereserveerd of kan de decoder uitgang het vermogen aan twee (of meer) wissels gelijktijdig om te kunnen zetten

CiteerAlbertJan verkocht enige tijd geleden nog wisseldecoders maar daar is ie mee gestopt, althans via het forum.
Stuur em anders een PB.

Albert Jan, even kijken of ik die kan tracen......

R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Ad,

Ik vraag me af of dit mogelijk is:

CiteerAlbert Jan,

Het is mij niet geheel duidelijk welke decoder ik precies nodig heb. Ik vermoed eigenlijk een K84 (Met monostabiel relais om analoge M wissel een puls te geven) . op die wijze blijven de wissels ook analoog bedienbaar heb ik zo het vermoeden. Dit is wel een vereiste omdat mijn zoontje de wissels blijft bedienen via de klassieke 'blauw' kastjes.

De (M) wissels wil ik aansturen midels een EcOs1.

Als ik deze thread lees : http://website.3rail.nl/index.php?option=com_jfusion&Itemid=81&jfile=index.php&topic=22152.0

zijn de K83 wisseldecoders specifiek voor wissels voorzien van een eigen decoder, of mis ik nou iets??

Ook is de adresrange 0:81... is deze side by side met de Marklin adressen. M.a.w.: Heb je 80 locs, kan je dan geen wissels meer schakelen of is dit 'naast elkaar'

m.vr.gr.

Ruben.




Hoi Ruben.
Toch nog net deze PB ontvangen, blijkbaar met enige vertraging!?

Voor het digitaal aansturen van elektrische wissels heb je de K83 (voor 4 wissels) of een ingebouwde decoder nodig.
Voor het analoog schakelen heb je een moment "schakelaar" nodig.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om digitaal en analoog schakelen te combineren, je gebruikt op je baan of de digitale stroom om te rijden en de wissels te schakelen of je rijdt digitaal en schakelt, via aparte stroom, de wissels analoog via schakelaar (schakelkastje)

Bij de oude Märklin Control Unit 6021 + Keyboard 6040 is het wel mogelijk om dit enigszins (met drukknoppen dan wel) te combineren maar wordt toch evengoed aangestuurd met digitale stroom.
Het zal elektronisch of elektrisch wel mogelijk zijn om zowel analoog alsmede digitaal aan te sturen maar zover reikt mijn kennis helaas niet.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     

Ik dacht in de user guide van de S-DEC-4 MM gelezen te hebben dat je analoog en digitaal schakelen kan combineren...

Ook is de adres range 0:81, zit dit de lok adressrange in de weg. m.a.w., Kan er een wissel met adres 30 en een lok met adres 30 zijn? Ik vermoed van wel en dat het aansturen van een wissel een specifieke, niet door de lok decoder herkenbare, functioncall is....

gr.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Misschien is dit een heel vreemd antwoord maar zou je geen diodes kunnen plaatsen tussen de aansluitingen van de anologe kastjes.
of bestaat dan de kans dat je alsnog het digitale spul op zou blazen. Dan zou je mijn inziens daar diodes tussen kunnen zetten.

hmm. ik denk dat de laatste optie het beste is.

Groetjes Dennis
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
JA.. HIER.... Tsjonge... dat was zoeken...  Ik wist dat ik het gezien had




Volgens mij gaat dit gewoon werken... alleen kan zoiets ook bij een K83 is de vraag. En werkt dit voor alle vier de uitgangen... Ik denk het wel.

Een QS-DEC-4 kan dit ook QS-DEC-4-MM, alleen een S-DEC-4 heeft het voordeel dat de externe voeding het CS ontlast lijkt me. Alle lampjes op die wissels digitaal voeden lijkt me niet aan te raden. Ik heb 40+ wissels op de baan, dat trekt dat ding niet.



Een Littfinski heeft wel de voorkeur boven een K83 heb ik zo het idee.


R
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Peter,

Bedankt voor de info, het is inderdaad niet logisch om beide schakelmethodieken te hanteren, het is meer omdat die kleine man van me de EcOs nog niet aankan en wel de wissels wil blijven bedienen.

Citeerwaarom zou je analoog en digitaal willen schakelen ?.

Citeerop die wijze blijven de wissels ook analoog bedienbaar heb ik zo het vermoeden. Dit is wel een vereiste omdat mijn zoontje de wissels blijft bedienen via de klassieke 'blauwe' kastjes.


Dat de adressen van de wissels en loks elkaar niet in de weg zouden zitten had ik wel verwacht, bedankt dat je dat even bevestigt.

CiteerNeem dan een Delta Control als booster. Hier kun je vele decoders op aansluiten. Een decoder verbruikt in rust weinig vermogen en alleen het schakelen van een wissel kost even wat vermogen. Wissels worden altijd achter elkaar geschakeld.

Ok, In totaal heb ik 5 delta decoders als boosters ingezet dus heb ik voldoende van lijkt me. Alleen is het niet uitsluitend de decoder die schakelt, de wissels hebben allemaal een lantaarn, die vragen wel continu voeding.
Ik ga ervan uit dat dit verder ook geen probleem is zolang ik het gevraagde vermogen maar gelijkmatig over de beschikbare boosters verdeel.  In dat geval voldoet een qs-dec-4 mm ook (Hoe goedkoper hoe beter, ik was al van plan bouwpakketjes te nemen met het oog op kostenbesparing. in dat kader... welke goedkopere decoders die dat ook kunnen kan je noemen.....)


Verder wil ik in algemeenheid toevoegen dat ik dit forum enorm waardeer en jullie snelle respons als zeer professioneel ervaar. Een hele goede vraagbaak....

m.vr.gr.

Ruben



Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Peter..

Kan dat niet dan..... >:-D :D

Delta control als booster idd.... Kan je (goedkopere) alternatieven v.w.b. wisseldecoders noemen?

Wat eventueel nog een laatste struikelblok kan zijn : Ik heb op een tweede laag/verdieping een ringleiding gemaakt voor de voeding van o.m. wissels,  seinen en verlichting, alleen de schakeldraden komen individueel naar de eerste laag. Er gaat 1 (analoge) voedingsdraad en 1 massadraad  naar 'boven' (tweede laag)

Volgens het schema moet elke wissel individueel voeding krijgen van een decoder. Ik kan me voorstellen dat de individuele voedingsdraden vanaf verschillende decoders naar de wissels gekoppeld kunnen worden tot een en dat deze op de ringleiding wordt aangesloten. (Zolang de wisseldecoders die worden gekoppeld v.w.b. voeding naar de consumers zelf m.b.t. powersupply zijn aangesloten op dezelfde booster)

In princiepe is het volgens mij de massa die geschakeld wordt en is het koppelen van de voedingsdraden vanaf de wisseldecoders geen probleem lijkt me. Zolang alle massa ook maar op een digitale massa wordt aangesloten.


Maak ik hier een denkfout of kan het op deze manier worden opgelost, anders wordt het (te?) veel demontagewerk ben ik bang 8o :? 8)

m.vr.gr.

Ruben
Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Heren,

De EcOs 50000 is binnen... hij is wegens tijdgebrek nog niet eens aan geweest maar ik ben nu al blij met mijn keuze.

WHAT A MACHINE 8o 8o 8o

R.

Kan iemand nog terugkoppelen of ik op het punt sta digitale apperatuur te slopen gezien mijn vorige post.
:D :P

Re:69760 als functiedecoder reageert niet op adres 16 MFx decoder
Dubbeltractie werkt als een speer. Lichten gaan nu mee aan en uit. Helemaal goed.

R