Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe baan, nieuw topic.

Gestart door EKdesign dinsdag 12 april 2011, 20:08:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan, nieuw topic.
Hallo allemaal,

Zoals eerder geschreven in mijn oude draadje open ik hierbij een nieuw draadje met de presentatie van mijn nieuw baanontwerp. Het plan is gemaakt met als hoofddoel dat ik overal bij kan vanaf de voorkant van de baan, dus de kamer rond en op acceptabele (werk)hoogte, ik ben wel beperkt door het schuine dak aan 2 zijdes. Terwijl ik dit schrijf is de oude baan geheel afgebroken op het stationsgedeelte na, dit ga ik wederom hergebruiken op mijn nieuwe baan, los van de boogbrug en industrie gedeelte.

Voor de liefhebber kan ik het wintrack bestand naar je mailen, let op het is gemaakt in Wintrack V9.0 en niet te openen in oudere versies, helaas. :warning:

Korte uitleg van plan:

Niveau 1: Opstelsporen liggen op 50cm vanaf de grond, 11 sporen waar treinen stoppen en 1 omloopspoor, gemiddelde lengte per spoor is 2.75mtr.

Niveau 2-3-4: Klimspiraal zal hier worden gemaakt van niveau 1 naar niveau 5, hierdoor stijg ik 45cm en niveau 5 is het eerste spoor dat gedeeltelijk zichtbaar is en ook boven de opstelsporen komt, dit geeft mij een ruimte van 45 cm boven de opstelsporen en is genoeg om erbij te kunnen in geval van nood. De klimspiraal zal worden gebouwd uit multiplex van 10mm dik en op hoogte worden gehouden door M8 draadeinde met ringen en moeren. Een vangrail wordt gemaakt dat bij een foutje de treinen niet direct op de grond kapot vallen.

Niveau 5: Via het klimspiraal komen de treinen boven en kunnen 2 kanten uit, rechtdoor gaat het spoor naar station Oberndorf, rechtsaf gaat de trein naar de andere kant van de baan en zal uiteindelijk het station vanaf links binnen rijden.

Niveau 6:   Doorgaan op bovenstaande uitleg zal de trein uit het zicht helemaal langs de lange muur en onder de schuine kap links doorrijden waarna hij uit de tunnel komt en onder de bestaande boogbrug zijn weg vervolgt, na de boogbrug gaat hij een tunnel in en komt aan de linkerzijde onder het bergdorp station weer in het zicht, daarna zal hij aankomen op station Oberndorf via tunnels en de boogbrug. Vanaf het station gaat hij richting de kruising rechtdoor naar de klimspiraal en de opstelsporen.

Niveau 7: Dit is een bergspoor dat vanaf station Oberndorf de bergen in gaat, onderweg kom je wat tunnels tegen en uiteindelijk bij een klein bergstation, dit zal worden gebruikt door 2 pendeltreinen.

Op de baan onder de schuine kap aan beide zijdes wordt een plaat multiplex van 4mm dik geplaatst en 40cm hoog,  op niveau  5, hierop komt een achtergrondposter en gaat de gehele kamer rond, dit om meer diepte te geven aan de baan en belangrijkste is dat links de baan maar 80cm breed is voor scenery, 60cm valt hierdoor weg en scheelt veel rekken en strekken. Langs de rechte (lange) muur zal de baan 100 cm worden, dit omdat de opstelsporen eronder nu eenmaal deze breedte nodig hebben en hier heb ik lichamelijk geen problemen mee. Aan de rechterkant bij het station is het werkbare gedeelte 90cm, dit omdat het stationsgedeelte van de oude baan wordt hergebruikt en heb de ruimte nu eenmaal nodig voor het dorpje. Boven de baan zal verlichting worden gemaakt die dimbaar is, uitleg later. :important:

Voor dit alles moet er nog wel veel worden gedaan, met name door een vriend van me, muur uitbreken, deur omzetten en nieuwe muur plaatsen, als laatste laminaat in de gehele kamer, ongeveer  22.5  vierkante meter. De start hiervan is komend weekend, kijk ernaar uit. :thumbup:

Dit is een beetje de gedachten die er nu zijn, natuurlijk zijn alle tips van harte welkom, mocht je willen mee plannen is prima, maar wijzig niets aan het stationsgedeelte, dit is al gemaakt.

Update info:
Hier het baanplan zoals het nu is, laatste aanpassing gedaan op 03/12/2011






Met vriendelijke groet,
Erik
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
als ik zo inschat  ben nog wel even bezig  8o ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat maar  andere draadje eerder ook een beetje gevolgt dus  ben wel overtuigd dat het mooi gaat worden     kan bijna niet wachten 
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Eén woord...... WOW!
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

Je vorige baan zag er al goed uit maar deze mag er ook zeer zeker zijn hoor.
Je hebt er al veel werk van gemaakt.
Ben zeer benieuwd wat dit gaat worden.

Groeten Niels
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

Mooi baanplan. :thumbup:
Succes met de bouw en ik ga dit zeker weer volgen.

Gr.
René
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Zeer mooi! Maar zie ik nauw r1 bochten? Kun je die niet beter niet gebruiken in verband met 1:87 wagons en dergelijk?
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo,

Dank voor de positieve berichten tot zover, net even wat zitten stoeien met het 3D gedeelte van Wintrack.
Hier even nog een foto in 3D, ben er geen held in maar geeft al een aardige impressie.

Update 03/12/2011









Groet,
Erik
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Citaat van: wijbe op dinsdag 12 april 2011, 20:58:51
Zeer mooi! Maar zie ik nauw r1 bochten? Kun je die niet beter niet gebruiken in verband met 1:87 wagons en dergelijk?

Hallo Wijbe,

Dat klopt, dit is 1 van de dingen die ik liever niet wil maar ruimte is soms een probleem. Ik ben aan het puzzelen om dit te voorkomen, alleen denk ik dat bij de bochtwissels dit onvermijdelijk is. Liever grote bogen in het zicht en wat krappere uit het zicht, uiteraard alleen als het niet anders kan. :?

Als je tips hebt hou ik me aanbevolen.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Ik vrees toch dat je er spijt van krijgt later!

Door de tafel linksonder met 5-10CM te verbreden kun je de r1 bochteneruit halen! Die van het rode gedeelte.

Helemaal aan de linkerkant gebruik je daar ook r1 bochten? Zo ja, dan kan de witte sporen aan de linkerkant zowieso wel een ruimere bogen.

Vanaf het station naar boven gebruik je bochtwissels. Hier is de ruimte voor langere bogen, ik zou dan voor de bogen de wissels neer leggen als dat mogenlijk is.

Verder zie ik niet zo gauw waar nog meer r1 bochten zijn :lol:
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Dat wordt een mooie baan.
Ik hoop dat je ons tijdens het bouwen met fotos verrast.
Bij je volgen, Günther.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Zo Erik, dat is een heftig plan, heel mooi.  Ik wil alleen geen spelbreker zijn, maar je  kan alles maar van 1 kant bereiken, dus is met je rug nog veel te veel reiken en vooroverhangen de baan is best nog wel breed ( en hoog). Ik heb mijn baan ongeveer 50 cm. kleiner als de kamer gemaakt en op wielen, zodat ik er altijd omheen kan. Ik duw dan de gehele baan simpelweg een hoek in.
Je wil natuurlijk altijd groter, ik had ook wel de gehele kamer willen benutten, maar soms is een compromis beter, succes,

vr gr Arie
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
@Wijbe,

Ik heb inmiddels her en der waar de 24130 bochten waren geplaatst dit aangepast. Op dit moment zitten er nog 4 in mijn gehele plan verwerkt, alle 4 zitten bij bochtwissels. Ik ga morgen nog even uitzoeken of ik dit kan veranderen met minimaal R2 bochten.

Totaal komt er volgens Wintrack nu 202,2 meter rails te liggen volgens dit plan. Wat betreft het schaduwstation zal in deze vorm worden gebouwd, ben er zeer tevreden over, kan 11 treinen van 2,75 meter kwijt en dat is lang zat.

@Arie,
Ik snap heel goed wat je bedoeld maar ik heb met 2 zijdes van de kamer te maken met een schuin dak, aan beide zijdes kan ik niet rechtop staan de eerste meter en al zou ik mijn baan 50 korter maken net als jij heeft het verrijden geen zin, zal ik toch weer op mijn knieen moeten en die houding is juist slecht voor mijn rug, staand kan ik het meeste doen zonder problemen.

Een andere optie is als het schaduwstation is gemaakt en de klimspiraal de rest uit te voeren in modules, als het ware losse bakken/delen die je in zijn geheel kunt demonteren indien nodig. Dit laatste ben ik nog aan het uitzoeken.

Bedankt voor jullie reacties, ook de anderen die hebben gereageerd inmiddels, thx.  :thumbup:
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

De algemene opzet van het baanplan vind ik erg mooi, en je hebt heel veel rijmogelijkheden.
Toch nog 2 verbeterpunten m.i.:

  • Kun je je station niet onder hele kleine hoek leggen zodat het niet exact evenwijdig ligt aan de tafelrand? Geeft een wat mooiere diepte werking
  • Ik zou ook rest van de sporen wat minder evenwijdig aan de tafel rand leggen.
  • De aftakking vanuit je station naar het bergbaantje komt nu wat geforceerd over. waar nu die r4 of r5 ligt die op het Engels wissel uitkomt, zou ik een wissel maken, en het bergbaantje doortrekken zodat het in je meest rechtse stationsspoor uitkomt met nog een extra slanke wissel.
  • Ik zou de uitgang van je station boven in een grote slanke boog leggen, dat meot makkelijk kunnen.

Succes,

Groeten Daan
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi,

Mooi plan. Ben benieuwd naar de uitwerking. Zou je alleen niet proberen iets meer paradespoor zichtbaar te maken, zodat je de treinen ook wat meer ziet rijden.

Olaf
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Ook dit topic zal ik uiteraard weer blijven volgen :).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Erik,
Mooi om te zien hoe je weer de "draad" oppakt. Spannend vind ik  8)

Al eerder is opgemerkt dat bij dit ontwerp het ook nog niet altijd even makkelijk zal zijn er goed bij te komen. Helemaal omdat je ook nog een pot maakt in de "U" die je getekend hebt. Maar als ik je goed beluister heb je er goed over nagedacht.

Succes bij de verdere uitwerking.  :thumbup:
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,
Heel erg mooi plan. Ik ben erg benieuwd maar zoals je eerder banen je goed zijn afgegaan weet ik zeker dat ook deze baan helemaal goed gaat komen!
Gelukkig zit ik nu om de hoek met de decoupeerzaag, schroefboor en soldeerbout dus als je eens hulp nodig hebt kom ik graag eens kijken en helpen bouwen.
Groeten Jake
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Ha die Erik.
De presentatie van je nieuwe baanplan is alweer héél snel!
Ziet er weer goed uit, je ervaring met de laatste baan is natuurlijk mooi meegenomen.
Veel rij- , rangeer- en opstel mogelijkheden en lekker ruim van opzet.

Schuine wanden leveren altijd een extra moeilijkheidsfactor op, de ruimte is er wel maar je moet erg oppassen dat je niet je "hoofd stoot" aan een plan wat prachtig ruim opgezet is maar waar je later (en tijdens de bouw) slecht bij kan. (helaas ook deze ervaring! :cry:)

Ook in 3D ziet het plan er bijzonder goed uit dus gewoon maar gaan bouwen, lijkt mij! :D

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Ik ga dit blijven volgen want dit wordt prachtig!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Dag Erik.

Veel succes gewenst met de bouw van dit
mooie baanplan. Ik kijk uit naar de komende
bouwverslagen.

Groeten,

Erik.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Wat een indrukwekkend baanplan, dat wordt wel weer een hele klus maar met jou snelheid zal er toch snel weer een beetje gereden kunnen wordt.

Ik hou dit draadje goed in de gaten want jij hebt altijd van die leuke en mooie ideeen.

Succes met de bouw.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Een imposante baan en best snel ontwikkeld na je beslissing opnieuw te beginnen. Volgens mij biedt het veel rijmogelijkheden en verstandig dat je de R1's er weer hebt uitgehaald! 200m rails is lekker veéeeel.

Heel veel plezier bij de realisatie!

groet,
Michiel
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Mooi een nieuw topic van je nieuwe baan.

Je plan ziet er goed uit, mooie lange rijlengtes.

Ik wacht nu al met spanning op de eerste foto's, zoals we van jou gewend zijn zullen die weer geweldig zijn.

Veel succes.

Gr.
Piwie.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Jammer dat de oude baan gesloopt moest worden ivm. je gezondheid.
Maar er komt iets heel mooie voor terug.

Succes er mee, en doe voorzichtig met je rug.

Gr Einte
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Een heel mooi baanplan!
Mooie trajecten, groot station  :)
en vooral het bergspoortje

Succes met het bouwen!

Groeten,
Martijn
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Blijf het inderdaad een erg mooi plan vinden. Was vanmiddag even bij je M* leverancier in Papendrecht, leuke winkel! Even rondneuzen en je ziet altijd weer andere modellen staan. Succes
Groeten Jake
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
hallo erik,

wauw dat pla seg,dat word ook weer iets moois,ik hoop dat je verder kan zonder al te veel problemen.wens je hierbij veel succes en maak er weer wat moois van,ik ga proberen te volgen naar je vorderingen.

groeten
peter(ke33)
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Citaat van: jakeman op woensdag 13 april 2011, 19:47:10
Blijf het inderdaad een erg mooi plan vinden. Was vanmiddag even bij je M* leverancier in Papendrecht, leuke winkel! Even rondneuzen en je ziet altijd weer andere modellen staan. Succes
Groeten Jake

Pas op voor het middenpad met de het scennery materiaal, voor je het weet heb je weer voor een vermogen in je tas :D ;), vr gr Arie
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Erik ik vind het een goed en mooi ontwerp, wel ben ik van mening dat je nogal veel (bochten) ondertunneld. Misschien dat dit te maken heeft met het aantal niveau's waardoor je gedwongen wordt een aantal klimspiralen te realiseren.
Ik ga je nieuwe project met veel interesse volgen en ben overtuigd van een prachtig resultaat. Hopelijk kun je door de nieuwe opstelling beter met je rug werken.
Succes!

Ernst
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo allemaal,

Leuk dat iedereen zo positief is omtrent mijn nieuwe baanplan. :thumbup:

Komende zaterdag krijg ik hulp met de muren en deuren slopen en omzetten. De kamer is inmiddels zo goed als leeg op het stationgedeelte na wat wederom even schuin tegen de muur staat.

Zoals ik al schreef zijn op 4 na alle 24130 R1 bochten verwijderd en vervangen door minimaal R2, de marklin 24230. Wat betreft het schuine dak, om inderdaad (Albert Jan) hoofd stoten te voorkomen maak ik het weer recht door multiplex van 4 mm verticaal te plaatsen met een achtergrondposter(s), de treinen rijden er wel achterlangs waar ik in geval van nood ondervandaan bij kan, ga ervan uit dat dit niet nodig zal zijn, vangrail eromheen en openframe constructie met een goede ringleiding en stroomaansluiting om de meter, ben nog bezig om delen modulair te gaan maken, kost veel meer tijd maar kun je wel makkelijker werken en zelfs verhuizen, niet dat ik weg ga maar je weet het nooit. :D

Ik heb geprobeerd even een tekening te maken met maten van de doorsnede van de kamer, geeft een aardige indruk van de ruimte die uiteindelijk zichtbaar is en waar scenery zal komen. Ben niet zo een beste tekenaar maar ik hoop dat het wat duidelijker wordt zo.


Ik heb na tips ook het paradespoor uitgevoerd met een ruime boog, marklin 24912 bochten, eigenlijk tegenbogen voor slanke wissels, uitgevoerd in dubbelspoor. Hier zal ik morgen nog even een foto van plaatsen.

Tot de volgende update!!
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Citaat van: EKdesign op woensdag 13 april 2011, 22:14:17
Ik heb geprobeerd even een tekening te maken met maten van de doorsnede van de kamer, geeft een aardige indruk van de ruimte die uiteindelijk zichtbaar is en waar scenery zal komen. Ben niet zo een beste tekenaar maar ik hoop dat het wat duidelijker wordt zo.

Ziet er anders prima en erg duidelijk uit!
Hele mooie zolder die je uitstekend in gebruik hebt genomen.

Het paradespoor met 24912 bocht is natuurlijk een "pracht" van een verbetering, het is geweldig mooi om met zo'n ruime bocht de "parade" te beginnen of te eindigen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Dank je Albert Jan,

Ik heb nogmaals wat aanpassingen gedaan, ruimere bochten in het paradespoor en 2 tunnels verwijderd, hierdoor zie je de treinen langer op volle lengte door het (latere) landschap rijden.
Ik ben nog druk met de uitwerking van modulebouw voor niveau 5-6-7, alles eronder is een spiraal of opstelsporen en kan ik makkelijk van te voren bouwen. Kan bijna niet wachten tot zaterdag.......... :P

@ Daan:

?De aftakking vanuit je station naar het bergbaantje komt nu wat geforceerd over. waar nu die r4 of r5 ligt die op het Engels wissel uitkomt, zou ik een wissel maken, en het bergbaantje doortrekken zodat het in je meest rechtse stationsspoor uitkomt met nog een extra slanke wissel.


Ik heb dit opgelost door een 24224 na de wissel te plaatsen, die rare bocht is er nu uit.

?Ik zou ook rest van de sporen wat minder evenwijdig aan de tafel rand leggen.

Dat zal niet meevallen omdat ik met het schuine dak te maken heb en ook nog een dorp wil maken, en omdat het station al gemaakt is, persoonlijk heb ik er geen moeite mee, zeker tov mijn oude baan kan ik nu wel mooi foto`s en filmpjes maken van dichtbij. :D

Binnenkort meer..... :thumbup:
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Ziet er veelbelovend uit! :)
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

een prachtige ruimte en een mooi baanplan. Met die slanke bogen ziet het er ook een stuk beter uit :)

Ben al benieuwd naar je eerste bouwverslagen.

Groetjes, John
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
ik zou in je zijlijn op het verborgen gedeelte nog een inhaalspoor maken.Heb je veel meer rijmogelijkheden en afwisselend verkeer.Ik heb dit ook gedaan op mijn baan en ben er heel tevreden over.Dan heb je een veel vlugger verkeer.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Inderdaad Erik, dat wilde ik ook net zeggen. Op mijn zijlijn heb ik ook 2 inhaalsporen gemaakt, zodat het een verrassing is welke trein er steeds uit de berg komt.
Daar is bij jou genoeg ruimte voor dus ik zou het ook zeker doen.
Mooie winkel in Papendrecht!

Groeten en succes Jake
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hey Erik,

Hier is misschien de oplossing voor je r1 bochten en r1 meegebogen wissels:
klik
Het 2e plaatje bedoel ik!

Altijd beter dan een r1 boog!
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Citaat van: bellejt op donderdag 14 april 2011, 18:53:42
ik zou in je zijlijn op het verborgen gedeelte nog een inhaalspoor maken.Heb je veel meer rijmogelijkheden en afwisselend verkeer.Ik heb dit ook gedaan op mijn baan en ben er heel tevreden over.Dan heb je een veel vlugger verkeer.

Citaat van: jakeman op donderdag 14 april 2011, 19:00:55
Inderdaad Erik, dat wilde ik ook net zeggen. Op mijn zijlijn heb ik ook 2 inhaalsporen gemaakt, zodat het een verrassing is welke trein er steeds uit de berg komt.

Groeten en succes Jake

Hoi bellejt en Jake,

Wat je bedoeld is een extra zijspoor waar een trein staat, komt er een andere aan zal deze vertrekken.

Als jullie het helemaal links bedoelen kan het niet, dat spoor moet ik kunnen bereiken onder de baan door in geval van nood, zijn 2 verschillende niveau`s.


Ik hoor het graag van jullie, thx.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Citaat van: EKdesign op donderdag 14 april 2011, 21:36:46
Hoi bellejt en Jake,
Is dit wat je bedoeld, een extra zijspoor waar een trein staat, komt er een andere aan zal deze vertrekken.

Hoi Erik, ja zoiets, dat is leuk dan is het net wat interessanter toch? Ik heb dat ook in mijn hoofdbaan in de keerlus, dat er eerst een trein wacht tot er een andere op het zijspoor is binnengekomen voordat hij weer de tunnel uitkomt. Dat maakt het net wat leuker denk ik! Succes!
Groeten Jake
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Jake,

Bedankt voor je reactie, ik laat het er voorlopig inzitten, inderdaad wel grappig en je hebt er weer een opstelspoortje bij. :thumbup:

Zo mensen, vandaag vroeg uit de veren, ik krijg om 09.00uur de klusser over de vloer en ik hoop vandaag de muur uit te breken, deur om te zetten en de nieuwe muur te plaatsen. Ook de schakelaar voor de verlichting moet om, zit nu waar je straks loopt dus dit komt er ook extra bij. Als dit allemaal lukt kan ik komende week het laminaat leggen en dat heeft als voordeel dat er met het paasweekend weer gebouwd kan gaan worden aan de opstelsporen. :D
Tussendoor vandaag even een ritje gemeentewerken want ik heb inmiddels een aanhanger vol met troep, zeker later vandaag met het slopen van de muur.

Ik hoop eind van de middag begin avond even een update te plaatsen van de verrichte werkzaamheden.

Fijne zaterdag allemaal.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

Mooi dat vandaag de bouw van start gaat, ik kan me voorstellen dat je staat te trappelen om weer aan de slag te gaan met de treinbaan.

Ik denk dat er weer iets heel moois gaat komen, het baanplan mag er wezen dat is een lekkere grote baan.

Ik dacht alleen dat jullie vandaag in Duitsland zouden zitten???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hallo Erik,

Veel plezier met het verbouwen :D
Ik hoop dat je planning uitkomt zodat je in het paasweekeinde weer aan de baan kan gaan werken.

Wacht op je update van vanavond.

Gr.
Piwie.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011
Hoi Erik,

Je zou de aansluiting van het bergbaantje nog mooier kunnen maken m.i. door iets te maken als onderstaand plaatje. Zo kun je de treinen van en naar je bergbaantje laten pendelen zonder dat je hoofdbaan daardoor belemmerd wordt.



Gr. Daan
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Hallo allemaal,

Vandaag was het eindelijk zover, 2 weken bezig geweest met de baan afbreken met hulp van het gezin stond vanmorgen de klusser (Hans) al vroeg op de stoep. :thumbup: Na een bakkie leut zijn we begonnen met het uitbreken van de muur, dit ging best wel snel, ook moest de deur en deurpost eruit, deze moest worden gedraaid richting de zoldertrap. Het slopen ging prima, geeft wel een bende, maarja. Onderstaande foto is de muur gesloopt er de deur met post is ook weg.



Daarna was het palen zetten en gipsplaten plaatsen, alles al eerder deze week ingekocht want dan kun je lekker doorwerken, het meetwerk heb ik gedaan en lichte klussen, het zagen, tillen en dat soort zaken heeft Hans gedaan, taken waren prima verdeeld.



Buitenkant van de kamer is voorzien van gipsplaten, was alleen vergeten een foto van die kant te maken, dat komt later wel weer. 8o



Nu was het de beurt om de binnenkant te voorzien van gipsplaten, boven de deur komt alleen een plaatje multiplex, zowel de buitenkant als aan de binnenkant. Dat gat wat je ziet is niet het tekort aan gipsplaten, hier komen allemaal latjes in waar ik treinen in kan plaatsen, een soort vitrine alleen dan in de muur verwerkt, een plaatje plexiglas of gewoon glas komt ervoor, scheelt weer ruimte. :D



Daarna hebben we alle naden en gipsschroeven weggewerkt met gips, het was al eind van de middag en Hans is naar huis gegaan, maatje hartelijk dank voor de snelle en vakkundige hulp. :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Na het avondeten ben ik alleen nog even verder gegaan met het gronden van de gipsplaten, er komt nl granol overheen en dan moet de ondergrond wit zijn. Alles kan nu lekker drogen en morgen weer een dag.



Al met al een PRIMA dag gehad, lekker opgeschoten, morgen granollen, verlichting aansluiten en de boel opruimen zodat ik nog wat kleine dingen maandag en dinsdag kan doen, woensdag komt mijn laminaat en wordt vrijdag geplaatst, hoef ik gelukkig niet zelf te doen, slechte klus voor de rug.  :D
Dus als alles goed gaat kan ik volgende week zaterdag beginnen met de bouw van de opstelsporen.

Tot de volgende update !!
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
hallo erik,

amai seg jullie hebben veel werk vericht,ziet er allemaal prof uit knap gedaan.en hierbij wens ik je veel succes met het opruimen en maken van je toekomstige tafel.

groeten
peter(ke33)
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Citaat van: daanknoben op zaterdag 16 april 2011, 19:56:37
Hoi Erik,

Je zou de aansluiting van het bergbaantje nog mooier kunnen maken m.i. door iets te maken als onderstaand plaatje. Zo kun je de treinen van en naar je bergbaantje laten pendelen zonder dat je hoofdbaan daardoor belemmerd wordt.

Gr. Daan

Ik zal er eens kritisch naar kijken Daan, de reden is dat mijn station al klaar is, deze verhuisd weer mee naar de nieuwe baan  8) De buitenste wissel kan ik wel weghalen maar die extra slanke wissel moet ik even goed naar kijken, je idee is prima en dank voor het mee denken. :thumbup:

Groet,
Erik
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Hoi Erik,

Dat gaat erg rap allemaal, mooi dat het op schema loopt.

Ik herken dit gedeelte nog wel, daar reden eerst de treinen naar de andere kamer, succes morgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 16 april 2011, 22:04:51
Hoi Erik,

Dat gaat erg rap allemaal, mooi dat het op schema loopt.

Ik herken dit gedeelte nog wel, daar reden eerst de treinen naar de andere kamer, succes morgen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dat klopt inderdaad, dat waren de extra opstelsporen die daar lagen, die zitten nu in dozen. :D

We hebben hard gewerkt en ik heb weinig last gehad van mijn rug, als je maar af en toe je rust neemt door even te gaan zitten gaat het prima, dit valt niet altijd mee want ik ben nu eenmaal een bezig bijtje  :-) :D  Maar zoals ik al schreef heb ik prima hulp gehad en zijn we goed opgeschoten, nu alles afwerken en voorbereiden voor het laminaat.

Groet,
Erik
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Hé Erik,

Ik zit met verbazing te volgen wat een tempo je erop na houd. Geweldig hoe snel je de boel weer op de rit hebt gezet.
Omdat ik heel benieuwd ben hoe het verder gaat even een "post" in je draadje. Dan zie ik in ieder geval wanneer er weer nieuwe berichten zijn. En in dit tempo zullen dat er veel zijn.

Enne, serieus, pas je wel een beetje op voor je rug? Ook wanneer anderen het zware werk doen, gebruik je bij klussen spieren waarvan je het bestaan niet eens vermoed. En die doen morgen dan allemaal zeer.

Heel veel succes bij de wederopbouw (hé, misschien een mooi thema voor je baan?)
Re:Marklin Modelspoorbaan Oberndorf 2011, uitbreken van muur en deur.
Hallo Erik,

Je hebt een geweldige ruimte gemaakt, Hans mag je dank baar zijn voor zijn inzet.

Het ziet er goed en mooi afgewerkt uit, ook een slimme oplossing voor het plaatsen van wat treinen.

Succes morgen.

Gr.
Piwie.